[7] System Idle Proces - Intensief disk-I/O?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyonix
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-08-2020
Beste mede-tweakers,

Zou iemand met Windows 7 kunnen verifieren of het volgende normaal is? Daarbij doel ik specifiek op het I/O gebruik van System Idle Process (process ID 0) in performance monitor.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/1018720/idle-process%20with%20heavy%20io.png
Voor volledige afbeelding: https://dl.dropbox.com/u/...ith%20heavy%20io-full.png

Het is niet nieuw voor me dat System Idle Process een proces is met een bijzondere status, voornamelijk gericht op het energie-efficient kunnen omgaan met niet gebruikte cpu-cycles. Wat wel nieuw voor me is, is dat het uberhaupt enige significante disk-IO heeft... In ieder geval lijkt dit traagheid te veroorzaken, bijvoorbeeld: uTorrent's buffer loopt vol terwijl de target disk een RAID0 configuratie is die makkelijk 150mb/s haalt, random haalt hij ook ruim 5x mijn bandbreedte, ook andere programma's hoggen vanwege te intensieve disk-io, terwijl Idle dus het enige is wat echt iets intensiefs lijkt te doen...

ps. Ik heb in het algemeen behoorlijk vreemde problemen met mijn PC sinds twee weken. Ik begon de onderliggende hardware te verdenken, ondanks het vreemde karakter van de problemen (volledige systeemcrashes vrij exact op het uur na opstarten, zachte reboots / resetbutton hebben geen invloed op die timer, enkel poweroff). Nu zie ik echter dit terug en vraag me af of het op de een of andere manier mogelijk zou zijn om dit proces te hijacken? Mocht iemand hier iets over weten, ik hoor het heel graag! Hoe dan ook hoor ik graag of iemand vergelijkbare resultaten krijgt in performance monitor.

Alvast bedankt voor jullie moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Het System proces != het Symtem Idle Proces.
Hij 's gewoon druk aan het pagen, niks aan de hand, allemaal doorlopen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyonix
Dankjewel voor je reactie! Het lijkt echter wel degelijk om het 'System Idle Process' te gaan. Het process ID is in deze betrouwbaarder dan het labeltje wat Resource Monitor er aan hangt. Binnen taskmanager zie je dat PID 0 echt het idle proces is en niet system. Resource Monitor noemt het werkelijke System-process, met PID=4, ook System (zie ook screenshot in vorige post). Het lijkt me dus niet iets van paging.

Kun je misschien in jouw Resource Monitor kijken of het idle proces enige IO heeft? Hier begint hij direct bij opstarten weer met 130MB/s te schrijven en te lezen :S. Het zou handig zijn om te weten of dit een vreemde quirk is van Resource Monitor, of dat het iets zegt over mijn systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb in geen van de tabjes van de resource monitor een PID van 0 staan. De laagste is PID 4, het System proces.

Heb je geen virus te pakken? Even scannen met een recente virusscanner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyonix
Excuus, dat had ik er even bij moeten zeggen. Ik monitor mijn systeem met de sysinternals tools: autoruns, process monitor en process explorer. Daarmee detecteer en verwijder ik normaliter alle malware. D.w.z. alles wat ik vind verwijder ik, en de pc vertoond dan niet langer meer de symptomen. Dat hoeft niet te zeggen dat de PC ook werkelijk schoon is, dus voor de zekerheid heb ik nog uitgebreide scans gedaan met twee virusscanners, maar dat voegde in dit geval verder niets toe.

Volgens mij laat Resource Monitor een proces alleen zien onder een tab indien er iets interessants is te melden over dat proces met betrekking tot het gebruik van die respectievelijke resource. Als je dus niets ziet, heeft PID 0 dus geen IO, wat precies is wat je verwacht. Ik heb het nu ook gedubbelchecked met andere windows 7 installaties, inderdaad geen of erg lage IO voor PID 0.

Is er iemand die een idee heeft wat er voor kan zorgen dat het Idle proces dit intensieve IO gebruik heeft? Ik heb me suf gegoogled, maar kan er niets over vinden. Een goede bron over het onderwerp zou al heel welkom zijn!