Hoe weet ik hoeveel wattage voeding ik nodig heb? Bij mITX

Pagina: 1
Acties:

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-05 23:31
Ik ben bezig om een mini ITX systeempje te maken..

Gebruik; Hij is voor het maken van een forum, uploaden en bewerken ect..
Ik wil hem eventueel kunnen inzetten voor een simpele lichte game servertje..

Eisen, hij moet erg low-power worden met maximale prestaties.

Ik ben op de volgende hardware gekomen vanwege ik en oude dell notebook had die overleden was vanwege een dode bios flash.. En nou had ik die componenten over, dus ik dacht dat hoef ik niet veel meer erbij te kopen en ben ik bijna klaar.

Games die ik wil gaan hosten: Minecraft en Farming simulator 2013 (beide moet allebei mogelijk kunnen zijn, heb minecraft al eens op een 240GT gespeeld en dat liep goed, FS 2013 heeft ook niet al te hoge eisen
een grafische kaart met minimaal 256MB videogeheugen.)

Hardware:

Processor
Intel core I3 330M (Arrandale) (word nog vervangen voor een core i5 580M)
Heb voor deze gekozen omdat ik deze nog had liggen en een vrij lage tdp heeft van 35

Moederbord:
Jetway MB JNF98-QM57-LF Mini-ITX
Heb dit moederbord gekozen vanwege het feit dat het een laptop platform is en de chipset maar 3.5 watt gebruikt. Ook gebruikt dit moederbord SOdimms die ik nog heb liggen, plus SOdimms verbruiken minder stroom dan reguliere desktop geheugen.

Behuizing:
Cooler Master Elite 120 Advanced

Aangezien ik voor de games server betere graphics nodig heb dan de onboard GPU op de processor heb ik minimaal 1 low profile uitbreidings slot nodig voor een iets betere videokaart. Ik zat te denken om een Radeon HD 7750 LP te nemen. Bied voor ze prestaties uitstekende energie verbruiks verhoudingen. Oudere kaarten presteren op stroom en prestaties veel slechter.. De videokaart kan altijd nog erbij gestoken worden, die hoeft er momenteel nog niet erbij. Ik heb de coolermaster behuizing gekozen omdat deze heel veel bied voor het geld.. Wilde voor een Lian Li PC-Q03 Black gaan, maar die is duurder en kaler. Wilde zo min mogelijk geld aan uit geven.

Opslag:
Ben aan het denken aan een 128GB SSD.. 256GB is leuk, maar kwa prijs een stuk duurder. En ik hoef er niet zo heel veel data erop te slaan.. Moet wel een ssd zijn met een laag verbruik en lage stroomverbruik. Prestaties niet zo heel belangrijk..
Wegens goede ervaring heb ik net toch maar een samsung 830 128GB besteld wegens de BTW verhoging die er binnenkort eraan komt

Wat laat ik eruit:

DVD speler.. Ik vond het handiger om dit extern aan te sluiten, vanwege het stroomverbruik. Heb ik hem niet nodig dan koppel ik hem af. Een aangesloten drive verbruikt alleen maar stroom zonder dat het wat doet.
Deze dvd net besteld: Samsung SE-208AB Zwart

WIFI adapter. Ik ga er ook geen wifi erin plaatsen.. Ga het niet gebruiken, en als het erin zit verbruikt het gewoon teveel stroom..

Nou mijn hoofd vraag.. Ik wil dit geheel zo effecient mogelijk voeden. Ik zat daarom te denken aan een minibox voeding.. Alleen ik weet niet wat ik moet hebben.. Ben een beetje bang dat ik misschien zo meteen te weinig heb..Welke kan ik nemen?

Ik weet dat chipset 3.5watt verbruikt
Processor niet over de 35 TDP gaat (maar wat zal dit werkelijk verbruiken 25 watt?
Misschien dat ik 1 SOdimm plaats ookal is het dual channel (zou het per reepje 2 watt verbruiken)
Ik weet dat de 7750 videokaart ongeveer 50-60 watt in load zal verbruiken. Dit is onvermijdelijk als ik GPU prestaties wil i.v.m als lichte games server..

