Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ga binnenkort Economie&Bedrijfseconomie en de studie Rechtsgeleerdheid doen aan de Erasmus Uni. Ik moet dus veel grote verslagen gaan maken op word en Excel. Bij een nieuw begin van mijn leven wil ik ook graag weer opnieuw starten met een goede laptop. Mijn huidige pc (Dell Inspirion 15) is nog prima, maar weegt gewoon veel te veel en is te groot.

Bijna al mijn boeken worden digitaal aangeleverd, dus ik moet altijd een laptopje mee naar de college's, daarom ga ik ook een beetje in de categorie Ultrabooks kijken. Een vereiste aan de nieuwe laptop is een verlicht toetsenbord en geen plastic graag, want mijn huidige laptop is volledig van plastic en dat voelt gewoon niet lekker stevig aan. Het liefst heb ik een aleminium/koolstof/magnesium laptop aangezien dit licht is, maar ook stevig.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Voornamelijk het gebruikelijke: Internetten, Word, Excel, Powerpoints, maar ik wil ook wel gewoon goed een filmpje kunnen kijken. Gamen zal ik waarschijnlijk niet doen (op een potje LoL misschien na). Film en foto bewerken zal ik zelden gaan doen (alleen de wintersport, 1080P), maar daar wil ik niet mijn volledige laptop keuze op gaan baseren.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Vanwege een erfenis is mijn budget rond de €1500,- maar ik hoef dit bedrag natuurlijk niet in één keer uit te geven :)

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Aangezien ik hem dus veel mee moet nemen denk ik zelf aan een 13" laptop, redelijk licht en een accuduur van minimaal 6 uur.
Ik twijfel alleen hoe veel geheugen ik moet hebben, steeds meer staat online en ik kan natuurlijk films gewoon op mijn oude pc dowloaden en streamen naar mijn nieuwe laptop (zelfde geld voor foto's). Ik denk dat ik wel minimaal 265GB nodig heb.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Er zijn 4 laptops welke mij wel aanspreken:

Apple Macbook Air 13", €1549,-
1,8-GHz dual-core Intel Core i5 (Turbo Boost tot 2,8 GHz) met 3 MB gedeelde L3-cache
4 GB 1600-MHz DDR3L-geheugen
Intel HD Graphics 4000
256 GB flashopslag (128 GB flashopslag €1249,-)
1440 x 900 (native)

Apple Macbook Pro 13", €1549,-
2,9-GHz dual-core Intel Core i7-processor (Turbo Boost tot 3,6 GHz) met 4 MB L3-cache
8 GB 1600-MHz DDR3-geheugen
5400-rpm harde schijf van 750 GB
Intel HD Graphics 4000
1200 x 800 (native)

(ik zou hier ook voor de 2,5-GHz dual-core Intel Core i5-processor (Turbo Boost tot 3,1 GHz) met 3 MB L3-cache kunnen gaan met 4 GB 1600-MHz DDR3-geheugen en 5400-rpm harde schijf van 500 GB voor €1249,-)

Ik heb nog nooit zelf een Apple product gehad, maar je hoort er iedereen zo lovend over en ik heb wel af en toe op de macbook van iemand anders gewerkt. Dit beviel mij zeer goed en ik denk dat ik na een maandje wel gewend ben aan het nieuwe OS. Toch blijft het aan mij knagen waarom Apple zo veel duurder is, terwijl sommige laptops (onderstaande Asus) qua specs beter is en goedkoper!

Asus Zenbook Prime, € 1.396,-
Intel® Core™ i7-3517U 1.9GHz Turbo boost to 3.0GHz
DDR3 1600MHz 4GB (on board)
13.3” (16:9)
350 nits FHD (1920 x 1080)
SATAIII SSD 256GB
Intel HD Graphics 4000

Sony Vaio Z
Hier zijn zo veel mogelijkheden aangezien je hem zelf kan configureren, maar erg vergelijkbaar met de Asus.

