[SEO] Eerste stukje van URL belangrijker dan navolgende?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 14:23

Booster

Superuser

Topicstarter
Een van mijn klanten heeft een webshop waarbij het eerste deel van iedere URL een voor de gebruiker nietszeggende ID heeft. Een soort systeem-wijd artikelnummer lijkt het, want er draaien heel veel webshops op hetzelfde systeem.

Voorbeeld:
code:
1
http://webshop.nl/x12345678/artikel-titel/

Heeft het een significante invloed op de ranking dat artikel-titel, niet meteen het eerste onderdeel van de URL is? Qua gebruiksgemak e.d. is het natuurlijk idealer om dit te voorkomen, maar dat wil niet zeggen dat er SEO-wise ook voordeel te behalen is. Het heeft weinig zin hier veel moeite in te stoppen als er niet zoveel te winnen is.

Zijn er artikelen die hier specifiek over gaan? (ik heb ze niet kunnen vinden, maar misschien zoek ik op de verkeerde termen)

Het is overigens simpelweg niet mogelijk om gebruik te maken van rewrites en dergelijke. Het gaat om een webshop op een gesloten systeem waarbij de klant slechts een paar kleine functies aan en uit kan zetten in een webinterface. Qua SEO zijn daar geen tot weinig opties te bekennen. Volgende FAQ op de site van de leverancier zou SEO al zoveel mogelijk geoptimaliseerd zijn.

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

Ik kan het artikel of de video even niet meer vinden, maar zo ver ik weet heeft het omdraaien van die twee in dit geval vrijwel geen impact.

Het enige dat ik wel kan vinden is dit stukje:
Matt stated that the number of slashes in your URL (i.e. the number of directories deep your page is) isn’t a factor in your Google rankings. He went on to say that although it doesn’t matter for Google, it is rumored to matter for Yahoo and MSN (Live Search). Matt addressed this because I specifically asked the question from the audience.
Bron: http://raventools.com/blo...cores-url-depth-and-more/
.
Misschien zit hier nog iets tussen?
[list]
YouTube: Google Webmasters
Matt Cutts: Gadgets, Google, and SEO

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Dank je. De YT vids van Matt moet ik nog doorkijken. Wel op YT gezocht, maar niets relevants gevonden.

Het stukje dat je quote is wel interessant. Dat zou in ieder geval betekenen dat er niet persee een probleem is voor mijn klant dus dat is prettig. Als ik het goed begrijp zegt hij hier dus dat het niet uitmaakt hoe diep een pagina zit in de URL-structuur, maar wel hoe diep de pagina zit in de "site-structuur".

Bv: een URL met 6 slashes waarnaar wordt verwezen op de voorpagina heeft een URL-diepte van 6 maar een site-diepte van 1. Dat is dus geen probleem. Als de URL met 6 slashes pas na minimaal 4 clicks bereikt kan worden, is de diepte 4 en minder krachtig dan de pagina met diepte 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE

OkkE

Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Zo ver ik weet wordt een klein beetje PageRank doorgegeven bij het linken. Aangezien er waarschijnlijk meer naar je hoger liggende pagina's gelinkt wordt, zullen die een iets hogere PageRank hebben. Elke keer dat je dus dieper linkt, zal het daar door iets minder worden; in dat opzicht is je laatste aanname in mijn ogen wel correct qua 'eindresultaat'.

Overigens is dat, gevoelsmatig, zo'n minimaal verschil dat ik me er denk ik niet (te) druk om zou maken. Maar ik moet toegeven dat ik meer theoretische kennis van zulke SEO heb dan echt praktijk ervaring.

De "richtlijn" waar ik me altijd aan hou: "Bouw je website voor de bezoekers, dat is hoe Google (steeds meer) probeert te crawlen". Probeer de URL opbouw en 'sitemap' indeling zo logisch mogelijk te maken voor bezoekers.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Die richtlijn houd ik ook aan, maar het platform waarop deze webshop staat is wat beperkt. Vandaar dat ik toch even wilde analyseren wat het effect van e.e.a. zou zijn.

Verder had mijn klant voor iedere pagina met producten in de webshop eerst een 'introductiepagina' met wetenswaardigheden voor het product. Pas daarna kon doorgeklikt worden naar de pagina met producten. Dat betekend dus eigenlijk dat je op de voorpagina geen link naar je producten hebt, maar pas een pagina dieper.

• boto
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik wil nog even inhaken op de discussie

http://webshop.nl/x12345678/artikel-titel/

ziet er erg onlogisch uit, ik heb volgens mij ergens in een google seo boekje gelezen 9van google zelf), dat elk deel van de Url weggehaald moet kunnen worden. Mijn opbouw is bijvoorbeeld:

http://www.example.com/artikels/naam-van-artikel-{ID}/

Dus als "naam-van-artikel-{ID}/" weggehaald word, je nog steeds een site hebt (archief van artikelen bv)

• OkkE

OkkE

Heb je daar toevallig ook een online bron van? Of de naam van 't boek.

Het is inderdaad wel wenselijk dat je URLs zo werken, maar zo ver ik weet en ervaren heb, is het niet noodzakelijk. Google kijkt (vooral) naar de sitemap en links van en naar de pagina/website.

Zo ver ik weet gaat Google niet zelf stukken van de URL weghalen en kijken of dat werkt? En als dat al wel gebeurd, zal het lijkt me geen negatieve invloed hebben op je PageRank.

Pagina: 1