Toon posts:

rtl realtek 8111e installeren ubuntu server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik hem een mooi servertje samengesteld en hierop wil ik graag ubuntu server (ubuntu-11.10-server-amd64) installeren. Helemaal gelukt en ik zit nu in de terminal. Nu heb ik echter een klein probleempje de ethernet driver wordt volgens mij niet herkent. Dit probleem had ik bij de installatie van WHS 11 ook al, dit was voor mij wel op te lossen. Bij ubuntu daarentegen lukt het me niet, omdat ik een dikke noob met linux ben aangezien dit mijn eerste linux-project is.

Het volgende heb ik gevonden: http://unixblogger.wordpr...111rtl8168-ethernet-card/
Nu heb ik root maar loop ik bij stap 2 al vast "apt-get install build-essential" Ik krijg diverse melden waaronder "E: kan niet naar /var/cache/apt/ schrijven" & " De pakketlijsten of het statusbestand kon niet worden geopend of ontleed".

Wat doe ik hier verkeerd?? Wie kan mij hiermee helpen?

Ik heb het volgende systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 38,-€ 38,-
1Cooler Master Elite 120 Advanced€ 38,30€ 38,30
1be quiet! System Power S6 300W€ 26,95€ 26,95
1Transcend TS512MLK64V3N€ 19,95€ 19,95
1Asrock H61M-ITX€ 64,45€ 64,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 187,65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik denk dat je het als root moet proberen (en de foutmeldingen op engels zetten, dat zoekt een stuk makkelijker). Waarom trouwens zo'n oude versie?

[ Voor 12% gewijzigd door blaataaps op 27-08-2012 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Via root heb ik het inderdaad geprobeerd. De oude versie heb ik gedaan, omdat ik bij de installatie van v12 op een of andere manier mijn toetsenbord niet kon gebruiken, dus dacht ik update ik hem later wel.
Ps. hoe foutmelding op engels zetten?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2012 22:42 . Reden: wat vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bij de installatie had je de taal in 't Engels moeten zetten, maakt je OS dan wel helemaal Engels, maar geeft je wel 10x meer nuttigere informatie.
Je kan de taal altijd nog aanpassen via de command line. Een snelle Google leert je dat wel, iets met dpkg-reconfigure locale als root oid.

Verders, waarom denk je dat je LAN kaart niet werkt? Die kaart wordt al sinds jaar en dag ondersteund, dus 't zou gewoon moeten werken. Doe eens een '/sbin/ifconfig -a' en geef daarvan de uitvoer. Je moet dan een eth0 hebben.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat de lan kaart niet werkt, omdat ik bijvoorbeeld geen GUI op kan halen. Daarnaast werkte mijn lan kaart bij windows ook niet (of staat dat er los van?:P) en kom ik online dezelfde problemen tegen. Vandaar ook die link in mijn 1e post.

In ieder geval heb ik de taal op engels gezet met: "sudo dpkg-reconfigure locales" & "sudo update-locale LANG=en_us.UTF-8"
Daarna "/sbin/ifconfig -a" gedaan. Bij eth0 lijkt alles goed te staan: Mask 255.255.255.0 alleen staat er wel interrupt 43.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:55

Vuurvoske

Nunquam cede!

Dit klinkt als een makkeijke uitweg, maar die realtek 8111 NIC's zijn niet zo heel stabiel. Bovendien hebben zo allerlei OS problemen. Wellicht doe je er beter aan om een pricewatch: Intel Gigabit CT Desktop Adapter aan te schaffen. Deze word wel ondersteund en bespaard je een hoop problemen.

Beroeps brabander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je ifconfig -a doet, hoort het er ongeveer zo uit te zien:
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr MAC ADRES HIER  
          inet addr:192.168.1.100  Bcast:192.168.1.255  Mask:255.255.255.0
          inet6 addr: fe80::DEEL MAC ADRES/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:47895619 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:38649781 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000 
          RX bytes:46163959878 (42.9 GiB)  TX bytes:28631976773 (26.6 GiB)
          Interrupt:42

Bij mij zie je dus interrupt: 42 staan. Dat is normaal. Als je niet ziet dat er UP en RUNNING staat, dan moet je eens gaan kijken naar je netwerk zelf. Via 'mii-tool' kan je zien of je een link hebt.
eth0: negotiated 100baseTx-FD flow-control, link ok

Als dat 't geval is, dan dhclient eth0 draaien als root en wachten op een IP adres. Krijg je die niet, dan moet je naar je DHCP server kijken (meestal je router).

