Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 12:26
Na toch ernstig gefrustreerd te raken met mijn (overigens zeer geliefde) 13" MBP van mid 2009, ben ik toch op zoek naar iets nieuws (snellers).

Ik heb echt een powerhouse nodig, ik werk met een diversiteit aan software die een behoorlijke impact op een systeem kunnen leggen. Zowel 2D als 3D graphics zitten hierbij, maar ook zware database toepassingen. Gevolg is dat ik tegenwoordig enkele minuten(!) moet wachten op het inladen van een bestand en soms een tiental seconden voor een bewerking doorgevoerd wordt. Het is ook "maar" een instap MBP met een Core2 dualcore.

Probleem hierbij is dat ik ook veel mobiel werk en gewicht en accutijd dus ook van groot belang voor mij zijn. Hierbij ook robuustheid, de laptop wordt meerdere keren per dag meegesleept en ondanks dat ziet mijn MBP'tje er nog als nieuw uit.

Ik ben zodoende uitgekomen bij de de 15" MBP. Omdat geld in deze een kleinere factor is dan gebruiksgenot, de Retina MBP in dit geval vanwege het prachtige HR scherm.

Nou werk ik heel graag met OSX, maar als er Windows alternatief is waarmee is substantieel kan besparen zie ik dat natuurlijk graag.

Voor zover ik kan vinden, is er geen enkele laptop die een i7, fatsoenlijke dedicated videokaart (GT650 of beter), kwalitatief uitstekende behuizing en een uitstekend scherm combineert met een accutijd van 5 tot 7 uur en draagbaarheid.

De alternatieven die ik heb bekeken:

De bekende N serie van Asus en de Y580 van Lenovo overtuigden mij niet op accuduur, gewicht en ook op bouwkwaliteit kunnen ze volgens mij niet tippen aan de alumimium body van een MBP (ondanks dat de Asus prima schijnt te zijn).

De Sony Vaio Z serie heeft geen dedicated graphics en is ook niet écht veel goedkoper dan een MBP zodra je wat opties hier en daar kiest, daarnaast brengt de externe accu een stuk extra gewicht met zich mee.

De Sony Vaio S serie heeft "slechts" een GT640 en heeft, naast mindere bouwkwaliteit, dezelfde problemen met accu en totaalprijs als de Z.

Ik weet het niet meer, ik blijf bij de rMBP uitkomen... Wat ik daaraan stuitend vind is dat het geheugen hard-soldered is en ik dus min of meer verplicht wordt om 200 euro neer te leggen voor 16GB. Daarnaast de niet-standaard SSD die moeilijk te upgraden is (en zeker niet voor een fatsoenlijke prijs). Dit alles maakt het geheel toch wel heel, heel erg duur, maar ik heb nog bij geen enkele andere laptop een goed gevoel gehad als bij de MBP.

Iemand suggesties?

EDIT: Nou zijn er ook nog alternatieven van Alienware, maar dat is toch geen gezicht :') Ook zullen die geen bijzonder lange accutijd hebben denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door TimTimX op 28-08-2012 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:50

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Waarom niet de standaard 15" Macbook Pro? Dan heb je niet het Retina-scherm maar wel een standaard 2.5" HDD/SSD, uitbreidbaar geheugen, degelijke behuizing en accu, Mac OS X en het is nog goedkoper ook. Je kan zelfs de optische drive vervangen met een extra HDD/SSD. Je hebt ook een redelijke videokaart die vloeinder werkt omdat hij minder pixels hoeft aan te sturen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
In dat geval krijg ik met een HR scherm een 1680x1050 resolutie. Het idee achter de stap van 13 naar 15" is onder andere winst in schermruimte, ik vind voor dit bedrag eerdergenoemde resolutie wat magertjes.

Ik verwacht dan toch wel minstens een 1080p scherm en vind die 300 euro verschil dan het ervaringsverschil met de retina wel waard. Ik heb ze naast elkaar gezien en dat is toch wel om verliefd op te worden, hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:50

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Hoe belangrijk zijn dan je andere bezwaren tegen de Retina-Macbook? je zegt dat ze "stuitend" zijn, hoe zwaar weegt dat dan voor jou?

Het is geen 300 euro verschil maar ook nog eens 200 euro voor de geheugen-upgrade, en als je meer opslagcapaciteit wil met een goede performance kom je bij Thundebolt-apparatuur uit wat je ook weer honderden euro's kost.

De software-ondersteuning en video-performance van de Retina-Macbook zijn ook niet echt geweldig, je hebt wel een mooi scherm, maar als ik naar je eisen kijk zie ik daar geen noodzaak toe, behalve dat je er een goed gevoel van krijgt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
Doel van dit topic was eigenlijk om een alternatief te vinden in de vorm van een niet-mac (en daarmee dus meer waar voor mijn geld te krijgen).

Ik vind een gewone MBP simpelweg heel duur, dan leg ik liever nog wat extra neer om dat moois van de rMBP erbij te krijgen. Ik voel bij een gewone MBP (en zeker na het zien van de retina versie) niet echt een rechtvaardiging van de behoorlijke premium prijs. Opzich voldoet hij qua specs en functie, dat zeker.

Ik geloof dat de performance en softwareondersteuning van de rMBP nog wel verbeteren, daar is voor nu wel mee te leven. Inderdaad betaal je ook nog voor de geheugen upgrade, maar even heel simpel gezien kost het retina scherm 300 extra.

Even een korte berekening:

rMBP: instap met 16GB is 2479 totaal, mocht ik daar een 512GB SSD in willen, komt ie op bijna 3000.
gewone MBP: instap is 1879 + HR (1680) scherm a 100 + 16GB SODIMM a 77 (laagste pricewatch) + Samsung 830 256GB a 175 (laagste pricewatch).
Dit brengt mij op 2231 euro totaal ex verzending voor geheugen en SSD. Dan scheelt het toch niet heel veel meer met de Retina versie. De enige manier om hier voordeel uit te halen is een 512GB SSD nemen, maar dat is op dit moment nog niet echt nodig.

Het allerliefste dus gewoon een niet-Apple alternatief, als dat bestaat met alle eisen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe lang is ongeveer de accuduur die je nodig hebt? Je moet natuurlijk wel kiezen tussen power en accuduur vaak. Ik weet je budget niet precies, maar je zou natuurlijk ook nog bijvoorbeeld een thinkpad W530 kunnen importeren. Is duur, maar daar krijg je wel veel waar voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
Ik ben van Macbooks toch wel 5 tot 7 uur gewend bij normaal gebruik (al wordt dat na verloop van tijd natuurlijk minder)... Dat zou heel erg fijn zijn, maar lijkt moeilijk, de meeste i7 systemen met fatsoenlijke dedicated graphics blijven in de praktijk toch steken op minder, tenzij je met een externe accu gaat werken wat het gewicht weer omhoog brengt. Mind you, de rMBP weegy niet veel meer dan 2 kilo.

