Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiigara
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Dag medetweakers,

Na een aantal jaar is het weer tijd voor 'de grote upgrade': CPU, GPU, Mobo, RAM. Mijn huidige systeem is te traag aan het worden. Ik gebruik het voornamelijk voor intensieve foto-editing: Photoshop en Lightroom.
Daarnaast wil ik de GPU uptodate brengen zodat ik in ieder geval SCII en DIII weer op hoge settings kan spelen (ben geen die-hard gamer).

Huidig systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1ICIDU Wireless PCI-Card 300N€ 21,95€ 21,95
1Hitachi Deskstar 7K1000.B, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 96,90€ 96,90
1Western Digital Velociraptor WD1500HLFS, 150GB€ 146,90€ 146,90
1NEC AD-7173S€ 0,-€ 0,-
1Antec Sonata III 500€ 99,95€ 99,95
1Asus P5K€ 0,-€ 0,-
1Zalman CNPS7000C-AlCu€ 14,23€ 14,23
2Corsair 2GB (2x) DDR2 800MHz----
1Intel Core 2 Duo E6750 Boxed€ 79,-€ 79,-
1XFX GeForce 8600 GT 512MB DDR2 Standard€ 0,-€ 0,-
1Antec Earthwatts EA 500€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB€ 118,90€ 118,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 577,83

De Samsung 830 is een paar maanden geleden geïnstalleerd, de Velociraptor heb ik onlangs gekregen en gaat mee in het nieuwe systeem als werkdisk voor recente foto's. De kast, voeding, HDD's + SSD, DVD-brander en netwerkkaart wil ik meenemen in het nieuwe systeem.

Nu dus de rest! Na veel zoeken (thx Pricewatch, Tom en het brede Web) ben ik van plan het onderstaande aan te schaffen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Mugen 3 Rev. B€ 35,50€ 35,50
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1MSI R7850 Twin Frozr 2GD5/OC€ 185,-€ 185,-
2Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 42,95€ 85,90
1Sandisk ImageMate All-in-One USB 3.0 Reader€ 30,50€ 30,50
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 126,70€ 126,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 669,60

Het nieuwe systeem gaat op Win7 draaien en ik ga werken met PS 6 en LR 4. Daarom heb ik gekozen voor een i5 (de opvolger van de 2500K); de multithread van i7's gaat me volgens wat ik gelezen heb niet veel extra winst opleveren en past niet binnen het budget. Ik heb wel gekozen voor een overklokbare setup, zodat ik in de toekomst evt. kan OC'en. Ik wil niet veel meer dan dit aan deze upgrade uitgeven.

Voordat ik dit ga aanschaffen wil ik nog het volgende vragen:
  • Is de Scythe Mugen 3 Rev. B een geschikte koeler? Met name: zijn er betere en/of goedkopere oplossingen?
  • Als ik de Scythe kies, zal deze dan passen in de kast? Op dit moment zit de koeler nl. klem tegen de voeding en ik wil dit voorkomen bij de nieuwe setup.
  • Is deze voeding krachtig genoeg en heeft hij voldoende aansluitingen om alles van prik te voorzien? In het bijzonder de GPU; ik kon niet vinden of de 7850 een extra voedingsaansluiting nodig heeft.
  • Heb ik nog iets over het hoofd gezien?
Alvast bedankt voor jullie reacties! :)

[ Voor 1% gewijzigd door Hiigara op 26-08-2012 19:17 . Reden: Inventaris aangepast - prockoeler bijgevoegd ]

Roses are red, my screen is blue. I may have deleted system32...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
ook een geschikte, goede, stille, goedkopere koeler:
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 385882

Ziet er goed uit, die GPU heeft maar een 6pin PCI-e nodig je voeding is goed dus.
Wat is je huidige HSF als ie stock is en zit klem tegen de voeding dan ga je problemen krijgen met Mugan 3 denk ik. alleen zou ik met een MSI mobo gaan en hier is waarom:

