Werkgever wil leasecontract éénzijdig verlengen met een jaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TricTrac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:32
Ik heb een aantal vragen over het verlengen van de leasetermijn door mijn werkgever.

Het volgende is nu de situatie:
3,5 jaar geleden heb ik een kleine auto geleased met in het achterhoofd dat ik en mijn vrouw in de toekomst wel kinderen wilde maar dat dat voor in ieder geval de eerste 3 jaar niet aan de orde was.

Inmiddels zijn we 3,5 jaar verder en kruipt er sinds een paar weken een kleine door ons huis. Die kleine auto is dus (nu al) aardig aan de krappe kant.

Met de 'oude' leaseregeling zou ik in januari een nieuwe auto geleverd kunnen krijgen, en voor hetzelfde geld als nu in een auto kunnen rijden die 2x zo groot is (van 20% naar 14% bijtelling). Nu gaan er geluiden op dat vanwege de financiele situatie, mijn werkgever alle leasecontracten met een extra jaar wil verlengen.

Nu zit ik met een aantal nadelen/vragen in deze situatie:
- We zijn uitgegaan van een leasecontract van 4 jaar, en hebben op basis daarvan een kleine auto uitgekozen
- De werkgever wil naar 5 jaar en wordt daar zelf voor financieel gecompenseerd (naar wat ik op internet lees zelfs met terugwerkende kracht), zou ik hier dan ook niet deels voor gecompenseerd moeten worden?
- Mag een werkgever dit éénzijdig wijzigen terwijl in de leasevoorwaarden letterlijk een leasetermijn van 48 maanden staat genoemd?
- Moet ik dus perse die verlenging accepteren? Het zou mij helemaal niks uitmaken als de volgende auto een leasetermijn zou hebben van 60 maanden (5 jaar), echter komt het nu dus heel slecht uit.

Een collega van mij zit in een beetje een tegenovergestelde situatie. Die rijdt nu groot, maar die wil naar kleiner. Voor hem kan het financieel zelfs behoorlijk gaan schelen. Hij wil van een focus (25%) naar een fiesta (14%) wat hem netto in de maand ruim 200 euro scheelt. Op jaarbasis gaat dit grapje hem dus zelfs €2400,- kosten.

[ Voor 10% gewijzigd door TricTrac op 28-08-2012 09:55 . Reden: typefoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 18:32
Autoruil geen optie?
Weet niet wat jij voor een auto hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TricTrac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:32
Lelletje schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 09:20:
Autoruil geen optie?
Weet niet wat jij voor een auto hebt...
Ik zou inderdaad met hem kunnen ruilen. Echter rijdt hij een 25% focus, ik wil een 14% focus. Ik rij een 20% fiesta, hij wil een 14% fiesta.

Het gaat ons dus beide dan veel meer kosten dan met een nieuwe leaseauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
TricTrac schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 08:49:
Een collega van mij zit in een beetje een tegenovergestelde situatie. Die rijdt nu groot, maar die wil naar kleiner. Voor hem kan het financieel zelfs behoorlijk gaan schelen. Hij wil van een focus (20%) naar een fiesta (14%) wat hem netto in de maand ruim 200 euro scheelt. Op jaarbasis gaat dit grapje hem dus zelfs €2400,- kosten.
Als jij momenteel in een kleine auto rijdt met 14% bijtelling en je collega een grote auto rijdt met 20% bijtelling, kun je misschien met hem icm je werkgever iets regelen voor dat extra jaar. Jij blij met een grotere auto, je collega blij met een kleinere auto en je werkgever blij, omdat het hem waarschijnlijk alleen tijd kost.

Ok, had je reactie nog niet gelezen. Wellicht dat je werkgever iets kan regelen met de leasemaatschappij dat je een grotere, oudere leaseauto krijgt met 14% bijtelling voor dat extra jaar.

[ Voor 10% gewijzigd door stin op 28-08-2012 09:28 ]

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 17:59
Als de verlenging daadwerkelijk wordt doorgevoerd, leg jouw situatie dan voor aan je manager en/of werkgever. Vaak kan ook bij een algemene regeling best een uitzondering worden gemaakt als je goed kunt uitleggen waarom en het niet alleen maar een kwestie is van perse een nieuwe auto willen rijden. In jouw geval lijkt me jouw verzoek best redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

jouw contract is met je WG niet met de leasemaatschappij.
juridisch dien je wel protest te maken in bijv. emailtje naar je leiding gevende. zeg dat je de kar inlevert volgens jouw einde looptijd. hoe de wg de auto vervolgens weer inzet is aan hem/haar.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Met MrJayMan.

Jij hebt een arbeidsovereenkomst met daarin een verwijzing naar het leaseregelement. Verder zijn er misschien aanvullende contracten getekend toen je de auto bestelde, en tenslotte zijn er de redelijke verwachtingen die je mocht hebben ten tijde van het aangaan van de lease. Dat zijn de regels voor jou.

Wat je werkgever met de leverancier van de leaseauto afspreekt is zijn zaak. Arbeidsvoorwaardelijk mag er echter niet zomaar iets worden aangepast in jouw nadeel, tenzij de economische noodzaak heel duidelijk is.

Nou denk ik dat een jaar doorrijden met je auto waarschijnlijk wel standhoudt. Het "verlies" voor de werknemer is te overzien en dan kan het economisch belang van de werkgever zwaarder wegen.

Wanneer het echter gaat om een boete wegens voortijdige contractbeeindiging (die anders helemaal niet voortijdig zou zijn geweest), dat ligt er een andere situatie. Het kan niet zo zijn dat de werknemer een boete krijgt die niet teruggaat op zijn eigen initiatief maar dat van de werkgever. Als je dus van de leaseauto af wilt, sta je imho sterker dan wanneer je alleen een nieuwe auto wilt rijden.
Pagina: 1