Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Keuze van woningstichting : Gasgeiser of elektrische boiler

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

ik wil graag met jullie van gedachten wisselen over het volgende.

Paar weken terug ontving ik een brief van de woningstiching, dat ze huidige gasgeiser willen vervangen door een gasgeiser met ventilator. Echter zit ik er aan te denken om die geiser te laten vervangen door een elektrische boiler om op die manier mijn gasverbruik te verminderen.

Mijn vragen zijn : Is het een goede keuze om een elektrische boiler te plaatsen?

Om een mening te vormen zal ik jullie nog wat informatie vertellen :
Gasverbruik :
- mijn gasverbruik voor douchen en de afwas is 7 m3 gas per maand gemiddeld.

Voordelen :
- Minder gasverbruik
- één buis minder op mijn dak en dus minder lang schaduw op mijn panelen
Afbeeldingslocatie: http://energiebewust.batto.nl/homeenergy/fotos_large/DSC06216.JPG
De langste buis van de drie gaat dan weg.

Nadeel :
- Het elektrisch verwarmen van water met behulp van een elektrische boiler kost meer dan het verwarmen van warmwater met behulp van een gasgeiser. (van wat ik gelezen heb in andere topics)

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groeten.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-11 22:54
Vergeet ook niet dat als je ooit uit de huurwoning vertrekt, de panelen (jouw eigendom) mogelijk verwijderd moeten worden. En dan laat je de nieuwe huurder achter met een elektrische verbruik.
Ik zou zeggen: spaar je de moeite...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:21
Als je een boiler en mechanische ventilatie hebt zou ik eens kijken naar bijv. een Inventum Ecolution Optima of Combi.

Verwijderd

Topicstarter
NielsTn schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 19:45:
Vergeet ook niet dat als je ooit uit de huurwoning vertrekt, de panelen (jouw eigendom) mogelijk verwijderd moeten worden. En dan laat je de nieuwe huurder achter met een elektrische verbruik.
Ik zou zeggen: spaar je de moeite...
Dat ben ik met je eens. Voor de getoonde zonne-panelen krijg ik zelfs geld toe, wanneer ik de huurwoning zou gaan verlaten en de zonne-panelen laat liggen. Ik krijg dan in feite mijn aanschaf-bedrag in één keer terug.

Dus ik zou er voor kunnen kiezen om voor een boiler te kiezen. Wanneer ik dan de woning verlaat, dan laat ik in feite de volgende huurder niet achter met hoog elektriciteitsverbruik.

Of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2012 23:57 ]

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 23:55:
[...]

Dat ben ik met je eens. Voor de getoonde zonne-panelen krijg ik zelfs geld toe, wanneer ik de huurwoning zou gaan verlaten en de zonne-panelen laat liggen. Ik krijg dan in feite mijn aanschaf-bedrag in één keer terug.

Dus ik zou er voor kunnen kiezen om voor een boiler te kiezen. Wanneer ik dan de woning verlaat, dan laat ik in feite de volgende huurder niet achter met hoog elektriciteitsverbruik.

Of zie ik dat verkeerd?
Klinkt als een goede overweging. Als je 7m3 per maand verbruikt aan gas voor je gasgeiser dan zou je omgerekend ( COP 1 ) ongeveer 60-70kWh per maand extra kwijt zijn aan elektriciteit.

Nu verwacht ik dat je huidige geiser nu niet echt het toonbeeld is van efficientie ;) dus misschien is het nog zo gek nog niet om voor een elektrische boiler te gaan.

Mooiste zou natuurlijk zijn om je verhuurder warm te maken voor een zonneboiler met daarin een elektrisch element voor het naverwarmen van de boiler :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 16:59
Een electrische boiler is eigenlijk alleen interessant als je de hele gasaansluiting weg kan laten halen. Scheelt je bakken met vastrecht.
Let er ook op: waarschijnlijk moet je electrische aansluiting verzwaard worden, en alles boven 3x25A kost meteen minstens 500 euro extra aan vastrecht per jaar...

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
darkmage schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 14:43:
Een electrische boiler is eigenlijk alleen interessant als je de hele gasaansluiting weg kan laten halen. Scheelt je bakken met vastrecht.
Let er ook op: waarschijnlijk moet je electrische aansluiting verzwaard worden, en alles boven 3x25A kost meteen minstens 500 euro extra aan vastrecht per jaar...
ik denk niet dat je voor een elektrische boiler een 3x25A of meer nodig hebt.
met 1 fase red je het ook makkelijk.
b.v. http://www.warmteservice....e-boiler-mono-plus-150.do
daar kun je nog een aardig bad mee vullen.
wel 2x per dag.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 16:59
He, teveel bezig geweest met electrische doorstroomgeisers :P

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:53

PcDealer

HP ftw \o/

Wat is de gezinssamenstelling? Dit om het verbruik in perspectief te kunnen plaatsen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Topicstarter
Ik woon alleen. Geen kinderen etc. Anders had ik ook een veel hoger gasverbruik aan warmwater :)

Verder kan ik niet kiezen, wat nu het handigste is om te doen. Want met COP waarde zit ik te stoeien. Een COP lager dan twee is voor mijn gevoel niet interessant om te doen, omdat een elektrische boiler dan duurder is dan een gasgeiser-met-ventilator.

wat denken jullie?
Pagina: 1