Het aarden van mn pc

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,
ik heb een nieuwe pc maar het probleem is dat wij in huis geen geaarde wandcontactdozen hebben.
nu wil mn vader de tv-kabel (word niet meer gebruikt) die de kruipruimte ingaat aan een pin die de grond ingaat maken en dan aan een wandcontactdoos maken zodat ie geaard is. nu mn vraag: KAN DIT. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mooi. dit heeft dus het zelfde effect als een gewone aarde draad??
Ik snap niet zo veel van dit hele gedoe. ik wil alleen dat mn pc goed geaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Yup, dat werkt prima.

Ram een koperen buis de grond in, en gebruik niet de coax (hoge impedantie), maar gewoon even netjes 2,5mm koperdraad halen. Koper verroest niet, en zal dus niet voor een isolatielaag zorgen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maar via coax gaat dus niet. het zit zo. we hebben een oud huis waar je als ware 1 keer tegen de muur slaat de muur in elkaar stort. die coax kabel gaat al via de muur de kruip ruimte in en dan hoeven we alleen een pin de grond in te slaan. nu moeten we als nog een draad door de muur halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Draad vastbinden aan de coaxkabel en trekken maar? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
haha, ja. dat kan ook. dat ik daar niet aan gedacht had 8)7

Bedankt

edit: de coax kabel zit wel zo vast dat er geen beweging in te krijgen valt. ik kan nog wel harder rekken maar trek je hem dan niet kapot.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2012 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:27

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Voor je gaat trekken overweeg een platte knoop

http://www.ijsselgroep.or...een/technieken/Pion07.jpg

klinkt belachelijk, maar als je knoop nogal groot is wordt het trekken knap lastig als je hoeken moet passeren. En wanneer je gaat trekken kan je altijd overwegen om een visdraad mee te trekken. Neemt geen plek in en dan ben je voorbereid op de volgende keer dat je een kabel wil bijtrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Die coax kun je toch niet aansluiten op een WCD, zal mss wel aarden.
Aan de coax even een aarde binden en trekken, coax trek je snel kapot btw.

Het liefst een aarde via de normale leidingen naar een punt brengen waar je wel aarde in een doos hebt.

PS'; zonder aarde werkt je PC ook prima en het is dus helemaal niet nodig om geaard te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja, bedankt. maar het probleem is dat ik volgens mij een auto nodig heb om die kabel bij te trekken. dat ding zit zo vast. maar geleid dit coax kabel dan niet genoeg of hoe zit dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nee, maar ik heb veel gelezen dat je je pc MOET aarden i.v.m. lekstroom.
uit coax komt een kopere draad volgens mij en die kan je aan de WCD maken.
Modbreak:Aub niet twee keer achter elkaar posten, gebruik de edit-knop als je iets toe wilt voegen voordat een ander gereageerd heeft :o

[ Voor 33% gewijzigd door dion_b op 29-08-2012 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je MOET niet alles geloven wat je leest. Ik heb zelf ook geen aarde op m'n PC's. Nu niet, nooit gehad ook. Nog nooit wat gebeurt.

En als je een aardlek schakelaar hebt, en je hebt een lekstroom, dan klapt je aardlek er wel uit. Heeft niets met randaarde te maken.

Punt van randaarde is dat metalen delen onder spanning kan staan. Met een geaard stopcontact, zal de kortste weg met de laagste weerstand de aarde zijn. Zo verkom je dat je zelf een flinke knetter krijgt.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 13:42
RaZ schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 13:30:
Je MOET niet alles geloven wat je leest. Ik heb zelf ook geen aarde op m'n PC's. Nu niet, nooit gehad ook. Nog nooit wat gebeurt.

En als je een aardlek schakelaar hebt, en je hebt een lekstroom, dan klapt je aardlek er wel uit. Heeft niets met randaarde te maken.

Punt van randaarde is dat metalen delen onder spanning kan staan. Met een geaard stopcontact, zal de kortste weg met de laagste weerstand de aarde zijn. Zo verkom je dat je zelf een flinke knetter krijgt.
Oftewel; het is wel een prettig idee als je PC geaard is. Vooral als je gewoon een metalen behuizing hebt (bijna elke pc dus). Een aardlek zorgt er dan nog net voor dat je niet dood gaat, maar een optater van 220V is ook niet leuk. Als het kan; gewoon aarden dus.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pc onderdelen zijn wel kwetsbaar. maar als alleen ik een schok krijg en de onderdelen niet laat ik het zo en aard ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maar kan dat via coax oftwel. (zoals me vader wil) knip-knip aan beide kanten. ene kant aan een pin in de grond en andere in de randaarde.
Modbreak:Aub niet twee keer achter elkaar posten, gebruik de edit-knop als je iets toe wilt voegen voordat een ander gereageerd heeft :o

[ Voor 108% gewijzigd door dion_b op 29-08-2012 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 11:24

pmeter

Poes!