De W530 ga ik bekijken, maar ziet er op het eerste gezicht ook uit als zo'n IBM tank waar je je een hernia mee draagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 06:58

Pixeltje

Woo-woohoo!

WhiteDragon schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 14:54:

Even een korte berekening:

rMBP:(...) komt ie op bijna 3000.
gewone MBP: (...) Dit brengt mij op 2231 euro
(...)
Dan scheelt het toch niet heel veel meer met de Retina versie. De enige manier om hier voordeel uit te halen is een 512GB SSD nemen, maar dat is op dit moment nog niet echt nodig.
Ik weet niet, maar een krappe 800 euro verschil noem ik 'significant', en niet 'scheelt niet veel'. Dat is verder aan jou om te bepalen maar ik zou het ervoor laten. Voor een macine van 3000 euro zijn er gewoon best veel problemen met de rMBP; schermen die ghosting vertonen, applicaties die niet soepel draaien, accuduur die ver onder de maat is (is een ML probleem, maar toch belangrijk), GPU die eigenlijk te hard moet werken voor het scherm en tot slot de beperkte (lees eigenlijk geen) upgrademogelijkheden.

Ik zou het wel weten; een gewone 15" pro met het high res scherm, of een windows-based laptop zoals een HP elitebook of Lenovo W530. Je levert absoluut in op design (en in mijn ogen ook op het OS) maar het scheelt een bult geld en de hardware is gelijk of beter.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De w530 is trouwens niet eens zo heel zwaar, maar 2,8kg. Mijn asus n56 weegt 2,7...
Daarnaast kun je bij de w530 ook nog eens een sheet battery nemen. 20 uur batterijduur moet je wel uit kunnen houden dan :D
http://www.notebookcheck....3GE-Notebook.80062.0.html voor een review trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
2,8 kilo is met 6 cells batterij, een 9 cells maakt hem natuurlijk iets zwaarder en een slice/sheet battery ook. Hij is standaard al bijna een derde zwaarder dan bovenstaande Macbook, hè ;)

Verder komt 'ie qua specs goed in de buurt! Alleen qua prijs kom ik na USD>euro conversie en BTW optelling uit op 1800 euro. Tel daar nog 16GB geheugeh, een 3rd party SSD (kost bij Lenovo een vermogen) en verzending naar NL bij op en dat Lenovo US standaard maar 1 jaartje garantie biedt, die volgens mij niet eens internationaal te claimen is... Maakt het toch weer tricky.

[ Voor 6% gewijzigd door TimTimX op 28-08-2012 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 16:30
Dell XPS laptop?? Weet niet de standby tijd daarvan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
barry457 schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 16:06:
Dell XPS laptop?? Weet niet de standby tijd daarvan
Dualcore i7 en GT525 in de 15"... De 17" is mij te groot :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dell precision m4700 zou ook kunnen, die is minder duur. Daar kom ik ook op zo'n bedrag , maar dat is ex btw. Daar heb je dan wel weer een k2000m, 3720qm, 2x4gb ram (is nog uit te breiden), 500gb hard disk en fullhd scherm in, met 97WHr batterij. Groot voordeel is dat je hier 3 jaar next business day garantie hebt. En reken maar dat dit ding veel beter presteert dan welke 3000 euro rmbp dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
Pixeltje schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 15:59:
[...]

Ik weet niet, maar een krappe 800 euro verschil noem ik 'significant', en niet 'scheelt niet veel'. Dat is verder aan jou om te bepalen maar ik zou het ervoor laten. Voor een macine van 3000 euro zijn er gewoon best veel problemen met de rMBP; schermen die ghosting vertonen, applicaties die niet soepel draaien, accuduur die ver onder de maat is (is een ML probleem, maar toch belangrijk), GPU die eigenlijk te hard moet werken voor het scherm en tot slot de beperkte (lees eigenlijk geen) upgrademogelijkheden.

Ik zou het wel weten; een gewone 15" pro met het high res scherm, of een windows-based laptop zoals een HP elitebook of Lenovo W530. Je levert absoluut in op design (en in mijn ogen ook op het OS) maar het scheelt een bult geld en de hardware is gelijk of beter.
Sorry, post gemist... Ik had in de normale MBP een 256GB SSD zitten, wat voor mij voldoende is. Dan is het 2231+verzending vs 2479.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:18
De XPS bestaat er ook met Quad core. Mijn vrouw heeft de XPS 15 met Quad core en FullHD scherm.
Nog een leuke deksel erbij en wat kortingsbonnen regelen (van 1800 euro naar 1100 betalen).
Daarbij heeft zij volgens mij een GT540 oid vanwege het FHD scherm.

Ja, het is kunststof, maar ziet er voor de rest degelijk uit. Deksel is te vervangen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:15
Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 16:11:
Dell precision m4700 zou ook kunnen, die is minder duur. Daar kom ik ook op zo'n bedrag , maar dat is ex btw. Daar heb je dan wel weer een k2000m, 3720qm, 2x4gb ram (is nog uit te breiden), 500gb hard disk en fullhd scherm in, met 97WHr batterij. Groot voordeel is dat je hier 3 jaar next business day garantie hebt. En reken maar dat dit ding veel beter presteert dan welke 3000 euro rmbp dan ook
Ik zat ook voor TS even de precision series te bekijken, hebben ook quadro kaarten! Je was me net voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 16:11:
Eens kijken...
Arunia schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 16:13:
De XPS bestaat er ook met Quad core. Mijn vrouw heeft de XPS 15 met Quad core en FullHD scherm.
Nog een leuke deksel erbij en wat kortingsbonnen regelen (van 1800 euro naar 1100 betalen).
Daarbij heeft zij volgens mij een GT540 oid vanwege het FHD scherm.

Ja, het is kunststof, maar ziet er voor de rest degelijk uit. Deksel is te vervangen overigens.
Ik zie hier toch, bij welke variant van de XPS 15z dan ook, alleen de i7-2640M... Das een dualcore met HT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:18
Excuses, je had het over de 15z. Ja, die komt alleen in dual variant. De 15 is er ook in quad variant. Qua gewicht scheelt het maar heel weinig.

Om even terug te grijpen op mijn vrouw. Zij wilde ook de 15z, maar wat betreft prijs etc toch voor de gewone gegaan.

Ik zou, als je ze interessant vind even vergelijken wat betreft de maten en het gewicht van beide laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:44
Een laptop met dezelfde specs als een MBP gaat je gewoon niet lukken. Goedkoper kan wel, maar je zult ergens moeten inleveren op specs.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Waf.

