• Homewrecker
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-02-2025
Hey,

Ik was de FAQ aan het lezen maar die is blijkbaar al wat verouderd.
Ed_L raadde me aan om in de desktop aankoopadvies te gaan neuzen.
Heb ik gedaan, maar kan ik niets nuttigs uit opmaken.

Ik ben dus van plan om een eigen HTPC te bouwen voor een 200 à 300€.
Ik weet niet goed wat ik als chipset moet gebruiken.
Het zou fantastisch zijn als ik vloeiend 1080p HD kan afspelen zonder extra externe GPU.
PC gaat waarschijnlijk Windows 7 draaien met daarop XBMC of XBMC Live, ben ik nog niet volledig uit.

Kan iemand mij raad geven aub?
Alvast bedankt!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 16:17
Over je chipset valt weinig nuttigs te zeggen als je verder niet aangeeft welke CPU je wilt gaan gebruiken natuurlijk. Daarnaast zijn er al bakken vol met topics geweest over dergelijke setups voor eenzelfde budget, dus ik zou zeggen, lees die eens door. Over het algemeen wordt er (bij dit budget) gekozen voor een AMD A6-configuratie, welke krachtig genoeg is voor 1080p content af te spelen.

iRacing Profiel

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Homewrecker schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 11:29:
Het zou fantastisch zijn als ik vloeiend 1080p HD kan afspelen zonder extra externe GPU.
Tja, dat kan iedere chipset met IGP tegenwoordig wel. 1080P HD is niet zo heel spannend wat dat betreft.

• Homewrecker
Ik heb nu een Asus EEBox EB1501 met Nvidia Ion en die hapert bij 1080p.
Is natuurlijk al een oude chipset.

Ik maak me eerder zorgen om het feit dat er waarschijnlijk een Windows 7 op gaat draaien die al standaard wat power afneemt. Op die Eebox bijvoorbeeld kon ik XBMC niet draaiend bovenop Ubuntu of Windows 7 terwijl ik XBMC Live gebruikte, het wel ging (met af en toe hapering).

Qua CPU zou ik niet te hard gaan, ik dacht aan een i3 gezien het puur gaat gebruikt worden om films te kijken en alle data staat op een NAS, dus het enige belangrijke lijkt mij de CPU en MOBO.

Afgaande op kroegtijger zijn reply check ik even de AMD A6-configuratie.
Alvast bedankt voor de replies.

EDIT: Dit is wat ik heb opgesteld met de AMD A6 in het hoofd, maar dit lijkt me wel vrij prijzig :s

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 66,95€ 66,95
1MS-Tech MC-380€ 59,60€ 59,60
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,-€ 32,-
1Kingston 4GB DDR3-1333 (KTA-MB1333/4G)€ 18,72€ 18,72
1Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 56,-€ 56,-
1Seasonic X-400 Fanless€ 109,-€ 109,-
1OCZ Agility 3 60GB€ 49,99€ 49,99
1AMD A6-3500 Boxed€ 62,95€ 62,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 455,21

[ Voor 68% gewijzigd door Homewrecker op 27-08-2012 12:33 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gebruik je dan wel hardware acceleratie? Ik heb vaker met Ions gewerkt icm een Atompje, en dat speelde altijd vloeiend af, mits je maar gebruik maakt van hardware acceleratie.

En als je een A6 te duur vind, pak gerust een A4 (CPu heb je toch niet nodig) of kijk naar een Brazos/Hudson.

[ Voor 24% gewijzigd door TERW_DAN op 27-08-2012 12:47 ]

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09-2025
Als je goed zoekt kun je voor 250/300 zo'n systeempje in elkaar zetten met SSD en een A6 proc in een itx kastje! Het is dat ik nu aan t werk ben, anders had ik je een voorbeeldconfig kunnen geven.

• Homewrecker
TERW_DAN schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 12:43:
Gebruik je dan wel hardware acceleratie? Ik heb vaker met Ions gewerkt icm een Atompje, en dat speelde altijd vloeiend af, mits je maar gebruik maakt van hardware acceleratie.

