Fans stoppen na boot met draaien

Pagina: 1
Acties:

• wilmardo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:46
Hierbij mijn probleem, zoals de titel al doet vermoeden stoppen mijn fans met draaien een paar minuutjes na het booten.

Het gaat hier om een watergekoeld systeem met een 240 rad met 2x San Ace 109R121H107 en een 360 rad met 3x San Ace 109R1212H1131. Deze fans trekken 0.52 amp per stuk en heb ze dan ook hangen aan de Super Flower Fan Master SF-609 die 1.5 amp per kanaal aankan.
Er zitten 2x H1131 op het eerste kanaal, 1x H1131 op het tweede kanaal, de twee H107's zitten op kanaal 3, het vierde kanaal wordt op dit moment gebruikt voor niks.

Als ik de pc aanzet gaan alle fans gezellig draaien zoals het hoort, maar na een paar minuutjes in windows stoppen ze er allemaal mee behalve de ene die in zijn eentje op het kanaal zit. Dit is ongeacht of de controller de fans voluit laat draaien of halve kracht. Na een tijdje de molex uit de fancontroller te hebben laten liggen doen alle fans het weer perfect voor een paar minuten en dan weer hetzelfde verhaal. Iemand een idee waar het aan ligt?
Mijn voeding is de Coolermaster GX 650W en er zit aan de diezelfde molex streng waar volgens de fabrikant 56 amps doorgaat verder alleen nog een de Swiftech mcp355. Heeft iemand hier enig idee waar het aan kan liggen?

[ Voor 0% gewijzigd door wilmardo op 28-08-2012 19:40 . Reden: Opmaak ]

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
Je controller geeft ze te weinig voltage waardoor ze stoppen met draaien.

Het is trouwens niet waar 56A doorgaat maar doorheen kan.

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23-11 16:44

Nessuno

io sono nessuno

wilmardo schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 19:37:
Hierbij mijn probleem, zoals de titel al doet vermoeden stoppen mijn fans met draaien een paar minuutjes na het booten.

Het gaat hier om een watergekoeld systeem met een 240 rad met 2x San Ace 109R121H107 en een 360 rad met 3x San Ace 109R1212H1131. Deze fans trekken 0.52 amp per stuk en heb ze dan ook hangen aan de Super Flower Fan Master SF-609 die 1.5 amp per kanaal aankan.
Er zitten 2x H1131 op het eerste kanaal, 1x H1131 op het tweede kanaal, de twee H107's zitten op kanaal 3, het vierde kanaal wordt op dit moment gebruikt voor niks.

Als ik de pc aanzet gaan alle fans gezellig draaien zoals het hoort, maar na een paar minuutjes in windows stoppen ze er allemaal mee behalve de ene die in zijn eentje op het kanaal zit. Dit is ongeacht of de controller de fans voluit laat draaien of halve kracht. Na een tijdje de molex uit de fancontroller te hebben laten liggen doen alle fans het weer perfect voor een paar minuten en dan weer hetzelfde verhaal. Iemand een idee waar het aan ligt?
Mijn voeding is de Coolermaster GX 650W en er zit aan de diezelfde molex streng waar volgens de fabrikant 56 amps doorgaat verder alleen nog een de Swiftech mcp355. Heeft iemand hier enig idee waar het aan kan liggen?
Is het niet zo dat zn fancontroler over verhit raakt ?
Aangezien als hij zn molex los trekt even wacht weer aansluit de boel het gewoon weer doet voor een paar minuten
Ken de fan controler verder niet maar het zou ook met de tempratuur te maken kunnen hebben als die optie op je controler zit.
zou ook verklaren waarom hij na zonder stroom te hebben gezeten weer werkt
fans draaien dan immers niet dus het systeem warmt op.

just my 2 cents.

Na rose e cient spin

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
Nessuno schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 00:51:
[...]

Is het niet zo dat zn fancontroler over verhit raakt ?
Aangezien als hij zn molex los trekt even wacht weer aansluit de boel het gewoon weer doet voor een paar minuten
Ken de fan controler verder niet maar het zou ook met de tempratuur te maken kunnen hebben als die optie op je controler zit.
zou ook verklaren waarom hij na zonder stroom te hebben gezeten weer werkt
fans draaien dan immers niet dus het systeem warmt op.

just my 2 cents.
As I was saying ;)

• wilmardo
Maar hoe kan het dan dat de controller ze te weinig voltage geeft? De controller mag volgens de specs tot 1.5A belast worden per kanaal en the max watt of a single fan is 9w~18W Bron

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-11 18:52

auto660

1991 240 GL Brick

Misschien een beetje kromme redenering hoor,
Er staat in die bron dat de maximale single fan 1,5 amp mag trekken. Is dat niet het totaal vermogen wat je mag trekken? Want er staat single fan. Dan is met 2 fans 0,75 amp per kanaal, en met 4 fans 0,375 amp per kanaal.
Verder zal ik het niet weten..

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• wilmardo
Dat lijkt me niet logisch want dan zou geen ene fancontroller mijn 5 fans kunnen trekken? En dan zouden ook op zn minst 2 fans moeten blijven draaien toch? want 2*0.52A is maar 1.04A en geen 1.5A? Zelfs 3 fans zou dan kunnen toch? Of redeneer ik nu ook krom?

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-11 22:15
Daar is simpel achter te komen: probeer eens één fan aan te sluiten op de controller, en kijk of die het dan wel volhoudt.

I can see clearly now, the brain is gone...

• wilmardo
Dat zal ik dalijk doen als ik thuis kom idd! Maar ik las ook ergens iets dat als je 2 fans op 1 kanaal aansluit dat de fancontroller de fans als 0 RPM ziet en ze daarom ook geen voltage meer geeft? Ik hoor namelijk ook een alarm en hij knippert op de fans die uitzijn als zijnde 0 RPM?

En inderdaad lijkt het aan het voltage die de fans samen trekken want 3 werkt op halve kracht en 2 op volle kracht. Hmm iemand hier een idee voor een fancontroller die dit geweld wel trekt?

Wat ik wel vaag vind is dat ze wel starten met draaien en daarna na een paar minuutjes pas stoppen? Waarom dan pas? Want als de fancontroller te weinig voltage geeft zouden ze toch ook al niet moeten starten? Kan iemand mij dit uitleggen?

[ Voor 45% gewijzigd door wilmardo op 29-08-2012 19:40 ]

Pagina: 1