DVD gaat extern.. Zal hoogstens 5 watt verbruiken.
De SSD gaat hoogstens 1 watt verbruiken in load.

Welke psu zal ik dan nodig hebben? Red ik het met de mini-box 120 watt psu?

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je moet je niet blind staren op het opgenomen vermogen (wat jij wattage noemt in je topic titel), maar juist rekening houden met het verbruik onder (hevige) load. De voeding geeft immers enkel door wat de onderdelen van de PC van hem vragen en meer niet. Het zou natuurlijk zonde zijn als de voeding uiteindelijk onder load omstandig heden te weinig vermogen kan leveren en je daardoor (op die momenten) een onstabiel systeem krijgt. Aangezien je voor Farming Simulator een videokaart nodig hebt (ik weet niet welke je gaat gebruiken) is 120 Watt vrij weinig, ik denk niet dat je het daarmee gaat redden.

EDIT:
Voor Minecraft heb je immers geen videokaart nodig, die draait, als je een server gaat draaien immers op console. Zoals hieronder aangegeven heb je echter wel veel RAM nodig, ik geloof minimaal 1GB vrij (die reserveert Java dan vervolgens).

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 27-08-2012 02:45 ]

• Midnight4u
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-02-2024
- Heb jij nu al een redelijke voeding al liggen dat je kan gebruiken?
Je zou dan het hele set kunnen aansluiten en dan een goedkope Wattmeter aanschaft om te meten wat daaruit te lezen is.
- Minecraft, dat vergt nogal veel geheugen heb ik begrepen. En ik weet niet of je onboard videokaartje dat gaat trekken, mocht je ook op de server gaan spelen.

Je setup is inderdaad niet echt te bepalen door een PSU Generator programma online te gebruiken.

if the corruption has no consequences then there is no end to it

• Robin4
@CPTCHAOS

Ik wil een low profile HD 7750 erin gaan zetten.. Zo ver ik weet is dat de zuinigste / best presterende videokaart van dit moment als je er niet veel aan uit wilt geven.. Max vermogen is 60 watt wat de videokaart zal gebruiken.
Een videokaart met een losse power kabel gaat het zoiezo niet worden, want dat word lastig met de mini-box psu en vind ik zelf ook niet nodig omdat het low power moet blijven..

Geheugen is niet zo`n probleem. Ik dacht nog 6GB Sodimms DDR3 PC-1066 hebben te liggen van me oude notebook.. En ik ga er zoiezo veel geheugen erin zetten.

@ Midnight4U

Ja ik heb nog wel een seasonic 380wat liggen die ik als tester kan gebruiken.

Wat voor watt meter raad je mij aan? Heb wel eens eentje gehad, maar die kwam niet zo heel goed uit de test.

Veel geheugen heb ik nog wel liggen hier, dat komt wel goed.. En dat de onboard gpu niet veel bijzonders was had ik zelf ook eigenlijk wel door..

Verwijderd

Let overigens bij de minibox picopsu's niet op het totaal aantal Watt's, maar vooral op het aantal Amperes wat de voeding maximaal kan leveren (load/peak) op 12 Volt (en 5V).

• Robin4
Ik zie dat de minibox 120 psu 8amper load kan doen op de 5 volt lijn. En 10 ampere op de 12volt lijn.. Ik weet niet of dat genoeg zal zijn..

Dat doet de pico psu 150 XT ook.. Alleen daar staat erbij: -12V Aux power connector designed to support processors with TDP of 35 or 65Watts.

Dus ik heb zoiezo al minimaal die 150xt nodig i.v.m die 12v AUX power.. Neem aan dat het nodig is om de CPU te voeden.

De pico psu 160XT:
picoPSU-160XT has a high performance 4mR Mosfet Switch for the 12V rail,
capable of handling large currents with peak currents up to 15A.

Ik weet niet of dat ik 15A perse nodig heb voor de videokaart? En of dat de 150xt genoeg zal zijn..

[ Voor 72% gewijzigd door Robin4 op 27-08-2012 03:51 ]

• Robin4
foutje gemaakt.

