Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0nn
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-03-2024
Op dit moment loop ik tegen een extreem vaag probleem aan met mijn nieuwe pc in combinatie met een Onkyo stereoversterker. Het issue is als volgt:

- pc is via tulp aangesloten op de Onkyo (TX-8222)
- geluid met afgespeelde films, muziek en alles wat binnen de Windows-omgeving wordt afgespeeld is ruis- en storingsvrij
- zodra ik een willekeurige game opstart, ontstaat er op den duur een stevige brom in het geluid
- de brom verschilt per game: soms heel sterk, soms minder sterk, heel af en toe helemaal niet; vaak alleen ingame, maar ook wel eens in (bepaalde) menuschermen
- als ik óver het gamegeluid nog iets anders afspeel met een hoger volume (zoals muziek vanuit Spotify) dan is dit weer niet verstoort
- speel ik via een headset, dan treedt er geen brom op

Specificaties:
ASUS P8Z77-V
Intel Core i5 3450
Sapphire HD7850 OC 2GB
8 GB DDR3

Ik heb al naar allerlei storingsbronnen lopen kijken, maar ik krijg het gewoon niet weg. Werkelijk iedere geluidsbron wordt prima weergegeven, met uitzondering van games die vanaf mijn pc worden gespeeld.

Heeft iemand hier nog enig idee wat dit in vredesnaam kan zijn?

PS. vond het een beetje lastig kiezen in welk hok ik dit moest gaan plaatsen, maar als het volgens jullie fout staat dan mag ie gerust verplaatst worden natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door R0nn op 27-08-2012 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het lijkt een aardbrom te zijn maar ook dat is weer erg vreemd omdat je het niet hebt wanneer je films of mp3 afspeelt. Bijna zou ik zeggen dat op de een of andere manier de videokaart stoort op de geluidschip omdat de videokaart bij een game pas echt belast word.

Wat je eens zou kunnen proberen is de driver van de geluidschip te updaten en dan niet via Asus maar rechtstreeks de driver via Realtek downloaden. Inmiddels is er al versie R2.70 dus het zou kunnen dat daarmee al bepaalde bugs verholpen zijn en het euvel verholpen kan worden.

http://www.realtek.com/do...ownTypeID=3&GetDown=false

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 22:12
Waarin verschilt game-geluid van film- of muziekgeluid?

Het enige dat ik kan verzinnen is 5.1 (of meer) kanaalscheiding voor de backspeakers en subwoofer.
Je versterker zal alleen het 'gewone' stereo van je pc ontvangen. Maar gaat er misschien in je pc iets niet goed bij het overzetten van 5.1 naar stereo?
Heb je toevallig een DVD/BR film met 5.1 geluid? Dan zou je het daar misschien mee kunnen testen.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0nn
Driver update heeft het probleem helaas niet verholpen.

Het lijkt er wel sterk op dat het uit de videokaart voort komt.

Heb net weer even getest met Assassin's Creed: Revelations. Een game waarin het erg prominent is. Wat me opvalt is dat de pitch en intensiteit van de brom variabel is afhankelijk van waar ik de camera naar beweeg ie. wat de videokaart moet renderen op dat moment. In (geanimeerde) menuschermen is de brom weer veel constanter. Je merkt zelfs dat de brom even heel kortstondig hikt wanneer de frames in de game ook even hikken. Er is dus een directe correlatie tussen de gerenderde frames en de frequentie van het geluid lijkt wel. Alsof je de framerate zelf kunt horen.

Uitschakelen van de monitor heeft geen zin gehad. Dat is dus ook geen storingsbron verder. Iets anders opvallends is wel dat wanneer ik de headset aansluit en het geluid dus vervolgens via die headset loopt en niet meer via de versterker, dat de brom op de speakers hoorbaar blijft. Misschien dus toch wel iets met de aarde.

Edit: op basis van die laatste hypothese de proef op de som genomen en de kast eens van de grond getild terwijl de game runde. Geen enkel verschil op de brom...

