Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dolby surround set vervangen

Pagina: 1
Acties:

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-11 17:01
Maandag ga ik een nieuwe tv aanschaffen en wil daarbij eigelijk ook een nieuwe geluidsset, momenteel heb ik een dolby surround set van Sony die dvd/bluray etc kan afspelen, geen hoogwaardige kwaliteit maar voldoende. Ik zoek naar een redelijke set zonder afspeel functionaliteit zoals dvd etc, dus ik kom terecht bij een set met alleen versterker + speakers, daarbij heb ik momenteel 5 speakers + sub en wil dit minimalizeren naar 2 speaker en wel/geen sub, en de versterker moet minimaal 3x optical audio (gebruik nu een handmatige switch hiervoor).
Uiteraard heb ik zelf gezocht dan komik bij sets van marantz, harmon kardon, bose etc maar dan zit je meteen 1000+ en dat is voor een niet audiofiel totaal niet interessant.

[ Voor 13% gewijzigd door Hari-Bo op 26-08-2012 11:10 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Aan welk budget zat je dan wel te denken? En heb je die drie optische ingangen nog nodig als je een receiver met HDMI neemt? Sowieso de vraag of je nog wel optisch en dergelijke nodig hebt, want veel voordelen als DTS en DD 5.1 doorsturen heb je met een 2.0 niet nodig.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

De vraag is eigenlijk wat je precies zoekt. Je geeft aan dat je op zoek bent naar een set die losse luidsprekers kan aansturen, beschikt over een drietal optische aansluitingen en die al dan niet beschikt over een subwoofer. Verder vraag ik me af waarom je gaat voor een versterker met 3 optische inputs, ze zijn er wel, maar dan kijk je toch vaak in een wat hogere prijsklasse. In principe is het zelfs niet eens nodig als je je apparaten aansluit via hdmi.

Een beetje receiver van bijvoorbeeld Marantz (NR1602 of zijn opvolger) komt wellicht al een heel eindje in de richting. Blijft natuurlijk wel dat je dan nog luidsprekers nodig hebt. Het enige advies dat ik je hiervoor kan even is ga luisteren. Niemands smaak is hetzelfde en dure hifi merken hoeven het niet perse af te leggen tegen exemplaren die goedkoper en wellicht wat minder bekend zijn. Verder is de keuze van een subwoofer zeer persoonlijk. Kijk je veel films dan is een subwoofer leuk omdat het de effecten lekker dik aanzet en vrijwel alle films beschikken over een apart subwoofer geluidsspoor. Luister je veel muziek dan is een subwoofer bij sommige genres een aanrader, maar je kunt altijd nog upgraden zolang je receiver maar beschikt over de juiste aansluitingen

• Hari-Bo
Het drietal optical audio input gebruik ik voor mijn popbox, xbox, tv tuner om geluid via geluidsinstallatie af te spelen, want via hdmi gaat ook geluid (en beeld uiteraard) mee maar naar de tv, maar daar wil ik uiteraard geen geluid mee afspelen. Dit kan ik toch niet anders oplossen?

[ Voor 14% gewijzigd door Hari-Bo op 26-08-2012 11:55 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Verwijderd

Hari-Bo schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 11:55:maar daar wil ik uiteraard geen geluid mee afspelen. Dit kan ik toch niet anders oplossen?
Waarom zou je daar geen geluid mee af willen spelen? Gaat prima hoor, digitaal blijft naar mijn mening digitaal. Of je het nou optisch wegstuurt of via hdmi. Eventueel geluidsverschil (mocht dat al aanwezig zijn) ga je waarschijnlijk toch pas horen als je luidsprekers en receiver in een hele andere prijsklasse gaan vallen.

Vooralsnog zou ik alles gewoon via hdmi laten lopen, de voordelen wegen gewoon zwaarder dan de eventuele nadelen. Het geluid gaat via de receiver naar de luidsprekers (volume van de tv schakel je uit), het beeld blijft uiteraard naar de tv lopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2012 12:05 ]

Verwijderd

Hari. ben je voornemens alleen je geluid aan te sluiten op je versterker, met parallel hieraan een HDMI kabel naar je TV?

Niet doen.

• Hari-Bo
Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 12:08:
Hari. ben je voornemens alleen je geluid aan te sluiten op je versterker, met parallel hieraan een HDMI kabel naar je TV?

Niet doen.
Hoe moet het anders dan, want je wilt toch beeld naar je tv (via HDMI) en daarbij geluid naar je versterker (via optical audio)?

[ Voor 8% gewijzigd door Hari-Bo op 26-08-2012 12:24 ]

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 22:05
Waarom sluit je niet alles op je tv aan en dat geluid van de tv naar een goede stereo versterker?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:46
Hari-Bo schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 12:22:
Hoe moet het anders dan, want je wilt toch beeld naar je tv (via HDMI) en daarbij geluid naar je versterker (via optical audio)?
Je kunt de apparaten toch gewoon via hdmi op de receiver aansluiten en die vervolgens via een enkele hdmi naar de tv?

