Kolonisten van Catan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:48
Kolonisten van Catan is een bordspel voor 3 tot 6 spelers, bedacht door Klaus Teuber en uitgebracht in 1995. Het origineel is uitgegeven in Duitsland door Franckh-Kosmos Verlags-GmbH & Co. onder de naam Die Siedler von Catan. Het spel heeft diverse prijzen gewonnen, waaronder die van Spiel des Jahres 1995, Deutscher Spiele Preis 1995 en de Origins Award 1996.

Afbeeldingslocatie: http://www.liesjeshoutenspeelgoed.nl/products/images/Bordspel/Kolonisten-van-catan/de-kolonisten-van-Catan_01.jpg

Geschiedenis

Kolonisten van Catan is waarschijnlijk het eerste van een hele reeks Duitse bordspellen die ook buiten Duitsland populair is geworden. Het is vertaald in het Deens, Engels, Frans, Grieks, Hongaars, Italiaans, Japans, Nederlands, Noors, Portugees, Koreaans, Russisch, Sloveens, Spaans, Tsjechisch en Zweeds. Teubers originele spelontwerp omvatte het standaardspel en de eerste uitbreiding Zeevaarders; deze zijn echter een voor een op de markt gebracht, omdat het spel door de uitgever anders te complex werd bevonden. Het standaardspel en de uitbreidingen zijn te combineren tot verschillende zogenaamde scenario’s, bijvoorbeeld De Nieuwe Wereld. Een en ander is in België en Nederland verkrijgbaar via 999 Games, in de Verenigde Staten via Mayfair Games, in Japan via Capcom en via Kosmos in Duitsland.

Uitbreidingssets

Er zijn diverse uitbreidingssets voorhanden, die het spel meer mogelijkheden geven.

Kolonisten van Catan (1995): uitbreidingsset voor 5 en 6 spelers - Maakt het mogelijk om het basisspel met 5 of 6 spelers te spelen.

Zeevaarders (1997) - Met deze uitbreiding kunnen de spelers met boten naar andere eilanden reizen, en worden de goudtegels geïntroduceerd.

Zeevaarders: uitbreidingsset voor 5 en 6 spelers - Maakt het mogelijk om Zeevaarders met 5 of 6 spelers te spelen.

Steden en Ridders (2001) - De spelers moeten zich verdedigen tegen "barbaren" die om de zoveel tijd toeslaan, en kunnen naar metropolen toewerken. Ook worden er in deze variant handelswaren gebruikt.

Steden en Ridders: uitbreidingsset voor 5 en 6 spelers - Maakt het mogelijk om Steden en Ridders met 5 of 6 spelers te spelen.

Kooplieden en Barbaren (2007): Kooplieden & Barbaren is een verzameling van 4 Catan varianten ("Vriendelijke struikrover", "Gebeurtenissen op Catan", "havenmeester" en "Catan voor 2") en 5 scenario’s (Vissers van Catan, "Rivieren van Catan", "Trektocht", "Barbarenoverval" en "Kooplieden en Barbaren").

Kooplieden en Barbaren (2008): uitbreidingsset voor 5 en 6 spelers - Maakt het mogelijk om Kooplieden en Barbaren met 5 of 6 spelers te spelen.

Historische Scenario's I (2002): Cheops & Alexander de Grote
Historische Scenario's II (2004): Troje & De Grote Muur

De Historische Scenario's zijn gebaseerd op de echte geschiedenis, en worden in tegenstelling tot het basisspel op een vast bord (scenario) gespeeld. Om ze te kunnen spelen is het wel vereist een basisspel in bezit te hebben. Deze uitbreidingen kunnen echter niet in combinatie met de andere uitbreidingen gespeeld worden.

Bron wikipedia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
Ik en wat kameraden spelen dit nu op regelmatige basis. Het is een heel tof spel, maar tegelijk ook heel competitief. Zijn er nog mensen die dit spelen?

We hebben ons vorige spel voor de eerste keer met een uitbreiding gespeeld: Steden en ridders. Wat het tot een heel ander spel maakt eigenlijk. Dat is voor mij ook een van de redenen waarom het zo populair blijft, je kan kiezen welke uitbreidingen je doet en dan heb je ineens verschillende games terwijl je toch op dezelfde basis blijft spelen.