En als je een A6 te duur vind, pak gerust een A4 (CPu heb je toch niet nodig) of kijk naar een Brazos/Hudson.
Dat is die VDPA etc neem ik aan?
Die staat inderdaad aan.
Het afspelen gaat wel, maar soms durft hij te stotteren.
De CPU kan ook niet altijd mee in XBMC heb ik de indruk, het laden van thumbnails gaat tergend traag, door de menus gaan kan ook soms even haperen.

Ik kijk dan nu even naar je nieuwe suggesties, ben volledig noobie met HTPC dus allemaal wat uitzoeken.
Maar sowieso al bedankt voor de raad!
Killed-1 schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 13:02:
Als je goed zoekt kun je voor 250/300 zo'n systeempje in elkaar zetten met SSD en een A6 proc in een itx kastje! Het is dat ik nu aan t werk ben, anders had ik je een voorbeeldconfig kunnen geven.
Jammer, moest je tijd en zin hebben vanavond mag je die hier altijd posten.

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:14

Amiet01

Master_A

Ik heb dus net een week mijn HTPC setje binnen voor ongeveer 320 Euro. Ik heb dan alleen (nog) geen Blu-Ray speler en hardeschijf erin, omdat ik nu even voorlopig XBMC via OpenElec op een USB stick boot. Werkt prima!
Even uit mijn hoofd bestaat het systeempje uit een AMD A8-3850 CPU, een Gigabyte A75 mobo (rond de 90 euro), een Lian-Li Q09FN mini-ITX kastje met 300W voeding ingebouwd en 4 GB DDR3 geheugen. Nu zal er bij mij nog een SSD bij komen en een draadloze receiver voor Wifi met wellicht op langere termijn nog een BluRay speler. Je kunt dus makkelijk voor 350 al een basis configuratie samenstellen en een AMD A8 bij mij is natuurlijk gewoon een stuk sneller dan eigenlijk nodig is (misschien dat ik eens wat oudere games ga proberen want schijnt hij goed aan te kunnen).

Master_A

• Homewrecker
Amiet01 schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 13:17:
Ik heb dus net een week mijn HTPC setje binnen voor ongeveer 320 Euro. Ik heb dan alleen (nog) geen Blu-Ray speler en hardeschijf erin, omdat ik nu even voorlopig XBMC via OpenElec op een USB stick boot. Werkt prima!
Even uit mijn hoofd bestaat het systeempje uit een AMD A8-3850 CPU, een Gigabyte A75 mobo (rond de 90 euro), een Lian-Li Q09FN mini-ITX kastje met 300W voeding ingebouwd en 4 GB DDR3 geheugen. Nu zal er bij mij nog een SSD bij komen en een draadloze receiver voor Wifi met wellicht op langere termijn nog een BluRay speler. Je kunt dus makkelijk voor 350 al een basis configuratie samenstellen en een AMD A8 bij mij is natuurlijk gewoon een stuk sneller dan eigenlijk nodig is (misschien dat ik eens wat oudere games ga proberen want schijnt hij goed aan te kunnen).
En XBMC draait daar vlot op met full HD films?

• glmona
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-01 19:35
AMD Fusion is hier ook prima geschikt voor.

Ik heb onderstaande config besteld, weet nog niet of ik een HDD/SDD inbouw, maar voorlopig ga ik OpenELEC gebruiken, dus is de USB stick voldoende.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock E350M1€ 77,50€ 77,50
1Kingston DataTraveler 410 4GB 4GB Zwart€ 11,-€ 11,-
1Inter-Tech Mini ITX Q-6€ 51,70€ 51,70
1Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1333C9€ 16,74€ 16,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 156,94

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Homewrecker schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 12:10:
Ik heb nu een Asus EEBox EB1501 met Nvidia Ion en die hapert bij 1080p.
Is natuurlijk al een oude chipset.

Ik maak me eerder zorgen om het feit dat er waarschijnlijk een Windows 7 op gaat draaien die al standaard wat power afneemt. Op die Eebox bijvoorbeeld kon ik XBMC niet draaiend bovenop Ubuntu of Windows 7 terwijl ik XBMC Live gebruikte, het wel ging (met af en toe hapering).
Is er noodzaak voor een Windows shell? Zo nee, dan moet je OpenElec eens proberen. Neem de Generic Build, of eventueel de ION build en test je setup dan nog eens. Wellicht is je probleem daarmee ook verdwenen.

https://discord.com/invite/tweakers

• Amiet01

Amiet01

Master_A

Homewrecker schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 13:20:
[...]