"Last time we reviewed a Gigabyte Z77 board, the Z77X-UD3H, we were given a straight line for the voltage in our OCCT test as well. Given the correlation between this test and previous results, it looked 'normal'. That was until I performed some overclocking and used the auto-overclock features. On every change of the CPU voltage, the operating system software would constantly read the same 1.068 volts value. Even if the CPU was set at 1.200 volts, I would still get the 1.068 volts reading (even at load). This means that Gigabyte are artificially putting in a layer between the CPU and the OS and manipulating the results as it passes through to the OS.. While this is nothing new (often used for monitoring), the fact that Gigabyte have kept it a fixed value confuses me. As an overclocker, I perhaps cannot see what the real voltage being applied to the CPU is unless I break out a DVM. It is also slightly devious to users who use the voltage value as a marker in reducing power usage. I hope that this will be changed in a future BIOS, but whether this change was malicious or not, it does raise questions as to what else Gigabyte may be changing from real values on the board to reported values"

Bron

Niet hetzeflde mobo maar wel fabrikant. Nou dat wil niet zeggen dat de anderen het niet doen maar hier is er wel bewijs voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiigara
  • Niet online
Bedankt voor de reacties.

Ik zag dat m'n current HSF niet in de inventaris stond, dat is deze (TS is aangepast): pricewatch: Zalman CNPS7000C-AlCu.

@soup-nazi: De Zalman is nogal groot in diameter en staat horizontaal op het mobo en neemt dus nogal wat ruimte in over de rand van het mobo. Is dat met die Scythe ook zo denk je?

Verder zie ik online hier en daar wat issues met het Gigabyte mobo, waarschijnlijk door een onvolwassen BIOS/UEFI. Dat naast je info dat ze het voltage gemanipuleerd naar het OS doorsturen. Ga ik over nadenken. Ik ben nl. van plan pas te gaan OCen wanneer ik merk dat de software de hardware gaat inhalen.

De reden dat ik het Gigabyte bord gekozen heb is m/n doordat het in dezeT.net review goed uit de bus kwam.
Ik denk dat deze ASRock Z77-Extreme 4 een goed alternatief is, al is het wel een micro-ATX bord met een mSATA-poort minder.

Edit: naar aanleiding van het lezen van deze productreviewdoor Hans1990 vallen me twee dingen op:
  1. Gigabyte mobo is niet heel happy met DisplayPort-input en bokt soms met USB-input. Geen goed teken.
  2. Kijkend naar de laatste foto in deze review denk ik dat de Scythe Mugen 3 niet gaat passen in mijn Antec-kast. Een 120mm-fan parallel (en boven) de RAMslots gaat niet passen met de voeding vlak boven het mobo (zoals in oudere kasten -waaronder de mijne- het geval is). Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Ideeën / suggesties / ervaringen?

[ Voor 23% gewijzigd door Hiigara op 26-08-2012 21:32 . Reden: grammar + edit-deel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 385882

Misschien dat je de fan aan de achter kant van de HS kan monteren, zuigen in plaats van blazen over de fin's.

Edit: Maar let op als je Mugen 3 neemt, fan anders om monteren, dan kunnen de fan's de HS raken en of ie
net zo goed koelt?

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 385882 op 26-08-2012 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiigara
  • Niet online
Ik heb nog wat gezocht en denk dat de Mugen 3 gaat passen in de kast. Het enige wat ik kan zien is dat de kast geen uitsparing heeft voor een backplate. De HSF die er nu opzit heeft geen backplate, dus dat is nooit een probleem geweest.

Weet iemand of dit problemen gaat opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 470964

hee iedereen. ik heb een i7 3770k die redelijk warm wordt op idle met een goede aftermarket koeler.
dus de vraag. wat zijn de standaard temps van deze cpu????.

p.s. ik heb niks met deze discussie te doen maar heb dit al overal gevraagd dus daarom help me..please

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiigara
  • Niet online
'Core i7 3770K stock temp' op Google; 1e hit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiigara
  • Niet online
Heren,

Dank jullie voor jullie adviezen; ik meld dit nu van een gloednieuw, superstil en übersmooth nieuw systeem.
Hardware ging vlekkeloos; met de software ga ik morgen verder.

Pagina: 1