Toon posts:

Laptop nodig voor school: 3d-cad

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit op de HTS en moet programma's gebruiken zoals solidworks, 3d-cad/ontwerp programma's. vrij zwaar programma als je grotere onderdelen&assembly's maakt.
Ik wil er ook wel graag een beetje op gamen (zonder haperen) en films erop kijken zou ook wel leuk zijn.
Het beeldscherm moet minimaal 15 a 16 inch zijn
Mijn budget ligt zo rond de 650 euro, maar dat is misschien nog wel een beetje te rekken.
Nou snap ik erg weinig wat alle specs inhouden en wat alles betekent dus vind het nogal lastig om te bepalen welke laptop aan mijn eisen voldoet.
Welke laptop zouden jullie mij aanraden?

Alvast bedankt,
Thom

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2012 12:14 ]

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:35
voor 650 euro wordt het niet bepaald gemakkelijk een laptop te vinden die grafisch het werk allemaal voor je aan kan. zoek een laptop waar een redelijk goede grafische kaart zit, interngeheugen met 8 gb (toekomst gericht) en een krachtige processor.

tevens adviseer ik je een full hd scherm te nemen. deze extra pixels bieden je meer "werk"ruimte.

wil je de laptop ook thuis gebruiken of heb je thuis nog een goede pc staan die al het cad-werk aan kan? indien dat niet het geval is zou ik kijken naar de mogelijkheden om je budget wat op te schroeven...

misschien is dit dan iets voor je:
http://tweakers.net/price...56vm-s4032v.html#tab:info

[ Voor 9% gewijzigd door koentjuh1987 op 26-08-2012 12:18 ]

...

Verwijderd

Dat is wel erg buiten zijn budget..

Met de truuks uit Dell Waardebonnen Topic - Deel 2 heb je voor een paar euro meer een inspiron 15R SE met 1080p scherm. Dat vind ik eigenlijk de enige optie in deze prijsklasse. De N56 is beter, maar ook zeker duurder.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2012 12:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik dacht al dat dat aan de lage kant was, vandaar dat ik zei dat ik het wat kon rekken.
Thuis hebben we geen goede vaste computer waar cad-werk op kan doen, wil dus voornamelijk op mn eigen laptop aan cad werken.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:35
dell is inderdaad ook nog een optie. maar als je een laptop wil waar je de komende tijd nog verder mee wil dan zou ik toch voor de asus gaan. kwalitatief een goede laptop voor hetgeen wat je ervoor betaald.

Toen ik aan mijn eerste studie begon had ik ook een laptop aangeschaft die mooi in mijn budget paste (zo rond de 600-700 euro. Achteraf had ik toen beter iets meer geld uit kunnen geven want na 2 jaar was het echt over met de pret. Neem dat in je overweging mee. Het is nu namelijk zonde om een laptop te kopen die in je budget past terwijl je over 1,5 jaar bij wijze van alweer een nieuwe moet aanschaffen omdat je specs niet meer voldoen.

kijk daarnaast ook naar:
- bouwkwaliteit
- garantie (over het algemeen is dat bij dell en asus wel goed geregeld)
- upgrade mogelijkheden (mogelijk wil je in de toekomst een ssd-schijf plaatsen wat je perfomance een flinke boost geeft.

...

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb je wel gelijk in.
Maar het blijft toch veel geld.
Is er misschien nog een die iets dichter bij m'n budget komt en die zich toch kwalitatief aan die asus meten?

Verwijderd

Je kan kiezen tussen de inspiron en de asus (en de lenovo Y580, maar ik zie niet echt waarom je die zou nemen..). Dus nee, er zit niets tussen de inspiron en de asus.
koentjuh1987 schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 12:46:
Toen ik aan mijn eerste studie begon had ik ook een laptop aangeschaft die mooi in mijn budget paste (zo rond de 600-700 euro. Achteraf had ik toen beter iets meer geld uit kunnen geven want na 2 jaar was het echt over met de pret. Neem dat in je overweging mee. Het is nu namelijk zonde om een laptop te kopen die in je budget past terwijl je over 1,5 jaar bij wijze van alweer een nieuwe moet aanschaffen omdat je specs niet meer voldoen.
Dat hangt van de studie af. Bij mij werkt het gros van de studenten met laptops van 3-5 jaar oud. Dat voldoet uitstekend. Ik hoor niemand klagen dat de processor te traag is (behalve dan 1 iemand die full-disk-encryption draait op een processor zonder AES-II ondersteuning). Ik heb iedereen ook al overtuigd een SSD aan te schaffen, wat ook kan helpen :P

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan zal ik die twee goed bekijken.
je noemde die inspiron 15R se, daar zijn 4 versies van,
welke bedoelde je, die voor 799? hoeveel scheelt het met die waardebonnen?

