Desktop zonder vga toch in je netwerk krijgen

Pagina: 1
Acties:

• XnoiZ
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-03-2022
Beste tweakers,

Sorry als deze topic in de verkeerde sectie staat.
Wist gewoon ff niet meer waar ik moest beginnen dus doe ik het maar hier.

Ik heb ff een vraagje,misschien een stomme voor vele van jullie maar ik wil gewoon weten of het geen wat ik wil ook echt kan.

Mijn ouwe desktop heb ik maar weer eens uit de kast gehaald,zonder (onboard) vga.
nu wil ik via het netwerk en mijn laptop toch de twee harde schijven benaderen van deze desk.
Ik weet dat ik de twee hdd schijven gedeeld heb toen.

mischien dat jullie mij kunnen helpen of tips hebben.

Ik weet dat het kopen van een vga zo gebeurt is,en dat ik ook mijn laptop dan erop aan kan sluiten.
maar is er ook een andere mogelijkheid dan dat.

Greetz en alvast bedankt

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Er is van alles en nogwat mogelijk, maar dat hangt vooral af van je moederbord, waar je niets over zegt.

Als je een serverbord hebt (onwaarschijnlijk) zou het zomaar kunnen dat je POST-output via seriele output kunt krijgen en daar netwerkboot kunt instellen.

Meeste consumentenmoederborden raken echter niet door POST zonder VGA, je krijgt dan een foutmelding (piepjes) en daar blijft het bij. Dit gaat je waarschijnlijk opbreken, je kunt het beste een simpele kaart halen met zo min mogelijk stroomverbruik, daarmee in je OS booten met monitor eraan en network services (VNC, FTP, SMB, wat dan ook) starten. Dan kun je zonder monitor erbij.

Als het echter enkel om de inhoud van de schijven gaat kun je die gewoon los op je laptop aansluiten. Wat mogelijk is en wat je ervoor nodig hebt hangt totaal af van wat voor schijven het zijn (PATA? SATA? iets anders?) en welke aansluitingen je laptop heeft. In het makkelijkste geval zijn het SATA schijven en heeft je laptop aansluitingen voor twee HDDs, dan kun je de schijven een voor een aansluiten op de SATA connector voor tweede laptopschijf. Heb je dat niet, dan zul je waarschijnlijk met enige USB-adapters/externe USB behuizingen moeten werken.

Had ik al gezegd dat alles afhangt van exact wat je hebt? Voortaan gelijk volledige specs geven, maakt het geven van zinnige en vooral ook relevante tips een stuk makkelijker :o

Oslik blyat! Oslik!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-11 14:53
zelfs bij consumenten bordjes kan je nog vaak in de bios instellen dat die gewoon door mag booten ook al is er geen videokaart (halt on no errors instellen.)

Dan weet ik alleen niet of bijvoorbeeld windows XP wel wilt doorstarten zonder videokaart.

Waarom hang je de schijven niet gewoon in een andere computer in je huis ? Of koop je gewoon een 2e hands videokaartje, oude AGP of PCI kaarten moet je voor minder dan 5 euro kunnen vinden, en een oud PCIe kaartje ook wel rond de 10-15

too weird to live too rare to die

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
terror538 schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 14:46:
zelfs bij consumenten bordjes kan je nog vaak in de bios instellen dat die gewoon door mag booten ook al is er geen videokaart (halt on no errors instellen.)
En hoe stel je dat in, zo zonder videokaart?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als ik mijn oude XP Pro machine zonder videokaart uit de kast trek, dan kan ik die met remote desktop daar gewoon bij.

Vast IP is ook totaal niet van belang, want ik kan in m'n router zien welke machine welk IP krijgt. Gezien m'n laptop 1 IP heeft, gaat de andere dan naar die machine.

Dat komt dan vanwege de kennis over die machine, en weet wat er kan. Daar is geen grafische kaart voor nodig.

Al denk ik niet dat elke tweaker na een paar jaar nog alle specs en instellingen weet.

Ey!! Macarena \o/

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:44
RaZ schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 15:13:
Als ik mijn oude XP Pro machine zonder videokaart uit de kast trek, dan kan ik die met remote desktop daar gewoon bij.

Vast IP is ook totaal niet van belang, want ik kan in m'n router zien welke machine welk IP krijgt. Gezien m'n laptop 1 IP heeft, gaat de andere dan naar die machine.

Dat komt dan vanwege de kennis over die machine, en weet wat er kan. Daar is geen grafische kaart voor nodig.

Al denk ik niet dat elke tweaker na een paar jaar nog alle specs en instellingen weet.
Je was me net voor :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mijzelf schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 15:07:
[...]

En hoe stel je dat in, zo zonder videokaart?
In de bios. En om die in te stellen heb je waarschijnlijk wel een videokaart nodig (maar zonder specs is daar weinig over te zeggen, dus vertel eens waar we het over hebben).
Pagina: 1