Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02-2021
Met net een andere computer en beeldscherm loop ik tegen het volgende probleem op:

Ik heb foto's geschoten in DNG formaat. Als ik deze open in Photoshop's Camera RAW zien ze er prachtig uit. Ik kan ze dan nog wat verfraaien waar nodig (White balance, exposure, etc), super! Echter zodra ik ze open in Photoshop krijg ik een ander resultaat dan wat ik een seconde eerder in beeld had in Camera RAW: veel fletser.
Nog raarder wordt het als ik vervolgens save als JPG en dat plaatje dan open met een Viewer (XNview), daar worden de kleuren weer iets anders.

Graag zou ik willen dat alles er zo uit bleef zien als in Camera RAW, dus zowel de geopende versie in PS als de gesavede JPEG die ik bekijk in bijvoorbeeld XNview.

Wat heb ik al geprobeerd:
Gegoogled: Wat ik begrijp is dat Photoshop een kleurenprofiel voor mijn monitor gebruikt, wat Windows en bijvoorbeeld XNview niet doet. Dat kan het verschil in weergave verklaren, helaas zag ik nergens een voor mij werkende oplossing om dat gelijk te trekken. Overigens verklaart dat nog niet het verschil tussen de Camera RAW-versie en de Photoshop Versie.
Voor zowel Camera RAW als Photoshop als Windows gebruik ik sRGB IEC61966-2.1 als kleurenprofiel, allemaal dezelfde dus.

Verder heb ik zo'n beetje alle kleurenprofielen in PS uitgeprobeerd, ik blijf altijd verschil zien met de afbeelding in Camera RAW (en in de meeste gevallen ook met de gesavede JPEG in XNview).

Ik had al de laatste videokaartdrivers geïnstalleerd, nu ook de monitor driver. Dat maakte geen verschil.

EDIT: Het valt me nu op dat alleen de PS versie fletser is, de Camera RAW versie en de gesavede JPEG die ik in XNview bekijk zijn nagenoeg gelijk.

Specs:
Windows 7
Photoshop CS6, 64 bit
Beeldscherm: Samsung BX2331
Grafische kaart: Geforce 580

[ Voor 6% gewijzigd door tbenschop2 op 26-08-2012 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Wat zijn je andere settings in Photoshop? Alle kleurprofielen uit proberen is niet zo zinvol, heb je wat screenshots van de color preferences? En vooral: welk gedrag is ingesteld bij Photoshop wat hij moet doen met images die ge-tag-d zijn danwel een embedded profile hebben. Je kunt dat met openen en copy-pasten volgens mij afzonderlijk instellen.

Verder: welke settings heb je bij View -> Proof Setup en staat Proof aan of uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Gewoon de standaardinstellingen gebruiken, dan is er niets aan de hand. Dat wil zeggen (er van uitgaande dat je naar het web wilt exporteren):

- Laat ACR je raw bestanden openen als Adobe RGB (1998)
- Zodra je in Photoshop klaar bent met je edits, kun je Edit > Convert to Profile gebruiken, selecteer vervolgens sRGB als profiel (destination space)
- Je foto opslaan met File > Save as...

(Dit bovenstaande gaat automatisch en sneller als je File > Scripts > Image Processor... gebruikt in Photoshop. De optie "Use open images" is wel handig.)

Het verschill tussen hoe ACR de foto toont en de uiteindelijke JPEG in sRGB zal miniem zijn.

Je zegt dat je voor Windows sRGB als kleurenprofiel gebruikt. Dat zou ik niet doen. Ik zou het standaard profiel gebruiken of je monitor calibreren. Adobe Photoshop zou ik ook standaard gewoon op Adobe RGB laten staan (sterker nog, vink bij Color Settings alle "Ask When Opening" vakjes aan zodat je altijd in Adobe RGB opent). Het gaat erom waarnaar je je JPG exporteert, en dat is sRGB voor het web.

Zorg er ook voor dat al je applicaties color managed zijn. XNView ken ik niet, maar Windows toont bijv. de foto's wel goed wanneer je ze standaard opent met de viewer, maar zodra je full screen gaat worden kleurenprofielen niet goed verwerkt (dit merk je bij een eigen kleurenprofiel voor je scherm in Windows).

[ Voor 6% gewijzigd door Nordlys op 26-08-2012 20:05 ]