[ Voor 7% gewijzigd door R0nn op 28-08-2012 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 22:12
Als de GPU harder moet werken krijg je brom in het geluid.
Dan is er dus een soort overspraak van de GPU op de geluidsuitgang.
Kun je de videokaart in een ander slot doen, of eea shielden?

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:27
Heb hetzelfde probleem gehad met twee moederborden, een GTX670 en in mindere mate mijn GTX680 nu. Ik vermoed dat de boosdoener de GTX600 serie is. Dit bromgeluid nam toe bij GPU load en ging gepaard met coil-whine.

Met een audio splitter was dit geluid goed hoorbaar (nooit last van gehad bij mijn oude pc met diezelfde splitter). Andere audio kabels gebruiken / audio splitter er tussenuit halen loste het probleem in mijn geval op. Aparte PCI Creative XFI geluidskaart op het eerste moederbord (Gigabyte GA-Z68A-D3H-B3) verbeterde niets hieraan.

Heb met het nieuwe moederbord (MSI Z77A GD65) een ground-loop achtige ruis, maar dat lijkt door gebruik minder te worden bij mijn pc. De splitter moet ik er nog steeds tussenuit laten.

[ Voor 34% gewijzigd door Flozem op 28-08-2012 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0nn
Vanochtend bij het opnieuw inschakelen van de versterker, stond ie eerst nog op de uitgang van de pc. De brom was nog steeds aanwezig.

Ik denk dat eerst een andere, beter afgeschermde audiokabel gebruiken niet zo'n verkeerd idee is. Daarna eens kijken of ik een beter geaarde stroomaansluiting voor de pc kan fixen. Als dat het niet is dan kan ik altijd nog eens kijken of ik de GPU kan verplaatsen. Heb in principe twee slots, maar het houdt qua ruimte niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0nn
Nou, het ligt in ieder geval niet aan de audiokabel. Deze is nu vervangen door een nieuwe die beter is afgeschermd. Geen enkel verschil. Ook heb ik nu moeten constateren dat de brom ook optreedt tijdens film kijken. Daarbij is het enkel hoorbaar in bepaalde shots overigens. Het grappige is dat de brom bij pauzeren van de film gereduceerd wordt tot een zachte, constante tik die bij het volume opendraaien goed hoorbaar is.

Het zal zeer waarschijnlijk de videokaart zijn. Zodra ik tijd/zin heb, zal ik die maar eens op een ander slot plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:28
Het kan interferentie zijn die vanaf je videokaart wordt opgewekt. Heb je misschien een metalen plaatje om die eens tussen de soundcard en de videokaart kan houden (zorg dat je geen kortsluiting maakt!)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:07
Klinkt misschien raar, maar is dat het enige spel waar je de brom geluid vandaan krijgt ?

Of is het toevallig ook bij andere games ?

Zo ja, dan denk ik dat Kalief best wel eens gelijk kan hebben, misschien een bios update en chipset update misschien sommige dingen ook kan verbeteren.

het is maar een idee ;)

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Waar ik ook aan zit te denken is het volgende wat je eens kan nakijken namelijk als je eens met je rechtermuis toets op het speakertje onderin klikt ( witte ) en dan voor afspeelapparaten kiest in dat menu. Vervolgens kijk je eens in dat rijtje welke afspeelapparaten er ingeschakeld staan en schakel je alles uit op je speakers na dan die via je Realtek High Difinition controller gaan, en hetzelfde dan eens bij opnemen. Bij opnemen zou ik eens alles uitschakelen wat er staat en dan eens uittesten of je dan nog een brom hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0nn
@Soundstorm2010
Het is bij alle games, en recentelijk ook geconstateerd bij het afspelen van een film. Update van de netwerkcontroller heb ik al uitgevoerd, maar bios en chipset update kan ik natuurlijk altijd nog eens naar kijken.