[ Voor 93% gewijzigd door Robin4 op 27-08-2012 03:46 ]

Verwijderd

Robin4 schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 03:43:
Ik zie dat de minibox 120 psu 8amper load kan doen op de 5 volt lijn. En 10 ampere op de 12volt lijn.. Ik weet niet of dat genoeg zal zijn..
Die 10 A op 12 V is peak vermogen. Dat mag maar voor 1 minuut ofzo (bv. voor het opspinnen van HDD's). Continue mag je 'm voor 7 A belasten. Dat is 'slechts' 84 W op 12 V.
De 150-XT heeft 8 A op 12 V, evenals de 160-XT. Alleen het peak vermogen is hoger (10 vs 15A), maar da's dus alleen kortstondig. Op zich leveren zowel de 150-XT als de 160-XT dus 96 W (continue) op 12 V. Of dat voldoende is (incl. videokaart) durf ik niet te zeggen. Je zou het idd. kunnen proberen te meten met een goedkope energiemeter. Ik had zo'n Cresta van de Kijkshop. Niet de meest nauwkeurige begreep ik, maar wellicht voldoende geschikt voor een ruwe schatting.

• Midnight4u
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-02-2024
Dit waarschijnlijk : http://www.kijkshop.nl/pr...rgiekostenmeter-rce-1106/

Of google waarbij je ook op Conrad kunt kijken: http://www.conrad.nl/ce/n...CFUPHtAod1iYAeg&WT.srch=1

Ik kan helemaal fout zitten, maar een goed PSU geeft/gebruikt niet meer (af) dan gevraagd. Als je echt op deze server-pc echt games wilt hosten, dan zal ik niet zuinig zijn met een voeding. Bekijk wat reviews op Tweakers of bij de buren.

if the corruption has no consequences then there is no end to it

Verwijderd

Ga niet absurd hoog met de voeding, maar zorg zeker dat je voldoende hebt. Dat zorgt er over het algemeen voor dat je een efficiënte voeding hebt zonder problemen. Te veel kost onnodig stroom (al is dat in de orde van watts), te weinig levert grote problemen op.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 04:37:
Ga niet absurd hoog met de voeding, maar zorg zeker dat je voldoende hebt. Dat zorgt er over het algemeen voor dat je een efficiënte voeding hebt zonder problemen. Te veel kost onnodig stroom (al is dat in de orde van watts), te weinig levert grote problemen op.
Dan heeft het eerder met de efficiëntie ervan te maken, 'teveel' kan nooit onnodig stroom(verbruik) opleveren. De voeding kan namelijk alléén leveren wat de onderdelen (in totaal) vragen op dat moment en zal dus nooit méér dan dat kunnen leveren.

• Robin4
CptChaos schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 02:42:
Je moet je niet blind staren op het opgenomen vermogen (wat jij wattage noemt in je topic titel), maar juist rekening houden met het verbruik onder (hevige) load. De voeding geeft immers enkel door wat de onderdelen van de PC van hem vragen en meer niet. Het zou natuurlijk zonde zijn als de voeding uiteindelijk onder load omstandig heden te weinig vermogen kan leveren en je daardoor (op die momenten) een onstabiel systeem krijgt. Aangezien je voor Farming Simulator een videokaart nodig hebt (ik weet niet welke je gaat gebruiken) is 120 Watt vrij weinig, ik denk niet dat je het daarmee gaat redden.

EDIT:
Voor Minecraft heb je immers geen videokaart nodig, die draait, als je een server gaat draaien immers op console. Zoals hieronder aangegeven heb je echter wel veel RAM nodig, ik geloof minimaal 1GB vrij (die reserveert Java dan vervolgens).
Hoeveel geheugen zou ik eigenlijk voor minecraft nodig hebben in server omgeving? Is 8 GB genoeg?
Want ik heb het sodimm geheugen gevonden. Dat is 4GB SOdimm DDR3 van corsair.. Makkelijkste is om er nog eens 4GB erbij te zetten voor 8GB totaal.. Maar misschien is het ook mogelijk om er een 8GB Sodimm van dezelfde specs erbij te plaatsen voor 12GB..