Ah, weer iemand die niet koopt wat hij nodig heeft maar koopt wat hij hebben wil. Kom ik ook wéér met mijn kritische noot.
WhiteDragon schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 13:47:
Voor zover ik kan vinden, is er geen enkele laptop die een i7, fatsoenlijke dedicated videokaart (GT650 of beter), kwalitatief uitstekende behuizing en een uitstekend scherm combineert met een accutijd van 5 tot 7 uur en draagbaarheid.
Dit bestaat gewoon niet voor een schappelijke prijs. Er bestaan allerlei combinaties hiervan maar geen enkele die nog écht betaalbaar blijft.
De alternatieven die ik heb bekeken:

De bekende N serie van Asus en de Y580 van Lenovo overtuigden mij niet op accuduur, gewicht en ook op bouwkwaliteit kunnen ze volgens mij niet tippen aan de alumimium body van een MBP (ondanks dat de Asus prima schijnt te zijn).
De accuduur van de Y580 is in dit segment juist heel goed. Met normaal gebruik houdt die het ook 5 uur lang uit. Voor de helft van de prijs van je geliefde appeltje. Verder is er helemaal niets mis met de behuizingen van zowel de Y580 als de N56.

Verder trek ik mijn wenkbrauwen op bij het hele ultrabook en exorbitant dure thin & light gebeuren. We lopen al jaren rond met "zware" laptops. Nog nooit een echte vent horen zeuren over een laptop van 3kg in al die
jaren. Die applegekte en ultrabookhype zit gewoon tussen je oren.

Maar goed, wederom, ga jij lekker je 2000-2500 uitgeven aan iets dat over 3 jaar net zo verouderd is als iets dat 50-70% minder kost.

[ Voor 5% gewijzigd door Omni op 28-08-2012 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:13

Nikeo

Jawelles

Je kunt een BTO laptop samenstellen, of van een ander merk dat zelf kwalitatief hoogwaardige laptops bouwt. Die accuduur die je zoekt is niet echt haalbaar icm de prestaties die je wilt. Maar je kunt twee accu's kopen? Als je met een SSD gaat werken ben je in 1 minuut weer geheel operationeel, inclusief batterijwissel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
De Precision gaat toch weer aardig aan de prijs zijn. De XPS 15 (die ik in eerste instantie niet zag, bedankt voor de tip) lijkt op het eerste gezicht wel wat meer onderzoek waard! Ga ik mij op storten!
Omni schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 16:23:
Ah, weer iemand die niet koopt wat hij nodig heeft maar koopt wat hij hebben wil. Kom ik ook wéér met mijn kritische noot.

Verder trek ik mijn wenkbrauwen op bij het hele ultrabook en exorbitant dure thin & light gebeuren. We lopen al jaren rond met "zware" laptops. Nog nooit een echte vent horen zeuren over een laptop van 3kg in al die
jaren. Die applegekte en ultrabookhype zit gewoon tussen je oren.

Maar goed, wederom, ga jij lekker je 2000-2500 uitgeven aan iets dat over 3 jaar net zo verouderd is als iets dat 50-70% minder kost.
Lezen is ook een vak :') Ik probeer dus juist géén Apple te kopen en géén 2-2500 euro uit te geven, dat is het hele doel van dit topic. En kopen wat ik wil hebben en niet wat ik nodig heb? Heb je überhaupt mijn eerste post gelezen? Ik werk op mijn desktop met een i7 en 16GB, ik wil dezelfde performance van mijn laptop hebben.

Daarnaast is een laptop niet het enige wat ik meesleep en loop ik ook niet "al jaren rond met een zware laptop". Dit wil ik zo mogelijk graag zo houden, dat is toch niet gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Antaresje schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 16:21:
Een laptop met dezelfde specs als een MBP gaat je gewoon niet lukken. Goedkoper kan wel, maar je zult ergens moeten inleveren op specs.
haha, ik heb een n56vz, deze heeft 650m, 3610qm processor (hetzelfde of zeer weinig prestatieverschil met de duurste optie, 8gb ram dat uit te breiden is naar 16gb, en een ssd, en dat voor een totaalbedrag van 1100 euro. Alleen geen retina display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:44
Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 16:31:
[...]

haha, ik heb een n56vz, deze heeft 650m, 3610qm processor (hetzelfde of zeer weinig prestatieverschil met de duurste optie, 8gb ram dat uit te breiden is naar 16gb, en een ssd, en dat voor een totaalbedrag van 1100 euro. Alleen geen retina display.
Oh, dus het kan wel, je moet alleen inleveren op specs. Wacht, is dat niet precies wat ik al zei?

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 16:31:
[...]

En een kilo zwaarder ;)

Ik merk overigens dat ik door de opties uit dit topic, wel andere dingen ga overwegen! Niet verwacht dat er zoveel nieuwe informatie bij zou komen. Alvast bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Antaresje schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 16:33:
[...]

Oh, dus het kan wel, je moet alleen inleveren op specs. Wacht, is dat niet precies wat ik al zei?
Ik bedoel alleen te zeggen dat een hoger resolutie scherm in mijn ogen geen 1800 euro waard is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

WhiteDragon schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 16:30:
De Precision gaat toch weer aardig aan de prijs zijn. De XPS 15 (die ik in eerste instantie niet zag, bedankt voor de tip) lijkt op het eerste gezicht wel wat meer onderzoek waard! Ga ik mij op storten!

[...]

Lezen is ook een vak :') Ik probeer dus juist géén Apple te kopen en géén 2-2500 euro uit te geven, dat is het hele doel van dit topic. En kopen wat ik wil hebben en niet wat ik nodig heb? Heb je überhaupt mijn eerste post gelezen? Ik werk op mijn desktop met een i7 en 16GB, ik wil dezelfde performance van mijn laptop hebben.

Daarnaast is een laptop niet het enige wat ik meesleep en loop ik ook niet "al jaren rond met een zware laptop". Dit wil ik zo mogelijk graag zo houden, dat is toch niet gek?
Wat leuk, je voelt je aangevallen.

Volgens mij lees ik het prima als jij letterlijk schrijft: "Ik blijf steeds bij de Macbook uitkomen". Die heb je niet nodig, want voor meer dan de helft van de prijs heb je hardware die ook doet wat je wilt. Het feit dat je al schrijft dat je daar steeds blijft uitkomen betekent al dat je zelf niet goed kunt lezen, want als je de reviews van de alternatieven erop had nagehouden had je allang kunnen ontdekken dat er niet "zogenaamd geen andere opties" zijn dan de MBP Retina.

Verder zeg ik dat men (Heet jij "men", toevallig?) al jaren met "zware" (en wat "zwaar" is, is ook een leuke discussie) laptops loopt en ik de doorsnee vent er nooit over hoor klagen.

Goed lezen en wat minder foksmileygebruik zou je goed doen, wit draakje. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:15
WhiteDragon schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 16:30:
Als voor de precision gaat en aftermarket onderdelen gebruikt kan het aardig binnen de perken blijbven volgens mij.

Niemand dwingt je om SSD + mem bij dell te bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
Omni schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 16:38:
[...]
Wat leuk, je voelt je aangevallen.