@Roel1966
Goeie suggestie. Ik had al wel in de software van Realtek gekeken, maar daar niets in kunnen ontdekken. Op jouw wijze kun je natuurlijk eventuele storingsbronnen uitsluiten. Misschien dat ergens het geluid te sterk wordt doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
R0nn schreef op woensdag 05 september 2012 @ 14:51:
@Roel1966
Goeie suggestie. Ik had al wel in de software van Realtek gekeken, maar daar niets in kunnen ontdekken. Op jouw wijze kun je natuurlijk eventuele storingsbronnen uitsluiten. Misschien dat ergens het geluid te sterk wordt doorgegeven.
Je hebt niet toevallig een webcam aangesloten want het wil ook nog wel eens zijn dat in de webcam een microfoon zit die ingeschakeld word bij sommige games zonder dat je het in de gaten hebt. Mij is dat wel eens gebeurd dat ik dacht van waar komt toch dat extra geluid vandaan en bleek het de webcam te zijn.

Maar idd op die manier kan je stuk voor stuk gaan uitsluiten welke audio uit/ingang de storing veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0nn
Dit net allemaal even getest, maar het lost niets op helaas. Zal dus toch de videokaart afschermen/verplaatsen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
Wat voor voeding heb je ?
Misschien dat die wat moeite heeft met de belasting ?

Of misschien zelfs wel een aardlus creëert onder belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Kan je niet gewoon in de volume mixer van windows de game op 50-75% zetten? Ik heb het zelf namelijk ook dat wanneer er veel bass in een geluid zit een ruis komt over mijn speakerset. Los ik op door hem gewoon wat zachter in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0nn
Ok, heb inmiddels de videokaart gewisseld van slot. Had er overigens niet op gerekend dat ik dan álles opnieuw in moest gaan stellen (drivers, kalibratie etc.).

Helaas lost ook dit het probleem niet op. De ruist blijft aanwezig. Ik begin een beetje uit opties te raken.

@TRAXION: dat is één van de weinige opties die nu over blijft. Het is een Corsair-voeding. Type moet ik je even schuldig blijven. Het is een 650 watt, overgeplaatst vanuit m'n vorige pc.

@melvinnie: Zou je het dan niet alleen moeten hebben bij veel bass. Besides, m'n speakers moeten het makkelijk kunnen trekken. Zijn geen eenvoudige computerspeakers ofzo.

Edit: iets simpels wat ik nog nooit had getest is alles in Windows muten en dan een game starten. Wat wil het geval: ook met alles gemute is de ruis op de speakers aanwezig. Ik denk dus dat TRAXION dicht in de buurt zit met zijn suggestie.

[ Voor 16% gewijzigd door R0nn op 10-09-2012 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0nn
Inmiddels nog wat dingen geprobeerd. Zoals je merkt is het issue niet zo enorm dat ik er echt haast mee heb. 8)7

Inmiddels heb ik alle stekkerdozen vervangen door nieuwe. Ook heb ik de voeding vervangen. Heb de TX650W vervangen voor een AX750. Voor de zekerheid nog wat chipsetdrivers langs gelopen, maar er waren geen nieuwere te vinden.

Heeft allemaal niet geholpen. De brom is er nog steeds. Enige optie die overblijft, is het stopcontact aarden die zich direct achter mijn pc, naast de voeding, bevindt.

Ook heeft een nieuw probleem de kop op gestoken. Mijn videokaart blaast echt als een malle sinds de verplaatsing van slot. Vaak blijft ie ook in idle doordraaien. Die zal ik nog gaan terugplaatsen denk ik. De videokaart zit nu namelijk direct naast de voeding, dus kan me indenken dat dit de airflow vermindert (hoewel de temperatuur prima lijkt te blijven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Aarden is de enige oplossing dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:49

Fordox

00101010

Nee, ik heb precies hetzelfde probleem gehad.
als je hetzelfde probleem hebt als ik, was de ergste geval van de brom tijdens de OpenGL benchmark van cinebench R11.5. het klonk bijna precies als de motoren van de auto's :P.
ik had er ook last van ingame, voornamelijk als het beeld ging "faden". dit kwam ook voor met furmark, en dan kreeg ik een telkens oplopende (van lage naar hoge toon) piep.

