White noise machine?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-04 16:10
Wie heeft er advies voor mij voor het aanschaffen van een white noise machine? (huh? Wat is dat?) Het is een apparaat die zogenaamde 'witte ruis' maakt (er zijn varianten, je hebt ook 'pink noise' etc.) om andere hoorbare geluiden te maskeren. Voornamelijk voor mensen met tinitus heel erg geschikt.

Kennelijk nog niet zo ingeburgerd hier in Nederland, want de meeste white noise machines zijn wel goed verkrijgbaar in de USA of UK, maar niet direct in NL of tegen torenhoge kosten.

Er zijn ook diverse apps (voor iOS o.a.) verkrijgbaar die ook white noise kunnen maken. Een nadeel daarvan is, dat het meestal MP3'tjes zijn en bijv. met m'n koptelefoon/oortjes en een iPod/iPhone slaap ik ook niet goed; is geen oplossing. Sinds kort heb ik toevallig een Squeezebox radio, die ook een soort White noise 'app' heeft. Ook daarvoor geldt: het werkt nagenoeg prima, maar je hoort de 'waterigheid' van de lage bitrate (compressie) van de opnames, en... het is mijn keuken radio (niet handig om dagelijks mee naar boven naar de slaapkamer mee te nemen)
Nu zocht ik eens op internet en er zijn kennelijk ook zogenaamde dedicated whitenoise machine's, die je als een wekkerradio naast je bed zet en allerlei whitenoise geluiden kunnen maken om je in slaat te helpen geraken / te blijven.

Heeft iemand hier zo'n machine, of hetzelfde probleem en daar een oplossing voor gevonden? Ik lees graag tips, ervaringen of advies!

Waarom zo'n machine?
Nu heb ik zelf geen tinitus (tenminste, weet niet zeker) hoewel ik wel een hele hoge piep in 1 oor heb. Maar waarvoor ik vooral zo'n sleeping-aid zou willen gebruiken is voor de kleine baby, en tegen geluid van de buren 's nachts. De baby slaapt overdag heel licht, en wij wonen in een erg rustige buurt. Er hoeft maar een buurman buiten zijn scooter te starten en ze is wakker. Een whitenoise machine zou dat probleem kunnen helpen voorkomen, omdat een plotsling geluid van buiten dan minder hard is, vergeleken met als het doodstil is. Wat mijn buren betreft, die doen helemaal niets verkeerd, maar onze huizen zijn zeer gehorig en in het weekend blijven die graag op tot in de vroege uurtjes, met een slokkie [BEER] erbij. En als de drank in de man is....
Ook hoor ik wel eens feestende buren of mensen die 's nachts luidruchtig over straat lopen te praten of lallen: daar ben ik dan meteen wakker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jey
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-03 21:56

Jey

Ik ben zelf ook zeer gevoelig voor geluid en ben door de jaren heen tot de volgende conclusie gekomen:
Goed sporten / bewegen is voor mij de beste manier om een goede nachtrust te krijgen. Zonder het gevoel van rust van een actieve dag hoor ik elk piepje (ook als ik al slaap).
Ruis zal inderdaad helpen maar lijkt mij niet de beste of natuurlijkste oplossing.

Laat je kindje lekker wennen aan geluid; daar heeft het later baat bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Ik moet toch denken aan diverse onderzoeken over de effecten van geluidsdruk op het menselijk lichaam en vooral ook brein. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het op termijn wellicht ook weer andere problemen gaan opleveren en niet alleen maar oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Welke onderzoeken, dan?
Ik ken alleen maar onderzoeken waaruit blijkt dat mensen die tinitus (achtige) klachten hebben, baat hebben bij white noise machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:44

mr_petit

opperprutser

Ik zou het niet bij een baby doen omdat je daarvan alleen maar indirecte input kan krijgen over wat voor effect het heeft.

Voor jezelf kan ik het voorstellen dat het werkt; sommige mensen slapen ook lekker in een tent als het regent of in een auto (ook ruis en brom).
Maar ik zou ook kijken naar andere soorten ruis, aangezien witte ruis vrij fel klinkt.

Qua schadelijkheid zou ik me niet teveel zorgen maken; als je de geluiddrukniveau's acceptabel houdt (onder de 60dB, en dat blijf je waarschijnlijk wel ;)) dan zal het gehoor daar geen fysieke schade van ondervinden.
Het mentale aspect... tsja, dat is nou juist waar je het voor doet :+. Je kan zelf aangeven of je er beter door slaapt en je kan 'm uitzetten. Alle onderzoeken betreffende hinder van geluid en het effect op de gezondheid, die hebben het aspect hinder in zich zitten. Dus achterliggend geestlijke stress.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
autoreverse schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 16:57:
Kennelijk nog niet zo ingeburgerd hier in Nederland, want de meeste white noise machines zijn wel goed verkrijgbaar in de USA of UK, maar niet direct in NL of tegen torenhoge kosten.
Een white noise machine? Je bedoelt zo'n ding? €11.70 bij Wehkamp.
spoiler:
afgestemd op een kanaal waar geen signaal wordt uitgezonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
:z
Pagina: 1