Ik heb een keer een ongeaarde monitor (met beeldbuis) op een videokaart aangesloten. Ik zag een vonkje en daarna was de videokaart dood. Nu zijn de beeldbuismonitoren er niet meer, maar sindsdien gebruik ik graag randaarde.

Ik kan me ook voorstellen dat de schok andersom werkt. Als je drie keer over een fleece-trui wrijft of anderszins statisch geladen wordt en je pc (of een onderdeel ervan) aanraakt, dan loop je volgens mij een risico. Bij het klussen aan mijn pc houdt ik altijd eerst even de randaarde aan.

Gebruik NIET de CV als aarde. Een keer zaagde een loodgieter een buis door, hield met twee handen beide delen vast en kreeg een grote schok. Dat wil je niet.

Kun je trouwens niet een randaarde trekken via dezelfde kanalen als waar je huidige 220 aansluiting doorheen gaat? Je kunt bijvoorbeeld één kabel terugtrekken met een trekveer eraan vast. Daarna kun je aan de trekveer dezelfde kabel + de nieuwe randaarde trekken. Via dat kanaal kom je in de meterkast uit. In de meterkast zit vast een kier naar de kruipruimte. Zo niet, dan boor je er een gat bij.

[ Voor 8% gewijzigd door pmeter op 27-08-2012 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dit huis is oud en door die buizen past niks meer (zei mn vader). het geval is dat ik toevallig een coax kabel over heb en die loopt 2 verdiepingen naar beneden de kruipruimte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 13:56:
dit huis is oud en door die buizen past niks meer (zei mn vader). het geval is dat ik toevallig een coax kabel over heb en die loopt 2 verdiepingen naar beneden de kruipruimte in.
Coax-cable is gemaakt voor hoog-frequent. Volgens mij is de impedantie van de kabel dan dermate hoog bij laag-frequent dat het in feite weinig zin heeft om die kabel aan te sluiten.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik zal het hem zeggen. in ieder geval beankt voor alle info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter

pmeter

Poes!

SanderPS3 schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 14:02:
[...]

Coax-cable is gemaakt voor hoog-frequent. Volgens mij is de impedantie van de kabel dan dermate hoog bij laag-frequent dat het in feite weinig zin heeft om die kabel aan te sluiten.
Zomaar twee gedachten:
Zou die hoge impedantie misschien allen gelden voor de kern en niet voor de mantel? Zou de mantel als randaarde kunnen dienen?
Als er lekstroom is en de impedantie is hoog, dan wordt de kabel warm. Zou de kabeltemperatuur tot brandgevaar kunnen stijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pmeter schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 14:12:
[...]

Zomaar twee gedachten:
Zou die hoge impedantie misschien allen gelden voor de kern en niet voor de mantel? Zou de mantel als randaarde kunnen dienen?
Als er lekstroom is en de impedantie is hoog, dan wordt de kabel warm. Zou de kabeltemperatuur tot brandgevaar kunnen stijgen?
ik zou het niet weten. ik ben geen elektricien. mn vader wou de coax kabel gebruiken als aarde en ik wou weten of dit kon en hoe het anders kan. maar misschien weet Sander ps3 het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
pmeter schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 14:12:
[...]

Zomaar twee gedachten:
Dat van die mantel zou nog wel eens prima kunnen werken inderdaad. Veel stroom loopt er nooit doorheen, want bij >30mA klapt de aardlek eruit, en dat is ook maar in een tijdsbestek van enkele miliseconden. Ja je zou het kunnen proberen denk ik :).

[ Voor 5% gewijzigd door Bloemstukje op 27-08-2012 14:26 ]

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SanderPS3 schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 14:23:
[...]

