Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dagplanning: wanneer zonneboiler elektrisch naverwamen?

Pagina: 1
Acties:

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-11 13:56
Wij hebben een 200 L zonneboiler met een elektrisch element van 3 kW. Dit element kan de bovenste 100 L van de boiler opwarmen en is instelbaar van 40 - 85 graden.

Het element heb ik aan een tijdschakelklok hangen en nu komen de gedachtenkronkels... Wanneer steken we dat element aan?

randvoorwaarde is dat de bovenste 100 L altijd minimaal een graad of veertig moet zijn tbv een nood- / ongeplande douchebeurt.

Een een grijs (pun intended) verleden hadden we gewoon de CV ketel als backup, ook in de zomer. Dus je stond nooit onder een koude douche. Nu wil ik in de zomer de CV gewoon uit laten staan, maar toch warm kunnen douchen.

Wat is wijsheid? Enerzijds wil ik geen zonnestraal onbenut laten en zo weinig mogelijk elektrisch verwarmen. Anderzijds wil ik nooit hoeven uitleggen waarom het douchewater niet warm is.

Mij bekruipt nu het gevoel dat die Finder tijdschakelklok en 4 polig relais om de boiler te schakelen een leuke, maar nutteloze investering gaat blijken.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-10 18:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Is een doorstroomverwarmer geen optie?
Dan hoef je geen lastige tijdschakelingen te doen, heb je altijd warm water en kan de collector altijd zijn warmte kwijt in de boiler.

Geen idee wat de kosten van zoiets zijn overigens.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:58
@hansdegit: continu op 40 graden zetten dus (als je ALTIJD die 40graden wil halen zolang je CV uitstaat)
alternatief is in de vroege ochtend (voor 6 uur?) naar 40 graden verwarmen (indien nodig) (met als logica dat zolang de cv uitstaan de ZB overdag het water wel voldoende verwarmt voor de douches 's avonds

ps. bij mij staat gewoon de CV uit en zodra de CV uitkan (ivm ruimteverwarming) is er gelijk ruim voldoende warmte voor het douchen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Belangrijke vraag is wanneer verbruik je het meeste warm water? En heb je enkeltarief of dubbeltarief? Ik heb er zelf ook over na lopen denken. Mijn situatie is overigens anders want ik zou alleen mijn elektriciteitsoverschot er in kwijt willen.

Als wij een element plaatsen dan zou ik ( alleen in het voor en na-seizoen ) hem aanzetten om 7:00 en dan door laten gaan tot 11:00. In de ochtend verwarm ik dan eerst de boiler met het warmte-element. Die warmte wordt door de CV meteen gebruikt om het huis te verwarmen en vanaf 12:00 a 13:00 begin ik zonlicht te tanken.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 09:53

EnnaN

Toys in the attic

Zou je niet kunnen meten? Dus een thermometer er in hangen om te kijken of je zonnecapaciteit genoeg is, een stroommeter om het gebruik van je element te meten en eventueel iets uv-achtigs om de zonnesterkte ook te meten om door voor te compenseren.

Dan kun je kijken wat het effectiefst werkt, of je nog onbedoelde 'gaten' in je warmwatersituatie hebt etc. Weekje strategie A, weekje strategie B....

Hmm. je zou het natuurlijk eerst kunnen modelleren. Maar das wel werk :)

Overigens: hoe zit het met die temperatuur? Das niet warm genoeg om legionella etc buiten de deur te houden? Water constant boven de 50 of kort boven de 60 was daar toch voor nodig? OF is daar al iets anders voor?

sig

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:57

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb een Agpo Aquasol 3. Daar zit een temperatuurmeter op.Als het 's avonds 60 graden aan geeft heb ik 's morgens voldoende voor twee douchebeurten. De gascv staat al een maand uit. Mijn gasverbruik is gezakt met 2/3.

Als il 's morgen 40 graden in de boiler heb, kan ik prima douchen. Pas bij 24 is het te koud.

Ik heb 97 liter capaciteit, bij een grotere buffer, zal de temperatuur veel minder zakken bij verbruikt warmwater.

LinkedIn WoT Cash Converter

• hansdegit
Zo hé, wat een reacties meteen. Heerlijk forum is dit toch.

@flippo765: doorstroomverwarmer heb ik lang over nagedacht. Probleem is dat die dingen zo duur zijn. Bovendien beginnen de meesten bij 25A en dat trekt mijn installatie niet. In Duitsland op ons vakantieparkje had ieder huisje zo'n elektrische geiser. Ben er op zich wel van gecharmeerd.