Bij mij was het opgelost door middel van een ander moederbord, de cpu/gpu belasting stoorde met de onboard audio, dat weer versterkt word door de externe versterker. dit is misschien ook te verhelpen met een geluidskaart. aarding deed bij mij niets.

ook leuk om te weten, mijn audio output is een versterker, met daaraan wat (oudere) studioboxen, aangesloten met een jack naar tulp kabel. met gewone setjes was dit minder te horen, maar nog steeds aanwezig.

[ Voor 17% gewijzigd door Fordox op 28-09-2012 21:19 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Flozem
Yep - hoewel het gebruik van een geaard stopcontact voor computerapparatuur is aan te bevelen, kan ik je garanderen dat het de brom / ruis niet oplost. Heb zelf nog steeds een ruisje op de lijn als ik grafisch intensieve applicaties draai.

Mijn pc is op meerdere dozen in huis aangesloten geweest. Bij Azerty heeft men all onderdelen uit de kast gehaald, en een voor een vervangen met alternatieve producten (zwaardere voeding, GTX5xx kaart, ander MB etc...). Bij dit derde bord was de ruis niet meer waarneembaar. Bij thuiskomst viel het alleen nog op bij grafisch intensieve applicaties.

Na verloop van tijd is de ruis minder geworden (soms hoor ik hem helemaal niet meer), maar ik ben van plan een Asus Xonar Essence STX te kopen zodra mijn beurs dat toelaat. Geen onboard audio meer voor mij.

• Roel1966
  • Niet online
Ik heb zelf mijn pc nog nooit op een geaard stopcontact aangesloten gehad omdat dat hier in huis ook een hele toestand zou zijn om een geaard stopcontact aan te leggen. Evenzogoed ken ik dit probleem niet van brom via de onboard geluidskaart maar nu moet ik wel zeggen dat ik eerder altijd losse geluidskaarten gebruikte.

Nu bij het Asus Sabertooth X79 board gebruik wel dan de onboard geluidschip maar ik kan echt helemaal niks van storing of ruis merken. Het is denk ik dan ook vaak een combinatie van goede afscherming die veelal bij een duurder board toch wel optimaler zal zijn. Maar zondermeer blijven de losse geluidskaarten toch altijd net ietwat hoogwaardiger dan de onboard geluidskaartjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
Ik vind de MSI z77a-gd65 á 160 EUR nou niet bepaald een goedkoop bord. :p

pricewatch: MSI Z77A-GD65

En om nou 250+ EUR uit te geven voor een moederbord.... :P

[ Voor 23% gewijzigd door Flozem op 30-09-2012 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Eh, ik denk dat je een "suizen" hoort dat niet van een aardingsprobleem komt hoort. ALLE moederborden die ik zelf heb gehad sinds 2005 hebben een zekere "brom / piep / suis" over de onboard geluidskaart gehad. Met als hoogtepunt het hoge "hissen" van m'n Asus P6T en P6T SE (met andere audiochip).

Het hele punt is namelijk dat je CPU de audio aanstuurt via één gedeelt intern PCI-Ex lijn. Daar zit ook je USB / LAN etc op. (kijk maar eens naar het schema van je moederboard in de handleiding). Ik weet van de X58 dat je daar bij alles wat je QPI frequentie verhoogt steeds meer ruis krijgt op je audio, en specifiek als je werkgeheugen belast wordt.

Mijn Z77 onboard geluid heb ik ook even getest, CPU load / mem gebruik geeft mij óók een zootje noise. (hoewel het erger kan, maar ok) Waarom je het waarschijnlijk bij games meer hoort dan in films, is omdat daar de memload hoger ligt. Ik heb het niet goed getest, maar waarschijnlijk heb je het bij een mp3tje vrijwel niet.

