• itsmetom
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-07-2023
Beste tweakeraars,

Ik heb een pc een jaar geleden samengesteld bij Azerty, het probleem is nu alleen dat als ik guildwars 2 wil spelen en ik zit in een bepaalde Dungeon. Valt mijn Pc af en toe spontaan uit, dit was ookal het geval bij de beta's ik vermoed dat mijn coolers overhit raken omdat er redelijk veel stof in mijn pc zit. Nu zit ik met de vraag of ik mijn pc kan schoon zuigen doormiddel van een stofzuiger? Of is dit zwaar af te raden?

Alvast bedankt,

Itsmetom

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De stofzuiger is af te raden omdat dit voor statische elektriciteit kan zorgen waardoor er onderdelen kapot kunnen gaan. Ook krijg je daarmee nooit alles goed schoon.

De beste oplossing is een compressor en dan alles uitblazen terwijl je de fans tegenhoud. Anders hetzelfde doen met een busje perslucht.

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03:18
Is mogelijk, maar je moet oppassen bij het moederbord en printplaten.
Ik weet niet wat voor een kast je nu hebt, maar stoffilters (vindt ik) zijn wel een must.
Ook helpt het om je pc niet direct op de grond te zetten, zet er bijvoorbeeld een paar blokjes onder.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:48
PilatuS schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 14:47:
[...] terwijl je de fans tegenhoud [...]
Was dat niet ook gevaarlijk, omdat er dan energie opbouwt in de fans?

• PilatuS
  • Niet online
Caelorum schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 14:49:
[...]

Was dat niet ook gevaarlijk, omdat er dan energie opbouwt in de fans?
Het is slecht voor de lagers van de fans als ze harder draaien dan normaal. Ook kan er stroom terug lopen naar de PC die de fan opbouwt wanneer deze hard draait.

• itsmetom
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-07-2023
Een vriend van mij heeft een of andere dust of spray waar hij goedkoop aan kan komen, is dit ook een oplossing? Ik zal morgen meteen een paar houten blokjes eronder zetten!

• PilatuS
  • Niet online
itsmetom schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 15:03:
Een vriend van mij heeft een of andere dust of spray waar hij goedkoop aan kan komen, is dit ook een oplossing? Ik zal morgen meteen een paar houten blokjes eronder zetten!
Waarschijnlijk dus gewoon een busje lucht. Dat werkt prima. Nadeel is alleen dat het een dure oplossing is. Zo'n busje lucht is vaak iets van 5 tot 10 euro en is waarschijnlijk leeg als je klaar bent met 1 PC. Als je geen compressor hebt, kan lenen, of gaat kopen is het wel de beste oplossing.

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-02 13:32

-36-

Trust me. I'm an amateur

Nadeel van compressors en perslucht is dan weer dat je stof dieper in alle kiertjes en gaten blaast ipv verwijdert

Verwijderd

-36- schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 16:19:
Nadeel van compressors en perslucht is dan weer dat je stof dieper in alle kiertjes en gaten blaast ipv verwijdert
Heb je het wel eens gebruikt? Als je eerst handmatig (goed ESD-vrij werken!) het ergste spul verwijdert en dan met perslucht de laatste resten doet krijg je daar echt geen last van :)

Verwijderd

Als je toch een rubberen opzet stuk voor je stofzuiger gebruikt kan het dan nog steeds schade toebrengen aan je pc vraag ik me af?

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-02 15:38

Nikeo

Jawelles

Ik liep eens met de PC onder de arm naar de fietsenmaker op de hoek. Die heeft een compressor. Je blaast al het stof er zo uit. Ik snap ook niet die verhalen dat je stof er dieper inblaast. Dat is onzin. Je blaast met zoveel geweld dat alles er gewoon uit komt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 16:22:
Als je toch een rubberen opzet stuk voor je stofzuiger gebruikt kan het dan nog steeds schade toebrengen aan je pc vraag ik me af?
Ja, het gaat vooral om de lucht die langs onderdelen stroomt en zo ladingen opwekt. Jij denkt aan fysiek contact. Dat kan ook gevaarlijk zijn, maar is lang niet de enige boosdoener.