Volgens mij lees ik het prima als jij letterlijk schrijft: "Ik blijf steeds bij de Macbook uitkomen". Die heb je niet nodig, want voor meer dan de helft van de prijs heb je hardware die ook doet wat je wilt. Het feit dat je al schrijft dat je daar steeds blijft uitkomen betekent al dat je zelf niet goed kunt lezen, want als je de reviews van de alternatieven erop had nagehouden had je allang kunnen ontdekken dat die uitspraak niet klopt.

Verder zeg ik dat men (Heet jij "men", toevallig?) al jaren met "zware" (en wat "zwaar" is, is ook een leuke discussie) laptops loopt en ik de doorsnee vent er nooit over hoor klagen.

Ik denk dat we in verschillende richtingen denken, ik voel me niet aangevallen maar aangezien we van elkaar denken niet goed te lezen.

Qua performance was het me wel duidelijk dat ik met de helft klaar zou kunnen zijn (en dan waarschijnlijk nog meer heb dan bij een MBP). Het probleem is dan ook dat mijn andere wensen niet voor een schappelijke meerprijs mogelijk lijken te zijn. Vandaar de uitdaging om te zoeken naar de ideale oplossing, mocht deze bestaan.

Ik heb puur een "ideaal" voorbeeld geschetst, waarbij ik het volledig met je eens ben dat dit exorbitant duur en onnodig is. Vraag is, waar ligt het perfecte midden? Het mag van mij best wat kosten, maar het liefst zo weinig mogelijk. Iets luxer dan een Y580 of N56 mag, maar dat lijkt hoe dan ook een gigantische prijsstijging op te leveren.

EDIT: Reacties en suggesties gaan hier sneller dan ik kan vergelijken... Ik ga me vanavond eens verder beraden, eerst m'n werk afmaken. Mochten er nog meer ideëen zijn, keep 'em coming!

[ Voor 5% gewijzigd door TimTimX op 28-08-2012 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reality check:
WhiteDragon schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 13:47:
Je wilt niet te veel uitgeven, maar de asus en Y580 streep je af op het gebied van accuduur, bouwkwaliteit en gewicht. Serieus, als de N56 niet voldoet ga je in de consumer space echt niets vinden wat wel voldoet. En dan reken in de XPS 15 mee. Voor wat jij ermee wilt doen is de koeling gewoon veel en veel te slecht.

En ik bedoel de XPS 15. De XPS 15z is een nog veel erger product.

Er zijn 2 laptops in het zakelijke segment die voldoen aan jouw eisen: de latitude E6530, en de lenovo thinkpad T530/W530. Daarvan heeft alleen de W530 een goede grafische kaart. Precision streep ik af op het gebied van gewicht, en elitebook op gewicht en accuduur. En het kan aan mij liggen, maar ik hoor minstens 5x zoveel over problemen met precision en elitebook dan over thinkpad en latitude.
EDIT: Nou zijn er ook nog alternatieven van Alienware, maar dat is toch geen gezicht :') Ook zullen die geen bijzonder lange accutijd hebben denk ik.
De M14x was koning op het gebied van battery life in het performance segment toen hij uitkwam. daar is weinig aan veranderd. (behalve dan het belangrijkste: de introductie van de N56 en Y580). De Alienware's zijn voor jou om andere redenen geen goede keuze. Met name gewicht en, belangrijker, de te lage schermresolutie.
Nikeo schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 16:28:
Je kunt een BTO laptop samenstellen, of van een ander merk dat zelf kwalitatief hoogwaardige laptops bouwt. Die accuduur die je zoekt is niet echt haalbaar icm de prestaties die je wilt. Maar je kunt twee accu's kopen? Als je met een SSD gaat werken ben je in 1 minuut weer geheel operationeel, inclusief batterijwissel.
Clevo maakt allesbehalve kwalitatief hoogstaande laptops. Ik geloof zelfs dat de variant met GT 650m de minst lange accuduur heeft die je in het segment kunt vinden, met de grootste accu (op de Y580 na)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

Als we het over het 15" formaat hebben is er eigenlijk niets na de N56VZ/Y580 of (als het moet...) een BTO/Dell Inspiron 15R SE. Dat is het "probleem". Pas een hele klap geld later kom je in het segment van de workstations die deze laptops in bouwkwaliteit, accuduur en garantievoorwaarden compleet de baas zijn, maar nog steeds qua pure rekenkracht niet bijzonder veel van de multimedianotebooks verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
Dan is het toch duidelijk, niet mogelijk... Eisen en wensen bijstellen of betalen?

Over Alienware, ik weet dat het prima dingen zijn, maar ik zie mezelf met zo'n ding nog niet iets demo'en aan een klant zonder me te schamen. Hij wordt hoofdzakelijk voor zakelijk gebruik hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

WhiteDragon schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 16:56:
[...]
Hij wordt hoofdzakelijk voor zakelijk gebruik hè.
Lenovo Y580. Serieus, lees mijn zeer uitgebreide review hierrrrrr.

Quote uit mijn review:
Gezien ik regelmatig met mijn laptop op verschillende afdelingen van kantoor zit en bij andere bedrijven langskom is het zaak dat ik goed voor de dag kan komen. Een opzichtige MSI of Alienware gaat hem dus hoe dan ook niet worden.

[ Voor 29% gewijzigd door Omni op 28-08-2012 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omni schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 16:52:
Als we het over het 15" formaat hebben is er eigenlijk niets na de N56VZ/Y580 of (als het moet...) een BTO/Dell Inspiron 15R SE. Dat is het "probleem". Pas een hele klap geld later kom je in het segment van de workstations die deze laptops in bouwkwaliteit, accuduur en garantievoorwaarden compleet de baas zijn, maar nog steeds qua pure rekenkracht niet bijzonder veel van de multimedianotebooks verschillen.
Er is inderdaad een groot gat tussen, aan de ene kant, €950 notebooks, en aan de andere kant, €1500-2000 workstations. Dat is al jaren zo, maar in het 15.6" luxe segment is er gewoon niet veel. Er worden wel pogingen gedaan maar die falen keer op keer. of zijn juist gericht op het gamende segment (compleet met een pakket over de 4KG). Ik vraag me af wanneer er nu een keer een fabrikant komt met iets wat echt in staat is dat gat op te vullen.
WhiteDragon schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 16:56:
[...]

Dan is het toch duidelijk, niet mogelijk... Eisen en wensen bijstellen of betalen?
Voor een thinkpad ben je ook €2000 kwijt. Bouwkwaliteit beter dan de N56 krijg je simpelweg niet voor minder, of je moet genoegen nemen met een mindere grafische kaart en de E6530 of T530 pakken.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2012 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
Omni schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 16:57:

Lenovo Y580. Serieus, lees mijn zeer uitgebreide review hierrrrrr.
Heb ik gelezen, van de week al, en staat ook bovenaan op de lijst! Alleen dus met een paar kanttekeningen die ik nog moet afwegen...

