Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop advies gevraagd.. beschikbaar budget € 500

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor onze zoon zijn we op zoek naar een laptop. Budget 500€.

Wensen/eisen

- internet , wat surfen en minecraft spelen. You tube etc. Hij speelt geen zware games

- tekstverwerking

- powerpoint..

- filmpje kijken (niet perse in HD)

Zelf dat ik iig aan een i3, 4-6 gb werkgeheugen en een hd van 500g.

Welke merken zijn betrouwbaar ?

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

1. Is er een voorkeur voor het formaat/gewicht? 11", 13", 15", 17"?
  2. Hoe belangrijk is de accuduur?
  3. Gaat hij hem vaak meenemen of voornamelijk binnenshuis gebruiken?
  4. Is een DVD-speler gewenst of niet noodzakelijk?
Over het algemeen is er niet een bepaald merk dat het beste is, ieder merk heeft zo zijn sterke en zwakke modellen. Met antwoord op de bovenstaande vragen kunnen we echter al een stuk verder helpen.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

Verwijderd

Topicstarter
- 15 inch is voldoende
- hij zal hem voornamelijk thuis gebruiken, incidenteel zal hij ergens anders in gebruik zijn
- daarom is accuduur niet van topbelang..
- cd/dvd speler is wel handig (brander mag, hoeft niet). Bluray is iig niet nodig
- WiFi wel (uiteraard)
- Bluetooth dan weer niet
- USB 3 is ook praktisch

Verwijderd

Topicstarter
O en gewicht is ook niet van belang, hij hoeft er niet mee te slepen

• Omni
  • Niet online

Omni

Een Asus K53 serie lijkt mij een goede optie. Er zijn echter niet veel laptops in dit budgetsegment te vinden met veel werkgeheugen. Dit is echter makkelijk erbij te prikken met een los geheugenreepje. Mocht je echter toch vanuit de fabrikant 8GB meegeleverd willen hebben, dan is de volgende een goede optie:

pricewatch: Asus K53 Series K53Z-SX125V

+ 640GB harde schijf
+ 8GB geheugen
+ USB 3.0

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

Verwijderd

pricewatch: Asus K55A-SX007V is iets buiten budget, maar heeft wel de nieuwste generatie intel i3 processor erin, die veel sneller is en een betere grafische kaart heeft dan de k53. De harde schijf is iets minder groot en ook het geheugen is minder, maar dat heb je toch niet nodig, je gaat er zo te zien niets op draaien wat 8gb geheugen nodig heeft zoals vm's etc.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2012 10:23 ]

• Omni
  • Niet online

Omni

Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 10:21:
pricewatch: Asus K55A-SX007V is iets buiten budget, maar heeft wel de nieuwste generatie intel i3 processor erin, die veel sneller is en een betere grafische kaart heeft dan de k53. De harde schijf is iets minder groot en ook het geheugen is minder, maar dat heb je toch niet nodig, je gaat er zo te zien niets op draaien wat 8gb geheugen nodig heeft zoals vm's etc.
De poster vraagt om werkgeheugen en zegt dat grafische performance geen issue is. Waarom dan toch de K55 aanraden?

Verwijderd

Ts zegt zelf aan een i3 te denken, en daarnaast is minecraft wel een game die veel van je cpu vraagt, meer dan andere games. De hd4000 is ook duidelijk beter dan de igpu van de amd. En waar gaat het werkgeheugen voor gebruikt worden? Ik zie in de eisenlijst niets waar je nou een voordeel hebt bij 8gb ram boven 4gb.

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:23
Ik ga hier heel even meelurken/vragen, ben namelijk voor mijn broertje op zoek naar iets gelijks.

@ Redono, ik neem aan dat je bij die K55A een i5 bedoeld? Dat staat in ieder geval aangegeven in de specs.

Hoe zit het overigens met verschillen in bouwkwaliteit tussen de K53 en K55 series? De laatste ziet er op foto's net wat gelikter uit, ik kan me voorstellen dat hierdoor op stevigheid wat moet zijn ingeleverd. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

• Omni
  • Niet online

Omni

Ik heb ze ooit allebei in mijn handen gehad en ik kan je vertellen dat ze allebei even stevig zijn. Net als met de N53/N55 is er wel wat verschil in uiterlijk (K55 is iets opvallender) maar de bouwkwaliteit is exact hetzelfde.

[ Voor 3% gewijzigd door Omni op 29-08-2012 11:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
8 gb is idd te veel ... Ik ga eens even die twee bekijken. alvast bedankt voor het meedenken..

Verwijderd

jappas schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 11:43:
Ik ga hier heel even meelurken/vragen, ben namelijk voor mijn broertje op zoek naar iets gelijks.

@ Redono, ik neem aan dat je bij die K55A een i5 bedoeld? Dat staat in ieder geval aangegeven in de specs.

Hoe zit het overigens met verschillen in bouwkwaliteit tussen de K53 en K55 series? De laatste ziet er op foto's net wat gelikter uit, ik kan me voorstellen dat hierdoor op stevigheid wat moet zijn ingeleverd. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Ik bedoel i5 ja, had even niet goed gekeken. De i5 maakt pas echt gehakt van de A6, nog veel meer dan een i3.

Verwijderd

Topicstarter
mmm.. deze Asussen lijken met nog best net iets té.. Hij is echt een middenmoter waarbij dan dat minecraft eruit springt zeg maar

Ik vond bij hp deze:
HP Pavilion g6-2052sd en HP Pavilion g6-2000sd

De eerste heeft 6gb werkgeheugen en een amd processor ? 500gb hd en amd radeon grafische kaart ?

de tweede heeft 4gb werkgeheugen een i3 processor en ook 500 gb hd

grafisch intel hd graphic 400

Is dit qua specs wat (nog los van het merk.. want dat boeit me niet zo..als het maar betrouwbaar is)

• bandidoloco
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:15

bandidoloco

Buy a Mac or install Linux

Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 12:11:
[...]

