Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kajdehoop
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-10 19:59
Ik zit al een tijdje met een vraag waar ik maar niet uitkom.

Stel je hebt een hele lange stok vanaf de aarde naar de maan. Hij kan niet buigen of inveren. Als ik dan hier tegen de stok duw, beweegt het andere eind dan direct op de maan, of kan dat niet omdat de energie dan sneller zou bewegen dan de lichtsnelheid? Of heeft de lichtsnelheid hier niks mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:26
Dan beweegt het object toch gewoon die 5 cm waarmee je hem duwt.. Wat heeft dat nou met snelheid te maken. Die reactie aan de andere kant is 'instant'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-10 14:31

EnnaN

Toys in the attic

Sneller dan licht is altijd last, maar in je voorbeeld volgens mij niet van toepassing.

Er is op zich niets (geen energie als ding) die zich van hier naar daar verplaatst. Je zou het kunnen zien als een hele serie dingen die naast elkaar staan, en allemaal een klein stukje opschuiven. Je zou voor een real-world toepassing nog met de compressie/vering van je stok rekenining moeten houden natuurlijk, maar ik gok dat dat even buiten beschouwing gelaten moet worden.

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:28
Je ziet het misschien niet gelijk bewegen, omdat het licht nog van de maan naar hier moet komen, maar in het donker kan die stok ook nog prima bewegen natuurlijk :+

En de snelheid van de stok is de snelheid waarmee jij 'm beweegt, dus dat zal niet zo snel in de buurt van 300.000 km/s komen (niet dat je wel snel een stok kan hebben die tot de maan reikt, maar dat ter zijde).

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@kajdehoop: allereerst welkom op Tweakers.net :)

Als je een topic op het forum maakt, dan wordt er meer verwacht dan alleen het neerzetten van de stelling. Er wordt ook verwacht dat je laat zien wat je zelf al gedaan hebt, waar je naar gezocht hebt, en wat je al verworpen hebt. Daar is nu niets van te zien in de startpost, het lijkt nu meer op een huiswerkvraag.

Vandaar dat ik je wil aanraden het Algemeen beleid en specifiek het W&L beleid te lezen. Als je denkt een topicstart te kunnen maken die daaraan voldoet, dan mag je een nieuw topic openen. Je kunt het als je wilt eerst aan mij per DM voorleggen :)

[ Voor 78% gewijzigd door gambieter op 26-08-2012 17:17 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Dit topic is gesloten.