Bij de Sony en de Asus kan je ook nog Windows 8 krijgen voor maar €15,- de verkopers waren hier allemaal erg over te spreken en daar zouden de opstarttijden van de laptops rond de 4 seconden mee moeten komen.
Het zag er allemaal wel mooi uit (ze lieten een beta versie zien), maar ik dat dachten we eerst ook van Windows Vista en dat was achteraf ook een mega flop. Ik weet dus niet of ik wel zo'n proefpersoon wil worden als mijn pc circa €1500,- kost.

alvast bedankt,
Niels Schuurman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zenbook is een heel erg mooi ding, zeker als je de schermen vergelijkt. 1550 voor een laptop met 1200x800 scherm. Apple at it's finest. Zo duur en dan eigenlijk crap verkopen.Doe er dan op zijn minst een 7200rpm schijf in...
Voor jouw wensen is de zenbook perfect, lol draait goed genoeg op een hd4000, het scherm is heel goed, de i7 processor is goed voor videobewerking. De ssd is ruim genoeg, ik heb met een uitgebreide office suite, een adobe web&design(ofzo) suite, lol, deus ex, de:hr en tf 2 pas 70 gb in gebruik. 4gb lijkt mij trouwens ruim genoeg, aangezien je er toch geen vm's of andere erg zware applicaties op gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Er is niet echt een goede reden om voor een Macbook te gaan dan voor een Vaio Z/Zenbook Prime, tenzij je een macfan bent maar vanwege de resolutie van het scherm, en gebrek aan redelijk koeling zou ik niet in kunnen zien hoe de macbook productiever zou kunnen zijn dan de overige twee genoemde laptops... Ik heb zelf de Vaio Z2x, en ik vind het echt een wereldapparaat... Alhoewel er ook weer net zoveel redenen zijn om voor de Asus te gaan...

Voordelen Asus:
- Goedkoper --> Meer opslag voor veel minder geld...
- Full HD voor een flink lagere prijs...
- Beste verticale kijkhoeken en hoogste helderheid, aan de andere kant weer een lagere kleuren gamut/dekking...
- Betere service
- Grotere touchpad
- Stillere koeling dan de Vaio

Voordelen Vaio Z
- Dubbel zo krachtigere CPU... (Full Voltage quad core i7)
- Snellere SSD opstelling vanwege de Raid 0...
- Lager gewicht
- 8GB Ram mogelijk
- Beste kleurendekking van het scherm
- Betere koeling maar luidruchtiger onder dezelfde load, (laptop blijft retekoel, zelfs als ik er ruim 8/9 uur straight op werk tijdens mijn werkdagen)
- Full size aansluitingen.. (Bij de asus heb je veel te maken met adapters: micro hdmi naar blablabla)

Als ik je eisen zo lees, dan zou ik zelf voor de Asus Zenbook gaan. Dit omdat de Vaio Z niet in je budget past als je de 256 GB SSD wilt gaan selecteren (Bij Sony krijg je woekerprijzen)... Aan de andere kant gebruik ik zelf tevens een dubbele sd/ms pro duo kaart van 64GB om mijn geheugen "permanent" uit te breiden... Daar zet ik dan al mijn multimedia files op. :)

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vinand schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 18:58:
Aan de andere kant gebruik ik zelf tevens een dubbele sd/ms pro duo kaart van 64GB om mijn geheugen "permanent" uit te breiden... Daar zet ik dan al mijn multimedia files op. :)
Die is slim, ga ik onthouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 19:00:
[...]

Die is slim, ga ik onthouden :)
Hou er rekening mee dat alleen de Vaio Z een dubbele sd/ms pro duo aansluiting heeft.. De meeste andere laptops hebben maar 1 input voor een SD kaart en ps pro duo in 1...