Zijn er mensen die spelen, en die ook een vaste taktiek hebben, of een set aan taktieken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-09 10:55

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

We hebben dit heel vaak gespeeld, maar de laatste jaren komt het wat minder uit de kast. De reden is vooral de hoge geluksfactor in het spel. Nu spelen we meer Dominion, Smallworlds, Dungeon Lords, Game of Thrones, Munchkin, Carcassonne, Weerwolven, etc. Net weer begonnen met een 2 wekelijkse gameavond met vrienden, dus misschien komt Katan nu weer iets meer uit de kast, daar zijn namelijk ook mensen bij die het nog niet (vaak) gespeeld hebben.

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
spel je dan enkel Catan of ook uitbreidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazymonkey87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 08:13
Leuk spel alleen niet iedereen heeft altijd tijd... maar daar is een oplossing voor de iPad variant :D met Steden en ridders en zeevaarders uitbreiding :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sinds een week of 4 dit spel wekelijks aan het spelen op vriendenavond. Blijft een leuk spel al wordt het soms wat langdradig als iedereen qua punten gelijk op gaat. Soms is het na een uur voorbij terwijl het soms ook meer dan 2.5 uur duurt om te winnen. Binnenkort de uitbreidingen maar eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:09

garathane

l'enfer, c'est les Autres

Heb het vaak gespeeld met vrienden,kennissen en collega's, de laatste tijd wel iets minder. Er zijn zoveel leuke andere spellen....
Wat we erg leuk blijft (en handig ivm de ruimte) is het kaartspel van Catan, voor twee personen. We nemen het altijd mee op vakanties; mijn twee zoons en ik kunnen hier wel een paar uur mee vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Echt, een vreselijk spel is dit zeg... Ik dacht dat ik het wel leuk zou vinden, omdat ik me ook altijd goed vermaak met RTS op de pc, zelfde tijdssfeer. Maar, zoals Nick_S al zegt, de hoge geluksfactor (zoals bij veel spelletjes) verpesten het voor mij. Als je pech hebt en als laatste een beginplek kan kiezen, heb je vaak de slechtste resource-plekjes, waardoor je minder kan bouwen, zodat je ook niet snel naar betere plekken toe kan.. Daar zit dan al iemand anders. Dan is de lol er al wel van af.
Speel ik liever een quiz-spel, of Lego Creationary, dat is tenminste afhankelijk van je eigen vaardigheden...

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:39
Mijn broer, pa en ik hebben dit regelmatig gespeeld, helaas hebben we er nu weinig tijd voor, vanwege mijn werk.

Ik vind het een erg leuke bordspel, dat elke keer anders is, of je nou het normale bordspel speelt of 1 of meerdere uitbreidingen erbij pakt.
Het enige dat ik jammer vind, is dat als je weinig grondstoffen krijgt, je veel moet handelen.
En als dan 1 iemand niet met je wilt handelen, zal dit meestal tijdens dat hele spel zo zijn.
Helaas heb ik het nog nooit gespeeld met meer dan 3 personen, maar ik denk dat als je met 4 t/m 6 personen de leukste ervaring hebt.
Misschien heb je dan ook wel groepsvorming, maar is het niet een kwestie van 2 tegen 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:53

SuBBaSS

-has Ryzen

Erg veel gespeeld dit door zwager en zus die dit al vroeg speelden (met de Duitse variant met uitbreidingen).
Heb hem later ook via de xbox live marketplace binnen gehengeld en moet zeggen dat die vrij aardig is om te spelen ook.

