draadloos netwerk loggen

Pagina: 1
Acties:

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11 20:04
Mijn draadloze netwerk werkt al heel lang niet heel goed meer. Ik heb een ziggo router, de problemen zijn begonnen toen ik die router binnenkreeg.

Er zijn verschillende problemen:
-Mijn android telefoon ontvangt geen whatsapp-berichten meer (misschien gewoon geen internet). Dit is meestal tientallen minuten.
-Het signaal valt soms weg
-Er is soms geen internet

Wat ik graag zou willen, is een programma dat logt hoe goed het bereik is van mijn wifi-netwerk en of er een internetverbinding is.

Ik heb inSSIDer geprobeerd, die werkt heel goed om te zien hoe goed het bereik is, maar het logbestand dat aangemaakt kan worden is geen grafiek, maar een tekstbestand met alle metingen, dit is niet fatsoenlijk te bekijken achteraf. Om te kijken of er nog steeds een internetverbinding is kan ik pingen, maar dat heeft hetzelfde probleem dat er geen mooie grafiek uit komt. Om een hele dag aan gegevens te bekijken aan tekst is niet te doen.

Is er een programma dat deze twee gegevens kan loggen, en als een grafiek kan laten zien achteraf?

EDIT: Het is nu bijna drie weken geleden, en we hebben geen problemen meer gehad! Zie de posts hieronder.

[ Voor 5% gewijzigd door pythagorasABC op 15-09-2012 19:32 ]

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Euh, neem de tekst en maak er een grafiek van? Hoe denk je dat data in grafieken komt?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• pythagorasABC
Bij de gepingde data zou me dat wel lukken, maar de data die inSSIDer opslaat is niet zo eenvoudig opgeslagen. Deze doet dit namelijk in een gpx-bestand. Ik heb geprobeerd om deze data om te zetten in een grafiek, maar dat is me niet gelukt.

Verwijderd

Het Engelse woord voor grafiek is "plot", dus lijk hier eens tussen:
http://www.google.nl/#hl=...a3341721&biw=1280&bih=654

• pythagorasABC
Daar zit helaas niks tussen. InSSIDer wordt voornamelijk gebruikt in combinatie met gps, daar zijn de meeste resultaten dan ook mee bezig. Ik gebruik dat niet.

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
pythagorasABC schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 21:14:
Mijn draadloze netwerk werkt al heel lang niet heel goed meer. Ik heb een ziggo router, de problemen zijn begonnen toen ik die router binnenkreeg.
Stop daar maar... ;)

Ik neem aan dat je de wireless functie van de Ziggo router gebruikt en dat het een Ubee router is?

Hier precies hetzelfde verhaal. Lang gezocht en gepuzzeld, niks gevonden. Uiteindelijk de "auto-N" functie op de wireless uitgezet, waardoor ik effectief 'slechts' een wireless g-netwerk heb. Hierna geen enkel probleem meer gehad, wireless werkt altijd als een zonnetje, bereik is beter, etc.

Enige nadeel is dat ik een langzamere verbinding heb, maar ik hecht (veeel) meer waarde aan een betrouwbare verbinding. Voor hetgeen ik wireless doe is 802.11g ruim voldoende. Als ik eens grote hoeveelheden data moet kopiëren, dan prik er er wel even een utp in op mijn gigabit nic (daar kan wireless n ook niet aan tippen en deed ik toen ook al).

• pythagorasABC
Ik heb inderdaad een Ubee router. Ik heb nu de "802.11 n-mode" van "auto" op "off" gezet. Ik neem aan dat dit is wat je bedoelde, ik hoop dat het hiermee opgelost is. Ik vind een betrouwbare verbinding ook veel belangrijker dan een snelle verbinding. In ieder geval bedankt!

• ralph075
  • Niet online
pythagorasABC schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 23:28:
Ik heb inderdaad een Ubee router. Ik heb nu de "802.11 n-mode" van "auto" op "off" gezet. Ik neem aan dat dit is wat je bedoelde, ik hoop dat het hiermee opgelost is. Ik vind een betrouwbare verbinding ook veel belangrijker dan een snelle verbinding. In ieder geval bedankt!
Ja, precies wat ik bedoelde. Ben benieuwd of het bij jou ook helpt, ik vermoed van wel.

Wil je het resultaat delen, als je hebt ondervonden of dit voor jou ook (of niet, natuurlijk) de oplossing blijkt te zijn? Dan kunnen anderen er eventueel ook weer hun voordeel mee doen.

• pythagorasABC
Ik test het een week, dan zal ik laten weten of het over is of niet!

EDIT: Het is nu bijna drie weken geleden, en we hebben geen problemen meer gehad!

[ Voor 38% gewijzigd door pythagorasABC op 15-09-2012 19:31 ]

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-12 22:08
WhatsApp via Ziggo hebben volgens mij meer mensen last van hoor ik van verschillende mensen. Lijkt erop alsof push niet goed werkt.

• ralph075
  • Niet online
Exception schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 23:47:
WhatsApp via Ziggo hebben volgens mij meer mensen last van hoor ik van verschillende mensen. Lijkt erop alsof push niet goed werkt.
Mogelijk, maar bij ts en mijzelf was het meer dan alleen WhatsApp. Voor mijn aanpassing had ik er ook last van (ik rijmde dat met de andere problemen, maar was me ook bewust dat WA zelf ook nog weleens delay heeft). Sinds mijn aanpassing ben ik me in ieder geval niet meer bewust geweest van vertraagde WA berichten, maar heb er ook niet op gelet (en redelijk weinig gebruik van gemaakt).

