AMD CPU upgraden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik heb momenteel een AMD Phenom II X3 720 BE die op 3.5Ghz draait, maar helaas houdt het beestje het niet meer bij in games zoals Battlefield 3; De CPU load zit constant tussen de 95-100% en ik merk gewoon dat ik lag heb die afkomstig is van de CPU.
Ik zit er daarom aan te denken om mijn CPU te upgraden, omdat de rest van de PC naar mijn idee nog wel in orde is:
ASRock 870 Extreme R2.0 Moederbord
(CPU Support list: http://www.asrock.com/mb/cpu.asp?Model=870%20Extreme3%20R2.0)
ATI 7870 GPU
Crucial M4 SSD
8GB Werkgeheugen

Ik heb me een beetje ingelezen, maar ik lees allerlei tegenstrijdige reacties, met name op de bulldozer architectuur: De een zegt dat het een stap terug is, de andere zegt dat het vrijwel gelijk is met de vorige architectuur en de andere heeft alleen maar lof over..

Mocht de bulldozer architectuur voldoen, zat ik aan een van de volgende CPU's te denken:
AMD FX-4170 Black Edition
AMD FX-6200 Black Edition
AMD FX-8120 Black Edition

Ik ben er nog niet uit of het handig is om een Quad, 6 of 8 core te nemen. Battlefield 3 maakt overigens wel mooi gebruik van alle cores.

Mocht de bulldozer architectuur inderdaad zo brak zijn als sommige sites omschrijven, dan had ik de volgende CPUs in gedachte:
AMD Phenom II X4 970 BE Black Edition
AMD Phenom II X6 1045T

Mijn budget ligt rond de 150 euro en ik gebruik de PC voornamelijk om te gamen en dan met name Battlefield 3, dus geen videobewerking oid.

Wat is wijsheid? Ik sta open voor reacties!

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Helaas kan ik je niet helpen of bulldozer nou goed of slecht is maar het lijkt mij toch een vooruitgang op je huidige cpu.
Gezien je budget is misschien een "2e handse" FX-6200 wat? V&A aangeboden: AMD FX-6200 Black Edition
Als je je huidige cpu weer verkoopt heb je voor weinig een goede upgrade die je zelf kan testen.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:21

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik heb een artikel gezien waarin ze amd cpu's vergelijken met intel cpu's in een mooi prijs/prestatie grafiekje, met uitgebreidde benchmarks voor bf3.

ik ben aan het zoeken in mn geschiedenis

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Weet je zeker dat het aan de game ligt ?
Je hebt 3 cores op 3,5 Ghz, dat meot toch ruim voldoende zijn.
Op welke settings speel je, zijn die niet gewoon te hoog ?
Ik heb zelf een X4-965 icm 8GB ram en een 5850. Speel op 1680x1050 op high, loopt prima, heb niet het idee dat mijn cores vol zitten.
Zou ook eens naar je systeem kijken, want volgens mij doet BF3 softwarematig sound renderen, dat gebruikt cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

gevonden:
testresultaten bf3:
http://techreport.com/articles.x/23246/6
en laatje linkje is prijs performance

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Bedankt voor je reactie!
Humma Kavula schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 13:12:
Helaas kan ik je niet helpen of bulldozer nou goed of slecht is maar het lijkt mij toch een vooruitgang op je huidige cpu.
Gezien je budget is misschien een "2e handse" FX-6200 wat? V&A aangeboden: AMD FX-6200 Black Edition
Als je je huidige cpu weer verkoopt heb je voor weinig een goede upgrade die je zelf kan testen.
Die paar 2 tientjes maken het verschil niet, maar ik help graag een Tweaker als hij met dat ding in z'n maag zit :)
mrc4nl schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 13:13:
ik heb een artikel gezien waarin ze amd cpu's vergelijken met intel cpu's in een mooi prijs/prestatie grafiekje, met uitgebreidde benchmarks voor bf3.

ik ben aan het zoeken in mn geschiedenis
Intel is helaas uitgesloten. Was niet van plan ook m'n moederbord uit te wiselen, tenzij ik een complete kit voor <225€ kan uithalen.
KillerAce_NL schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 13:16:
Weet je zeker dat het aan de game ligt ?
Je hebt 3 cores op 3,5 Ghz, dat meot toch ruim voldoende zijn.
Op welke settings speel je, zijn die niet gewoon te hoog ?
Ik heb zelf een X4-965 icm 8GB ram en een 5850. Speel op 1680x1050 op high, loopt prima, heb niet het idee dat mijn cores vol zitten.
Zou ook eens naar je systeem kijken, want volgens mij doet BF3 softwarematig sound renderen, dat gebruikt cpu.
Tja, ik zie op m'n G15 dat hij echt constant 90-100% cpu heeft. Ik draai ook op 1680x1050 maar het meeste staat op Ultra, dus het zou kunnen dat daar het verschil in zit. Zet ik het wat lager, dan loopt het inderdaad soepeler, maar dan neemt de CPU load ook iets af (80%-90%).
Vergeet niet dat jij 1 core meer hebt he..

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Freekers schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 13:21:
Bedankt voor je reactie!

Intel is helaas uitgesloten. Was niet van plan ook m'n moederbord uit te wiselen, tenzij ik een complete kit voor <225€ kan uithalen.

[...]
..
Het ging niet om de intels maar om de prestaties van AMD in bf3 in de prijsprestatiegrafiek zie je het verschil tussen alle amds wat Jou keuze kan bepalen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-07 08:55
Heb zelf een FX-4100 en draait BF3 perfect icm een HD5830 1 GB. (1920x1080 op High... Ultra kan m'n kaart niet aan :P Verder kan ik dan wel tegelijkertijd muziek draaien/series kijken zonder dat er ook maar iets stottert, dus de overhead zit ook wel goed)
Mooie cpu die niet té heet wordt.

Voorheen ook een 720BE gehad, leuke CPU, leuk voor licht overclocken maar ik zou gewoon lekker overstappen op een (tweedehandse?) Bulldozer CPU, er werd al een FX-6200 aangeraden en die lijkt me top.
Dubbele hoeveelheid cores, veel meer Cache én een hogere clocksnelheid. Ik zou het wel weten ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Merethil op 27-08-2012 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-07 12:54
Als het puur voor BF3 is is een FX cpu wel aan te raden,
anders zou ik eerder voor een Phenom 2 x6 gaan, die heeft een aardig sterkere single-thread performance.
Ik heb overigens hetzelfde mobo, maar nooit geweten dat hier ook FX processoren op konden? Thanks voor de info :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wijsheid is om te beginnen je vraag in het juiste subforum te stellen. "Welke moet ik kopen?"-topics horen hier:
Componenten Aankoopadvies

Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Heren, bedankt voor de adviezen! Ik ben uiteindelijk, na het lezen van dit artikel: http://www.bit-tech.net/h...0/12/amd-fx-8150-review/2, toch voor een Phenom II X6 gegaan. Met beide CPUs kun je je overigens geen bult vallen, maar persoonlijk heb ik liever 6 'echte' cores dan 6 cores die per 2 een lijntje delen.

Nogmaals dank

@dion_b. Wist helemaal niet dat dit subforum bestond, excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Volgens mij is een FX6100 interessanter dan een 1045T, zeker als je gaat overklokken.
Eventueel kun je een FX8120 overwegen, valt ook nog binnen budget en is een heel goede overklokker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik heb mijn keus inmiddels gemaakt, maar toch bedankt voor de reactie mitsumark!

Pagina: 1