Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hosts edits en beveiliging o.a. "a248.e.akamai.net"

Pagina: 1
Acties:

• Midnight4u
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-02-2024
Beste mede Tweakers,

Ik was nieuws: Witte Huis brengt opensource petitie-module voor Drupal uit aan het lezen en ik zag de link : https://github.com/alphagov/ staan via iemand dat had gepost om zondag 26 augustus 2012 16:09.

Nu, dat ik nogal voorzichtig ben in mijn persoons gegevens en dergelijke en mijn hosts bestand regelmatig update, heb ik gemerkt dat deze weer linkt naar "a248.e.akamai.net". (als je op de link klikt dan zie je linkjes linksonder snel gelezen worden ofwel tracking(?))

Zie: Zie via Firefox Google Search

Ja ik ben paranoide, geef ik toe, maar ik heb mijn redenen. Het is echt gekkehuis dat als je geen "Ghostery" draait en andere zaken, dat men je gewoon kan volgen. Ik hou van mijn vrijheid en ik hou graag prive en online gescheiden. Mijn keuze toch?

Ik snap dat dit misschien weer reacties oproept en dat ik zelfs meerdere (so called social) sites blokkeer, maar wat kunnen jullie mij adviseren dat ik bepaal waar en wie scripts of dergelijks doorlink? Of is dit weer het geval van "kat en muis" spel dat dit(tracking/tracing) niet op te lossen is?

if the corruption has no consequences then there is no end to it

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:20
Wat is nu je concrete vraag? Waar "a248.e.akamai.net" voor dient?

Als je 'Akamai' kunt Googlen, dan kun je vast wel even doorklikken naar akamai.net of Wikipedia; daar vind je dan dat Akami een content delivery network is.

Dat kun je nog even bevestigen door zelf even een browser plus requestlogger (HTTPFox/Firebug bv.) erbij te pakken, dan zie je meteen dat Github enkel wat assets host op 't CDN van Akamai.

Hoe paranoide je wilt zijn mag je helemaal zelf weten, maar doe dan wel even zelf wat onderzoek.

• Midnight4u
Ik heb onderzoek gedaan, maar er valt niet echt te zeggen wat je kunt onderzoeken. Wat ik gevonden heb is dat er problemen en exploits zijn gedaan in het jaar 2000 en 2007 door "akamai".

Naam kwam me zo bekend voor en wat betreft "Wat is nu je concrete vraag?" is puur;

"wat kunnen jullie mij adviseren dat ik bepaal waar en wie scripts of dergelijks doorlink? Of is dit weer het geval van "kat en muis" spel dat dit(tracking/tracing) niet op te lossen is?"

Is er een programma dat ofwel met;

- Doorlinken blokkeerd
- Scripts blokkeerd
- Tracing blokkeerd
- Tracking blokkeerd

Echt, als je Ghostery gebruikt dan word je tegenwoordig doodgesmeten met deze meldingen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Akamai is geen trackingnetwerk dus waar gaat dit nou uiteindelijk over?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Midnight4u schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 11:29:
Ik heb onderzoek gedaan, maar er valt niet echt te zeggen wat je kunt onderzoeken. Wat ik gevonden heb is dat er problemen en exploits zijn gedaan in het jaar 2000 en 2007 door "akamai".

Naam kwam me zo bekend voor en wat betreft "Wat is nu je concrete vraag?" is puur;

"wat kunnen jullie mij adviseren dat ik bepaal waar en wie scripts of dergelijks doorlink? Of is dit weer het geval van "kat en muis" spel dat dit(tracking/tracing) niet op te lossen is?"

- Doorlinken blokkeerd
- Scripts blokkeerd
- Tracing blokkeerd
- Tracking blokkeerd

Echt, als je Ghostery gebruikt dan word je tegenwoordig doodgesmeten met deze meldingen.
Lol, beetje para ?
Trek die kabel er dan uit. Akamai is download netwerk.

