Bekabeling: Cat7 (Class F), Cat8

Pagina: 1
Acties:

• willyb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-11 12:17
Als vervolgje op de informatie in de NT FAQ probeer ik even duidelijk te krijgen welke soort kabel je, als je nu je hele huis vol zou mogen gaan leggen, je zou moeten kiezen.

Wat omgevingsvariabelen:
Net zoals in de meeste huizen is de ruimte voor de kabel beperkt tot het standaard buisje dat naar de meterkast loopt, en is de lengte al snel 50 meter per kabel. Per buisje moeten eigenlijk 2 kabels gaan passen om een dubbele muurdoos.

Uit de FAQ haal ik de volgende opties:
(...)
* CAT5E - Snelheden tot 1000 Mbit/s - In principe het "luxe" broertje van CAT5, ook geschikt voor Gigabit. Is dus minder gevoelig voor interferentie dan de normale CAT5. (niet over 100m)
* CAT6 - Snelheden tot 1000 Mbit/s - De standaard Gigabit kabel. (was er ook eerder dan CAT5E)
Als je tegenwoordig een rol UTP-bekabeling koopt dan is de kans heel groot dat je CAT5E bekabeling mee krijgt. Deze is dan ook de aan te bevelen kabel in normale situaties. De lengte van UTP-bekabeling mag volgens de standaard niet meer dan 100 meter bedragen.

Maar in de webwinkels tref ik nog andere CAT varianten aan:
* CAT6A
* CAT7 (Class F),
* CAT8

Vraag:
Zijn er voordelen om nu voor CAT7 of 8 te kiezen, of is CAT6(A) gewoon het beste voor de komende 10 jaar?

Ook is het natuurlijk van belang de juiste keuze te maken uit de varianten:
- standaard UTP-kabel (Unshielded Twisted Pair)
- STP-kabel (Shielded Twisted Pair),
- FTP-kabel (Foiled Twisted Pair) en de en de
- S-FTP-kabel (Shielded Foiled Twisted Pair).
In de webwinkels trof nog wat termen aan die ik niet direct kan herleiden naar of ik ze zou willen kopen:
SSTP - ?
PIMF - Pairs in Metal Foil; -

Vraag: Is het in een normaal appartementencomplex (veel wifi in de buurt) nodig wat anders te nemen dan standaard UTP, en zo ja: wat is het beste in die situatie?

Links naar andere bronnen zijn natuurlijk ook welkom. Al heb ik al behoorlijk zitten zoeken online naar actuele informatie.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik hou het voorlopig nog op CAT6, het nadeel van 6a en 7 zijn de dikkere kabels.

En CAT6 kan tot 55 meter (37m in moeilijke omstandigheden) volgens de specs 10Gb aan, ik weet niet hoe groot je huis is, maar hier is het langste stuk kabel ongeveer 20 meter, en ik heb nog niet eens spullen die een 10Gb netwerk nodig hebben.

-edit-
Ik heb dit soort in de buizen zitten, en deze in stukken geknipt met connectors er aan geknepen in de meterkast van patchpanel naar een switch en naar de glasvezelmodem/router. FTP ja, gelijk alles aan de aarde gehangen (die was toch aanwezig in de meterkast :P )

[ Voor 52% gewijzigd door Resistor op 28-08-2012 19:52 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:12

painkill

Pain(k)(ill)

Het zal nog wel even duren voordat 10gbit de standaard is. En 2 cat6 kabels kunnen in sommige buizen al niet meer in, zeker niet als er flex of rare bochten in zitten.

Denk dat glas misschien nog wel een opkomst gaat maken.

Mijn SNES verzameling!

• willyb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-11 12:17
@Resistor: Thanks. Ook voor de exacte apparatuur. Zie wel dat het max 1Gbit patchkast is... maar die is later altijd nog te vervangen natuurlijk.

@Painkill: In hoeverre is glas nu al aan te leggen? Liever 1x goed dan over 5 jaar opnieuw.

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:12

painkill

Pain(k)(ill)

Glas is nu niet aan te leggen, was ook meer voor over 10-20jr.

Momenteel is cat5e de beste keuze qua prijs/kwaliteit. Cat6 is momenteel niet nodig, maar er komen in de nabije toekomst wel toepassingen voor die verder dan 1gb gaan..