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:09

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ten eerste: Games hosten doe je meestal niet op een 'low-end' bak. 1 spel tegelijk gaat nog wel denk ik, maar als je meerdere games gaat hosten gaat dat gewoon laggy worden.
Aangezien ik voor de games server betere graphics nodig heb dan de onboard GPU op de processor heb ik minimaal 1 low profile uitbreidings slot nodig voor een iets betere videokaart. Ik zat te denken om een Radeon HD 7750 LP te nemen. Bied voor ze prestaties uitstekende energie verbruiks verhoudingen. Oudere kaarten presteren op stroom en prestaties veel slechter..
Ik weet dat de 7750 videokaart ongeveer 50-60 watt in load zal verbruiken. Dit is onvermijdelijk als ik GPU prestaties wil i.v.m als lichte games server..
Je gaat games hosten. Je draait dus de server voor een game en die heeft niet dezelfde requirements als de client, iets wat jij lijkt aan te nemen. Je hebt dus geen GPU prestaties en dus geen videokaart nodig om games te hosten. Wel veel RAM, vooral voor Minecraft. Minecraft lijkt misschien door de retro graphics een licht spel, maar dat is het zeker niet omdat het in Java is geprogrammeerd. Dat betekent dat het gewoon erg inefficiënt is. Reken er maar op dat je veel RAM nodig gaat hebben.

In principe zou je zelfs 1x bij het installeren van de server er een videokaart in kunnen doen om die daarna er gewoon uit te halen. Daarna doe je gewoon alles via SSH.
Maar erg praktisch is dat ook niet als je iets moet debuggen omdat je niet meer met SSH kunt verbinden.
offtopic:
...bijvoorbeeld omdat iemand een kernel installeert die niet werkt waardoor je server niet meer boot (CptChaos herkent deze wel :+)

Gewoon je IGP of onboard graka gebruiken voldoet dus wel.
CptChaos schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 02:42:
De TDP staat voor Thermal Design Power, die het het vermogen waarop dat onderdeel berekent is om te kunnen koelen en opnemen. Dit is in de praktijk gelijk aan het piekvermogen onder load, een prima waarde om mee te rekenen dus :)

[ Voor 66% gewijzigd door Compizfox op 31-08-2012 01:39 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Robin4
Ik was ook niet van plan om er vele te gelijk te draaien.. Mijn idee was om maar 1 spel per keer te hosten.

Maar zou het met 8GB lukken?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat moet wel genoeg zijn. Maar een GPU heb je dus echt niet nodig ;)
CptChaos schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 10:11:
[...]
Dan heeft het eerder met de efficiëntie ervan te maken, 'teveel' kan nooit onnodig stroom(verbruik) opleveren. De voeding kan namelijk alléén leveren wat de onderdelen (in totaal) vragen op dat moment en zal dus nooit méér dan dat kunnen leveren.
Klopt. In feite is een voeding wel efficienter naarmate je verder van zijn rated vermogen afzit. Als je een systeem hebt met een piekvermogen van 500 watt is het dus efficienter om een voeding van laten we zeggen 700 watt te kopen. Of het dat ook waard is als investering, nee.

[ Voor 82% gewijzigd door Compizfox op 31-08-2012 01:38 ]

• Robin4
Ok. Dan wacht ik met de gpu nog even mee.. Eerst zien wat ik voor Farming simulator 2013 nodig zal hebben.
Het schijnt dat er ook een server versie van komt.. Mijn behuizing is zo dat ik er altijd nog een gpu erbij kan steken.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Maar waar denk je de GPU nodig voor te gaan hebben dan? Ga je op de bak tegelijk ook spelen of zo?

• Robin4
Nee, alleen hosten. FS2013 heeft minimaal een gpu met 256 MB geheugen nodig.. Vanaf de 7600 serie minimaal. Dus het hoeft geen zware te zijn..

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Maar is dat niet voor de client dan? Servers van games gebruiken over het algemeen nooit een GPU. Laat staan dat ze een graphische interface hebben. Het is allemaal CLI hoor.

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Als je zuinig wilt zijn koop een voeding die op 50% load draait van wat jij nodig hebt.
Haal altijd gewoon minimaal 600w kwaliteit

[ Voor 20% gewijzigd door A87 op 31-08-2012 12:43 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Pagina: 1