Pc upgrade, wat eerst

Pagina: 1
Acties:

• J-M
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-05-2025
Mijn huidige pc gaat al wat jaartjes mee weer en ik merk dat ik tegen de limieten op loop. Bij langdurige gameplay krijg ik shutdowns, ofschoon alle temperaturen (gpu 75*C, CPU 35, cores 55) en voltages (allen minder dan 2% afwijking, waar 5% mag binnen de atx standaard) binnen de limiet blijven. Overigens gebeurd dit alleen als cpu en gpu beide belast worden, bij afzonderlijke stresstesten (prime/furmark, Mark 3D,) doorstaat de pc alle testen vrij simpel. Ook wisselen van HDD, Ram, malware scans etc bieden geen oplossing. Tevens liggen ook de Guild Wars 2 framerates (rond de 15 in pve) dermate laag dat het niet speelbaar is.

Ik ben gezien bovenstaande niet zeker wat nu werkelijk mijn bottleneck is die het eerste aan vervanging toe is. Daarom een verzoek om advies welke componenten eerst te upgraden, om weer normaal te kunnen gamen. Wegens beperkt budget (~300) is alles tegelijk niet mogelijk en is de keuze dus cpu+mobo+ geheugen of gpu.

Huidige systeem:
E8400 (revisie C0)
MSIp7n-Sli Platinum (rev A2)
Corsair 8gb (pc2-6400 2*4gb)
xfx geforce 250gts (512mb, rev A2)
CoolerMaster realpower 520W

Alvast bedankt voor de adviezen

Edit:zowel cpu als gpu zijn 100% belast tijdens gamen

[ Voor 11% gewijzigd door J-M op 27-08-2012 14:56 ]

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-03 20:41
Als eerste koelertje upgraden voor je cpu, ik ga er van uit dat je nu stock cooler draait. Hyper tx3 is goede keuze en als je het meteen goed wilt doen (en je kast het toe laat) voor een kleine meerprijs de Gelid Tranquilllo rev2 aanschaffen. Als je later je cpu een upgrade geeft kan de nieuwe koeler ook mee omdat er brackets bij zitten voor verschillende sockets. Met de nieuwe koeler kan je de cpu een kleine oc geven naar 3.5 ghz.

Daarna eerst gpu, naar max gtx 460/hd 6850, hoger heeft echt geen zin omdat je cpu dan je gpu terughoud.

Daarna cpu en mobo. Als je een luxe am2 bord haalt en een x9 965 BE kan je je huidige ram blijven gebruiken. Daar is niks mee, 8gb is zat. Het enige nadeel is dat het ddr2 is en dus minder energiezuinig en minder goed upgradebaar is dan ddr3. Maarja, 8gb is hoe dan ook genoeg en die efficentie zal misschien een euro per jaar schelen.

Voeding is ook gewoon goed en is voldoende voor alle bovengenoemde upgrades.

druk en typefouten voorbehouden

• J-M
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-05-2025
Bedankt voor je reactie. Qua cooler: Er zit van begin af aan een Hyper tx2 cooler op de processor om de temperaturen laag te houden en OC ruimte over te houden. CPU heeft lange tijd stabiel gelopen op 3.6ghz, maar heb ik gezien de crashes terug geclockt om te kijken of daar de oorzaak lag. De cpu weer opnieuw clocken zal dan ook geen problemen geven (fsb loopt uiteraard 1:1)

De GPU zal dus eerder op z'n limiet zitten. Bedankt voor de tip.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik denk dat je eerder eens naar je voeding moet gaan kijken want dat zijn van die typische onderdelen waar het laatste aan gedacht word. Vooral omdat je op OC draait en langere tijd achter mekaar gamed word er nogal wat van je voeding gevraagd en die kan slijten.

Persoonlijke voorkeur gaat uit naar Corsair voedingen waarmee ik zelf altijd goede ervaringen heb opgedaan en ook voor jou budget daar best goede alternatieven tussen zitten.