Voor de rest is het voor thuisgebruik niet nodig om verder dan dat te kijken vindt ik zelf..

Mijn SNES verzameling!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Glas is prima aan te leggen, alleen omdat 't eraan maken van de connectoren lastig is moet je zorgen dat je leidingen groot genoeg zijn zodat de kabel er met connector eraan door kan.

Maar ik zou de gemiddelde persoon, zelfs een die voor de eerstkomende vijf a tien jaar klaar wil zijn, niet direct aanraden dat te doen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Ik zat net even op die site van Resistor te kijken (aangezien ik nu ook in een stadium zit met nieuwe woning/verbouwing en dus compleet nieuw netwerk) maar ik zie dat de contactdozen allemaal LSA stroken zijn.

En de site zegt dat je die enkel mag gebruiken met stugge draad.
Maar stugge draad betekent ook: lastig trekken (vooral met bochten in buis en meer dan 1 draad) en ook dat je een patchpanel moet gebruiken, aangezien je er geen connectoren op kunt knijpen.

Dus, zijn er geen contactdozen voor soepele draad?

(want ik snap eigenlijk ook niet dat patchpanel concept: is het gewoon 4 kabels erin, en ook weer 4 eruit, die dan weer alle 4 in een switch gaan/of rechtstreeks naar de router? en heeft die nog een bepaalde kast of stroomvoorziening nodig?)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Je kunt prima connectoren op een solid core draad knijpen. Moet je wel de connectoren kopen die daarvoor gemaakt zijn.

Een patch panel is niet veel meer dan een set wandcontactdozen maar dan heel dicht op elkaar.

En solid core draad trekken is niet beduidend moeilijker dan stranded. Sterker nog, probeer maar 's een doos stranded kabel te vinden; da's al vrij lastig aangezien vrijwel alle dergelijke draad voor installatie bedoeld is en zodoende solid core is.

Oh en inderdaad, stranded kabel in LSA-stroken is geen fantastisch idee.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 28-08-2012 21:53 ]

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Patchpanel is duidelijk.
Die connectoren voor stugge draad staan niet op die site? Want zo hoe ik het daar begrijp wordt het dus echt afgeraden, connectoren op een solid core zetten.

En volgens een bepaalde admin hiero is het beter om met draagringen en modulaire UTP jacks te werken ipv die kant-en-klare dozen op die site.

Ik dacht dat ik het begreep op een bepaald moment... maar wordt nu weer lastiger :+
Weet wel al dat ik gewoon voor CAT5E ga 8)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd

CAT 5e is zat. Full HD is 10 Mbps, misschien uitschieters 12 á 15. En jij legt kabels aan die 1000Mbps aan kunnen. Genoeg?

Ik haal over 13 jaar oude CAT5e kabels, gewoon 600 Mbps van mijn NAS naar de laptop toe. Is dat genoeg?

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11 23:36
Als je de kabels volledig gescheiden hebt liggen of kan leggen van de netspanning dan kun je rustig gewone UTP kabel gebruiken, indien dit niet zo is gebruik dan shielded of nog beter SFTP kabel.

Wasmachines (motoren), oude TL bakken etc. storen namelijk erg op netwerk kabels als ze er dicht bij liggen.

Zelf ben ik mijn CAT5E kabels aan het vervangen omdat ik capaciteit problemen ondervind. ( met 1 normale HDD in de server trek ik de volledige lijn al dicht (985Mbps)

Ik ben nu CAT7 SFTP (PIMF)1200MHz kabel aan het leggen, dit had ik eigenlijk 1,5 jaar geleden al moeten doen toen ik het CAT5E netwerk aanlegde....

CAT7 SFTP (PIMF)1200MHz Kabel € 73,- per 100 meter
2 CAT6A 10Gbe keystones inclusief dubbele outlet en montage doos € 15
24 Poorts CAT6A patchpanel € 55

Ik was totaal € 350,- kwijt (heb 12 dubbele outlets)

Voor iets meer geld heb je dus een zeer goed netwerk wat:
10Gbps aan kan
Afgeschermd is
Zo goed als immuun is voor elektronische interferentie door de aderafscherming.

En dit voor een relatief kleinere meerprijs.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Pagina: 1