Het is dus gewoon een SNR-issue, waarbij je CPU / memcontroller load dus voor een giga-verslechtering zorgt. Voor mij reden genoeg om een externe geluidskaart aan te schaffen. Sowieso op een goede versterker / hoofdtelefoon word ik niet vrolijk van onboard geluid, maar met name door dit issue. Mensen vinden het niet erg omdat ze onzuivere audio apparatuur gebruiken of het volume toch hoog genoeg ligt tijdens de game / film.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
djunicron schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 01:57:
Het is dus gewoon een SNR-issue, waarbij je CPU / memcontroller load dus voor een giga-verslechtering zorgt. Voor mij reden genoeg om een externe geluidskaart aan te schaffen. Sowieso op een goede versterker / hoofdtelefoon word ik niet vrolijk van onboard geluid, maar met name door dit issue. Mensen vinden het niet erg omdat ze onzuivere audio apparatuur gebruiken of het volume toch hoog genoeg ligt tijdens de game / film.
Je vergeet misschien 1 ding erbij te zetten namelijk wanneer je de geluidskaart via de analoge uitgangen/ingangen gebruikt. Wanneer je via de optische uitgang werkt maakt het geen verschil of je nu de interne of een externe geluidskaart gebruikt.

Evenzogoed heb ik er bij mijn Asus Sabertooth X79 geen last van via de analoge uitgang wanneer ik of via mijn Sennheiser koptelefoon luister. Ook niet via mijn Marantz SR4300 receiver tezamen met 4 Kefs dus niet direct een doorsnee installatie wat dat betreft.

Via de PCI-Ex lijnen lijkt me ook sterk want als dat zo zou zijn had je net zo goed ook storingen via een externe geluidskaart op een PCI of PCI-E slot. Eerder denk ik dat het toch meer een slechtere afscherming is en dit van merk tot zelfs type board kan verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Er zijn ook verschillende realtek soundchips in omloop, de ene wat beter dan de ander.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0nn
Nou, ik heb de bron van de storing eindelijk kunnen achterhalen en (deels) weten weg te nemen.

Hoewel ruis via het moederbord en een aardlek/lus erg aannemelijk klinken, blijkt het niets van dat te zijn.

Het hele moederbordverhaal heb ik min of meer kunnen uitsluiten (denk ik) door de aansluiting op een externe usb geluidskaart te testen. Dit maakt geen enkel verschil. De brom blijft.

Ook heb ik alle kabels verlegd. Deze lagen niet in de meest ideale positie, waardoor er potentieel was tot het creeëren van een magnetisch veld. Ook geaard aansluiten van de pc en andere apparatuur uitsluiten maakte geen verschil.

De bron van alles is de HDMI kabel die van de videokaart naar de tv loopt (tweede beeldscherm). 8)7 Toen ik deze kabel eens loskoppelde van de tv, was de brom/ruis spontaan verdwenen. Dit terwijl deze kabel verder totaal niet in gebruik was.

Ik dacht eerst dat de kabel zelf vervangen moest worden, maar ook wanneer ik een andere HDMI kabel op dezelfde wijze aansloot, ontstond de brom opnieuw. Wat blijkt, de HDMI aansluiting op mijn pc stoort in combinatie met andere apparaten die via HDMI op de tv zijn aangesloten. Koppel ik deze apparaten los, dan is de brom verdwenen.

Om nog wat verder hier in door te gaan: de andere apparaten (een Cisco ITV STB van Ziggo en een Panasonic BD speler) storen niét via HDMI zodra op die apparaten de tulpstekkers naar de versterker worden losgekoppeld.

Samengevat: er lijkt een soort audiolus te ontstaan tussen de verschillende apparaten die via tulp op de versterker zijn aangesloten met als 'storingshub' de HDMI aansluitingen op de tv.

Een tijdelijke oplossing nu is om beide apparaten los te kopppelen en alleen aan te sluiten als ik ze ga gebruiken (veel minder frequent dan m'n pc). Definitieve oplossing is om beide apparaten niet meer via tulp aan te sluiten, maar de tv zelf als geluidsbron te nemen (via HDMI) en die dan met tulp op de versterker aansluiten.