Dat van die mantel zou nog wel eens prima kunnen werken inderdaad. Veel stroom loopt er nooit doorheen, want bij >30mA klapt de aardlek eruit, en dat is ook maar in een tijdsbestek van enkele miliseconden. Ja je zou het kunnen proberen denk ik :).
sorry, ik ben een leek. ik weet het. 8)7
wat is precies de mantel en hoe sluit je die aan. en nog belangrijker. hoe test je of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Afbeeldingslocatie: http://img.alibaba.com/photo/205186431/1000FT_RG6_Dual_Shielded_Coaxial_Cable.jpg

Zilverkleurig: Mantel
Koperkleurig: 75 Ohm kern

En beide geleiden stroom, anders kan je er niks mee.

Je kan ook kiezen om de kern en de mantel als 1 te gebruiken. Gewoon aan elkaar solderen bijvoorbeeld.

En testen of het werkt... Tjah. zet er spanning op, en raak het eens aan. Voel je wat, dan werkt het :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 21:08
Ik zou zelfs aan beide uiteindes de mantel met de kern verbinden, hierdoor breng je de weerstand enkel nog lager.

Op onderstaande figuur is B de mantel en D de kern:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/73/RG-59.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
RaZ schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 14:31:
[afbeelding]

Zilverkleurig: Mantel
Koperkleurig: 75 Ohm kern

En beide geleiden stroom, anders kan je er niks mee.

Je kan ook kiezen om de kern en de mantel als 1 te gebruiken. Gewoon aan elkaar solderen bijvoorbeeld.

En testen of het werkt... Tjah. zet er spanning op, en raak het eens aan. Voel je wat, dan werkt het :P
Je kunt hem ook ohms doormeten natuurlijk :P.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok. dus, als ik het goed begrijp. maak je als ware van de mantel een draad (zoals in dat plaatje op A-B-C en D)
en gebruik je die als aardedraad. en over het testen. ja ohms doormeten , duh 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ben ik juist???
Modbreak:Aub niet twee keer achter elkaar posten, gebruik de edit-knop als je iets toe wilt voegen voordat een ander gereageerd heeft.

Sowieso voegt deze post uitermate weinig toe...

[ Voor 86% gewijzigd door dion_b op 29-08-2012 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou zelf nooit proberen via een coax te aarden.

Er liggen al kabels in de huis voor elektra, trek daar gewoon een aarde bij.
In een standaard 16mm pijp mogen 4 draden, dus meestal kan daar prima een aarde bij.
Heb het al een paar keer gedaan in oudere huizen, en in een paar uurtjes beb je een goede aarde in een huis erbij liggen naar waar je je pc gezet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 21:08
Ja, maar ik zou de kern ook gebruiken. Dan gebruik je beide als het ware 1 aardingsdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maar die coax ligt er al. mn vader zei dat het lastig werd. ik zelf weet wel wat van computers maar van elektra in huis weet ik niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
ook met de kern erbij denk ik niet dat je de 2,5mm bereikt die vereist is voor een goedgekeurde aarding.

Dus in principe blijft je contactdoos ongeaard.

Dat van die 30mA is allemaal wel leuk, maar de draad moet gewoon kortsluitstroom kunnen hebben als je 'm als aarde gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 13:04:
die coax kabel gaat al via de muur de kruip ruimte in en dan hoeven we alleen een pin de grond in te slaan.
Heb je uitgezocht hoe diep die pin bij jullie de grond in moet? Dat is namelijk niet 10 cm of zo.... Het correct laten slaan van een dergelijke aarde pin kan aardig in de papieren lopen en dat is niet alleen omdat het voor laten rijden van een werkman zo duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dus jij zegt. gewoon aarde draad erbij trekken. (hoe dat ook precies moet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
RaZ schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 13:30:
Ik wel: de 110V lekspanning op m'n kast heeft meermalen m'n Iiyama 21" CRT gesloopt.
Alleen loopt het aardlek dan via JOU op het moment van aanraken...

Als TS helemaal geen geaarde stopcontacten heeft, is er dan ook geen aardlekschakelaar aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
:P hoe leg je precies zo'n draad aan dan. als me vader het niet doet. doe ik het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 13:22:
nee, maar ik heb veel gelezen dat je je pc MOET aarden i.v.m. lekstroom.
uit coax komt een kopere draad volgens mij en die kan je aan de WCD maken.
Als ik mijn pc bovenaan aan de achterkant vastpak en ik kom te dicht bij de verwarming springen de vonken over van mijn arm naar de verwarming.

verder niks aan de hand, alles werkt perfect.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2012 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Je haalt een paar rollen goede kwaliteit installatiekabel (draka, nexans, donne, etc) bruin/blauw/groen-geel/zwart en ga vanaf de meterkast tot aan je pc de draden opnieuw trekken met een aardedraad erbij.

