Toon posts:

Beste gxf card bij een E8400?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond heren,

Ik heb een secundair gamesysteem dat aan een upgrade toe is:

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/29nezoo.jpg

De CPU is dus al wat ouder. Dat hij stabiel draait op 3.6Ghz weet ik inmiddels, voor 3.99Ghz heb ik nog geen tests gedaan dus ik weet niet of dat uberhaupt gaat werken zonder aan de voltages te komen. We gaan voor mijn vraag maar even uit van 3.6Ghz. Ik denk dat ik er sowieso 4gb RAM bij prik voor een (kleine) boost. Welke video kaart kan ik hier anno augustus 2012 het beste mee matchen? Geld is geen issue in deze, ik zoek max performance gain zonder dat de videokaart last heeft van de CPU...

Na wat onderzoek kom ik zelf op een ATI 6870 uit maar de posts waar deze wordt aangeraden zijn al weer wat gedateerd. Het bottlenecken van gpu's door cpu's is meestal een nogal controversieel onderwerp heb ik het gevoel dus graag uw mening over de beste optie op dit moment. Kan ik hoger/beter dan een 6870 met deze setup? Zo ja wat zou u dan aanraden?

Mvg,
Harm

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:19
Het verschilt simpelweg heel erg per game.
Bij sommige games zal je met een 7850 alsnog een gpu bottleneck hebben en bij sommige games zul je met een 5770 misschien al wel een cpu bottleneck hebben.

Wat je eventueel kunt overwegen is een 2e hands 5870 en een 2e hands Q8xxx of Q9xxx, dan ben je net zoveel kwijt als een nieuwe 7850, maar heb je wel een betere setup.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Het verschilt niet alleen per game, maar het hangt ook af van de resolutie. Een HD4890 weet nog best aardig te scoren op 1680x1050 maar op 2560x1600 heb je echt zwaarder geschut nodig.
mitsumark schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 23:44:
Wat je eventueel kunt overwegen is een 2e hands 5870 en een 2e hands Q8xxx of Q9xxx, dan ben je net zoveel kwijt als een nieuwe 7850, maar heb je wel een betere setup.
Over de tweedehands Q9xxx's: volgens mij zijn die in het tweedehands circuit redelijk populair en daarom dus ook nog best duur. En dat terwijl ze al weer behoorlijk achterlopen op nieuwere CPU's (trager dan de phenom II's die voor 80,- nieuw te krijgen zijn). Dus als je een goed prijsje kan vinden een leuke optie, maar bijt je daar niet op vast. Daarnaast is een Q9xxx nou ook weer niet véél beter dan een E8400. Meer cores, handig in sommige games, maar wel een lage kloksnelheid voor moderne standaarden.

[ Voor 8% gewijzigd door bwerg op 27-08-2012 12:57 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

"ik zoek max performance gain zonder dat de videokaart last heeft van de CPU..."

Dat hangt echt van de games die je gaat draaien en resolutie, mijn GTX 470 is op ~99% load met een Q6600 @ 3.0GHz als ik een game zoals CoDMW3 speel, een game zoals MoH Tier1 zit de load op GPU tussen ~65% en ~99% op een res. van 2048*1536.