Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

700 claims in Apple vs. Samsung

Pagina: 1
Acties:

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Geachte Redactie,

In: nieuws: 'Jury had na één dag schuldvraag rond in Apple-Samsung-zaak'

staat onder meer:
Dat is opvallend, omdat de zaak ging om circa 700 gecompliceerde patentclaims.
De snelle uitspraak van de jury is opvallend omdat het een rechtszaak betrof over vele verschillende smartphones van Samsung. Deze zouden volgens Apple inbreuk zouden maken op een aantal software- en design-patenten. In totaal had het bedrijf uit Cupertino zelfs ongeveer 700 claims neergelegd, die de jury-leden allemaal individueel moesten onderzoeken.
Nadruk toegevoegd door mij.

Met deze zin wordt een nogal foutieve indruk gewekt, die verwarring zaait, die overduidelijk bij de reacties duidelijk is.

Er zijn geen 700 individuele patenten. Er zijn een aantal patentclaims, die betrekking hebben op een hele hoop telefoons.

De claim zelf kan gecompliceerd zijn, maar vervolgens de inbreuk vaststellen niet. Neem nou bijvoorbeeld het "bounce" patent. De moeilijke vraag is "Voldoet dit aan de eisen van patenteerbaarheid". Maar om vervolgens daarna vast te stellen of er inbreuk is van een telefoon, dat is niet zo moeilijk. Dat is namelijk gewoon het lijstje van Apple dat het als bewijs heeft ingeleverd van telefoons waarin bounce zit (en Samsung niet betwist) overnemen.

Er is daarmee dan meteen "per telefoon" een uitspraak, maar het is niet zo dat elke telefoon volledig los opnieuw een heel proces van patentbeoordeling moet doorlopen. Vergelijk het met leggen van een straat. "Deze is opgebouw uit 1000 individueel gelegde stenen". Maar niet iedere steen is daarmee individueel uit een groeve gehaald, naar de bouwplaats gereden en vervolgens door de ploeg neergelegd, waarna het proces van voren af aan weer begon. Je rijdt een keer met een grote vrachtwagen en het neerleggen van de stenen is dan een invuloefening.

Uiteindelijk kreeg de jury namelijk maar een stuk of 30 vragen, waarvan zo'n 20 over de patenten en de overige 10 over andere zaken (anti-trust claims van Samsung, de vraag of ze "wilfull infringement" vermoeden en natuurlijk de schadevergoeding"

Misschien dat dit laatste kan worden toegevoegd om dit aan de Tweakers te verduidelijken. Het jury-formulier met de +- 30 vragen kan hier gevonden worden:

http://assets.sbnation.co...3966/amended-verdict1.pdf

[terzijde]

Ik denk dat vooral de Apple/Samsung artikelen best wel wat extra aandacht mogen om de nuances van zo'n zaak uit te leggen. Misschien is het wat particulier, maar ik erger me enorm aan de hoge hoeveelheid reacties die op Apple/Samsung-artikelen komen die vooral uit onwetendheid lijken te komen. Niet dat Tweakers de plek is om de ins-outs van Amerikaanse jury-rechtspraak uit te leggen, maar de inhoudelijke punten komen er soms wat bekaaid vanaf, want dan weer tot de hardnekkige "Draait dit om afgeronde rechthoeken?"-reacties leidt.

[ Voor 11% gewijzigd door Keypunchie op 26-08-2012 15:34 ]

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Is het niet juist zo dat een patent niet direct geldig is? Je kan een patent aanvragen en je krijgt het ook, maar er wordt voor (of door?) de rechter pas bepaald of het patent geldig is. Bijvoorbeeld: Er moet eerst onderzocht worden of het "bounce" patent wel geldig is en daarna kan er pas onderzocht worden of er inbreuk op wordt gemaakt.

Ik vind deze hele rechtzaak sowieso maar een vreemde gang van zaken hebben. Je zet een publieksjury vrijwel zonder verstand op zo'n belangrijke zaak? En dan in je achterhoofd te nemen dat veel Amerikanen hartstikke patriotistisch zijn /stereotype

[ Voor 26% gewijzigd door Tk55 op 26-08-2012 15:32 ]

• Keypunchie
  • Niet online
Tk55, het is niet mijn bedoeling om hier inhoudelijk over de zaak een thread te starten, dat kan gewoon in de reacties van het artikel zelf.

Mijn punt gaat alleen maar over wat ik denk dat verbetert kan worden aan het aritkel.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Er zijn geen 700 individuele patenten. Er zijn een aantal patentclaims, die betrekking hebben op een hele hoop telefoons.
Er wordt ook niet gezegd dat er 700 patenten zijn. Er zijn inderdaad een aantal patentclaims en daarom is het woord patentclaims ook gebruikt.
Uiteindelijk kreeg de jury namelijk maar een stuk of 30 vragen,
Dat is wat te makkelijk. Elke vraag bestond uit heel veel verschillende toestellen, waarbij elk toestel individueel uitgezocht moet worden. Alhoewel niet bij elke telefoon het bewuste patent opnieuw beoordeeld moet worden, moet wel uitgezocht worden of er daadwerkelijk inbreuk is. Niet elke telefoon draait namelijk exact dezelfde software en de achterliggende techniek zou kunnen verschillen.