Tevens heeft de SD kaartje oplossing ook een relatief lage snelheid... Dus het is in principe alleen geschikt om je documenten en multimedia bestanden op te plaatsen, but it works perfectly for me ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Vinand op 27-08-2012 19:05 ]

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vinand schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 18:58:
aan de andere kant weer een flink lagere kleuren gamut/dekking...
Nee hoor. Anand heeft de UX31 in bech staan:
http://www.anandtech.com/bench/Mobile/251

De UX31A heeft een gamut percentage van 80%, de Z doet 92%. Een aanzienlijk verschil, maar de term 'flink lager' lijkt mij niet helemaal van toepassing.

De UX21A heeft inderdaad een relatief magere 64.5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 19:07:
[...]

Nee hoor. Anand heeft de UX31 in bech staan:
http://www.anandtech.com/bench/Mobile/251

De UX31A heeft een gamut percentage van 80%, de Z doet 92%. Een aanzienlijk verschil, maar de term 'flink lager' lijkt mij niet helemaal van toepassing.

De UX21A heeft inderdaad een relatief magere 64.5%.
thanks voor de rectificatie, ik pas het eventjes aan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Lijken me beide goede laptops. Ik zou zelf eerder voor de MB Air gaan ivm de kwaliteit (macbooks zien er na jaren meezeulen in een tas nog steeds goed uit) maar vooral vanwege het touchpad.

Ik zou zeggen probeer ze eens in een winkel maar ik denk dat de kans groot is na het werken op de touchpad van een macbook dat je niet meer wilt laptoppen met een muis :) en dat is in de collegebanken zeker relaxt!

Ik weet niet hoe het met de accu van de zenbook zit maar die van de air gaat iets van 7 uur mee (zelf getest)

eerlijk is eerlijk. qua technische specs is de zenbook beter maar ik denk dat voor het echte mobiele werken je de air beter gaat bevallen.

edit:
volgens deze site http://www.laptopmag.com/..._zenbook_prime_ux31a.aspx gaat de accu van de zenbook 6,5 uur mee en de air 8. Site sowieso wel bezoekje waard aangezien ze daar vergeleken worden

Wat ik trouwens van macos wel enorm fijn vind is uit standby komen. Met mijn windows laptop (en veel collegas met mij) krijg ik zeer vaak een BSOD als ik mijn laptop uit standby haal. Schijnt door windows icm een SSD te komen had ik gehoord. De air kwam altijd echt binnen een seconde uit standby en up and running. Wellicht hebben ik en mijn collegas pech maar mijn ervaring is dat een windows laptop niet zo dol is op continu in en uit standby gehaald te worden. (de air icm windows geinstalleerd deed dit overigens ook ruk)

[ Voor 59% gewijzigd door laurens0619 op 27-08-2012 19:23 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De air was inderdaad erg goed. Maar sinds de UX31A er is zijn er geen echte redenen meer om -buiten het OS en touchpad- voor de air te gaan. De zenbook doet het op bepaalde punten een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
laurens0619 schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 19:14:

edit:
volgens deze site http://www.laptopmag.com/..._zenbook_prime_ux31a.aspx gaat de accu van de zenbook 6,5 uur mee en de air 8. Site sowieso wel bezoekje waard aangezien ze daar vergeleken worden

Wat ik trouwens van macos wel enorm fijn vind is uit standby komen. Met mijn windows laptop (en veel collegas met mij) krijg ik zeer vaak een BSOD als ik mijn laptop uit standby haal. Schijnt door windows icm een SSD te komen had ik gehoord. De air kwam altijd echt binnen een seconde uit standby en up and running. Wellicht hebben ik en mijn collegas pech maar mijn ervaring is dat een windows laptop niet zo dol is op continu in en uit standby gehaald te worden. (de air icm windows geinstalleerd deed dit overigens ook ruk)
De touchpad die fijner werkt ben ik het zeker mee eens, maar de rukresolutie maakt de knappe machine ondanks de betere touchpad minder productief... Zeker in verhouding met een Full HD resolutie, en dat ga je als student behoorlijk merken...