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ik begrijp het niet; Akamai is geen tracker maar een van 's werelds grootste CDNs en dat lijk je wel te beseffen, maar toch wil je het blokkeren? :? Want dan gaan er een hele hoop sites niet meer werken voor je.

Als je serieus bent met anti-tracking, dan gebruik je toch Ghostery waar je het steeds over hebt. Dan ben je in één klap van heel veel van dat soort zaken af. Eventueel nog NoScript/Adblock erbij en je bent nog wat veiliger. Misschien nog een Tor-client gebruiken ook. Genoeg opties in dat opzicht. Verder, wat heeft dit met je hosts file edit te maken? Dat wordt me niet helemaal duidelijk :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Midnight4u
Mag ik gewoon de kennis van Tweakers vragen wat en waarom ?
Ik hoef niet gebashed worden van wat ik al weet, dat ik schuw ben. Dat heb ik al aangegeven.

Edit: Cloud bedankt voor je advies en ik neem het op.

Ik vraag gewoon advies.
Als er een topic dat "Hosts edits" bestaat en advies kan geven aan mensen en mezelf, sta ik daar open voor.

Offtopic;
Nee Tweakers is absoluut geen helpdesk, maar topics over het editten van een Hosts file en waarom en wat het inhoud moet zijn, kan handig zijn. (o.a. 127.0.0.1 te plaatsen en te linken)

[ Voor 71% gewijzigd door Midnight4u op 27-08-2012 11:46 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:20
Midnight4u schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 11:29:

- Doorlinken blokkeerd
- Scripts blokkeerd
- Tracing blokkeerd
- Tracking blokkeerd
Ghostery heb je al, NoScript kan scripting disablen; misschien is RequestPolicy een handige aanvulling voor je?

• Midnight4u
Thralas schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 12:25:
[...]

Ghostery heb je al, NoScript kan scripting disablen; misschien is RequestPolicy een handige aanvulling voor je?
Dank je/u wel.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Midnight4u schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 11:37:
Mag ik gewoon de kennis van Tweakers vragen wat en waarom ?
Ik hoef niet gebashed worden van wat ik al weet, dat ik schuw ben. Dat heb ik al aangegeven.

Edit: Cloud bedankt voor je advies en ik neem het op.

Ik vraag gewoon advies.
Als er een topic dat "Hosts edits" bestaat en advies kan geven aan mensen en mezelf, sta ik daar open voor.

Offtopic;
Nee Tweakers is absoluut geen helpdesk, maar topics over het editten van een Hosts file en waarom en wat het inhoud moet zijn, kan handig zijn. (o.a. 127.0.0.1 te plaatsen en te linken)
Mij is nog steeds je hulpvraag niet duidelijk, wat wil je nou met je hostfile dan ?

• sjun
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-01 12:18
De draad had ook OS X, Windows 7, Android 4 en beveiliging kunnen heten. Misschien ook maar even Symantec, Bitdefender, Bull Guard, Trend Micro en F-Secure noemen? Krijgt zo’n draadje nog meer hits. Maar wie, wat waar gaat het eigenlijk over? Mocht je wat willen weten over bewerking van het hosts-bestand:

Het Hosts-bestand opnieuw op de standaardwaarden instellen:
Klik op Start, klik op Uitvoeren, typ %systemroot% \system32\drivers\etc en klik vervolgens op OK.
Wijzig de naam van het Hosts-bestand in Hosts.old.

Maak een nieuw standaard Hosts-bestand:
Klik met de rechtermuisknop op een leeg gebied in de map %WinDir%\System32\Drivers\Etc, wijs Nieuw aan, klik op Tekstdocument, typ hosts en druk vervolgens op Enter.
Klik op Ja om te bevestigen dat het bestand wordt opgeslagen met een andere extensie dan .TXT.
Open het nieuwe Hosts-bestand in een teksteditor, bijvoorbeeld in Kladblok.