Vanochtend is het hier zwaar bewolkt, kan wel eens kijken in hoeverre de collectoren in staat zijn om het water verder op te warmen.

@legionella: zolang die boiler bijna iedere dag wordt leeggedouched ga ik me geen zorgen maken. Pas als het een paar dagen stilstaat tussen de 25 en 50 graden wordt het link. Da's met 3 kinderen en doucheminnende ouders zo goed als uitgesloten.

Tsja, wat is de schade? Als je de bovenste helft 's avonds verwarmt tot een graad of zestig kan je daar rustig 20 minuten van douchen met 10 l / min. En wat je 's avonds niet gebruikt hoeft de volgende dag niet meer volledig opgewarmd te worden. En op een mooie zonnige dag is de boiler toch wel heet genoeg zodat het element er in de avond weer weinig aan hoeft toe te voegen.

@mkleinman: waarom zou je jezelf beperken tot voor- en naseizoen? Ik heb hier het plan om de gehele donkere periode van okt-mrt de boiler continu op 60gr te stoken EN de retour erdoor te laten lopen. Maar ik verwacht dat wij een overschotje van 2 tot 3 MWh hebben.

Nu maar eens kijken voor een knappe 3-fase meter. Want je wilt natuurlijk wel weten wat er aan elektriciteit in die boiler verdwijnt.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:27

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Duur? Ik heb een 4 kw elektrische doorstroomverwarming/geiser van ebay.de en die kostte rond de 100 euro. En op 3 fasen valt het aantal ampères ook wel mee, 3x8 geloof ik.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• hansdegit
Da's een lachertje, qua prijs. Ik had gekeken naar Stiebel-Eltron. Even rekenen. Stel dat het water 25 graden is, dan moeten we het 15 graden verwarmen. Dat kost 4,18 kJ per liter per graad.

10 l/min * 15 graden * 4,18 kJ / 60 seconden => 10,45 kW. Met 4 kW red je het toch niet? Of maak ik een rekenfout?

edit: http://www.ebay.de/sch/i....lauferhitzer+elektronisch

De serieuze apparaten beginnen bij 9kW.

[ Voor 16% gewijzigd door hansdegit op 28-08-2012 10:52 ]

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:27

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Dat zit als volgt: ons water komt door een 20 meter leiding boven de grond. Dat wordt 's-winters, ook met een warmtelint er in, heel koud, zo rond het vriespunt. Om daar je handen mee te wassen of tanden mee te poetsen is voor mijn wederhelft niet te doen. De bedoeling van deze geiser is dan ook enkel het water op te warmen tot een wat comfortabeler temperatuur, het hoeft geen 60 graden te worden, en ook geen 10l/min, 2 l/min is meer dan genoeg.

Maar als je bv. hier kijkt:

http://www.ebay.de/itm/Kospel-Durchlauferhitzer-KDE-9-12-15-kW-Solar-/170613486615?pt=Wasserinstallationen&var=&hash=item27b95b3417

dan zie je elektrische boilers van 9-15 kW, dus van 3x13 tot 3x21 A, van rond de 200 euro - ook al lijkt de 15 kW net nu niet leverbaar.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• hansdegit
Ah, helder.

Ik zie in het staatje eronder dat je bij 9kW reeds aan 13 A stroomsterkte zit. Bij 12 kW zit je al aan 17,3 A. Meer dan 16 A zal niet gaan in onze installatie. Gezien het benodigde vermogen is een doorstromer gewoon geen optie. Hoezeer de prijzen me ook meevallen.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:03
@Hans,
Hoeveel gas verbruik je nu?
Je 2MWh - 3MWh is maar 200m³ tot 300m³ gas. Met een boilerverdubelaar (douche WTW) schiet het dan al beter op. Met een stroomverviervoudiger (WP met COP4) zet het zeker zoden aan de dijk en kun je wellicht helemaal afstand doen van je gasaansluiting?

• hansdegit
Op de vorige afrekening bleek dat we 1350 kuub hadden afgenomen. Ketel hoeft nog niet de deur uit, dat ding is 2 jaar oud. WTW blijkt niet haalbaar, hoe graag ik zo'n ding ook wil. Een klein warmtepompje staat wel op het wensenlijstje, alleen: vrouwlief vindt het even mooi geweest. En ik kan haar geen ongelijk geven; er is zoveel gebeurd de afgelopen maanden op het gebied van energie; het is wel even klaar.