De macbook air gaat tevens maar 6,5 uur mee, net zo lang als de zenbook prime vanuit de reviewlink die je ons meedeelde... Tevens zou ik niet teveel rondneuzen op www.laptopmag.com, review kwaliteit is zo te zien behoorlijk laag in verhouding met de juiste website zoals anandtech en notebookcheck (mits je de beoordelingsvermogen van de laatstegenoemde opzij zet).

Daarnaast heb ik zelf nog nooit een BSOD gehad met mijn alienware m15X + SSD voor nu al ruim een anderhalf jaar, en nu met mijn vaio Z die iets langer dan een maand heb. En dat meenemend met het feit dat ik ze beide bijna nooit uit heb gedaan. Nog sterker nog, ik heb echt al bijna sinds windows 7 bijna nog nooit een BSOD gehad.. Tevens is mijn Vaio Z ook na 1 seconden up and running, hetzelfde is het ook zo met de Asus Zenbook Prime en het gross van de budget ultrabooks.

Ik denk niet dat het een windows probleem is, wat je collega's hebben... Eerder een driver issue. Iets wat je bij de aankoop van de Vaio Z of Asus Zenbook nooit zal meemaken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'sony' en 'driver issues die je nooit zult meemaken' in dezelfde zin? Hmm..
laurens0619 schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 19:14:
Mijn 3 jaar oude windows laptop doet dat ook hoor... En dat is een vrij simpel consumentenmodelletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 19:42:
'sony' en 'driver issues die je nooit zult meemaken' in dezelfde zin? Hmm..

Mijn 3 jaar oude windows laptop doet dat ook hoor... En dat is een vrij simpel consumentenmodelletje.
Als je gewoon de meegeleverde drivers gebruikt van de Vaio Z2x/3x zijn er geen issues...

Hybride graphics nvidea bullshit van de vorige z generatie however... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik geloof je wel hoor. Het is alleen dat sony vaak nogal vage/slecht werkende software heeft. Dat geldt voor meer merken, maar een sony zonder driverissues is haast een zeldzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal alvast voor de reacties!

Ik denk dat de vaio Z inderdaad iets boven het budget gaat komen als ik een mooi scherm en goede opslag wil.

Ik denk dat ik binnenkort maar eens lang Coolblue Rotterdam ga om daar het verschil te merken.

Iemand hier die ook al wat ervaring heeft met windows 8 ? (demo's ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Waf.

Kom ik weer met mijn kritische noot na alle ultrabookfanboys.

Hoe kom je erbij dat je boeken digitaal worden aangeleverd? Ik studeer al langer aan de EUR en ken veel mr. drs. studenten dus ik zet hier nogal wat vraagtekens bij. De meeste van hen hebben gewoon een standaardformaatje laptop en nemen hem niet veel mee.

Verder ga ik mezelf even quoten van een paar weken terug, want afgaande op je topic ben je precies het type gebruiker dat ik al jaren in de Aula en het M-gebouw zie dat allesbehalve zo'n dure laptop nodig heeft.
Omni schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 23:15:
[...]
Hoezo mager? Internet, Office en incidenteel een iets zwaardere taak is prima voor een i3. Sandy Bridge vs Ivy Bridge is hier een non-argument gekeken naar waar het voor gebruikt gaat worden. De laptop die ik voorstel (en daarmee de prijsklasse) zijn geen ultrabooks. Kleine kans dat je niet zelf kunt schroeven. Google biedt ongetwijfeld uitsluitsel voor de TS, alhoewel deze al zijn keus gemaakt lijkt te hebben. Wat ik verder te melden heb lijkt voor dovemansoren.

Mijn scepsis komt voort uit proefondervindelijke ervaring met hoe mensen die dit soort spul kopen hun laptop gebruiken. In de collegebanken zie ik al jaren een oververtegenwoordiging van Macbook Pro's, Macbook Air's, en recentelijk ook Zenbooks en dergelijke. Wat zie ik ze er vervolgens mee doen? Youtuben, facebooken, beetje office voor de powerpointpresentaties, beetje surfen en online hun roosters checken. Echt werk doen ze allemaal op de PC's met HD-schermen op de campus. Of thuis op een desktop. Vaak worden aan de start van de studie de spulletjes door de Pa en Ma bank betaald en als het je toch niets kost, dan neem je het duurste. Maak gerust je ouders wijs dat je die dure dingen nodig hebt. Ga je het van je eigen centen kopen, bedenk dan dat je die 500 EUR extra ook aan een leuke vakantie uit had kunnen geven.