Ik bedoel i5 ja, had even niet goed gekeken. De i5 maakt pas echt gehakt van de A6, nog veel meer dan een i3.
Laat het AMD-bashen maar weer beginnen... Die i5 is idd een hele stap hoger (maar minstens 100-150 euro duurder) maar die i3 zit toch echt op gelijke hoogte hoor...

Verder zie ik jou bij elke post AMD afbreken maar ben je nog nooit met harde cijfers over de brug gekomen...

Buy a Mac or install Linux

Verwijderd

Dat de intel i5 beter is dan de a6 zijn we het gelukkig dus over eens.. Dat terzijdeTen eerste scheelt het geen 100-150 euro, maar slechts zo'n 50 euro voor een i5. Nu is het mijn fout geweest, dat geef ik toe, om het een i3 te noemen, terwijl het een i5 was. Die namen zijn ook zo onoverzichtelijk... 2310m was vorig jaar nog i3, maar 3210m is nu i5. Maar goed, een i3 scheelt ook nog flink wat met een a6 3420m. Ivy bridge i3 is nog schaars, maar als ik uitga van de i3 2310 zou een aardige vergelijking moeten maken. Ivy bridge heeft wel de hd4000 igpu, dat maakt wel veel verschil.
Goed dan, terug op de cijfers. Ik heb even de cijfers vergeleken. Nu weet ik niet zo heel goed waar ik nou echt betrouwbare benchmarks kan vinden, maar notebookcheck heeft wel een van de meest uitgebreide lijsten die er te vinden zijn (hun verdere beoordelingsvermogen blijft even buiten bescouwing ;) ) Wat mij daar vooral in opvalt is dat met name de singlecore performance van de a6 ver achterblijft bij de i3 2310m (vorige generatie basis i3). Zo komt in cinebench r10 single 32 bit de i3 op ruwweg 2700 punten uit, terwijl de a6 toch echt ruim onder de 2000 punten blijft steken. In 64 bits gaat de i3 naar zo'n 3400 punten, maar de a6 komt uit rond de 2100. Dat komt doordat de quad core a6 een kloksnelheid heeft van 1,5GHz per klok die wel geturbo'd kan worden naar 2,4GHz, maar alsnog achterblijft bij de 2,1GHz in de i3.
Ik geef toe dat in multicore performance het verschil aardig wegvalt, blijft binnen een marge van 10% daar.
Op cpu gebied blijft de a6 dus best achter.
Gpu zit net eventjes anders. De 6520G igpu van de a6 loopt een procentje of 10 achter op de hd4000, maar deze is wel een heel stuk sneller dan de hd3000. Daar is dus inderdaad de a6 de winnaar.
Hopelijk is dit een beetje wat je in gedachten had.

Feit blijft wel, dat de k55a toch echt beter is door de i5.

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2012 14:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Uhhmm. leuk die discussie over amd of intel... Maar daar vraag ik niet om ;-)

Die hp's.. is dat iets waar ik naar kan kijken qua specs ?

Verwijderd

Haha, sorry voor de threadjack. OT dan maar weer.
De hp met i3 is zeker wat om naar te kijken. Hoewel deze generatie een wat verouderde processor heeft is er nog weinig in de nieuwere lijn processors rond dit budget. De a6 loopt alleen qua grafische performance voor op de i3. Minecraft is echter een buitenbeentje en vraagt ook aardig wat van de cpu. De a6 loopt toch wel erg achter op de i3 2350 (mijn verhaal ging over een nog meer budget model), juist in de simpele taken waar de quadcore niet benut wordt. Als het budget dus echt niet hoger kan dan 500 is de hp g6 2000sd van de twee in mijn ogen dus de beste keus.
Als er ruimte is voor 50 euro meer, is er eigenlijk geen reden om niet voor de asus k55a te gaan, door de veel betere processor en de betere grafische kaart die bij de processor zit. Deze is namelijk zo'n beetje de enige optie in het ~500 euro segment met een nieuwe generatie processor.

• Omni
  • Niet online

Omni

Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 18:34:
Uhhmm. leuk die discussie over amd of intel... Maar daar vraag ik niet om ;-)

Die hp's.. is dat iets waar ik naar kan kijken qua specs ?
HP's in deze budgetklasse...liever niet. Omdat ik zelf een K53 in mijn handen heb gehad weet ik dat dit een heel solide laptop is. Deze is bijvoorbeeld budgettechnisch allerminst een slechte keuze:

pricewatch: Asus K53 Series K53Z-SX104V

Overigens een kritische noot, minecraft heeft totaal geen hoge hardware-vereisten.

Bron: http://www.minecraftwiki.net/wiki/Hardware_performance

Recommended requirements:
CPU : Intel Pentium D or AMD Athlon 64 (K8) 2.6 GHz
RAM : 2GB
GPU : GeForce 6xxx or ATI Radeon 9xxx and up with OpenGL 2.0 support (excluding integrated chipsets)
HDD : 150MB

Iedere tot nu toe aangedragen laptop voldoet hier moeiteloos aan. De hele i3/i5/AMD/CPU discussie is daarmee wat mij betreft compleet irrelevant. Claire, koop de K53.

[ Voor 30% gewijzigd door Omni op 30-08-2012 23:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden en goede onderbouwing.. Het gaat de K53 worden ;-).. Vandaag even op pad om hem te kopen.. Namens mijn zoon ook ;-)
Pagina: 1