Dus: nu eerst maar eens een jaartje kijken naar de boiler.

• Paul C
Dan kun je wellicht ook kijken naar een elektrisch kacheltje om je overschot mee weg te stoken. Wellicht minder investeringskosten als je er al een hebt of kun lenen. Dan is dat volgend jaar, of wanneer de WP ook aan bod komt, minder een desinvestering dan een elektrostaaf in je boiler?

• hansdegit
Ben bang dat ik je niet helemaal begrijp. Die elektrostaaf zit reeds in de boiler. En zo'n elektrisch kacheltje gaat er denk ik wel komen. In de kroeg is er eentje van de BCC aan bod gekomen, die heb ik bij eric-pvt in werking gezien. Best een leuk ding. Alleen zou ik wel de wielen eraf slopen.

[ Voor 0% gewijzigd door hansdegit op 28-08-2012 13:35 . Reden: dikke vingers ]

• Paul C
Ah, ik dacht even dat je 'm nog moest kopen, omdat je ook naar een doorstromer aan het kijken was.

Jammer dat het zo lang duurt om 100L op te warmen, anders had je 'm op de lamp van de badkamer kunnen schakelen...

Maar als je zeker wilt weten dat er altijd genoeg warmwater is, dan zou ik 'm gewoon 24/7 op 35C ofzo instellen. Je hebt dan nog altijd 100L koeler water onderin zitten, waar de ZB ook met weinig instraling mee vooruit kan en je hebt dan altijd genoeg water op voorraad.

• hansdegit
pcmadman schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 13:19:
Jammer dat het zo lang duurt om 100L op te warmen, anders had je 'm op de lamp van de badkamer kunnen schakelen...
Haha. Nee, helaas: er zit een raam in de badkamer. Het licht hoeft lang niet altijd te branden.
[

[ Voor 41% gewijzigd door hansdegit op 28-08-2012 13:39 ]

• Paul C
Bewegingsmelder dan... Maar dan duurt het nog steeds te lang helaas.

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
hansdegit schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 22:04:
randvoorwaarde is dat de bovenste 100 L altijd minimaal een graad of veertig moet zijn tbv een nood- / ongeplande douchebeurt.

Wat is wijsheid? Enerzijds wil ik geen zonnestraal onbenut laten en zo weinig mogelijk elektrisch verwarmen. Anderzijds wil ik nooit hoeven uitleggen waarom het douchewater niet warm is.
Afgezien van alle energetische optimalisatie, een hele simpele:
Als jullie 's-ochtends douchen:
De verwarming 's-ochtends 1 uur voor de standaard douchetijd laten inschakelen op 40 graden. (afhankelijk van de opwarmtijd kan dit natuurlijk iets eerder of later zijn) Dan sta je 's-ochtends nooit onder een koude douche en bij een warme boiler van de voorgaande dag wordt er niets verspild.
Overdag doet de zon zijn werk, dus zal het water vrijwel altijd warm zijn.
Als er 's-avonds nog een keer wordt gedoucht EN het water is nog te koud, vooraf handmatig de verwarming even inschakelen, want dan ben je toch al wakker.

Als jullie 's-avonds douchen:
De verwarming 's-avonds 1 uur voor de standaard douchetijd laten inschakelen op 40 graden. (afhankelijk van de opwarmtijd kan dit natuurlijk iets eerder of later zijn) Dan sta je nooit onder een koude douche en bij een warme boiler van de dag wordt er niets onnodig verwarmd.
En als er 's-ochtends een nooddouche nodig is, zal dat al een dag eerder zijn voorzien, dus 's-avonds handmatig inschakelen of een iets koudere douche accepteren.

Verwijderd

ik heb : 7-10 & 19-22 uur gewoon op een tijdklok,
precies in de tijden dat de collector niet werkt
max temperatuur 52c

als de collector er dan inspringt is deze in no time uber heet,
de thermostaat zorgt er vaak voor dat savonds er helemaal niet elektrisch verwarmd word.
zo is het vat nu onderin 70,8c (21:55u)

de bijverwarming is 2Kw, door de wtw haalt deze in doorstroom gewoon een prima douche temperatuur op CW6, voorheen zat de gasketel op 5-6Kw voor douchen in de winter, dus die wtw doet echt wel heftige dingen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2012 21:57 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:58
@hansdegit: 10l/min? -> spaar douchekop overwegen?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Pagina: 1