Anyways, of elke claim even ingewikkeld was, dat zal wel niet, maar uiteindelijk is wat in het artikel staat niet onjuist. Dat er 'slechts 30 vragen waren' vind ik echter wel een onjuiste benadering.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Het is wel duidelijk welke kant de auteur de lezer op wil hebben. Dit neigt meer naar een opinie stuk dan een nieuwsartikel.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• RoD
  • Niet online

RoD

fsfikke schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 16:38:
Het is wel duidelijk welke kant de auteur de lezer op wil hebben. Dit neigt meer naar een opinie stuk dan een nieuwsartikel.
Onderbouw dat eens, want zo is het een loze troll namelijk.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

RoD schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 16:39:
[...]

Onderbouw dat eens, want zo is het een loze troll namelijk.
Sorry, maar ik heb niet echt zin en tijd om uitgebreid stil te gaan staan bij zo een opinionated stukje. Het lijkt me vrij duidelijk dat de boodschap die de auteur over probeert te brengen is 'Apple v. Samsung rechtszaak was een farce' Elke nuance ontbreekt en het hangt allemaal aan onderbuikgevoelens aan elkaar vast. Niet echt het niveau wat ik gewend ben van T.net.

Aangezien het artikel inmiddels al enigszins is aangepast van het origineel lijkt het dat die mening gedeeld wordt. Maar het oorspronkelijke stuk geeft wel inzicht in de kijk van de auteur.

[ Voor 28% gewijzigd door fsfikke op 26-08-2012 17:13 ]

• Keypunchie
  • Niet online
Anyways, of elke claim even ingewikkeld was, dat zal wel niet, maar uiteindelijk is wat in het artikel staat niet onjuist. Dat er 'slechts 30 vragen waren' vind ik echter wel een onjuiste benadering.
Voor alle duidelijkheid: er staat volgens mij ook niks onjuists in het artikel.

Maar ik denk wel dat (zeker gezien de reacties) de huidige formulering nogal onduidelijk maakt wat de jury precies gevraagd werd en hoe dat in zijn werk gaat. Volgens mij zijn er nu veel die denken dat er 700 ongerelateerde claims moesten worden afgehandeld, terwijl ze logisch gegroepeerd zijn.

fsfikke: Kunnen we alsjeblieft ophouden met iedereen maar van bias te betichten? Wat schiet je daar nou mee op. Dit stuk belicht gewoon het feit dat er verbazing is over de snelle jury. Die verbazing is een gegeven, iedereen, inclusief advocaten was volkomen overvallen door de snelheid waarmee de uitspraak kwam. Doe dan suggesties waardoor het een beter artikel zou zijn. Zelfs als dit artikel niet wordt gewijzigd, is het iets voor een redacteur om mee te nemen voor een volgend artikel, want het is ook best duidelijk dat deze rechtszaak nog een hele lange staart gaat krijgen.

• RoD
  • Niet online

RoD

Keypunchie schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 00:54:
[...]

Voor alle duidelijkheid: er staat volgens mij ook niks onjuists in het artikel.

Maar ik denk wel dat (zeker gezien de reacties) de huidige formulering nogal onduidelijk maakt wat de jury precies gevraagd werd en hoe dat in zijn werk gaat. Volgens mij zijn er nu veel die denken dat er 700 ongerelateerde claims moesten worden afgehandeld, terwijl ze logisch gegroepeerd zijn.
Daar heb je wel een punt, ik ga iets duidelijker maken dat de 700 claims een combinatie is van vele patenten bij vele toestellen. :)
fsfikke schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 16:49:
[...]

Sorry, maar ik heb niet echt zin en tijd om uitgebreid stil te gaan staan bij zo een opinionated stukje.
Laat dan voortaan je post achterwege want gefrustreerde fanboy- of anti-fanboy-reacties staan er al genoeg op de FP. :/ Draag iets bij of post gewoon niet.
Aangezien het artikel inmiddels al enigszins is aangepast van het origineel lijkt het dat die mening gedeeld wordt. Maar het oorspronkelijke stuk geeft wel inzicht in de kijk van de auteur.
Het artikel is niet aangepast.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

RoD schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 01:32:

[...]

Laat dan voortaan je post achterwege want gefrustreerde fanboy- of anti-fanboy-reacties staan er al genoeg op de FP. :/ Draag iets bij of post gewoon niet.

[...]

