WiFi PCI geeft Code 10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:08
Hallo allemaal,

Ik heb een probleempje. Ik heb twee computers samengesteld alleen bij allebei heb ik het probleem dat de draadloze netwerkkaart niet werkt. Wanneer ik de drivers probeer te installeren dan pakt Windows deze niet vanzelf uit de goede map en wanneer ik dan de goede driver probeer te forceren, geeft apparaatbeheer Code 10 (apparaat wil niet starten etc.). Wanneer ik echter in Veilige Modus ga, vindt Windows wel de goede drivers en werkt de netwerkkaart ook.

Wanneer ik dan weer herstart in normale modus, krijg ik echter weer hetzelfde probleem. Opmerkelijk is ook, dat in normale modus Windows het heeft over een 'Ethernetcontroller', maar wanneer ik in Veilige Modus de drivers ga installeren, staat er 'Netwerkcontroller'. Ook heeft de netwerkkaart eventjes gewerkt in normale modus. Dit was nadat ik een BIOS update had gedaan. Toen heeft het even gewerkt totdat ik de PC weer opnieuw had opgestart. Ik heb ook al de CMOS gereset, maar ook dat was zonder effect.

De netwerkkaart is een TP-Link TL-WN751ND op een Asrock 970 Extreme3 moederbord. Allebei de computers hebben een schone installatie van Windows 7 Ultimate 64-bit.

Aangezien dit identieke PC's zijn zou een hardwareprobleem wel vreemd zijn.

Ik hoop dat iemand nog een suggestie heeft.

Greetz,
Pascal

p.s. Mocht het in de verkeerde categorie staan, wees dan zo vrij om het te verplaatsen.

EDIT: Oja, trouwens de nieuwe netwerkkaart werkt ook gewoon in mijn oude PC (Windows 7 Ultimate 32-bit) en mijn oude netwerkkaart werkt ook in de nieuwe PC.

[ Voor 8% gewijzigd door pascallj op 27-08-2012 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
Niemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

zijn er geen nieuwe drivers?
http://www.tp-link.com/en...-WN751ND&version=V1#tbl_a

edit:
werkt met kabel wel ?
als het in veilige modus wel werkt lijkt het me dat een ander programma /driver stoort.

[ Voor 51% gewijzigd door Tazzios op 29-08-2012 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
Nee die drivers heb ik helaas al gebruikt. Ja bekabeld internet werkt prima.
Ja dat was ook mijn eerste gedachte, alleen heb al een aantal keer Windows opnieuw geïnstalleerd en dit zijn de eerste drivers die ik daarna installeer en nog steeds tevergeefs.

Ook in de Windows logboeken kan ik weinig relevant vinden. De enige fout die ik te zien krijg is van het process 'athr' geloof ik. En dan de melding 'Geen netwerkadapter gevonden'. Athr is opzich niet vreemd met de Atheros chip die erop zit.

Wat ook vreemd is, is dat in veilige modus de PCI hardware codes anders zijn dan in normale modus. Weet niet precies meer hoe die code heet, maar het begint met PCI&....

• pascallj
Even een update.

Waar ik dus achter ben gekomen is dat de zogenaamde PCI ID's veranderen.
168c:FF1D
168c:002D

Als ik het goed heb werkt de kaart alleen bij de laatst genoemde ID. Wanneer ik in de EFI Shell boot heb ik ook allebei deze ID's gezien.

Ik dacht misschien dat de kaart meer tijd nodig had om op te starten dus heb een tijdje gewacht met doorstarten vanuit het Boot Menu, maar ook dat hielp niet.

Wanneer ik dit zo zie wordt het tijd dat Asrock mij uit de brand gaat helpen, nietwaar?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik denk dat je het eerder moet gaan zoeken in een irq conflict met het pcislot en je eens kan gaan proberen zaken uit te schakelen in het bios die toch niet gebruikt worden. Extra s-ata controllers waar niets op aangesloten zit kan je disablen en bijvoorbeeld Firewire en dingen als een seriele poort.

Kortom alles wat je niet gebruikt aan controllers kan je het beste uitschakelen want daarmee verminder je conflicten en opstarttijd. En dat ie wel in veilige modus werkt kan komen omdat op dat moment bepaalde drivers van extra controllers niet ingeladen zijn waardoor er geen irq conflict is.

[ Voor 15% gewijzigd door Roel1966 op 30-08-2012 21:57 ]

• pascallj
Daar heb ik ook iets over gehoord. In mijn bios (of noem je dat nu UEFI?) kan ik daar niks specifieks over vinden. Controllers uitschakelen kan natuurlijk wel en zal even kijken in hoeverre dat nog kan. Want voor zo ver ik weet heb ik alles wat ik niet gebruik al uitgeschakeld. Maar zal morgen nog even kijken.
Is er een manier om IRQ conflicten op te sporen? In Windows zie ik bij msinfo in ieder geval niet dezelfde nummers.

Daarbij moet het toch standaard gewoon werken?

EDIT: Heb net geprobeerd zoveel mogelijk controllers uit te schakelen (USB2, USB3, Infrarood en Serial) maar het mocht geen baat hebben. Daarbij zou de situatie die jij beschrijft van de drivers ook een beetje vreemd zijn aangezien de problemen in de EFI shell al 'aantoonbaar' zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door pascallj op 30-08-2012 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334651

Hoi Pascal,

In lijn met vorige reacties zou je nog kunnen proberen de kaart in een ander slot te prikken. Als dat niet werkt kan je kijken of het niet een OS-probleem is. Probeer voor de gein een LiveCD van Ubuntu 12.04 of 12.10.
Ook kan je kijken of wisselen tussen 64-bit/32-bit systemen helpt. Je kunt nooit weten ;)

Succes!