• ralph075
  • Niet online
pythagorasABC schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 23:39:
EDIT: Het is nu bijna drie weken geleden, en we hebben geen problemen meer gehad!
Top! Mooi om te horen.

Verwijderd

Kan je niet gewoon een AP na de router plaatsen en de huidige wifi deactiveren.
Dan heb je betrouwbaar internet + snel (wat voor mij ook belangrijk is).

• ralph075
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2012 @ 09:07:
Kan je niet gewoon een AP na de router plaatsen en de huidige wifi deactiveren.
Dan heb je betrouwbaar internet + snel (wat voor mij ook belangrijk is).
Natuurlijk kan dat en als snelheid voor jou belangrijk is, dan moet je dat vooral doen...

Betrouwbaar en wireless... hmmm.... over het algemeen gaat het wel goed met wireless, maar als je betrouwbaar wilt, neem dan een kabel. Dat is nog sneller, de snelheid is gegarandeerd en het is echt betrouwbaar. Wat dat betreft kan wireless daar (tot op heden) nooit aan tippen.

Het is een illusie te denken dat je wireless daadwerkelijk op 300/450Mbps werkt, ook al ben je met een dergelijk accesspoint verbonden. Je mag blij zijn als je de helft haalt. Over het algemeen is wireless g snel zat voor nagenoeg de meeste toepassingen.

Verwijderd

TS spreekt enkel over een Android telefoon.
Volgens mij kan je daar geen kabel op aansluiten :-)
Moet sowieso voor een draadloze oplossing gaan.
Als je WPA2 neemt met een sterkt wachtwoord (meer dan 8 tekens, hoofdletter en cijfers) dan mag je dat toch eens proberen te kraken.

• ralph075
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 10:58:
TS spreekt enkel over een Android telefoon.
Volgens mij kan je daar geen kabel op aansluiten :-)
Moet sowieso voor een draadloze oplossing gaan.
Als je WPA2 neemt met een sterkt wachtwoord (meer dan 8 tekens, hoofdletter en cijfers) dan mag je dat toch eens proberen te kraken.
Niet helemaal, hij geeft wel een specifiek voorbeeld met zijn Android telefoon. De opmerkingen van hem over "signaal valt soms weg" en "soms geen internet" zijn niet specifiek aan zijn telefoon gekoppeld, maar aan wireless in zijn situatie in het algemeen (zo lees ik het althans ;) )

De TS heeft voor zijn telefoon inderdaad sowieso een draadloze oplossing nodig, maar die heeft ie met een wireless g verbinding ook en dat is voor smartphone-functionaliteit ruim voldoende qua snelheid.

Qua wireless en betrouwbaar doelde ik niet specifiek op het security-aspect, maar doelde vooral op betrouwbaar in algemene zin van bedraad t.o.v. wireless (teruglezend zie ik dat ik het wat dat betreft onduidelijke had geformuleerd).

Als je het qua betrouwbaarheid over security gaat hebben, dat is op zich wel goed, maar altijd nog minder dan bedraad. Bij wireless slinger je jouw data min of meer vrijelijk de ether in. Ondanks goede encryptie geef je wel iedereen de gelegenheid het signaal op te pikken en ermee te doen wat ze willen. Personen die geen toegang hebben tot jouw huis zullen een heleboel meer moeite moeten doen om bij jouw data te komen die alleen over kabels wordt getransporteerd tussen jouw provider en jouw pc (of over jouw interne netwerk).

Als er geroepen wordt over wireless "doe zus of zo, want dan heb je betrouwbaar en/of snel internet(/verbinding)" (no offense ;) ), dan heb ik de onbedwingbare neiging dat te willen nuanceren. Je kan over wireless nooit zeggen dat het betrouwbaar of snel is als je iets "zus of zo doet". Er zijn teveel externe factoren die de betrouwbaarheid van wireless beïnvloeden, zoals:
- apparatuur in de buurt (draadloze telefoons, magnetrons);
- andere apparatuur die van hetzelfde accesspoint gebruik maakt;
- spoor-, tram- en metroverbindingen;
- draadloze netwerken van anderen, etc.

Betrouwbaarheid en snelheid van wireless zijn sterk afhankelijke van specifieke omstandigheden/omgeving waarin een bepaald wireless netwerk zich bevindt. Zonder kennis daarvan is het onmogelijk te stellen dat het betrouwbaar wordt als je iets aanpast...

Wat ik dus eigenlijk bedoelde met (on)betrouwbaarheid van wireless:
- Kans op verbindingsproblemen is groter dan bekabeld;
- Ongeacht het type wireless (b/g/n), je hebt zelden enige garantie op de snelheid van de verbinding;
- Kans op onderschepping van verzonden of ontvangen data is groter dan bekabeld.

Wireless is vooral gemak voor mobiele apparatuur en wat dat betreft natuurlijk veel flexibeler dan een kabel.
Men moet alleen niet verwachten dat het net zo snel en gegarandeerd werkt als een kabel. De gevleugelde uitspraak "Elk nadeel heb z'n voordeel" is hier dan ook echt van toepassing, zowel wireless en bedraad hebben voor- en nadelen. Bedraad geeft meer betrouwbaarheid en minder flexibiliteit, wireless geeft meer flexibiliteit en minder betrouwbaarheid.

quote@mezelf: "....dan heb ik de onbedwingbare neiging dat te willen nuanceren"
Ik weet niet of dat nuanceren is gelukt, maar die onbedwingbare neiging lijkt me wel duidelijk, als ik het resultaat (lap tekst) zie 8)7
Snel mijn pilletjes zoeken... :+
Pagina: 1