Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Moederbord server kapot

Pagina: 1
Acties:

• erne
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-06 19:49
Dear Tweakers,

Een kennis van mij heeft een Windows 2003 server draaien, het apparaat is een IBM X-Series 226 (8648). Nu is van dat ding het moederbord kapot, en deze zal vervangen moeten worden. Op her moederbord zat een Adaptec SCISI-controller (Adaptec 3225s). Nu is mijn kennis van dit soort controllers niet zo groot, en ik zou niet weten of dit zomaar op een nieuw moederbord geplaatst kan worden..?

Mijn vragen,

Kan deze controller nog op een nieuw moederbord?
Blijft de data die nu op de schijven staat beschikbaar?
Heb ik hier speciale drivers voor nodig?
Wat is jullie advies voor een nieuw moederbord (+CPU+Geheugen)

Alvast bedankt,

Mvg,

Erné

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:50
erne schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 15:55:
Dear Tweakers,

Een kennis van mij heeft een Windows 2003 server draaien, het apparaat is een IBM X-Series 226 (8648). Nu is van dat ding het moederbord kapot, en deze zal vervangen moeten worden. Op her moederbord zat een Adaptec SCISI-controller (Adaptec 3225s). Nu is mijn kennis van dit soort controllers niet zo groot, en ik zou niet weten of dit zomaar op een nieuw moederbord geplaatst kan worden..?

Mijn vragen,

Kan deze controller nog op een nieuw moederbord?
Blijft de data die nu op de schijven staat beschikbaar?
Heb ik hier speciale drivers voor nodig?
Wat is jullie advies voor een nieuw moederbord (+CPU+Geheugen)

Alvast bedankt,

Mvg,

Erné
Als je een nieuwe server nodig hebt, dan maakt het niet veel uit. Veelal is de controller anders en start deze niet meer op. Je ka beter het moederbord bestellen bij IBM zelf. Of een backup terugzetten op een nieuwe server en dan maar hopen dat het werkt... Maar in principe kan je een controller overzetten als deze in een PCI slot zit.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het een losse adapter is (dus in een PCIe slot) dan kun je die wel omprikken. Anders zul je een moederbord moeten zoeken met dezelfde SCSIcontroller onboard. Persoonlijk zou ikin het geval van een server gewoon hetzelfde moederbord erin hangen, en er niet teveel mee gaan hobbyen.

• erne
Dank voor de snelle reactie.

Volgens verschillende sites is het een PCI-X slot, zal wel weer een enorm oud iets zijn.. Wordt dit nog gemaakt op nieuwe moederborden? Ik denk dat de enige optie is dat ik op zoek ga naar hetzelfde moederbord. Dit zou zonde zijn, want de server kon opzich wel een upgrade gebruiken.

Alvast bedankt voor de info.

Groet

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:50
erne schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 18:34:
Dank voor de snelle reactie.

Volgens verschillende sites is het een PCI-X slot, zal wel weer een enorm oud iets zijn.. Wordt dit nog gemaakt op nieuwe moederborden? Ik denk dat de enige optie is dat ik op zoek ga naar hetzelfde moederbord. Dit zou zonde zijn, want de server kon opzich wel een upgrade gebruiken.

Alvast bedankt voor de info.

Groet
Dan is het tijd om je backup te testen en koop je toch een nieuwe server. Ineens alles opgelost.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

PCI-X is oud, dat zie je tegenwoordig vrijwel niet meer. Je kunt een PCI-X kaart evt in een PCIslot kwijt, maar dat wil je gewoon echt niet wat betreft snelheid.

• erne
En om de gegevens over te zetten van de bestaande schijven naar bv een externe HDD, kan dat met een "normaal" PCI-e slot? Dan kan ik op zoek naar een nieuw moederbord, en dan na het terughalen van de data die ISCSI controller in de prullenbak gooien, en de onboard controller gebruiken icm evt nieuwe schijven. Volgens mij is er ook nog een backup ergens, maar dat moet ik even navragen.