Mijn tactiek was toch vaak te proberen mijn eerste dorpjes zo neer te zetten dat ik kans had om een lijn te trekken waardoor ik a- de langste handelsroute altijd had en b- mijn tegenstanders fijn kon blokkeren. B)
Toch staat of valt wel veel met de plaatsing aan het begin, meermaals gehad dat ik niet anders dan slechte keuzes kon doen. Dit houdt het ook wel leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 11:46
MaximusTG schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 15:13:
Echt, een vreselijk spel is dit zeg... Ik dacht dat ik het wel leuk zou vinden, omdat ik me ook altijd goed vermaak met RTS op de pc, zelfde tijdssfeer. Maar, zoals Nick_S al zegt, de hoge geluksfactor (zoals bij veel spelletjes) verpesten het voor mij. Als je pech hebt en als laatste een beginplek kan kiezen, heb je vaak de slechtste resource-plekjes, waardoor je minder kan bouwen, zodat je ook niet snel naar betere plekken toe kan.. Daar zit dan al iemand anders. Dan is de lol er al wel van af.
Speel ik liever een quiz-spel, of Lego Creationary, dat is tenminste afhankelijk van je eigen vaardigheden...
Als je na een paar beurten meteen opgesloten zit is er inderdaad weinig aan maar met een startpositie rond "slechte" nummers kun je alsnog winnen. Pas geleden een potje gespeeld waarbij het eerste half uur geen 6 en geen 8 werd gegooid. Dan gaan de spelers met de (op papier) goede startposities toch flink af.

Het leuke aan Catan is dat ik regelmatig vanuit het niets ineens de overwinning weet te pakken. Met een beetje slim spelen, en het bouwen soms wat uit te stellen kun je soms in één beurt de langste handelsroute pakken en een dorp op een nieuw eiland bouwen (met zeevaarders uitbreiding). Dan scoor je in 1 beurt 4 punten en zitten je tegenstanders soms letterlijk verbaasd te kijken dat het spel uit is.

Het kaartspel (snelle variant) ben ik minder over te spreken, in mijn ervaring gaat dat spel zo ontzettend gelijk op als je met z'n 2en speelt dat degene die mag beginnen (volgens de regels de oudste speler) 9 van de 10 keer wint.

Nog een tip: Als je Catan te veel op geluk vind aankomen, probeer dan Carcassonne eens. Geweldig spel :)

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
Het geluk heeft inderdaad wel een handje in het spel. Maar wij dobbelen altijd 2x (1x voor elk dorp/stad dat je op het spel mag zetten). Dus het ene spel heb je geluk dat je als eerste mag beginnen, de andere keer pech, kwestie van het tof te houden.

Ook hebben wij al beseft dat je dit spel niet met iedereen kan spelen. Wij spelen het met vier personen (2 koppels) en dat komt altijd wel goed. Er wordt voldoende geruild en het wordt niet op het hardst van de snee gespeeld. Maar ik kan me ook genoeg mensen inbeelden die erom zouden vechten, kwestie van competetief ingesteld zijn!

Je kan het echter helemaal niet vergelijken met een RTS op PC. dat is het nu eenmaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ah, ja, dat scheelt inderdaad alweer wat. Maar het is inderdaad wel afhankelijk van met wie je het speelt... Nou ja, ik weet het niet hoor, áls ik dan een spelletje speel dan speel je uiteraard voor de winst, niet alleen maar voor de 'gezelligheid'. Hou er niet van om er op aangekeken te worden als ik niet wil ruilen bij bv Catan als me dat direct problemen oplevert (tegenstander die aaneengesloten straten kan maken).

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
Ja dat gebeurt ook bij ons. Ik bedoel gewoon dat het niet zo extreem is. Je speelt natuurlijk altijd om te winnen, maar bij ons krijg je er geen bragging rights bij. We gaan niet met 3 personen afspreken om er eentje volledig te blokkeren omdat hij op 9 punten staat bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Cremaster
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-04 16:43
Normaal spelen we dit spel altijd met vier personen, maar binnenkort willen we met zes personen spelen. Ik heb nu alleen het basisspel en uitbreiding Kooplieden en Barbaren. Weet iemand of ik kan volstaan met een uitbreiding naar 5-6 van alleen K&B of moet ik ook per se uitbreiding van basisspel naar 5-6 kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco_O
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-01 10:53
Dan moet je ook de uitbreiding van het basisspel naar 5-6 kopen, anders krijg je namelijk de basisdorpen/steden en straten voor 5-6 spelers er niet bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berkery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-09-2023
Ik heb het veel gespeeld, de laatste tijd wat minder. Steden en Ridders en Zeevaarders erbij.

Hier kan je het online spelen, al is het niet de officiele versie, en je hebt Java nodig: http://games.asobrain.com

Ich kann mit einem Eierlöffel Fledermäuse töten.

Pagina: 1