Kopieer de volgende tekst in het bestand:
Voor Windows XP of Windows Server 2003
# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp. # # Dit is een voorbeeld-HOSTS-bestand dat wordt gebruikt door Microsoft TCP/IP voor Windows. # # Dit bestand bevat de toewijzingen van IP-adressen aan hostnamen. Elke # vermelding dient op een afzonderlijke regel te worden geplaatst. Het IP-adres dient in # de eerste kolom te worden geplaatst, gevolgd door de bijbehorende hostnaam. # Het IP-adres en de hostnaam dienen met ten minste één # spatie van elkaar te worden gescheiden. # # Aanvullende opmerkingen (zoals deze) kunnen worden ingevoegd # op afzonderlijke regels of na de machinenaam, aangeduid met een #-symbool. # # Voorbeeld: # # 102.54.94.97 rhino.acme.com # bronserver # 38.25.63.10 x.acme.com # x client host

127.0.0.1 localhost

Voor Windows Vista of Windows Server 2008
# Copyright (c) 1993-2006 Microsoft Corp. # # Dit is een voorbeeld-HOSTS-bestand dat wordt gebruikt door Microsoft TCP/IP voor Windows. # # Dit bestand bevat de toewijzingen van IP-adressen aan hostnamen. Elke # vermelding dient op een afzonderlijke regel te worden geplaatst. Het IP-adres dient in # de eerste kolom te worden geplaatst, gevolgd door de bijbehorende hostnaam. # Het IP-adres en de hostnaam dienen met ten minste één # spatie van elkaar te worden gescheiden. # # Aanvullende opmerkingen (zoals deze) kunnen worden ingevoegd # op afzonderlijke regels of na de machinenaam, aangeduid met een #-symbool. # # Voorbeeld: # # 102.54.94.97 rhino.acme.com # bronserver # 38.25.63.10 x.acme.com # x client host

127.0.0.1 localhost ::1 localhost

Voor Windows 7
# Copyright (c) 1993-2006 Microsoft Corp. # # Dit is een voorbeeld HOSTS-bestand dat wordt gebruikt door Microsoft TCP/IP voor Windows. # # Dit bestand bevat de toewijzingen van IP-adressen aan hostnamen. Elke # vermelding dient op een afzonderlijke regel te worden geplaatst. Het IP-adres dient in # de eerste kolom te worden geplaatst, gevolgd door de bijbehorende hostnaam. # Het IP-adres en de hostnaam dienen met ten minste één # spatie van elkaar te worden gescheiden. # # Aanvullende opmerkingen (zoals deze) kunnen worden ingevoegd # op afzonderlijke regels of na de machinenaam, aangeduid met een #-symbool. # # Voorbeeld: # # 102.54.94.97 rhino.acme.com # bronserver # 38.25.63.10 x.acme.com # x client host

# localhost-naamomzetting is ingang binnen de DNS zelf. # 127.0.0.1 localhost # ::1 localhost

Sla het bestand op en sluit het vervolgens. :)

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Je hostsfile is compleet nutteloos hierin, tenzij je elke dag met dat bestand aan de slag wilt om onderhoud te doen. En dan is het nog niet te doen. Je kunt veel beter de genoemde programma's gebruiken dan zelf aan de slag gaan. Sowieso kan de hosts file niets tegen scripts doen.

Dat bestand was vroeger (lang geleden) een beetje populair voor dit soort toepassingen, maar tegenwoordig al lang ingehaald door effectiviteit en vooral gebruikersvriendelijkheid van andere producten.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-11 21:57
het hosts bestand (bij unix/linux vaak /etc/hosts) is een bestand met daarin een ip <--> hostnaam koppeling. Dit bestand wordt vaak bij interne netwerken gebruikt als er geen dns server beschikbaar is (of voor management ip reeks). Voor standaard internet gebruik is het niet aan te raden hierin te gaan liggen klooien.

Als je meer mogelijkheden wilt hebben om te filteren/blokkeren cq. anoniemiseren zou ik een squid+privoxy oplossing o.i.d. aanraden. Hiermee kun je heel veel dingen blokkeren en is (met de juiste instellingen) niet te zien dat je een proxy gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door Aragnut op 27-08-2012 13:46 ]

Pagina: 1