En XBMC draait daar vlot op met full HD films?
Absoluut! Helemaal zonder haperingen en dan staat OpenElec ook nog eens op een wat slomere USB 2.0 stick :p. Zodra de SSD er is zal ik ook Windows 7 erop zetten, maar XBMC draait perfect en ook de wat zwaardere skins gaan helemaal soepel!

Master_A

• Homewrecker
Ik heb OpenElec al gebruikt en ik moet zeggen, buiten de opstarttijd was er weinig verschil met XBMC Live.
Het feit dat OpenElect achter loopt, ze zitten nog met versie Dharma van XBMC, is de reden dat ik toch voor XBMC Live ben gegaan want in Eden zitten er een aantal features in waar ik niet meer zonder kan :)

Die windows shell is eigelijk puur om mijn XBMC te troubleshooten.
Om de zoveel tijd tune ik mijn XBMC installatie een beetje en dat loopt af en toe mis, en dan is troubleshooten in Linux niet zo handig door een té basic kennis van Linux.

Maar wat jullie hier aanhalen van het weglaten van een interne HDD/SSD lijkt me op zich geen slecht idee en een serieuze money saver. Als ik dan een USB 3.0 stick gebruik, lijkt me dat de boot time al bij al nog zal meevallen, of vergis ik mij?

• redfoxert
  • Niet online
OpenElec heeft al een tijdje Eden. Is nog "beta" maar werkt prima en zonder noemenswaardige problemen.

• Homewrecker
redfoxert schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 13:34:
OpenElec heeft al een tijdje Eden. Is nog "beta" maar werkt prima en zonder noemenswaardige problemen.
Slechte ervaringen met bèta applicaties.
De features die ik dan net wil in de applicatie werken meestal niet :)

• redfoxert
  • Niet online
Homewrecker schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 13:36:
[...]

Slechte ervaringen met bèta applicaties.
De features die ik dan net wil in de applicatie werken meestal niet :)
Ok vertel eens wat je dan graag wilt hebben, ik heb ook met de stable versies in Windows en Ubuntu problemen met sommige addons die gewoon niet werken of niet doen wat ik wil.

Dus ligt het dan aan OpenElec of aan het feit dat de addon programmeurs fouten maken? :)

• Homewrecker
redfoxert schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 13:40:
[...]

Ok vertel eens wat je dan graag wilt hebben, ik heb ook met de stable versies in Windows en Ubuntu problemen met sommige addons die gewoon niet werken of niet doen wat ik wil.

Dus ligt het dan aan OpenElec of aan het feit dat de addon programmeurs fouten maken? :)
Volgende verreisten heb ik voor XBMC:

* Aeon skin moet vlot draaien
* Ik moet in XBMC de subtitles zonder problemen kunnen binnenhalen
* Youtube plugin moet werken
* Extra repos moeten kunnen toegevoegd worden
* Recently added shows/ films moet werken

En dan vergeet ik wrs nog een pak voor de hand liggende dingen :)

Draai jij XBMC van een USB stick of van een interne schijf?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 16:17
redfoxert schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 13:34:
Eden is al tijden niet meer de beta-versie. Dit is inmiddels Frodo, en zou eind dit jaar ook niet langer meer de beta-status hebben. Overigens wordt voor OpenElec op de Raspberry Pi ook de Frodo geleverd, en afaik geldt dit voor alle huidige OpenElec builds. De Frodo-build die er nu is, is al behoorlijk stabiel. Loop slechts heel incidenteel tegen problemen aan, maar tot nu toe nog niets gehad dat niet te verhelpen lijkt.

iRacing Profiel

• Homewrecker
kroegtijger schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 13:56:
[...]

Eden is al tijden niet meer de beta-versie. Dit is inmiddels Frodo, en zou eind dit jaar ook niet langer meer de beta-status hebben. Overigens wordt voor OpenElec op de Raspberry Pi ook de Frodo geleverd, en afaik geldt dit voor alle huidige OpenElec builds. De Frodo-build die er nu is, is al behoorlijk stabiel. Loop slechts heel incidenteel tegen problemen aan, maar tot nu toe nog niets gehad dat niet te verhelpen lijkt.
Ik denk dat er enige verwarring is, ik had het over het feit dat OpenElec enkel een Dharma Stable heeft en geen Eden stable.
XBMC zelf is inderdaad al even uit in Eden.