[ Voor 8% gewijzigd door TimTimX op 28-08-2012 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Omni schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 16:23:

[...]
Dit bestaat gewoon niet voor een schappelijke prijs. Er bestaan allerlei combinaties hiervan maar geen enkele die nog écht betaalbaar blijft.
Wel grappig dat iedereen er altijd zo gebrand op is om Mac's als overpriced te classificeren, maar als er dan naar een alternatief gevraagd wordt blijkt dat niet te bestaan. Schijnbaar is de rMBP dan toch niet zo overpriced als men stelt. Duur, dat wel, maar daarvoor krijg je ook wat je van geen nadere fabrikant nog kan krijgen.

/me fsfikke kijkt nog eens uit het raam, in afwachting van de UPS man met een rMBP
Omni schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 16:38:
[...]

Een iets minder arrogante houding is anders ook aan te raden. Dat jij het onzin vindt om veel geld aan een laptop uit te geven omdat jij vindt dat 'men' dat niet nodig heeft is toch vooral jouw probleem.
Pixeltje schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 15:59:
[...]

Ik weet niet, maar een krappe 800 euro verschil noem ik 'significant', en niet 'scheelt niet veel'.
Je vergelijkt ook de verkeerde bedragen ;)
Dat is verder aan jou om te bepalen maar ik zou het ervoor laten. Voor een macine van 3000 euro zijn er gewoon best veel problemen met de rMBP; schermen die ghosting vertonen,
Het komt inderdaad wel voor dat schermen meer last hebben van image retention dan normaal is bij het grootste deel van de rMBP's. Dan krijg je van Apple ook gewoon een nieuwe opgestuurd.
applicaties die niet soepel draaien, accuduur die ver onder de maat is (is een ML probleem, maar toch belangrijk),
De accuduur is bij een klein deel van de mensen door de upgrade naar ML verneukt idd. Maar ook hierbij zit er een verschil tussen af en toe optredende problemen en inherente eigenschappen van dat ding.
Een normale rMBP heeft geen duidelijk merkbaar last van image retention en heeft gewoon een batterij die zeker 7 uur mee kan.

[ Voor 59% gewijzigd door fsfikke op 29-08-2012 13:57 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-08 18:49
Mag ik vragen wat de reden is van de hoge accu duur die jij wenst? Een presentatie duurt nooit 5-7 uur(uitzonderingen daargelaten). Als je aan het werk gaat is er gegarandeerd een stopcontact in de buurt. Wil je volledig je hardware aan spreken moet je volgens mij zowiezo de stekker erin doen (standaard windows energie beleid) zo niet dan haal je uberhaupt die 5-7 uur niet die je wenst als je je energie waardes op high zet onder windows.

Heb zelf een Dell studio 15 1557 (3 jaar oud) met een i7 q720 ati 4500 serie 4 GB en 9 cells accu en led scherm en als ik die op me accu vol laat renderen/benchmarks draai mag ik blij zijn als ik op high performance energie setting de 1,5 uur haal.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

fsfikke schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 12:45:
[...]

[...]

Je vergelijkt ook de verkeerde bedragen ;)
Er was inderdaad iets misgegaan in wat de TS had geschreven, het bedrag klopte niet, en dus heb ik de verkeerde bedragen vergeleken ;) Punt blijft though ;)

@TS; ik weet niet welk stadium van je zoektocht je inmiddels bereikt hebt, maar op de FP is zojuist een prima laptop gepresenteerd; nieuws: Asus brengt 15"-Zenbook met ips-scherm en GeForce GT 650M uit

Power, design, kwaliteit (en als Asus de lijn van de UX serie doorzet ook lange accuduur). Prijzen helaas niet bekend.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 16:58:
Ik vraag me af wanneer er nu een keer een fabrikant komt met iets wat echt in staat is dat gat op te vullen.
Fingers crossed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
Joenino schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 15:10:
Mag ik vragen wat de reden is van de hoge accu duur die jij wenst? Een presentatie duurt nooit 5-7 uur(uitzonderingen daargelaten). Als je aan het werk gaat is er gegarandeerd een stopcontact in de buurt. Wil je volledig je hardware aan spreken moet je volgens mij zowiezo de stekker erin doen (standaard windows energie beleid) zo niet dan haal je uberhaupt die 5-7 uur niet die je wenst als je je energie waardes op high zet onder windows.
Ik werk vaak mobiel. Ook hebben we op het werk flexplekken, waarvan er op sommige dagen niet genoeg zijn. Dit heeft tot gevolg dat ik vaak meerdere uren zonder stopcontact aan het werk ben (in een presentatie/conferentieruimte, of de lunchruimte). Sowieso vind ik het door gewenning prettig om langere tijd zonder laadsnoer en adapter te werken, ook privé.
Pixeltje schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 15:35:
[...]

@TS; ik weet niet welk stadium van je zoektocht je inmiddels bereikt hebt, maar op de FP is zojuist een prima laptop gepresenteerd; nieuws: Asus brengt 15"-Zenbook met ips-scherm en GeForce GT 650M uit

Power, design, kwaliteit (en als Asus de lijn van de UX serie doorzet ook lange accuduur). Prijzen helaas niet bekend.
Ziet er inderdaad uit als een heel mooi alternatief! Maar naar gerucht nogsteeds 1899 euro...

[ Voor 26% gewijzigd door TimTimX op 29-08-2012 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

fsfikke schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 12:45:
[...]

Wel grappig dat iedereen er altijd zo gebrand op is om Mac's als overpriced te classificeren, maar als er dan naar een alternatief gevraagd wordt blijkt dat niet te bestaan. Schijnbaar is de rMBP dan toch niet zo overpriced als men stelt. Duur, dat wel, maar daarvoor krijg je ook wat je van geen nadere fabrikant nog kan krijgen.
Ok, dus Apple heeft een aantal dingen die andere laptops niet hebben -> daarmee is de Apple hoe dan ook niet overpriced, alleen duur :?

Dus als BMW een 5 serie uitbrengt met koffiezetapparaat en deze kost 2 ton dan is deze duur maar niet overpriced omdat deze een (combinatie van) feature(s) heeft die je nergens anders vind?

Zo werkt het voor mij dus echt niet; een product kan wel unieke features hebben maar ook daar kan teveel geld extra voor gevraagd worden. Dat vind ik in het geval van de MBPr ook, zeker gezien de matige kleurendekking, het feit dat toepassingen niet altijd even soepel renderen en de zeer hoge prijs. Het valt mij op dat argumenten als "werkt niet (altijd) soepel" bijvoorbeeld tegen Windows gebruikt worden. Bij Apple is dat blijkbaar heel belangrijk om te noemen als dat wel zo is, maar wanneer het niet zo is, ook niet bij een hoge prijs, dan hoor je er praktisch niemand die pro-Apple is over.