• Hari-Bo
Nielson schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 12:31:
[...]
Je kunt de apparaten toch gewoon via hdmi op de receiver aansluiten en die vervolgens via een enkele hdmi naar de tv?
Mijn huidige surround set kan dat niet, vandaar dat ik deze oplossing heb gekozen. Dan heb ik voldoende aan 3x hdmi in mijn nieuwe opstelling. :)

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Voor 2.0 zou ik een mooie stereoversterker neerzetten. Vooral in de lagere segmenten zit er vooral in de voorversterker behoorlijk wat verschil. Alles op de TV aansluiten en dan een interlink van de TV naar de versterker.

En ik mis nog steeds een budget...

[ Voor 28% gewijzigd door FeaR op 26-08-2012 12:46 ]

• Hari-Bo
FeaR schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 12:43:
Voor 2.0 zou ik een mooie stereoversterker neerzetten. Vooral in de lagere segmenten zit er vooral in de voorversterker behoorlijk wat verschil. Alles op de TV aansluiten en dan een interlink van de TV naar de versterker.

En ik mis nog steeds een budget...
Het budget zal rond de 300 Euro zijn, en de mooiste opstelling zou ik alles aansluiten op versterker en dan 1x HDMI naar de TV. Maar ik dacht zodra je dit aansluit op een versterker dan alleen nog maar geluid doorgaat naar de TV.

Ik snap dat het geen top-of-the-bill opstelling wordt, maar dat is mijn huidige sony surround set ook niet en voldoet prima.

[ Voor 18% gewijzigd door Hari-Bo op 26-08-2012 12:49 ]

Verwijderd

FeaR schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 12:43:
Voor 2.0 zou ik een mooie stereoversterker neerzetten. Vooral in de lagere segmenten zit er vooral in de voorversterker behoorlijk wat verschil.
Je moet dan alleen even rekening houden met de audio-out van de tv ontvanger. Deze moet dan een analoog uitgang hebben die past op je receiver of een optische. Maar ik geloof (weet dit niet zeker) dat optische aansluitingen op een stereoversterker of receiver niet erg vaak worden toegepast.

Blijft dat ik zou gaan voor een leuke receiver, geluidstechnisch hoor je het verschil waarschijnlijks nauwelijks en wil je het wel horen dan zul je met duurdere luidsprekers rekening moeten houden. Een receiver biedt daarnaast vaak voordelen als AirPlay, hdmi doorvoer, audysee of een internet aansluiting en zal wellicht in jou geval een beter aansluiten bij wat je wil. Op een receiver kun je uiteraard ook gewoon stereo werken en mocht je ooit nog eens terug willen naar een 5.1 opstelling dan heb je die mogelijkheden nog steeds.

Overigens lees ik net dat je budget 300 euro is, is dat voor receiver en boxen samen of alleen voor de receiver? In het eerste geval is 300 euro best krap wil je echt een beetje leuke allround set aanschaffen. Je zou dan kunnen kijken naar een Sony home cinema bijvoorbeeld of vergelijkbaar Philips. Je moet dan wel zeer goed uitkijken met het aantal beschikbare aansluitingen want dat is op dit soort setjes vaak zeer beperkt. Is het 300 euro voor receiver een x budget voor de luidsprekers dan zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar een Yamaha versterker in combinatie met iets van Boston bijvoorbeeld

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2012 12:59 ]

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Voor 300 euro haal je zeker veel meer kwaliteit in huis als je voor een stereoversterker gaat en twee speakers. Goedkope speakers kunnen nog best goed klinken als je er een redelijke versterker achter zet. Al zal je wel naar tweedehands moeten kijken, want nieuw ga je hier echt weinig leuks voor vinden. Beetje versterker kost dat al. Aan Audyssey ga je met 2.0 niets hebben aangezien je speakers afstellen kinderspel is: op large en meer is het niet. Mits Audyssey al complete aangezien er geen compete 5.1 staat.

• Hari-Bo
FeaR schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 13:08:
Voor 300 euro haal je zeker veel meer kwaliteit in huis als je voor een stereoversterker gaat en twee speakers. Goedkope speakers kunnen nog best goed klinken als je er een redelijke versterker achter zet. Al zal je wel naar tweedehands moeten kijken, want nieuw ga je hier echt weinig leuks voor vinden. Beetje versterker kost dat al. Aan Audyssey ga je met 2.0 niets hebben aangezien je speakers afstellen kinderspel is: op large en meer is het niet. Mits Audyssey al complete aangezien er geen compete 5.1 staat.
2de hands is voor mij ook geen probleem, maar welke modellen moet ik dan naar gaan kijken?

Pagina: 1