• Amiet01

Amiet01

Master_A

Homewrecker schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 13:44:
[...]

Volgende verreisten heb ik voor XBMC:

* Aeon skin moet vlot draaien
* Ik moet in XBMC de subtitles zonder problemen kunnen binnenhalen
* Youtube plugin moet werken
* Extra repos moeten kunnen toegevoegd worden
* Recently added shows/ films moet werken

En dan vergeet ik wrs nog een pak voor de hand liggende dingen :)

Draai jij XBMC van een USB stick of van een interne schijf?
Punt 1 tm 3 kan ik bevestigen dat dat bij mij werkt. 4 en 5 neem ik aan dat dat gewoon kan (ik zou niet weten waarom). Punt 5 werkt bij mij in ieder geval gewoon bij de XeeBo skin (vind die toch wat fijner qua opbouw dan de Aeon).

Master_A

• redfoxert
  • Niet online
4-5 werken bij mij prima in de Aeon MQ3 skin (die misschien eigenlijk net te zwaar is voor mijn Ion 330 maar daar kan ik mee leven, zo lang zit ik toch niet in het menu).

Ik zie eigenlijk geen reden om niet de 1.95.7 beta build te draaien :)

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09-2025
Even een snel voorbeeldje dan van hoe ik het (waarschijnlijk) ga doen;

Kastje; 49,-

http://azerty.nl/producte...watt-zwart-usb-audio.html

Moederbordje; 75,-

http://azerty.nl/producte...ldingen-cpu-vereist-.html

Proc; 78,-

http://azerty.nl/producte...cket-fm1-l2-4-mb-box.html

Geheugen; 19,-

http://azerty.nl/producte...t-gebufferd-niet-ecc.html

SSD; 45,-

http://azerty.nl/producte...-intern-2-5-sata-300.html

Evt een stille koeler; 26,-

http://azerty.nl/producte...ket-1366-socket-am3-.html

Totaalprijs van 293,- euro.

Heb je toch een heel erg snel en bijdetijdse HTPC in een klein kastje met SSD en AB!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 21:14
Als je systeem snel genoeg is zou ik zeker XBMC op windows draaien.

Zelf heb ik onderstaande setup en dit draait naar alle tevredenheid.
Ik heb bewust de keus gemaakt om op windows te draaien vanwege de losless audio (trueHD en DTS-MA via HDMI werkt niet op openelec of xbmc live, dit zou in xbmc 11 wel moeten gaan werken)

Daarnaast werkt op onderstaande setup xbmc live niet. Ik meen dat ze hier ook aan een fix werken, maar heeft met de drivers te maken onder ubuntu, openelec heeft hier ook last van.

Mocht je losless HD audio willen en je sluit de htpc op een versterker aan, kun je momenteel alleen xbmc op windows gebruiken. Mocht dit niet het geval zijn, hou er dan rekening mee, en mocht je voor openelec/xbmc live kiezen kun je beter voor een intel setup gaan

edit:
Mocht je trouwens in de toekomst ook 3d films willen gaan afspelen, hou er dan nu al rekening mee. Onderstaande setup speelt dit ook vlekkeloos af trouwens :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 72,70€ 72,70
1Antec ISK 300-150€ 73,70€ 73,70
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,80€ 24,80
1Kingston SSDNow s50 32GB€ 51,02€ 51,02
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9B Low Profile Blue€ 27,45€ 27,45
1AMD A6-3500 Boxed€ 62,95€ 62,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 312,62

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

• Homewrecker
Bedankt voor de info beiden!
3D ben ik niet van plan, ik snap de hype niet en ben er ook niet in geïnteresseerd.
Heb niet echt een zware surround, is voor in de slaapkamer, dus die verreiste voor losless audio kan ik ook laten vallen.

Moest ik in de toekomst toch uitbreiden naar een serieuze surround, dan kan ik nog altijd een aparte geluidskaart erin steken lijkt me, heb er zelfs nog eentje liggen.
Pagina: 1