Let er bij compressorlucht wel op dat je soms vocht en andere zaken kunt meeblazen. Uiteraard ben je daarmee nog verder van huis.

• ToWi1989
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:00
Ik blaas mijn pc altijd uit dmv compressor (wel icm luchtdroger!). Fans altijd tegenhouden natuurlijk en wel een beetje met verstand werken. Nooit problemen mee gehad.

Met die busjes perslucht heb je best kans dat je onderdelen bevriest, dus zorg dat alles losgekoppeld is en een tijdje van de stroom af is geweest. Laat na het uitblazen het systeem even acclimatiseren voordat je deze week aansluit!

• PilatuS
  • Niet online
-36- schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 16:19:
Dat is echt niet zo. Als je al iets ergens dieper in blaast, blaas je het daar ook zo weer uit. Iedere PC winkel op de planeet gebruikt een compressor om PC's schoon te maken.

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

@ hierboven, ik heb idd geen compressor maar gebruik meestal een busje perslucht. En ja heb daar wel is mee gehad dat slierten stof in de pci-e slot bleven steken. Ik zeg niet dat blazen verkeerd is maar dat elke methode zijn nadelen heeft.

Stofzuiger houd ik zelf ook uit de buurt van pc componenten maar de logica dat bewegende lucht statische elektriciteit opwekt geld zowel voor blazen als zuigen (dus compressor als stofzuiger). Gevaar van de stofzuiger is bij mijn weten vooral dat de stofzuiger(slang) geladen kan zijn en dus uit de buurt van de componenten moet worden gehouden.

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-02 01:16

martjah

Appel

Ik doe het zelf altijd met de compressor. Fan's idd stil houden als je erop blaast.
Nog nooit problemen mee gehad.

Je kan meestal met een stofzuiger ook blazen. Bij een aantal kan je de slang ook op de uitgang aansluiten als je een kapje open maakt.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02 18:31
Geen probleem. Heb het in mijn stagetijd bij honderden PC's gedaan. Gewoon even de fans vasthouden en gaan met die hap!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:50
ID-College schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 16:52:
Geen probleem. Heb het in mijn stagetijd bij honderden PC's gedaan. Gewoon even de fans vasthouden en gaan met die hap!
Geen probleem om met een stofzuiger dat ding schoon te maken bedoel je?
Zo ja, ga is de posts boven je lezen
Zo nee, helemaal met je eens :)

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2012 17:31 ]

• Hopjesvla79
  • Laatst online: 23:12
pffffff ik begrijp best dat het een beter is dan het ander en dat er mogelijke risico's/gevaren zijn. En het is zeker ook goed om je daar van bewust te zijn maar blijkbaar mag ik dan heel erg van geluk spreken dat ik al jaren eens in de zoveel tijd gewoon met mijn zonder ESD strap geaarde stofzuiger door de pc ga en nog nooit problemen heb gehad. Zelfs de fans krijgen van mij een extra spin, alhoewel ik dat wel een beetje met beleid doe.. Maar toch, echt tegenhouden..nee.... Even de stroom eraf (van de voeding), dat is de enige voorzorgsmaatregel die ik neem..

Doch ik ben wel van mening dat blazen effectiever, in de zin van het stof van de plek krijgen (waar het daarna dan weer neerslaat is een andere vraag), is dan zuigen.

[ Voor 13% gewijzigd door Hopjesvla79 op 26-08-2012 17:37 ]

Hi Ha Hopjesvla

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Hopjesvla79 schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 17:33:
ik al jaren [...] en nog nooit problemen heb gehad.
Ja, dat zeggen alle mensen op de wereld, tot dat het mis gaat. Lekker nutteloze informatie :)

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 17:23:
Sinds jaar en dag blaas ik ook met een luchtcompressor, inclusief een waterscheider.
Dat laatste is zeer aan te raden.
Toen ik de schuifregelaars van een equalizer eens probeerde schoon te blazen, kraakten die daarna zo erg dat hij meteen de kliko in kon.
Je blaast, zeker in potmeters en holtes, dus wel degelijk juist het stof waar je het niet wilt hebben en dat krijg je er met verder blazen ook niet meer uit. :N
Tenzij je zo'n part helemaal uit elkaar haalt.
Vergeet bij een potmeter niet dat het niet alleen stof is waardoor een potmeter gaat kraken maar veel meer het koolstofslijpsel. Koolstofslijpsel kan heel plakkerig zijn en wat je dan krijgt met blazen is dat het zich gaat ophopen en je dan foute impedanties krijgt.

