Hoe werkt een redundante voeding

Pagina: 1
Acties:

• leroydev
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-11 20:33
Hallo tweakers,

Het is me wel is opgevallen in de pricewatch dat je keuze hebt in de filter met redundant uitgevoerde voedingen.
Nu was mijn vraag; Hoe werkt die eigenschap, redundantie dus, bij een voeding ongeveer?

Ik had namelijk het idee om de volgende voeding in een server te zetten die ik in de toekomst wil maken:
pricewatch: be quiet! Pure Power L8 430W
En er staat dus dat die voeding dual-reduntant is uitgevoerd, en ik wil dus graag weten hoe redundantie werkt bij voedingen.

edit:
Houdt dual-redundancy gewoonweg in dat de voeding twee onafhankelijke 12V rails heeft? Zo ja, dan snap ik niet echt waarom dat 'redundant' genoemd wordt?

[ Voor 12% gewijzigd door leroydev op 26-08-2012 20:25 ]

• leroydev
Zou iemand hierop reactie kunnen en/of willen geven?

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-12 15:12
Het is waarschijnlijk een spec error. Hier heb je een mooie Wiki pagina over voedingen en redundantie.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:33
Normaliter houdt redundante voeding gewoon in dat 2 voedingen parallel (via backplane met soms gelijkrichter/switch) aangesloten zodat wanneer er een uitfikt e.e.a. gewoon blijft werken.
Ik ben bang dat hier inderdaad dual 12V rail bedoeld wordt, maar dit heeft i.d.d. weinig te maken met redundantie (als 1 rail uitvalt zal immers alles wat daaraan hangt geen stroom meer krijgen).
Volgens be quiet zelf:
Two independent +12V rails improve power signal stability

• base_
Ben bang dat de benaming van die specificatie erg ongelukkig is. Die meervoudige rails zijn niet voor redundantie maar voor stabiliteit. Betere benaming zou stabiliteit / aantal rails zijn. Overigens zitten er ook een aantal tussen die wel redundant zijn zoals deze: http://tweakers.net/price...rstone-gemini-st46gf.html

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:56

mrc4nl

Procrastinatie expert

het is idd geen redudantie. als een rail wegvalt er er geen enkele die het overneemt.
een echte redudante voeding heeft 2x 230 volt stekkers

wat wel weer handig is, als je ergens kortsluiting hebt dat de rest wel gewoon blijft werken.
ik heb zelf een be quiet 650 en die heeft meende ik 4 voltage rails is gewoon voor de stabiliteit
dan word de load een beetje verdeeld en hoeft het niet uit èèn rail te komen.

ora et labora

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Meerdere 12V rails zorgt niet voor meer stabiliteit, in 99% van de gevallen komt het namelijk nog steeds van één 12V bron af, ook bij jouw Be Quiet. Is een beveiliging tegen overbelasting en kortsluiting.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• base_
Kom verschillende meningen hierover tegen, fabrikant noemt het heel populair stabiliteit, maar in de praktijk heeft het schijnbaar vooral met de current-limiters te maken inderdaad.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Leuk die meningen, maar het is gewoon een feit dat het ze daar niet voor stabiliteit zitten en idd om de stroom te beperken tegen overbelasting en kortsluiting.

Vooral die 1200W voedingen welke single rail zijn en al hun vermogen op de 12V kunnen leveren zijn niet echt aan te raden. Zo'n voeding gaat bij kortsluiting op de 12V normaal gesproken nooit uit, maar blijft rustig aan terwijl de kabels gewoon smelten en de PC in rook op gaat. Immers over de 100A ga je niet zomaar komen en de kabels zijn veel te dun om 100A aan te kunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door -The_Mask- op 28-08-2012 17:00 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• leroydev
Mijn excuses, het valt me nu pas op dat hier behoorlijk wat reacties op zijn geweest, iedereen heel erg bedankt voor de reacties!
Ik ga er maar geen redundante voeding inzetten aangezien een redundante voeding redelijk prijzig is!
Pagina: 1