Nee, ik vind hem toch echt wel overpriced. 2000+ euro voor matige kleurendekking en trage renedering, no tnx.

Disclaimer: mijn persoonlijke mening

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

JT schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 23:47:
[...]

Ok, dus Apple heeft een aantal dingen die andere laptops niet hebben -> daarmee is de Apple hoe dan ook niet overpriced, alleen duur :?

Dus als BMW een 5 serie uitbrengt met koffiezetapparaat en deze kost 2 ton dan is deze duur maar niet overpriced omdat deze een (combinatie van) feature(s) heeft die je nergens anders vind?
Disclaimer: mijn persoonlijke mening
Holy bananen waar koop ik die monstervette BMW? Toch wel met een Nespresso apparaat?

Dit is dus ook precies mijn punt. Ook mijn persoonlijke mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]
Maar dat de BMW 5-serie duurder is dan een fiat panda is niet iets vergelijkbaars met een macbook pro die duurder is dan een acer?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

CyBeR schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 23:55:
[...]

Maar dat de BMW 5-serie duurder is dan een fiat panda is niet iets vergelijkbaars met een macbook pro die duurder is dan een acer?
Obvious troll is obvious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

CyBeR schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 23:55:
[...]

Dat zeker wel :) Maar als je bijv kijkt naar de Asus N56 dan gaat het om een hoger res scherm, ander gewicht en accuduur. Dan zit het verschil in de specs, niet zozeer de kwaliteit (in jouw voorbeeld zit het verschil weer wel in de kwaliteit). Dat je voor kwaliteit meer betaalt is logisch en voor features ook, maar wel naar alle redelijkheid. Dat je een unieke combi van features heeft rechtvaardigt voor mij persoonlijk niet elke meerprijs. Met die redenatie kan je wel 5000 euro voor je rMBP vragen maar ook Apple weet dat het zo niet werkt ;)

Maar goed, de prijs voor de rMBP is imho ook niet gericht op redelijkheid van prijs maar meer op marge en het creeren van exclusiviteit en het suggereren van kwaliteit e.d. door een hoge prijs. Bekend marketingtrucje :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• commanderxp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-09 16:00
Al eens bij BTO gekeken? Zelf heb ik hier een leuke 13.3 inch met i7-2860QM en een 9-cells accu die toch echt wel 6 uur mee gaat!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Omni schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 23:56:
[...]
Obvious troll is obvious.
Helemaal niet. Dat is precies hetzelfde verhaal namelijk.

BMW biedt een auto aan. Het ding heeft vier wielen, een stuur, een motor, wat pedalen, en stoelen. En je kunt 't gebruiken om jezelf te transporteren van plaats A naar plaats B.
Fiat biedt een auto aan. Het ding heeft vier wielen, een stuur, een motor, wat pedalen, en stoelen. En je kunt 't gebruiken om jezelf te transporteren van plaats A naar plaats B.

De BMW heeft wat extra functies en is wat groter. Maar staan de extra kosten daarvan in verhouding tot het extra geleverde? Neen. Het is een luxeproduct en daar betaal je relatief meer voor. En aangezien BMW's nog altijd als zoete broodjes over de toonbank gaan, wil de klant er ook voor betalen.

Hetzelfde doet Apple. En hun producten vliegen ook uit de schappen. Dus de klant wil het betalen.

En in beide gevallen zouden de betreffende bedrijven compleet gek in hun hoofd zijn als ze de prijs zouden verlagen.
JT schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 23:59:
[...]

Dat zeker wel :) Maar als je bijv kijkt naar de Asus N56 dan gaat het om een hoger res scherm, ander gewicht en accuduur. Dan zit het verschil in de specs, niet zozeer de kwaliteit (in jouw voorbeeld zit het verschil weer wel in de kwaliteit).
Ik wil wel stellen dat Apple in het algemeen een hogere kwaliteit aflevert dan Asus in welk product dan ook. Ik zeg niet dat Asus slecht is (en daar heb ik zat ervaring mee) maar bepaald de heilige graal is het niet hoor.
Dat je voor kwaliteit meer betaalt is logisch en voor features ook, maar wel naar alle redelijkheid. Dat je een unieke combi van features heeft rechtvaardigt voor mij persoonlijk niet elke meerprijs. Met die redenatie kan je wel 5000 euro voor je rMBP vragen maar ook Apple weet dat het zo niet werkt ;)
Apple weet heel, heel goed hoeveel ze voor hun producten kunnen vragen om de winst te maximaliseren. Duurder product levert meer op, maar verkoopt minder. Goedkoper product levert minder op maar verkoopt meer. Je wilt die twee factoren op elkaar afstemmen zodanig dat je er het meeste uit haalt. Dat doet elk bedrijf, overigens, met min of meerdere mate van succes. (Overigens, dit is ook het verhaal achter de prijzen van vliegtickets en die gasten zijn hier echt goed in.)
Maar goed, de prijs voor de rMBP is imho ook niet gericht op redelijkheid van prijs maar meer op marge en het creeren van exclusiviteit en het suggereren van kwaliteit e.d. door een hoge prijs. Bekend marketingtrucje :)
De prijs van een MBP, retina of niet, is afhankelijk van een aantal factoren. Kostprijs is er natuurlijk een (in principe verkoop je je product niet met een direct verlies, tenzij je een loss-leader businessmodel hebt), investeringen in de vorm van R&D is een volgende. Daarmee bepaal je je minimum. Vervolgens kun je daar boven gaan zitten, en dan komt het bovenstaande kijken: waarmee verkoop je zodanig veel dat je zoveel mogelijk winst maakt. En dat is dan je marge.

Bij Apple ligt die marge, samen met de kostprijs en de andere investeringen, hoger dan bij Asus. Voor die laatste twee ligt dat aan de kwaliteit die afgeleverd wordt. Voor die laatste slechts aan één ding: wat heeft de klant ervoor over.

Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen zo ageren tegen prijzen. Daar is over nagedacht. Vind je 't te duur, stem met je portemonnaie en koop iets anders.

[ Voor 53% gewijzigd door CyBeR op 30-08-2012 00:08 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:23
Neem een BTO-laptop, die kan aan de meeste wensen voldoen. Alleen een grote accu mist, maar dat kom ik nergens echt tegen bij dat formaat laptops. 15.6" laptops zijn dan ook gewoonweg halve desktopvervangers, en niet ontworpen voor de portabiliteit (waarvoor je dus weer robuustheid terugkrijgt), en daar is de accu dan ook niet op gemaakt.

Zeker de X-book series zijn aan te raden; forse specs, robuuste laptops en 8-cel accu's met een toch vrij behoorlijke capaciteit. Maar onder full-load trekt geen enkele accu het bij zo'n setup lang.