Zelf gebruik ik in elk geval ook een compressor om de pc schoon te maken maar sinds ik nu de Corsair Obsidian 550D heb is het stof in de pc bijna nihiel. Enigste wat goed stof vangt zijn de aluminium stoffilters en deze zijn heel goed schoon te spuiten met een busje perslucht.

Wat dat betreft vind ik aluminium stoffilters stukken fijner als de gewone kunststof filters vooral omdat die aluminium filters gemakkelijker schoon te krijgen zijn. Ook is de bevestiging ervan gemakkelijk in de 550D omdt ie gewoon met magneetjes vast zit.

• Hopjesvla79
johnkeates schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 17:36:
[...]

Ja, dat zeggen alle mensen op de wereld, tot dat het mis gaat. Lekker nutteloze informatie :)
Klopt! ;)
ik vermeld alleen mijn manier van doen. Ik vraag me dan ook af hoe vaak het daadwerkelijk fout gaat. Zoals gezegd, het is wel goed om je bewust te zijn van de mogelijke risico's. Net zoals dat je niet moet schudden met je busje perslucht vlak voordat je het gaat gebruiken....

[ Voor 11% gewijzigd door Hopjesvla79 op 26-08-2012 17:44 ]

Hi Ha Hopjesvla

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Hopjesvla79
Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 17:56:
[...]

Ik weet niet hoe vaak jij participeert in huishoudelijke klusjes, maar zuig eens een kamer met tapijt, zonder het metalen deel van de zuigstang te raken.
Raak na gedane arbeid eens een metalen deel aan en voel de opdonder die je krijgt. :+
Daar gaat ieder modaal elektronisch circuit direct plat van.

Festool levert dan ook niet voor niets "anti-statische" zuigslangen om te voorkomen dat statisch (hout)stof zich ophoopt.
ik heb parket.... :+

Maar goed, ik denk dat het voor de TS inmiddels wel duidelijk is welke mogelijkheden er zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Hopjesvla79 op 26-08-2012 18:03 ]

Hi Ha Hopjesvla

• PilatuS
  • Niet online
Het merendeel van de wereldbevolking drinkt ook slootwater, terwijl wij hier intussen weten dat dat niet aan te raden is.
Dat iedereen het doet is helaas een matig argument. :+
Kom op zeg.

Als het grootste deel slootwater drinkt doen ze dat omdat het niet anders kan. Ze doen het heus niet als er een kraan met schoon water beschikbaar is.

Het is een sterk argument omdat als vrijwel iedereen het op die manier doet het zeer waarschijnlijk de beste manier is, anders zou het merendeel het niet doen.

Verwijderd

PilatuS schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 18:11:
Het is een sterk argument omdat als vrijwel iedereen het op die manier doet het zeer waarschijnlijk de beste manier is, anders zou het merendeel het niet doen.
Nee, het is een behoorlijk belabberd argument en een regelmatig gemaakte fout; de mening van de meerderheid is niet per definitie de waarheid of een goede.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 23:12

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ik ken iemand die zijn moederborden in een bak met industriële ontvetter legt, daarna onder de kraan afspoelt en op de verwarming laat drogen. Hij zweert nog nooit problemen er door gehad te hebben.

Ik moet toegeven, ze komen weer als nieuw onder de kraan uit hoor :P

Terug on topic dan maar:

Een pc kan inderdaad uitvallen door over verhitting. Met name de voeding, processor en de videokaart (alle delen met actieve koeling dus) zijn gevoelig hiervoor. Omdat er door de jaren heen stof ophoopt tegen de heatsink onder de ventilator.

Het verwijderen van stof doe je het beste met (pers) lucht en een borsteltje of kwast. Haal altijd eerst de stroom van het systeem voordat je begint. Demonteer het schoon te maken onderdeel (voor zover mogelijk) uit de kast en neem het mee naar buiten om het daar te schoon te maken.