Verwijderd

Topicstarter
Nou was ik benieuwd waarom deze twee niet geschikt, (misschien ook wel) zijn?
http://www.mediamarkt.nl/...,10259,350521,291409.html
&
http://www.mediamarkt.nl/...,10259,350521,425671.html

lijken qua specs best wel op degene die jullie noemden, maar ik weet er niet zoveel van dus kan het mis hebben
Deze komen namelijk wel wat dichter in de buurt van mijn prijsklasse

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2012 22:02 ]

Verwijderd

Beide laptops hebben geen 1080p scherm. Je moet echt een 1080p scherm hebben als je een beetje fatsoenlijk werk wilt kunnen doen. De 2 laptops zijn ook vrij duur qua specificaties. De inspiron 15R SE kost hetzelfde, komt ook met i7, en bevat een 1080p scherm.

• joost12345
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-05-2024
Een vraagje tussendoor dan, de n56 is de beste voor deze werkzaamheden, maar dan rond de 850 euro?
Loont het dan om er nog 100 euro extra tegenaan te gooien of heb je daarvoor een niet heel veel beter model te pakken?

• Sjoerd611
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-11 13:39
Ik denk dat de ASUS K75VM-TY126V voldoende is, een 1080p scherm is echt niet persé nodig (ik vind het persoonlijk zelfs minder fijn werken op een 15,6 inch scherm)
Maar mocht die 100 euro makkelijk voor handen liggen dan zou ik wel de N56 nemen aangezien dat echt een meerwaarde bied in dit geval

Verwijderd

Volgens mij komen budget en eisen aan de laptop niet helemaal overeen. Ik zou me ook zeker even verdiepen in de eisen die 3D design stelt aan een grafische kaart. Als ik kijk naar de eisen voor een graka bij workstations voor 3D design dan ben ik bang dat een laptop in die prijsklasse een te lage resolutie en een te magere graka gaat hebben. 2 mogelijke oplossingen:

1) kijk of jouw school een laptop programma heeft. Zij bieden vaak krachtige pcs aan met goede specs tegen zeer schappelijke prijzen.
2) kijk 2e hands naar een jonge 1/1.5 jaar oude laptop met betere specs. De processor is niet heel belangrijk voor wat je zoekt; scherm en graka echter wel!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 02:22:
De processor is niet heel belangrijk voor wat je zoekt; scherm en graka echter wel!
Dit hangt sterk van de software af. Sommige software heeft helemaal niets aan een beetje GPU, terwijl die dan juist weer smult van een stevige processor. Ik denk dan aan bijvoorbeeld Solidworks, dat ik zelf gebruik, waarbij de GPU (ondanks sappige verhalen over FirePro/Quadro-kaarten) vooral leuk is voor fancy eyecandy. Voor het rebuilden van je assemblies wil je daarentegen een fijne processor hebben, het liefst met goede singlethreaded performance.

Ik zeg absoluut niet dat dat gelijk is bij alle programma's, maar zoek wel goed uit wat geldt voor het programma/de programma's die jij wilt gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
heel erg bedankt voor de reacties,
dan ga ik toch voor de n56.
nogmaals erg bedankt voor het goede advides;)

• joost12345
Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 02:22:
2) kijk 2e hands naar een jonge 1/1.5 jaar oude laptop met betere specs. De processor is niet heel belangrijk voor wat je zoekt; scherm en graka echter wel!
Is deze laptop niet wat?
pricewatch: Asus W90VP-UZ003K .. te oud?

Of een pricewatch: HP Elitebook 8560w (LY525EA) deze is een stuk nieuwer maar heeft wel een kleiner scherm.

Als deze voor 800 euro tweedehands zijn te verkrijgen, is dat dan een goede koop?

Verwijderd

...hij doelde op de schermkwaliteit en schermresolutie. Niet formaat stoeptegel.

• joost12345
Ik denk dat ik de clou niet snap :/

[ Voor 4% gewijzigd door joost12345 op 27-08-2012 20:49 ]

Verwijderd

Mig29 meld dat het scherm belangrijk is. Vervolgens kom jij aan et een 18.4" notebook. Dat is toch wat anders dan er wordt bedoeld.

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Holy bananen, dat ding weegt meer dan 6kg 8)7

Sorry, 800 EUR daarvoor is echt een kat in de zak kopen.