Hierbij laat ik het en ga ik verder niet meer discussie met je aan ouwe Sony fanboy :+

Marketing 101: Mensen kopen wat ze willen, niet wat ze nodig hebben.
Maar goed, ga jij lekker die 1500 EUR uitgeven aan iets wat je niet nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Omni

Dit is de mail die wij hebben gekregen: http://www.esl.eur.nl/fil...r_boeken_dd_22_8_2012.pdf

Het lijkt mij toch wel fijn om boeken ofzo in de college zaal te hebben en als deze dus digitaal zijn heb ik wel een ultrabook/netbook/notebook nodig, zeker aangezien ik dan meteen digitaal mijn aantekeningen kan maken.

Overigens snap ik volledig je punt van: Mensen kopen wat ze willen, niet wat ze nodig hebben.
Maar het is bij mij niet zo dat Papa en Mama het betalen, ik betaal er zelf ook een deel aan.
Ik wil gewoon een pc waar ik een tijdje mee door kan (en dat lijkt mij dus een apple of zenbook), vandaar dat ik nu naar zo iets duurs kijk.

Een andere mogelijkheid is om om de 2 a 3 jaar een nieuwe pc van 300 euro te gaan kopen, maar het leek mij slimmer om in één keer meteen iets van de bovenste plak te pakken en daar dan 7 jaar mee te gaan doen.

Ik heb a.s. vrijdag een eerste soort college en zal dan gewoon vragen hoe en wat qua boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

Dat is dan weer nieuw. Wel een goede ontwikkeling overigens.

Doe jezelf een lol en koop een leuke netbook of in ieder geval een goed betaalbare 13 inch oid (500 EUR) Grofweg de helft van wat je nu voor ogen hebt.

Ik word zelf heel vaak door mijn vriendenkring gevraagd om advies. Veel van hen komen ook aanzetten met ultrabookideeën omdat ze lekker zijn gemaakt door allerlei reclame en marketingtrucs. Als ik echter vervolgens met ze ga praten over hoe zij precies werken en hoe zij studeren dan komen ze tot de conclusie dat zij met veel minder kunnen volstaan. Laat je niet gek maken!

Als je echt werk gaat verzetten ga jij niet uren voorover zitten op een laptop maar zoek je een vaste werkplek op, geloof mij. Ik zie het studenten al jaren doen.

Ergo: neem een netbook of in ieder geval compacte laptop met een simpele processor, en redelijke accuduur. Ga van de rest van je geld lekker uit of op vakantie, want als student ga je een bestaan tegemoet dat je veel moet doen met weinig. Ik ken notabene een net afgestuurde mr. drs. student die 6 jaar met zijn 15" Medion laptop heeft gedaan. Die heeft er ook niets over te klagen gehad.

Een Dell Vostro 131 is een goede optie. Vraag Darkstone maar weer eens naar de kortingsbonnen e.d.

[ Voor 8% gewijzigd door Omni op 27-08-2012 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

7 jaar..

Keep on dreaming. 7 jaar geleden kreeg je een pentium 4 single core voor dit budget. Wat kan je vandaag de dag met een singlecore met crappy schermresolutie? Niets.

Een klasgenoot van mij had 5 jaar geleden de meest high-end thinkpad gekocht die je kon krijgen. Oerdegelijk ding. Gooi ermee tegen een muur en hij doet het nog steeds. Met een SSD erbij is de snelheid acceptabel. Maar aan vervanging is een dergelijk ding wel toe. Met iets anders dan een thinkpad zou ik er absoluut niet van uitgaan dat je laptop 7 jaar mee gaat, puur op bouwkwaliteit. Ik kan je nu al vertellen dat een zenbook zonder uitbreidbaar RAM, zonder uitbreidbare opslag, en met ULV CPU over en jaar of 7 heel erg traag begint te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Neem vooral de air. Ga je geen spijt van hebben.