Een nog betere (en duurdere oplossing) is om een nieuwe versterker aan te schaffen met HDMI en optische aansluitingen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
R0nn schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 13:54:

Een tijdelijke oplossing nu is om beide apparaten los te kopppelen en alleen aan te sluiten als ik ze ga gebruiken (veel minder frequent dan m'n pc). Definitieve oplossing is om beide apparaten niet meer via tulp aan te sluiten, maar de tv zelf als geluidsbron te nemen (via HDMI) en die dan met tulp op de versterker aansluiten.

Een nog betere (en duurdere oplossing) is om een nieuwe versterker aan te schaffen met HDMI en optische aansluitingen. O-)
Ah ja niet aan gedacht maar je videokaart heeft ook een soort van audiogedeelte hetgeen je bij je audioinstellingen ook handmatig kan uitschakelen. Rechtermuistoets op je speakericoontje en dan kiezen voor afspeelapparaten waarna je b.v. hdmi apparaten aanklikt, eigenschappen, en dan apparaat uitschakelen kiest. Vermoedelijk dat die methode ook werkt en ietwat handiger is dan dat je alles moet gaan uit trekken en wanneer je wel audio via hdmi wilt schakel je ze gewoon weer even in en schakel je je audio uitgang onboard even uit.
Madrox schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 03:57:
Er zijn ook verschillende realtek soundchips in omloop, de ene wat beter dan de ander.
Precies, en vaak zitten op de luxere boarden zoals dan de Sabertooth boarden veelal net ietwat uitgebreidere audiochips dan op de "goedkopere" boarden.

[ Voor 55% gewijzigd door Roel1966 op 01-10-2012 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

is die tv wel geaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Wat denk je zelf ? Heb jij ooit wel eens een tv met randaarde stekker gezien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolcode
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik wil tussendoor even opmerken dat op mijn oude (hele oude) Pentium 4 mobo de analoog gigantisch ruist, maar de SPDIF nog wel kraakhelder is.
Verder: wat zit er allemaal nog meer op die groep? Zeker bij oude huizen kan dat gewoon uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

er zit wel groot verschil tussen analoog, digitaal en optisch qua ruis.
analoog is de enige die makkelijk vatbaar is voor ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Fordox schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 17:05:
er zit wel groot verschil tussen analoog, digitaal en optisch qua ruis.
analoog is de enige die makkelijk vatbaar is voor ruis.
Kleine kanttekening namelijk optisch is altijd digitaal, maar ik denk dat je bedoeld coaxiaal of optisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

optisch is licht en werkt inderdaad met 1 en 0 signalen. in dit geval bedoelde ik met digitaal 1 en 0 signalen gemaakt van voltage, lijkt me wel redelijk duidelijk voor de doorsnee tweaker hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0nn
Roel1966 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 16:36:
[...]

Ah ja niet aan gedacht maar je videokaart heeft ook een soort van audiogedeelte hetgeen je bij je audioinstellingen ook handmatig kan uitschakelen. Rechtermuistoets op je speakericoontje en dan kiezen voor afspeelapparaten waarna je b.v. hdmi apparaten aanklikt, eigenschappen, en dan apparaat uitschakelen kiest. Vermoedelijk dat die methode ook werkt en ietwat handiger is dan dat je alles moet gaan uit trekken en wanneer je wel audio via hdmi wilt schakel je ze gewoon weer even in en schakel je je audio uitgang onboard even uit.
Dat heb ik al geprobeerd. Maakt niet uit. Of ik zie nog iets over het hoofd. Ik dacht in ieder geval alles qua audio al eens uitgeschakeld te hebben gehad.
Verder: wat zit er allemaal nog meer op die groep? Zeker bij oude huizen kan dat gewoon uitmaken.
Ik heb de pc al eens volledig gescheiden van alle andere apparaten qua stroomgroep. Maakte niets uit.

Even een zijdelingse vraag: wat is de kwaliteit van zo'n externe USB geluidskaart? Heb nu dus zo'n Soundblaster Play. Als die qua kwaliteit beter is dan onboard, wil ik die best nog aansluiten. Heeft me wel mooi 30 euro gekost.
Pagina: 1