Mvg,
Erné

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nee, niet PCIe, PCI.
Dat zou gewoon moeten werken, alleen op belachelijk lage snelheden, omdat de PCIbus max 133MB/s doet.

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23-11 16:44

Nessuno

io sono nessuno

Als je een nieuwe server koopt zal je toch het os opnieuw moeten installeren aangezien de hardware waarsch niet het zelfde zal zijn en dus niet op zal starten zonder kunst en vlieg werk.
Dan is het nog de vraag hoe stabiel draaid het daar na...

Dus als het een los kaartje is gewoon inbouwen in de nieuwe machine in idd een pci-x of een normaal pci slot.
Dan het os op een andere sata of scsi of ?(wat er extra beschikbaar is )schijf installeren en je data er af halen.

Als het geen los kaartje is maar een onboard ingebakken kaart
Dan zou ik kijken of je een ander kaartje kan krijgen (nieuwer niet ouder)
Controler overprikken in je nieuwe systeem.
data er af halen en een nieuwe moderne kaart kopen

Adaptec had altijd een geweldige reputatie met zn backwards compatebility
Mits de config klopt

backups terug gezet die van een 2940 kwamen met een 39320 maar goed daar zat niet mega veel verschil in.
*********************************************************************************************
En goed opletten dat je de boel niet formateerd bij het aan maken van bv array
*********************************************************************************************

[...]

losse Adaptec 3225s kosten trouwens echt geen ene moer op ebay (20$ ) of zo
incase van een ingebakken (3225s) dan zit je zeker save
TERW_DAN schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 22:01:
Nee, niet PCIe, PCI.
Dat zou gewoon moeten werken, alleen op belachelijk lage snelheden, omdat de PCIbus max 133MB/s doet.
valt ook wel mee :D moet nog zien dat de schijven dat halen gezien de kaart waar ze op zaten :D
My 2 cents

stukje info over de kaart:
ServeRAID-6M Controller: The ServeRAID-6M Controller offers advanced RAID and Ultra320 SCSI technology. It is based on high-performance PCI-X architecture and powered by a 600 MHz Intel IOP321 I/O processor based on xScale technology. Teamed with 15,000-rpm Ultra320 SCSI HDD options, they provide a high-performance, wide bandwidth data path to yielding the highest levels of performance of the xSeries SCSI controller and HDD lines.

These offerings, coupled with a supported xSeries server, make an ideal combination to help solve your business-critical, high-speed data storage requirements.

This new Ultra320 SCSI RAID controller provides excellent performance for mid- to advanced-range high-availability storage applications.

Key features include:

Powerful 600 MHz Intel IOP321 I/O processor based on xScale technology
Wide 64-bit, 133 MHz PCI-X architecture
Battery-backed cache — Choice of controllers with 128 MB or 256 MB cache
Capability for up to 1064 MB/s data transfers across the PCI-X bus
Support for Ultra320 or Ultra160 SCSI HDDs — Up to 320 MB/s data transfers to HDDs
Two channels to support up to 14 HDDs per channel — Provides massive RAID protected data storage with up to 28 HDDs
Internal and external connections support:
Two internal, 68-pin, ANSI connectors — Flexible internal connections
Two external industry-standard .8-mm VHDCI connectors — Supports external RAID-protected data storage
Support for RAID levels 0, 00, 1, 10, 1E, 1E0, 5, 50, and 5EE — More choices to meet unique business needs
ServeRAID interoperability

The ServeRAID-6M Controller offers:

Leadership performance and reliability
Support for adapter failover in Microsoft™ Windows® 2000 environments
Support for clustering with Microsoft Cluster Services and NetWare High-Availability Services
ServeRAID Manager RAID Configuration and monitoring Software for powerful, easy-to-use RAID management across your storage assets
Excellent useability features:
Logical Drive Migration (LDM) and auto synchronization
Support for stripe unit sizes of 8 KB, 16 KB, 32 KB, or 64 KB
Support for hot- and cold-swapping of HDDs

kennelijk gewoon een 320 kaartje met bbu.

[ Voor 67% gewijzigd door Nessuno op 29-08-2012 19:09 ]

Na rose e cient spin

Pagina: 1