Bij het schoonmaken van ventilatoren is het beter deze niet keihard te laten draaien in een stroom van perslucht omdat er simpelweg exemplaren tussen zitten die hierdoor de geest geven. (Het heeft verder ook geen nut om een ventilator 3000 toeren te laten draaien)
Probeer te voorkomen dat je het stof in het hart van de ventilator blaast.
Zelf gebruik ik een vochtig doekje in plaats van lucht om de bladen één voor één van de ergste plakzooi te ontdoen.

Als de garantie van de voeding is verlopen zou je hem open kunnen schroeven om het makkelijker/beter te kunnen schoonmaken.

Mocht je zelf handig genoeg zijn kan je meteen de koelpasta van de processor en eventueel videokaart (mits de garantie dit toelaat) vervangen door verse.

Ps @Johnbytheway:

Faders hebben een laagje geleidende olie/vet om het soepel te laten bewegen. Dit dien je niet te verwijderen.

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Kwastje was nog niet langs gekomen. Zelf gebruik ik deze ook vaak voor fans en lastige hoekjes van het koel element. Maar wat ik me dan afgraag in hoeverre is het verantwoord een printplaatje af te borstellen?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
-36- schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 17:33:
Kwastje was nog niet langs gekomen. Zelf gebruik ik deze ook vaak voor fans en lastige hoekjes van het koel element. Maar wat ik me dan afgraag in hoeverre is het verantwoord een printplaatje af te borstellen?
In principe kan dat wel wanneer het een borsteltje is zonder statisch geladen haartjes, want soms heb je wel eens van die kwasten die statisch geladen zijn en dan is het niet zo verstandig. Of het veel zin heeft is een andere kwestie en goed wegblazen met perslucht eigenlijk al voldoende is voor een printplaat.

Waar wel een kwastje handig voor is is bij koelribben want daar wil zich nog wel eens stof in nestelen wat vaak met perslucht dan ook moeilijker eruit te blazen valt.

Verwijderd

Kwastjes zijn vaak van kunststof en dat levert natuurlijk statische elektriciteit op als een gek. Of natuurharen per definitie beter zijn weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat die anders reageren.

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 22:22:
[...]

Nee, het is een behoorlijk belabberd argument en een regelmatig gemaakte fout; de mening van de meerderheid is niet per definitie de waarheid of een goede.
We hebben het hier niet over welke religie de juiste zou zijn. Het gaat hier om of het aan te raden is een boterham te smeren met een mes of een theelepel. Aangezien de meerderheid dit doet met een mes is dat waarschijnlijk de juiste manier. Tuurlijk kan je niet zomaar er vanuit gaan dat iets zo is omdat de meerderheid dit vind. Bij iets simpels als de beste manier om iets te doen kan je dat wel.
Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 19:23:
Kwastjes zijn vaak van kunststof en dat levert natuurlijk statische elektriciteit op als een gek. Of natuurharen per definitie beter zijn weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat die anders reageren.
Kwasten van varkenshaar is hier de oplossing voor. Dan heb je geen last van statische ladingen.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-02 11:24
Doe het al jaren gewoon met de stofzuiger. Nog nooit problemen gehad misschien dak wel gewoon geluk heb dan. Doe het overigens met een rubber opzetstuk.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

Fan losschroeven en het stof, dat zich tot een stevige bal heeft gevormd, er zo in 1x uitpakken? :P In de vuilnisbak dr mee, ff handjes wassen, fan terugschroeven, klaar. :)

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Kaasbroodje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-02 18:29
Ik gebruik zo'n lucht pompje om bv een luchtbed mee op te blazen ( of ballonnen ) komt goed wat lucht uit ( 700 Watt ), en zo heb je ook niet echt last van vocht omdat het geen gecomprimeerde lucht is ;)

Verwijderd

Kaasbroodje schreef op zondag 02 september 2012 @ 17:21:
Ik gebruik zo'n lucht pompje om bv een luchtbed mee op te blazen ( of ballonnen ) komt goed wat lucht uit ( 700 Watt ), en zo heb je ook niet echt last van vocht omdat het geen gecomprimeerde lucht is ;)
Maar zou je dan niet weer het probleem hebben met dat er mogelijk weer statische elektriciteit wordt opgebouwd?
Pagina: 1