Je schetst wel een beetje het beeld van de perfecte laptop; forse specs, mooi scherm, maar toch lange accuduur en lichtgewicht. Zo zal elke fabrikant ze wel van de band zien willen rollen. Helaas zul je voor de accuduur flink wat gewicht erbij moeten nemen, of een tweede accu kopen.

Kijk eens op http://www.bto.eu/html/list.asp?q=9

[ Voor 23% gewijzigd door naarden 4ever op 30-08-2012 00:19 ]

• Blackbird024
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-06 16:22
naarden 4ever schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 00:08:
Neem een BTO-laptop, die kan aan de meeste wensen voldoen. Alleen een grote accu mist, maar dat kom ik nergens echt tegen bij dat formaat laptops. .........................
Mee eens kijk eens naar de BTO X-Book 15CL46-GTX680 i7.
Dat is bijvoorbeeld toch wel een behoorlijk beest.
Van de accuduur heb ik geen idee, maar mogelijk met een 2e accu kom je toch wel een heel eind.

Verwijderd

commanderxp schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 00:00:
Al eens bij BTO gekeken? Zelf heb ik hier een leuke 13.3 inch met i7-2860QM en een 9-cells accu die toch echt wel 6 uur mee gaat!
En terugklokt onder load. En enorm heet word onder games. En een baggerscherm heeft.

Dit begint echt een cliche te worden. Maar de lol is dat de M11x op zo'n beetje elk punt superieur is aan de w110er. Behalve de CPU.

De M11x? Koopt iemand dat ding dan? Nee precies. Ik snap niet wat clevo u in hemelsnaam met de markt probeert te doen als de concurrent met een veel beter product zojuist uit het segment is gestapt omdat er schijnbaar geen droog brood aan te verdienen is. En als je denkt van wel: sony S13.
Je schetst wel een beetje het beeld van de perfecte laptop; forse specs, mooi scherm, maar toch lange accuduur en lichtgewicht. Zo zal elke fabrikant ze wel van de band zien willen rollen. Helaas zul je voor de accuduur flink wat gewicht erbij moeten nemen, of een tweede accu kopen.
De laptop die je schetst bestaat. De W530 ;). Built to last. 95% gamut scherm. Quadro variant van de GTX 660m of hoger, 10 uur accuduur met de grootste accu, en onder de 3KG.
naarden 4ever schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 00:08:
Neem een BTO-laptop, die kan aan de meeste wensen voldoen. Alleen een grote accu mist, maar dat kom ik nergens echt tegen bij dat formaat laptops. 15.6" laptops zijn dan ook gewoonweg halve desktopvervangers, en niet ontworpen voor de portabiliteit (waarvoor je dus weer robuustheid terugkrijgt), en daar is de accu dan ook niet op gemaakt.
En bagger bouwkwalitet en accuduur ja. Ik heb door de jaren heen zoveel mensen hun clevo apparaat een miskoop zien noemen dat ik alles van die fabrikant standaard afraad. De uitzondering is de w110er. Daar lijkt anandtech tevreden over. De N56 en wellicht de Y580 zijn gewoon beter dan wat clevo kan bieden, en TS zegt al meteen dat die niet voldoen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2012 00:29 ]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

In dit geval gaat het schijnbaar niet om onzin features maar om dingen die er wel degelijk toe doen bij een laptop. Dun, licht, bouwkwaliteit, accuduur, scherm, etc. Als er nou alternatieven waren die hetzelfde konden bieden voor een lager bedrag dan zou ik akkoord gaan met de mensen die altijd zeggen dat je bij Apple alleen voor het merkje betaalt.
Zo werkt het voor mij dus echt niet; een product kan wel unieke features hebben maar ook daar kan teveel geld extra voor gevraagd worden. Dat vind ik in het geval van de MBPr ook, zeker gezien de matige kleurendekking, het feit dat toepassingen niet altijd even soepel renderen en de zeer hoge prijs. Het valt mij op dat argumenten als "werkt niet (altijd) soepel" bijvoorbeeld tegen Windows gebruikt worden. Bij Apple is dat blijkbaar heel belangrijk om te noemen als dat wel zo is, maar wanneer het niet zo is, ook niet bij een hoge prijs, dan hoor je er praktisch niemand die pro-Apple is over.

Nee, ik vind hem toch echt wel overpriced. 2000+ euro voor matige kleurendekking en trage renedering, no tnx.
Matige kleurenweergave kan je vinden, maar ik wed dat 99.9% van de mensen het een prachtig scherm vinden en het met kop en schouders boven de rest van de laptopschermen uitsteekt. Maar goed, jij kan in die 0.1% zitten met adelaarsogen die zich ontiegelijk ergert aan dat erg slechte scherm :P En traag renderen van een niet-retina Safari versie op Lion, ja dat is kut ja. Maar inmiddels is dat al lang weg.

En aangezien iedereen druk bezig is met het posten van z'n mening zal ik mijn botte mening ook maar ventileren: Het blijft gewoon aankloten met de meeste Windows laptops. Elke maand komt weer een nieuw model uit en elk model lijkt ongeveer dezelfde ontwikkeltijd in te zitten. Ik heb zelf ook Asus laptops gehad van €2000, na een paar jaar braken daar ook her en der dingen vanaf omdat het ontwerp gewoon z'n load case niet aan kan.

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 30-08-2012 00:33 ]

Verwijderd

fsfikke schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 00:30:
[...]

In dit geval gaat het schijnbaar niet om onzin features maar om dingen die er wel degelijk toe doen bij een laptop. Dun, licht, bouwkwaliteit, accuduur, scherm, etc. Als er nou alternatieven waren die hetzelfde konden bieden voor een lager bedrag dan zou ik akkoord gaan met de mensen die altijd zeggen dat je bij Apple alleen voor het merkje betaalt.
Thinkpad!!!
Matige kleurenweergave kan je vinden, maar ik wed dat 99.9% van de mensen het een prachtig scherm vinden en het met kop en schouders boven de rest van de laptopschermen uitsteekt. Maar goed, jij kan in die 0.1% zitten met adelaarsogen die zich ontiegelijk ergert aan dat erg slechte scherm :P En traag renderen van een niet-retina Safari versie op Lion, ja dat is kut ja. Maar inmiddels is dat al lang weg.
Thinkpad!!!

:+

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 00:32:
[...]
Thinkpad!!!

[...]

Thinkpad!!!

:+
Thinkpads zijn dan nog de beste alternatieven imo. En de W530 heb ik persoonlijk geen ervaring mee, maar ik vertrouw Lenovo blind met hun zakelijke laptops. Qua prijs zit ie ongeveer op dezelfde hoogte (qua dikte ziet ie niet in dezelfde league :P). Die die ik in de PW zie + een 256GB SSD. Dus daar zal de TS eens goed naar moeten kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 30-08-2012 00:41 ]

• TimTimX
BTO heb ik mij in het verleden ook al een keer in vergist, ze hebben mij daarna in mijn jaren bij de TD van een computerzaak ook niet echt overtuigd. Erg wisselend qua bouwkwaliteit, ben ik toch erg twijfelachtig en voorzichtig van geworden wat betreft Clevo spul.