[ Voor 39% gewijzigd door Omni op 27-08-2012 21:24 ]

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• joost12345
Oke, dan is die Asus misschien een beetje te lomp, maar had ook niet echt goed opgelet bij het kijken naar de specificaties :F kwam hem eigenlijk toevallig tegen op mp en hij zag er wel mooi uit :+

En wat van de HP 8560? Volgens het 3d ontwerpprogramma (deze hebben een lijst met aanbevolen laptops) zou deze het aan moeten kunnen. Heb op mp een versie met de volgende specs gevonden:

- Processor: Intel i7-2630M QuadCore
- Geheugen: 4GB 1333 DDR3
-1e schijf: Kingston SSDNow V+100 96GB
- 2e Schijf 500 GB 7200RPM
- Scherm: 15.6" FHD WVA f/CAM Display 1920x1080
- Video: NVIDIA Quadro 1000M

Kan ik deze kopen voor 850 euro of kan ik beter de N56 kopen voor 850 euro? Op het eerste gezicht lijkt het allemaal een beetje hetzelfde (volgens notebookcheck zijn de videokaarten vergelijkbaar, maar de processor van de n56 beter) daartegenover staat de ssd schijf.

Verwijderd

Zoals gezegd vraagt Solidworks vooral een stevige singlethreaded performance. Veel geheugen, veel cores of een sterke GPU kunnen aardige extraatjes zijn, maar zijn niet de kern van je ervaring. Let er ook op dat de Quadro's workstationkaarten zijn; bedoeld voor zaken als Solidworks, maar minder geschikt/geoptimaliseerd dan normale kaarten voor spellen.

Trek je er het uitrenderen van plaatjes ook nog bij komen er uiteraard de eisen die daarbij horen ook nog bij; zoveel mogelijk zo snel mogelijke cores en HT als het even kan. Overigens kan je renderen op ongeveer iedere computer doen, maar dan zul je in sommige gevallen gewoon even wat meer geduld moeten hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2012 23:25 ]

• joost12345
Dat de Nvidia kaart bedoeld is voor solid works / inventor is voor mij dan een pluspunt.
En aangezien de single thread (maar ook algemeen?) prestaties van de cpu's weinig verschillen (vlgs notebookcheck) lijkt mij de HP dan de beste keus?

Wanneer ik veel zal moeten renderen zal ik maar even moeten wachten inderdaad. Denk ook niet dat ik veel zal renderen eigenlijk.

• joost12345
http://link.marktplaats.nl/582071406 Dit is de mp ad die ik op het oog had. Groot voordeel lijkt mij ook de SSD schrijf, voor zover ik heb gezien zit die niet in de N56?
Ook heb ik begrepen dat de n56 gelijk al aan zijn maximale memory zit, maar dat er bij de HP eventueel nog meer bijgestopt kan worden.

[ Voor 28% gewijzigd door joost12345 op 28-08-2012 16:01 ]

• Omni
  • Niet online

Omni

Voor een tweedehandslaptop vind ik het wel érg duur. Zeker als ik bedenk dat de TU een laptopprogramma heeft waar je een 8570W nieuw krijgt met dezelfde voorwaarden en betere specs dan deze voor 958 EUR. Ik zou dus nooit 850 neertellen voor een jaar oude laptop met mindere specs.

Zie: http://www.icto.tudelft.n...ct/laptop-specifications/

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• joost12345
Hmm, van die TU regeling kan ik helaas geen gebruik maken omdat ik geen student ben daar.
Bottomline is dus dat 2e hands (ze zijn allemaal ongeveer even duur) eigenlijk niet lonend is?

• Omni
  • Niet online

Omni

Ken je geen TU studenten in Delft, Eindhoven of aan de UT? Wellicht dat iemand bereid is er een voor je te regelen, mochten de andere universiteiten een gelijksoortig laptopprogramma hebben (de meesten hebben dat).

Hoe dan ook vind ik het niet de moeite waard, maar begrijp ik dat je het interessant kan vinden gezien jouw mogelijkheden (helaas) beperkt zijn.

• joost12345
Heb geen goede kenissen die TU doen helaas. Maar ik denk dat ik dan misschien ook in de problemen kom met levertijd oid. Heb hem volgende week al nodig.

Ik dacht zelf (vooral na de opmerking van Mig29) dat ik voor hetzelfde geld een tweedehands met betere specificaties kon krijgen. Zelf vind ik krassen of gebruikerssporen niet echt van belang, het gaat meer om de prestaties.

Ik weet nu eigenlijk nog steeds niet goed wat nu het beste is, je zegt inderdaad zelf als dat 850 een hoop is voor die 2de hands, maar hij is (volgens mij 8)7 ) wel beter dan die nieuwe n56. Klopt dat?

• joost12345
productreview: Asus N56VZ-S4035V-NL review door Bombraker

Heb begrepen dat deze aanbieding van de campusshop niet eens zo verkeerd is? Veel mensen hebben hem gekocht omdat ze de opleiding ontwerpen gaan doen volgens commentaar op de reviewsite. Het enigste verschil is de beeldkaart en die is volgens notebookcheck een stuk beter, terwijl de laptop maar 30 euro meer kost. En waarschijnlijk is hij ook een stuk beter en sneller leverbaar.

Is dit een logische gedachtengang?
Pagina: 1