Opstart problemen Asus sabertooth p67 en z77

Pagina: 1
Acties:

• G4u
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-08-2023
Ik heb recentelijk een probleem met mijn pc,

Laat ik beginnen met mijn opstelling en dan mijn probleem.

Asus sabertooth p67 en z77
Intel I5 2500k
Msi gtx580 twinfrozr oc
8gb 2x4 Corsair 1600mhz ram
Corsair ax650 psu
Ocz vertex3 SSD 128gb
300gb x2 raptor 10.000 rpm
Corsair h50 CPU cooler

Ok nu mijn probleem, telkens als ik de Startknop indruk gebeurt er niets, alleen als ik de voeding uit en dan aan zet met tegelijk de startknop start de pc op, later kreeg ik een foutmelding op mijn cpu vanuit het moederbord p67. ik verwachte dus dat mijn moederbord de geest had gegeven.

Ik heb toen een nieuw moederbord gehaald de z77. En heb nog steeds het zelfde probleem, toen heb ik een oudere I5 2500 er in gestopt en nog steeds het zelfde probleem. Dus moederbord en CPU zijn uitgesloten.

Het ding is, als de pc eenmaal loopt, dan loopt die als een trein, geen bsod of errors.

Het is puur het start process, waar kijk ik over heen ?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik zou de aansluiting van de kabeltjes van de startknop op het moederbord eens controleren, misschien is er eentje los/zit er een kabeltje fout (startknop zelf ook even kijken of daar alles goed zit). Dat is soms best wel een gepriegel op dat aansluit blokje, en er kan wel eens wat fout gaan daar.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of het ding maakt ergens kortsluiting. Haal het eens uit de kast en leg het op een stuk karton om te testen.

Wat was trouwens de foutmelding die je moederbord gaf?

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:04
Misschien toch de voeding?

Stekker eruit --> er in lijkt mij kortsluiting niet te verhelpen.
Misschien condensatoren in de PSU ofzo?

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Klinkt een beetje als voedingsproblemen inderdaad. Je hebt toevallig niet een andere voeding liggen waarmee je dit kan testen?

Die corsair is een goede voeding, dus je zou het niet verwachten.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11-02 12:49

Dark

who tweaked the light?

Breng de voeding naar een shop waar ze een atx-powertester hebben en het powergood signaal kunnen controleren, veel moederborden houden er niet van als dat boven de 300-400ms uitkomt.

• G4u
Reepje schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 09:34:
Ik zou de aansluiting van de kabeltjes van de startknop op het moederbord eens controleren, misschien is er eentje los/zit er een kabeltje fout (startknop zelf ook even kijken of daar alles goed zit). Dat is soms best wel een gepriegel op dat aansluit blokje, en er kan wel eens wat fout gaan daar.
Dit is gebeurd, ook is er een nieuwe start knop gekomen, ook als ik de pc hotwire dan heb ik het probleem.
TERW_DAN schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 10:28:
Of het ding maakt ergens kortsluiting. Haal het eens uit de kast en leg het op een stuk karton om te testen.

Wat was trouwens de foutmelding die je moederbord gaf?
Ook dit heb ik gedaan, maakt geen verschil, de foutmelding is min of meer lampjes die die checked bij het opstarten. telkens bij de CPU vloog mijn pc uit.
KnoxNL schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 10:30:
Misschien toch de voeding?

Stekker eruit --> er in lijkt mij kortsluiting niet te verhelpen.
Misschien condensatoren in de PSU ofzo?
Dit heb ik nog niet geprobeerd. zeker even het kijken waard. Ik zat zelf ook te denken is mijn voeding wel sterk genoeg voor mijn opstelling ? of is het beter een AX750 te nemen ?

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:04
Sterk genoeg lijkt hij me wel, maar dat sluit niet uit dat er iets mis KAN zijn.
Kan natuurlijk nog steeds iets anders zijn.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb zelf een Asus Sabertooth X79 waarbij het in het begin nogal lang duurde eer de pc door het bios heen was en het soms erop leek dat ie even bleef hangen. Laatst was er al een bios update waarna het probleem wat verminderd leek maar bij de allerlaatste bios-update is het probleem totaal verdwenen. In tegenstelling tot eerder is het opstarten nu net super snel in vergelijking met vorige moederboarden die ik gehad heb.

Met dit in het achterhoofd raad ik je toch aan om ook eens het bios te gaan updaten want er bestaat een kans dat dan het probleem opgelost is. Vergeet namelijk niet dat de Sabertooth boarden vol zitten met allerlei controles en het best kan dat daar ergens een bug in zit.

• G4u
Roel1966 schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 16:32:
Ik heb zelf een Asus Sabertooth X79 waarbij het in het begin nogal lang duurde eer de pc door het bios heen was en het soms erop leek dat ie even bleef hangen. Laatst was er al een bios update waarna het probleem wat verminderd leek maar bij de allerlaatste bios-update is het probleem totaal verdwenen. In tegenstelling tot eerder is het opstarten nu net super snel in vergelijking met vorige moederboarden die ik gehad heb.

Met dit in het achterhoofd raad ik je toch aan om ook eens het bios te gaan updaten want er bestaat een kans dat dan het probleem opgelost is. Vergeet namelijk niet dat de Sabertooth boarden vol zitten met allerlei controles en het best kan dat daar ergens een bug in zit.
Bedankt voor de input, helaas is dit al gebeurt, elke nieuwe bios word er direct opgezet.

Morgen heb ik een Ax750 tot mijn beschikking kijken of het hem daar in zit.

Zo ja dan bedankt voor de input van iedereen, zo niet dan graag meer ideeën.

Keep it posted
Pagina: 1