Als de kaart in Windows niet werkt, zelfs na installatie van de driver (want deze zit zeer waarschijnlijk niet ingebakken), dan moet je toch gaan nadenken over een defecte LAN poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik ben nu niet thuis dus ik ga dit zo snel mogelijk proberen. Maar als ik het dus goed begrijp werkt de oplossing van vuurvoske zeker weten? Want dan doe ik gewoon dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bij hardware falen is het zelfs de enige optie. Dat moet je dus testen. Overigens heb ik dezelfde chip in mijn PC zitten en werkt prima.
05:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller (rev 06)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er staat nu interrupt 44 en bij ifconfig -a staat er inderdaad "UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500
Maar via mii-tool komt er: "SIOCGMIIPF on 'eth0' failed: Operation not permitted"
En het zelfde voor eth1 enz.

EDIT: root@SERVER:~# mii0tool geeft: no MII interfaces found

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2012 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat heb je als uitvoer van 'lspci' (dat is dus kleine L)? Hetzelfde als wat ik hierboven gepost heb? Start het systeem eens op met een Live CD, heb je dan wel netwerk?

Je zei ook heel leuk dat je geen GUI kan installeren vanaf de CLI. Logisch, want er is internet nodig. Maar waarom wil je een aparte GUI installeren op een server installatie? Waarom niet gewoon de Desktop versie nemen, of de desktop CD in de drive stoppen en de GUI via de CD installeren als apt source? Over het algemeen gebruik je een GUI op de desktop, en alleen CLI op server. Er is geen toegevoegde waarde voor een GUI op een server, alleen maar nadelen (resources die door de GUI gebruikt worden, kunnen niet voor nuttigere zaken ingezet worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Haha ja dat snapte ik waarom ik de GUI niet kon installeren:P
Maar ik dacht dus dat een GUI voor mij als linux-noob wel eens handig kon zijn. Maar jij zegt dus pak de desktop versie, stop die in de drive en dan de GUI via de drive installeren?
Wat moet ik dan precies in de terminal invoeren?

Misschien nog even voor de duidelijkheid, dit wil ik mijn mijn server:
FTP en mediaserver. (Niet veel bijzonders dus).

Of zal ik op de server gewoon de terminal laten en de server op opstand bedienen met VNC? (waar ik tot nu toe ook nog geen ervaring mee heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke output geeft ethtool -i eth0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maar jij zegt dus pak de desktop versie, stop die in de drive en dan de GUI via de drive installeren?
Wat moet ik dan precies in de terminal invoeren?
Google kan je precies uitleggen hoe dat werkt.
Of zal ik op de server gewoon de terminal laten en de server op opstand bedienen met VNC? (waar ik tot nu toe ook nog geen ervaring mee heb)
Remote control via VNC vereist alsnog een GUI. Normaal gesproken wordt SSH gebruikt als remote control tool voor een Linux server. Je maakt een SSH verbinding vanaf een Windows machine met bijvoorbeeld Putty.

Doe eerst maar eens een test met een Live CD. Dan heb je van Network Manager feedback over de link status.

Verwijderd

Topicstarter
het hele probleem is al opgelost. Heb ubuntu server opnieuw geinstalleerd en done. Heel vreemd maar het werkte blijkbaar toen wel.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tja, de nuke methode is nou niet echt een oplossing. Het had veel interessanter geweest als je gevonden had waarom 't fout was gegaan.

Verwijderd

Topicstarter
Dit keer had ik bij de installatie gekozen voor samba server. Ipv open SSH.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat maakt niet uit. Enige verschil is dat het package samba wordt geïnstalleerd, ipv openssh-server, met de bijbehorende dependencies. Dit heeft geen enkel gevolg voor de werking van je hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Ik denk dat hij firmware-realtek vergeten is te installeren.
Soms pak hij hem niet bij installatie.

dat is de oplossing. terwijl je in je installatie scherm zit, even ALT-F1

chroot /target

apt-get install firmware-realtek firmware-linux-nonfree firmware-linux

en exit.

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Onzin, je hebt die firmware packages niet nodig. Op mijn PC heb ik ze niet geïnstalleerd staan en m'n netwerk werkt prima.

Package firmware-linux-free bevat geen firmware voor Realtek kaarten, dus niet nodig voor je LAN.
Package firmware-linux-nonfree bevat ook geen Realtek firmware, voornamelijk Radeon en een paar broadcom. Ook overbodig.
Package firmware-realtek heeft mogelijk effect, daar het wat heeft voor de RTL8111D chip. Dat ik 't niet nodig heb, is omdat mijn NIC er op lijkt, maar geen firmware nodig heeft.

Pagina: 1