Advies, bestaande componenten in nieuw systeem hergebruiken

Pagina: 1
Acties:

• Wreckerrm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02 20:12

Wreckerrm

Rock Me Amadeus

Topicstarter
Hallo,

ik heb 5 jaar geleden een systeem gebouwd en het is inmiddels wel tijd voor weer iets nieuws, een fatoenlijke upgrade is volgens mij niet mogelijk om bijvoorbeeld BF3 op volledige kwaliteit te spelen.

Het syteem bestond in de basis uit de volgende componenten:

Antec Nine Hundred
Zalman ZM600-HP, 600 Watt
GigaByte GA-P35-DS3P
Intel Core 2 Duo,Boxed, E6850
Kingston KHX6400D2LLK2/2GN, 2048 MB, DDR2 (2 maal)
XFX GeForce 8800 GTS Extreme,DDR3
Samsung SpinPoint F3 Desktop 1 TB
Samsung Spinpoint T133, 400 GB (2 maal in raid opstelling)
Apacer 15-in-1 card reader

Ik kijk nu naar een nieuwesysteem met de volgende componenten:

Intel Core i5 3570K
Scythe Mine 2
Samsung 830 sesies 128 GB of 256 GB
Nvidia 660ti/670 of AMD 7950 kaart
8 GB geheugen

De volgende onderdelen zou ik graag weer willen gebruiken

Antec Nine Hundred
Zalman ZM600-HP, 600 Watt
Apacer 15-in-1 card reader
Samsung SpinPoint F3 Desktop 1 TB - SATA 300
Samsung Spinpoint T133, 400 GB (2 maal) - SATA II

Nu twijfel ik of de voeding het nieuwe systeem kan trekken en of het niet beter is om de huidige disken te vervangen door een 2 TB SATA 600. Ze zijn immers SATA 300 of zelfs maar SATA-II

Wat is wijsheid in deze?

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:13
De voeding is meer dan voldoende om het geheel aan te sturen, zelfs wanneer je er een 2e 660/670 bij zou plakken.
Wat betreft de disks: nieuwe 2TB disks bieden naast meer opslag ook wat meer snelheid, maar ga je dat echt veel merken? Nee, tenzij je de hele tijd grote hoeveelheden data over en weer stuurt. In mijn pc zitten nog een paar oude 200GB disks die al meer dan 10 jaar oud zijn en die doen het nog prima om wat images op te slaan en als download disk te gebruiken.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Wreckerrm

Wreckerrm

Rock Me Amadeus

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Dat scheelt me weer een voeding.

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:56
Als je echt snelheidsverschil wil zien zou ik een SSD erbij kopen voor je Os partitie.
Dat is echt een wereld van verschil tov een harde schijf.

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

• ToxinTractor
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-01-2024
De SATA versie gaat voor jou niks uitmaken, SATA II (oftewel SATA300) heeft een theoretische cap op 300MB/s, dat halen de meeste nieuwe conventionele harde schijven niet, ook al zit er een SATA-3 connectie erop.
Aangezien je een LGA1155 processor hebt gekozen kun je er een moederbord bij kiezen dat SATA-3 ondersteunt, in combinatie met een snelle SSD.

• Wreckerrm

Wreckerrm

Rock Me Amadeus

Topicstarter
Een SSD is ook zeker de bedoeling. Dat zal een Samsung 830 sesies worden van 128 GB of 256 GB.

Dan gebruik ik de bestaande disken ook weer.

Ik heb nu 2 disken van 400 MB in raid 1 (mirror) opstelling. Ik neem aan dat ik deze raidset niet zo weer kan gebruiken op een nieuw mobo . Dus dat ik de data even moet veiligstellen en later terugzetten. Dat klopt toch?

Zou het dan nog beter zijn om er een raid controller bij te kopen zodat dit later wel zou kunnen? Er staan met name foto's (van vakanties en de kinderen) op welke is dus via een mirror extra veilig wil hebben.

Verwijderd

als je dit niet als boot schijven gebruikt zou je het toch het toch prima moeten kunnen overzetten? maar een backup is natuurlijk nooit verkeerd

• TweakMaster
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04-2025
Wat denk ik even vergeten word is dat een voeding zijn maximale vermogen niet meer kan leveren na verloop van tijd oor "capacitor aging". Als je veilig wil zitten zou ik een andere kopen, de voedingen van tegenwoordig zijn sowieso zuiniger. Je kan proberen of hij het volhoud, maar aanvaard de bijkomende risico's dan ook.

Ryzen cloud9

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wil ik nog aan toevoegen dat de Zalman voedingen niet echt bekend stonden als betrouwbaar en ik mij aansluit bij TweakMaster. Ook zomaar zeggen dat 600 watt voldoende is is wel erg kort door de bocht omdat het eraan ligt of een voeding dit maximaal of continu kan leveren. Veel belangrijker is het aantal ampere op je 12V lijnen dus in die zin zeker niet onverstandig toch meteen de voeding te vernieuwen.

Harddisks zou ik van zeggen dat als ze nog goed zijn je ze gewoon kan gebruiken in een nieuw systeem en altijd nog eens de harddisks kan vervangen. Wel een ssd is tegenwoordig gezien de prijs en snelheidswinst wel een aanrader en dan je raidopstelling laten voor wat het is. Eenmaal een ssd erin en je zal zien dat je harddisks onder raid helemaal gaat vergeten qua snelheid.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:19
Volgens mij is die voeding prima. De review is in ieder geval 'goed' op een enkel puntje na.
http://www.hardwaresecret...Power-Supply-Review/402/1

Ik had zelf de 500W versie, draaide zelfs nog 6950 crossfire...
(niet aan te raden, was alleen om te testen)

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
mitsumark schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 23:09:
Volgens mij is die voeding prima. De review is in ieder geval 'goed' op een enkel puntje na.
http://www.hardwaresecret...Power-Supply-Review/402/1

Ik had zelf de 500W versie, draaide zelfs nog 6950 crossfire...
(niet aan te raden, was alleen om te testen)
Het is wel een review van 4 jaar geleden en kan je niet meer met nu vergelijken.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:19
Natuurlijk is de review 4 jaar oud, zo oud is de voeding ook ongeveer.
Maar het was in die tijd zeker geen slechte en zo te zien kan hij ook nu nog prima mee.
Daarnaast verbruikt zijn systeem zometeen maar 300-400W en deze kan ruim 700W leveren als dat moet.
(beveiligingen zijn ook prima, dus je hoeft niet zomaar bang te zijn dat ie je nieuwe systeem sloopt)

Als je voor betrouwbaarheid gaat zou ik eerder de HDD's vervangen dan de voeding.
(al zal het belangrijkste op de SSD komen, maak in ieder geval backups)
Voor de snelheid hoef je dit overigens niet te doen.
Pagina: 1