Mvg,
Reboli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
Wisselen tussen 32 en 64 bit van Windows 7 heb ik al een aantal keer geprobeerd, tevergeefs. Een ander slot zou ik idd nog even kunnen proberen net als de LiveCD. Alhoewel ik denk dat dit dezelfde problemen geeft aangezien, zoals ik al zei, de problemen al voor het opstarten aan te tonen zijn. Maar zal het vanavond even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Wat je nog eens kan proberen is om de drivers van de onboard bekabelde netwerkkaart eens te updaten en dan niet de drivers vanaf de Asrocksite maar rechtstreeks vanaf Realtek. In je startpost lees ik namelijk dat ie de ene keer ethernetcontroller krijgt en de andere keer weer netwerkcontroller. Bijna zou je daardoor zeggen dat er misschien een driverconflict is met de onboard lancontroller en het het proberen waard is lijkt me.

http://www.realtek.com/do...ownTypeID=3&GetDown=false

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
Bedankt voor de reacties, maar niks heeft geholpen. Ander slot maakte geen verschil. LiveCD van Ubuntu eveneens niet. Ook de vernieuwde drivers hebben niet geholpen. Maar toch bedankt voor die link, want nieuwere drivers kunnen nooit kwaad!

Ergens zegt mijn gevoel dat het toch een hardware probleem is. Dit, gezien het Hardware ID 168c:002D gekoppeld is aan de zogenaamde 'Networkcontroller' (in de EFI shell genaamd 'Other Network Controller') en Hardware ID 168c:FF1D gekoppeld is aan de zogenaamde 'Ethernetcontroller' (in de EFI shell ook zo genoemd).

En het feit dat de Hardware ID's blijven veranderen voor een nog onduidelijke reden, maar dit wel op beide PC's zo is, is toch, in mijn ogen, een beetje vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
pascallj schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 19:56:
Bedankt voor de reacties, maar niks heeft geholpen. Ander slot maakte geen verschil. LiveCD van Ubuntu eveneens niet. Ook de vernieuwde drivers hebben niet geholpen. Maar toch bedankt voor die link, want nieuwere drivers kunnen nooit kwaad!

Ergens zegt mijn gevoel dat het toch een hardware probleem is. Dit, gezien het Hardware ID 168c:002D gekoppeld is aan de zogenaamde 'Networkcontroller' (in de EFI shell genaamd 'Other Network Controller') en Hardware ID 168c:FF1D gekoppeld is aan de zogenaamde 'Ethernetcontroller' (in de EFI shell ook zo genoemd).

En het feit dat de Hardware ID's blijven veranderen voor een nog onduidelijke reden, maar dit wel op beide PC's zo is, is toch, in mijn ogen, een beetje vreemd.
Dan zou ik niet langer blijven proberen en het kaartje terugbrengen want het lijkt mij nu toch ook wel aan het netwerkkaartje zelf te moeten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
Dus dan zouden allebei de netwerkkaartjes exact dezelfde problemen vertonen? Wel vreemd aangezien ik twee identieke pc's heb samengesteld. Maar het kan. Zal Alternate op de hoogte brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
pascallj schreef op woensdag 05 september 2012 @ 15:04:
Dus dan zouden allebei de netwerkkaartjes exact dezelfde problemen vertonen? Wel vreemd aangezien ik twee identieke pc's heb samengesteld. Maar het kan. Zal Alternate op de hoogte brengen.
Ik had zoiets vreemds met een Soundblaster geluidskaart die niet wilde werken op mijn Asus Sabertooth X79 board en blijkbaar incompatibel met het moederboard is. Zoiets zou ik mij ook kunnen voorstellen bij de netwerkkaartjes maar ik wist even niet dat je er 2 stuks van hebt en beiden hetzelfde doen.

Trouwens ik snap niet helemaal waarom je kiest voor een interne kaart want het nadeel is dat als de ontvangst minder is dat je je hele pc moet verplaatsen. Bij de usb versie van TP-Link heb je een versie met draad en een houder die je gemakkelijk kan verplaatsen en dan de beste locatie pakken voor ontvangst.

http://www.alternate.nl/h...21NC/921356/?tk=7&lk=4277

[ Voor 4% gewijzigd door Roel1966 op 05-09-2012 16:42 ]

• pascallj
Tja ik zou best willen geloven dat het incompatibel is maar in theorie kan ik nergens een reden vinden waarom het dan zo zou zijn. Volgens de specificaties zou alles moeten passen. En dat is het meest frustrerende. Ik ben geen fan van USB versies omdat je dan weer een extra USB poort kwijt bent en PCI poorten gebruik je toch nauwelijks.

• Roel1966
  • Niet online
pascallj schreef op donderdag 06 september 2012 @ 18:24:
Tja ik zou best willen geloven dat het incompatibel is maar in theorie kan ik nergens een reden vinden waarom het dan zo zou zijn. Volgens de specificaties zou alles moeten passen. En dat is het meest frustrerende. Ik ben geen fan van USB versies omdat je dan weer een extra USB poort kwijt bent en PCI poorten gebruik je toch nauwelijks.
Mwah, tegenwoordig kan je toch wel genoeg extra usb-brackets krijgen die je op de extra headers van het moederboard kan prikken. Gemiddelde moederboarden van tegenwoordig hebben dan ook vaak al standaard rond de 14 usbpoorten.

Persoonlijk zou ik dan toch meer voor de usb-versie kiezen na al dat gedoe wat je nu hebt want vergis je er niet in dat de fysieke pci en pci-e poorten er wel zitten maar vaak al intern op het board in gebruik zijn. Dat is deels wel een van de nadelen dat er tegenwoordig zoveel al onboard zit en je daardoor minder zelf kan kiezen.
Pagina: 1