Overigens kun je voor dezelfde prijs ook een pro nemen maar dan heb je geen SSD en is 'ie wat dikker. In ruil daarvoor: dvd-drive, meer hdd-ruimte en meer CPU-snelheid.

En zoals hierbover: 7 jaar ga je niet redden, ongeacht wat je koopt.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 27-08-2012 21:12 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jaar of 5 moet je ook met midrange wel uithouden, vandaag nog een basismodelletje studio 1735 in handen gehad die het nog prima deed, ook qua snelheid van programma's openen etc. Is niet heel veel gebruikt, wel veel office werk en soms een filmdownloadje.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2012 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oké, 7 jaar was wat overdreven, maar ik bedoel dat ik niet al na 1 jaar 3 maal daags BSOD krijg en dat ik na 2 jaar zo'n trage laptop heb dat ik weer een nieuwe moet aanschaffen. Ik zoek gewoon iets met kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is meer programmamanagement, beetje msconfig aanpassen kan al heel ver komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

Alleen mensen die totaal geen verstand van computers hebben komen met die apenverhalen aanzetten. Als je wilt dat iets lang meegaat moet je een laptop uitkiezen op zijn bouwkwaliteit en accuduur. Over zoveel jaar kun je nog steeds je laptop voor officetaken gebruiken zoals nu, maak je daar maar geen zorgen over. De PC's op de campus worden sowieso iedere 3-4 jaar vernieuwd. Sterker nog, er zijn net nieuwe op de campus gekomen en daar kun je erg fijn op werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je laptop over 2 jaar traag is heb ik toch echt meer het idee dat je zelf wat fout doet.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2012 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zegt hij toch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok, dat bedoelde ik ook, misverstandje. Zoals mijn zusje die het raar vond toen haar laptop heel traag was en google in het russisch opstartte...toolbarretje of wat minder hielp wel

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2012 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat ik zelf wat fout doe twijfel ik niet aan :D maar misschien moet ik dan toch maar gewoon een simpel netbookje nemen voor aantekeningen en mijn digitale boeken. En dan mijn huidige pc gewoon helemaal schoonvegen (alleen mijn trotse film, muziek en foto verzameling even op een externe harde schijf zetten), belangrijke data staat er nu niet meer/nog niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

Beste optie:
Netbook/compacte goedkope notebook, desnoods tweedehands van een betrouwbare tweaker. Zie ook Vraag & Aanbod: http://tweakers.net/aanbod/cat/496/laptops.html

En daarbij bijvoorbeeld je PC opschonen en upgraden.

Voor het geld waar sommigen een ultrabook van kopen kun je ook een netbook kopen en een mooi desktopsysteem. Dan heb je het beste van twee werelden.