Overigens zijn de N56 en de Y580 niet afgeschreven! Ik heb ook de kwaliteit niet per definitie afgekeurd op bouwkwaliteit. Ik heb deze alleen gestaafd aan de rMBP (en Thinkpad die waarschijnlijk op hetzelfde niveau zit), en ten opzichte daarvan zijn ze minder. Niet slecht genoeg om geen optie te zijn! Echter feit blijft dat ik bij beiden op bepaalde punten in zal moeten leveren op kwaliteit en meer ten opzichte van de duurdere alternatieven.
Daar kleeft dan weer het nadeel aan van het importeren, Lenovo biedt zijn BTO laptops alleen in de US aan, met BTW zijn ze niet (of in ieder geval niet veel) goedkoper dan een Macbook. En de niet-wereldwijd geldende garantie van Lenovo is een hekel punt (plus dat ze in de US standaard maar een jaartje bieden). De standaardmodellen hier in Nederland zijn qua prijs weer minder interessant. Met een K2000M betaal je 2100 euro, daar moet nog een SSD en geheugenupgrade bij... Komt ook gauw op 2300 of meer.

• Blackbird024
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-06 16:22
Bagger lees ik nergens terug in die review, wel een paar verbeterpuntjes en een numpad indeling die de reviewer niet prettig vind (maar dat vind hij van z'n Dell ook slecht)
Over het scherm waren ze volgens mij behoorlijk positief.

Ik heb ook veel mensen horen klagen over o.a. Dell (o.a. ikzelf), HP, Asus, Acer (o.a. ikzelf) en Medion (o.a. ikzelf) maar dat betekent nog niet dat ik in ieder topic dit hele merk afschrijf.

Verwijderd

Dat zegt hij eigenlijk wel:
What’s not reasonable is the poor keyboard layout, plastic build quality, relatively high heat, and poor battery life compared to similar laptops. At $1000 for the base configuration, the Pollux 1400 still feels more like an $850 laptop. Actually, I have an Acer TimelineX AS3830TG that you can snag for $700 from Newegg, and when some aspects of the Acer impress me more than the Clevo W150HR, I get concerned.
Mind you, de volgens diezelfde reviewsite beste multimedialaptop ooit was goedkoper destijds.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

WhiteDragon schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 20:38:
[...]

[...]

Ziet er inderdaad uit als een heel mooi alternatief! Maar naar gerucht nogsteeds 1899 euro...
Tja, is wel een goede 300 euro goedkoper dan de instap 15"pro met high res scherm. Enige nadeel (voor mij) zou zijn dat het ding op Windows draait. Ik zou daar persoonlijk niet meer naar terug willen maar dat is voor ieder een ander verhaal. Verder denk ik dat als Asus de lijn doorzet die ze de afgelopen tijd hebben gevolgd op het gebied van kwaliteit, performance en de algehele 'doordachtheid' van de producten, je met die 15" 'ultrabook' een heel goede laptop in huis haalt.

Alsof ze het wisten;
reviews: Asus U500VZ: 15,6"-ultrabook met ips-scherm

Even doorlezen denk ik.. erg positief allemaal!

[ Voor 14% gewijzigd door Pixeltje op 30-08-2012 08:12 ]

• JT

JT

VETAK y0

CyBeR schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 00:01:
[...]

Ik wil wel stellen dat Apple in het algemeen een hogere kwaliteit aflevert dan Asus in welk product dan ook. Ik zeg niet dat Asus slecht is (en daar heb ik zat ervaring mee) maar bepaald de heilige graal is het niet hoor.
Mijn ervaring in de winkel is anders maar dat wordt een welles/nietes discussie :) En Asus is zeker niet de heilige graal en heeft zeker niet alleen goede producten, maar veel wel.
[...]

Apple weet heel, heel goed hoeveel ze voor hun producten kunnen vragen om de winst te maximaliseren. Duurder product levert meer op, maar verkoopt minder. Goedkoper product levert minder op maar verkoopt meer. Je wilt die twee factoren op elkaar afstemmen zodanig dat je er het meeste uit haalt. Dat doet elk bedrijf, overigens, met min of meerdere mate van succes. (Overigens, dit is ook het verhaal achter de prijzen van vliegtickets en die gasten zijn hier echt goed in.)
Ja klopt, als ik een laptop met ingebouwde batterijlader had en die kon ik voor 5000e verkopen met een i3 en HDD dan zou ik dat ook zeker doen om het maar even extreem te stellen :P En Apple kan het ook maken vanwege hun imago én een unieke combinatie van features. Neemt niet weg dat ik de meerprijs teveel vind.
[...]

De prijs van een MBP, retina of niet, is afhankelijk van een aantal factoren. Kostprijs is er natuurlijk een (in principe verkoop je je product niet met een direct verlies, tenzij je een loss-leader businessmodel hebt), investeringen in de vorm van R&D is een volgende. Daarmee bepaal je je minimum. Vervolgens kun je daar boven gaan zitten, en dan komt het bovenstaande kijken: waarmee verkoop je zodanig veel dat je zoveel mogelijk winst maakt. En dat is dan je marge.

Bij Apple ligt die marge, samen met de kostprijs en de andere investeringen, hoger dan bij Asus. Voor die laatste twee ligt dat aan de kwaliteit die afgeleverd wordt. Voor die laatste slechts aan één ding: wat heeft de klant ervoor over.

Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen zo ageren tegen prijzen. Daar is over nagedacht. Vind je 't te duur, stem met je portemonnaie en koop iets anders.
Dat doe ik ook zeker, maar het kan imho geen kwaad om je mening op een normale manier te geven :)
fsfikke schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 00:30:
[...]

Here we go again, Apple is de enige met die combi van features dús is de prijs per definitie niet teveel (naar iemands mening dan he)? Zo werkt het niet voor mij. Ook al is het een nuttige, unieke (combinatie van) feature(s) dan nog kan een meerprijs in mijn ogen teveel zijn voor wat je extra krijgt
[...]

Matige kleurenweergave kan je vinden, maar ik wed dat 99.9% van de mensen het een prachtig scherm vinden en het met kop en schouders boven de rest van de laptopschermen uitsteekt. Maar goed, jij kan in die 0.1% zitten met adelaarsogen die zich ontiegelijk ergert aan dat erg slechte scherm :P
Wat anderen ervan vinden boeit me niet, ik moet ermee werken ;) Voor ruim over de 2k verwacht ik perfectie :)
En traag renderen van een niet-retina Safari versie op Lion, ja dat is kut ja. Maar inmiddels is dat al lang weg.
Ik dacht dat het meer was dan Safari, maar dat het bij Safari weg was wist ik niet :)

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1