Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

preliminary injunction vs. daadwerkelijke uitspraak

Pagina: 1
Acties:

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Geachte redactie,

In het artikel: nieuws: Samsung wil verkoopverbod Tab 10.1 in VS laten terugdraaien

Staat de volgende zin.
Daarmee staat de mening van de jury lijnrecht tegenover die van rechter Lucy Koh, die eind juni nog een verkoopverbod voor de tablet oplegde.
Hier wordt een conflict of verschil van inzicht gesuggereerd, dat er feitelijk niet is, maar gewoon het gevolg van het Amerikaanse rechtssysteeem met juryrechtspraak*.

Die rechter Koh is namelijk precies dezelfde rechter die de net afgerondde rechtszaak Apple vs. Samsung behandelde. Dit verkoopverbod was een "preliminary injunction", een soort van voorlopige uitspraak, in afwachting van de volledige rechtszaak zelf.

Omdat in het Amerikaans recht de jury onafhankelijk is en de rechter van te voren niet weet wat ze gaan doen, zijn dit soort uitspraken altijd afhankelijk van de afloop van de zaak.

Vergelijk het met voorarrest in het Nederlandse strafrecht. Als iemand in voorarrest zit, maar vervolgens uiteindelijk niet wordt veroordeeld, zal men niet zeggen "Dat de rechter zich bedacht heeft". In de eerste instantie is namelijk helemaal geen schuldvraag bepaald, alleen maar de kansen ingeschat op veroordeling.

Hetzelfde geldt hier. De rechter heeft daarmee geen andere mening dan de jury, maar ze had alleen domweg de verwachting/inschatting dat het in alle redelijkheid met de bewijzen die op tafel lagen het zeer goed mogelijk was dat de jury op dit punt in voordeel van Samsung zou bepalen. Zoals het wikipedia-artikel beschrijft: "That there is a substantial likelihood of success on the merits of the case,".

[aanvullend]
*Dit kan misinterpretatie zijn, maar volgens mij blijkt dat de auteur zich vergist in de rollen van de verschillende betrokkenen door deze twee zinnen in het artikel. (mijn nadruk)
Vorige week oordeelde een jury namelijk dat Samsungs tablet geen inbreuk maakt op het ontwerp van de iPad. Eind juni oordeelde een rechter nog van wel.
Het gaat hier niet zomaar over een willekeurige rechter, en een ongerelateerde jury, maar om de behandelende rechter. Dat maakt nogal een verschil!

[ Voor 12% gewijzigd door Keypunchie op 27-08-2012 11:07 ]

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:20

WoutF

Hoofdredacteur
Dat mevrouw Koh beide zaken voorzat was mij niet onbekend hoor ;) ik heb e.e.a herschreven waardoor duidelijker is dat het verbod de uitkomst was van een kort geding.