Je bent tenslotte student dus je moet op je centen letten. Moest ik ook doen met mijn eerste stel laptops en PC's. Inmiddels heb ik er een leuke verdienste bij en is dat voor mij persoonlijk van minder belang geworden :+ maar dat zal voor jou (nog) niet opgaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Omni op 27-08-2012 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Als je zo'n Macbook'je gaat kopen zal je denk ik niet meer heel vaak achter je desktop kruipen :P Die dingen zijn gewoon top, ja er zijn laptops die goedkoper zijn waar een beter Intel CPU'tje in zit maar wat merk je daar nou van? Niets. Het gaat uiteindelijk om de kwaliteit van de behuizing, het scherm en het toetsenbord/trackpad. Bij de Mac is de kwaliteit van al deze punten uitstekend, alleen de resolutie is niet optimaal (de 13" Retina komt in oktober uit). Ik denk dat je heel veel plezier zult hebben aan de standaard 13" Air. Neem hem desnoods met 8GB geheugen als je veel tegelijk wilt gaan doen, maar voor alleen Word etc heb je dat niet nodig. 128GB aan opslag kan je denk ik beter uitbreiden met een externe USB3.0 schijfje, gaat heel snel en is een stuk voordeliger.
Natuurlijk is het een stuk duurder dan een simpel plastieken netbookje, maar als je een poosje met die Air hebt gewerkt zal je merken dat het allemaal geen gebakken lucht is waarvoor je betaald.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fsfikke schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 22:26:
Bij de Mac is de kwaliteit van al deze punten uitstekend, alleen de resolutie is niet optimaal (de 13" Retina komt in oktober uit).
Ik klaagde 2½ jaar geleden dat de resolutie van de MBP 13" veel te laag is. Sindsdien is er elk half jaar wel voorspeld dat die magere 800 pixels een keer een upgrade gaat krijgen. Ik geloof het pas als het echt gebeurt. De MBP is een prima apparaat, maar de lage resolutie zul je vervloeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 22:41:
[...]

Ik klaagde 2½ jaar geleden dat de resolutie van de MBP 13" veel te laag is. Sindsdien is er elk half jaar wel voorspeld dat die magere 800 pixels een keer een upgrade gaat krijgen. Ik geloof het pas als het echt gebeurt. De MBP is een prima apparaat, maar de lage resolutie zul je vervloeken.
die MBP heeft idd echt nog een zielige resolutie van 1200x800
de Air echter vind ik prima mee kunnen gaan met zijn 1440x900

Over mijn BSOD. Ik zal vast een driver issue hebben. Ik vond het iig opvallend aan de mac dat hij zo snel in en uit standby kwam maar dat was in de tijd dat windows 7 nog niet bestond... (en ik zal idd vast pech hebben met mijn laptop)

[ Voor 26% gewijzigd door laurens0619 op 27-08-2012 22:58 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 22:41:
[...]

Tot nu toe is er vaker op gehoopt zonder dat er aanleiding was om te geloven dat het ook echt ging gebeuren. Maar dat het in oktober gaat gebeuren staat buiten kijf. Maar goed, we hadden het dan ook over de Air. Ik denk niet dat de Pro veel toevoegt voor de TS. Daarbij heb ik ook met z'n zielige resolutie op m'n 13" MBP heel uitvoerig ge-Catia't. Dat was irritant maar wel te doen. Dus wat verslagen schrijven gaat echt meer dan prima met de resolutie van de Air. Meer is natuurlijk altijd beter (vandaar dat ik zit de wachten op UPS met een Retina :P)

Kijk ook even naar de kortingen die je van de uni krijgt. Via de TU krijg ik de standaard 13" Air voor €1150.

[ Voor 21% gewijzigd door fsfikke op 27-08-2012 23:54 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:39
Wat ik niet snap is waarom je niet bij de goedkope ultrabooks kijkt? Voor zover ik zie ga je geen complexe, zware taken erop uitvoeren dus een ultrabook van 700 euro zou ook moeten voldoen, en dan heb je nog steeds iets lichts.

Overigens is de Vaio Z geen ultrabook, hij heeft een CPU die full voltage is en dus véél sneller dan de CPU die doorgaans in een ultrabook zit.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De budget ultrabooks zijn echt, maar dan ook echt, gefaal. De vostro V131 kon je een jaar geleden al krijgen. En rekent op het gebied van gewicht en accuduur en prestaties af met het gros van de so-called ultrabooks. Voor een paar honderd euro minder.

Als je een ultrabook wil, doe het dan goed. De goedkoopste ultrabook die ik niet zie als miskoop is de Ux31a van ~€1200. Bij alles daaronder is de V131 minstens zo goed, voor een veel lagere prijs.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik de eerste weken het gewoon zal aankijken, misschien heb ik uberhaupt geen laptop nodig voor in de college's en kan ik inderdaad alles doen op de desktop's die daar zijn.

Iedereen heel erg bedankt voor de adviezen!
Pagina: 1