Of als je geen idee hebt waar je mee bezig bent haal een installateur erbij die het voor je doet.

Het is niet goedkoop, maar de enige goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik weet denk ik wel genoeg. niks voor mij haha.
in ieder geval heel erg bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter

pmeter

Poes!

SA007 schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 15:35:
Je haalt een paar rollen goede kwaliteit installatiekabel (draka, nexans, donne, etc) bruin/blauw/groen-geel/zwart en ga vanaf de meterkast tot aan je pc de draden opnieuw trekken met een aardedraad erbij.
De draadkleuren hebben betekenis. Als ik het goed heb is bruin de fase, blauw de min, zwart de schakeldraad en groen-geel (tweekleurige draad) de aarde. Ik geloof dat de groen-geel ook weer de oude kleurcodering is. De nieuwe weet ik niet.

Ik wil er trouwens graag aan toevoegen dat je sleutelen aan de 220-installatie beter kunt laten doen door iemand die er het fijne van weet (een electrotechnische vriend oid), of onder begeleiding van zo iemand.

[ Voor 20% gewijzigd door pmeter op 28-08-2012 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok. van die kleurcodes weet ik wel ja, maar ik denk dat ik toch maar iemand ernaar laat kijken die weet hoe het moet. alsnog erg bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:52

M2M

medicijnman

stel nu dat je je pc met een koperen pijp in de grond via een oude coaxkabel geaard hebt en dat werkt allemaal prima, wat zou er dan gebeuren als je voor de grap 1 pool aan raakt en de geaarde kast? Zou dan de aardlekschakelaar er uit vliegen?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Als het echt een oud huis is met een oude installatie denk ik niet dat je er een aardedraad bij krijgt, er zitten namelijk superveel lasdoosjes die 50% van de tijd onder de vloer of boven het plafond onbereikbaar zijn.

Als je het zekere voor het onzekere wil nemen, een coax is beter dan niets, maar gegarandeerd goed werken kan ik niet zeggen... Als je een sluiting krijgt, gaat er al gauw 30mA (das praktisch niets) lopen en valt je aardlek uit. Zorg wel dat je dan een aardlek in je meterkast zet als je die nog niet hebt!

Wat er gebeurd als je een fase/nul aanraakt en je kast? Waarschijnlijk niets, want dan is je kast niet aangesloten en krijg je misschien een oplawaai als je de fase te pakken hebt ;)
Nee, serieus, dan loopt er een stroom door je lichaam als je de fase hebt, je zult een half uurtje adrenaline voelen (ja, ervaring, vaak zat) maar meer zal er niet gebeuren. Je lichaam heeft een te hoge weerstand om een stroom van 30mA te kunnen laten lopen.
Raak je de nul en je kast aan zal er niets gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
@M2M, dan klapt de aardlek eruit, maar waar het om gaat is hoe zit dat over 2 jaar, en over 5 jaar, coax is er niet voor gemaakt om continue stroom te hebben lopen, misschien gaat het ontleden of ga je slecht contact krijgen.
Slecht contact + flinke vereffeningsstroom = hitte. En niet bij alle stromen door de aarde gaat de aardlek eruit.

Daarnaast aard je zo niet alleen je pc, maar ook alles wat eraan kan hangen via de kabels.
Dus je bent ook je printer aan het aarden via de USB kabel, je monitor via je videokaart, mocht je een tv kaart hebben ben je ook leuk je tv's aan het aarden via je tv kaart enzovoorts.

Over de 30mA, je lichaam heeft een weerstand van 50kOhm~10mOhm (zelf gemeten van linker naar rechterhand, niet representatief) afhankelijk van vochtige handen etc,
Spanning is 400V max in nederland, * wortel 2 voor de piekspanning -> 565.69V
I = U/R, (400 * sqrt(2)) / 50000 = 11.3mA, dus daar gaat niet direct je aardlek van uit, al zal bij 230V de weerstand van je lichaam wel flink zakken.
Vergeet niet dat je aardlek er vanuit gaat dat de stroom niet door je hart heengaat, daar is 6mA al dodelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Als ik me niet vergis MOET een cv ketel tegenwoordig op een geaard stopcontact aangesloten zijn. Afhankelijk van de plaats in huis zou je daar je aarde draad naartoe kunnen leggen.
Pagina: 1