Het artikel is niet aangepast.
Het artikel is wel degelijk aangepast. Get your facts straight voordat je anderen verwijt een fanboy te zijn. Vooral met zo'n avatar...

Titel is tussen quotes gezet. Vraagteken achter 'dat is wel heel vreemd want het waren 700 patenten die behandeld moesten worden?' (oid) is weggehaald.

[ Voor 14% gewijzigd door fsfikke op 27-08-2012 11:18 ]

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

fsfikke schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 16:49:
[...]

Sorry, maar ik heb niet echt zin en tijd om uitgebreid stil te gaan staan bij zo een opinionated stukje. Het lijkt me vrij duidelijk dat de boodschap die de auteur over probeert te brengen is 'Apple v. Samsung rechtszaak was een farce' Elke nuance ontbreekt en het hangt allemaal aan onderbuikgevoelens aan elkaar vast. Niet echt het niveau wat ik gewend ben van T.net.

Als ze de nuances hieruit hadden aangebracht:

http://www.groklaw.net/article.php?story=2012082510525390

Dan had de auteur van het artikel inderdaad gezien dat de uitspraak aan alle kanten rammelt.

• RoD
  • Niet online

RoD

fsfikke schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 11:15:
[...]

Het artikel is wel degelijk aangepast. Get your facts straight voordat je anderen verwijt een fanboy te zijn. Vooral met zo'n avatar...

Titel is tussen quotes gezet. Vraagteken achter 'dat is wel heel vreemd want het waren 700 patenten die behandeld moesten worden?' (oid) is weggehaald.
Nope, er staat nooit een vraagteken in een artikel.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

RoD schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 12:26:
[...]

Nope, er staat nooit een vraagteken in een artikel.
Oh, dan hebben de eerste paar duizend views spoken gezien denk ik.
wacco in 'nieuws: 'Jury had na één dag schuldvraag rond in Apple-Samsung-zaak''

Zoals gezegd, get your facts straight. Al helemaal als je het lef hebt anderen zomaar voor fanboy uit te maken.

Ik heb zoals gezegd geen zin om hier uitgebreid over in discussie te gaan. De berichtgeving op de FP zoals deze is past bij de userbase, daar is ook wat voor te zeggen.

[ Voor 14% gewijzigd door fsfikke op 27-08-2012 12:38 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik heb het artikel geschreven en er absoluut geen vraagteken in gezet. Misschien dat dat per ongeluk bij de eindredactie is gebeurd, maar er wordt nooit en te nimmer bewust een vraagteken geschreven.

Verder doe je hier geen enkele poging om constructief bezig te zijn, dus deze 'discussie' is wat mij betreft gesloten.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
fsfikke schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 11:15:
[...]

Titel is tussen quotes gezet.
Dat stond ie gistermiddag ook al, zie de titel in de TS van dit topic. Op het moment dat de topicstarter dit bericht plaatst wordt de titel van het nieuwsbericht opgehaald, als de titel daarna nog wijzigt dan wordt de titel uit de topicstart niet automatisch aangepast omdat deze niet dynamisch is.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

pven schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 12:39:
[...]

Dat stond ie gistermiddag ook al, zie de titel in de TS van dit topic. Op het moment dat de topicstarter dit bericht plaatst wordt de titel van het nieuwsbericht opgehaald, als de titel daarna nog wijzigt dan wordt de titel uit de topicstart niet automatisch aangepast omdat deze niet dynamisch is.
Toen de TS dit topic postte was het vraagteken ook al verdwenen... ;)

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Die quotes stond er iig al zes minuten nadat het artikel online is gezet, zie ook mrtnptrs in "Spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes - deel 41". Als je daar iets verder leest, dan is het verdwenen vraagteken ook verklaard.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-11 16:24
RoD schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 16:31:
[...]

Er wordt ook niet gezegd dat er 700 patenten zijn. Er zijn inderdaad een aantal patentclaims en daarom is het woord patentclaims ook gebruikt.

[...]

Dat is wat te makkelijk. Elke vraag bestond uit heel veel verschillende toestellen, waarbij elk toestel individueel uitgezocht moet worden. Alhoewel niet bij elke telefoon het bewuste patent opnieuw beoordeeld moet worden, moet wel uitgezocht worden of er daadwerkelijk inbreuk is. Niet elke telefoon draait namelijk exact dezelfde software en de achterliggende techniek zou kunnen verschillen.

Je begrijpt zelf toch ook wel dat al dat uitzoekwerk niet door de jury zelf word gedaan? Alle dingen zoals het uizoeken of dat patent geldig is e.d. is voor die jury allemaal uitgekauwd. De jury hoeft hieruit alleen nog maar een conclusie te trekken met behulp van die 30 vragen. Het is dus helemaal niet opvallend dat ze er binnen 1 dag uit waren ;).

gewoon nee.

Pagina: 1