Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-04 19:56
Op de zeer korte termijn heb ik een nieuwe laptop nodig. Als het dan toch moet, dan direct goed.

Hoezeer ik ook naar laptops kijk, het is de MacBook die er telkens weer met mijn aandacht vandoor gaat. De MacBook Pro Retina, die ik nu op het oog heb, roept echter wel wat vragen op.

De resolutie van het scherm is zeer hoog, en ik lees veel verhalen op het internet dat, bijvoorbeeld, het scrollen in Safari traag gaat. Bij de één treed dit probleem op als hij veel programma's open heeft staan, bij de ander zelfs met alleen Safari. Bij sommigen is het probleem opgelost door alleen de dedicated GPU te gebruiken, en dat lijkt mij een beetje jammer. Een dedicated GPU zuigt natuurlijk meer stroom.

Mijn vraag: wie kan dit bevestigen, en is er buiten de dedicated GPU-oplossing nog een andere manier?

Als dit probleem te maken heeft met het feit dat de hardware de hoge resolutie simpelweg niet aankan, is het dan niet mogelijk om gewoon lekker op 1920x1080 te werken?

Heeft iemand ervaringen met Linux op de Laptop? Is het mogelijk om Linux en OSX te dual-booten? Of misschien met Windows te triple-booten? Zijn hier enige limitaties in? Op het internet lees ik hier tegenstrijdige verhalen over.

Er zijn ongetwijfeld nog meer vragen, maar die komen later wel.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 458955

Scrollen traag pardon ? Wat een onzin, het ding kan meerdere displays tegelijk aan zonder lag.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 458955 op 26-08-2012 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1980
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-04 09:06
Die van mij werkt prima. Geen lag of iets dergelijks....
2.6 / 512 / 16Gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 458955

wat je leest is: lion vs mountain lion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxr king
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04 22:06
Ik heb sinds gisteren mijn eerste Mac gekocht en ook de Retina versie, moet eerlijk zeggen dat me tot nu toe niks geen rare dingen zijn opgevallen. Ook heb ik het LG scherm wat misschien niet positief is maar heb nergens last van (tot nu toe). Moet ook wel zeggen dat ik geen testjes ga doen wat op internet staat om fouten op te zoeken.

Succes met je keuze, het is echt een pracht apparaat

Osx is trouwens wel een beetje wennen als je enkel windows gewent bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
Is het ook mogelijk om die Retina MBP op een lagere (1920x1080) te kunnen gebruiken? Of ziet het er dan echt niet meer uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dat is eigenlijk wat Apple wil dat je doet. Maar ik zou je aanraden eens wat meer reviews van de Retina door te nemen. Daar wordt dit uitgebreid besproken. Bijvoorbeeld die van Anandtech.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrikkkk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-04 20:44
Heb sinds gisteren ook een retina (basis model) en ik ben hier ongeloofelijk tevreden van. Ik moet wel zeggen dat ik Lion precies iets responsiever vond dan ML (je krijgt een gratis update btw.) Ik denk dat het bij 1.8.2 wel een stuk vlotter gaat. Al moet ik wel zeggen dat het nog steeds ongeloofelijk snel gaat.
Wat de resolutie betreft, je werkt niet effectief op 2800 X1800 , dit wordt gewoon gebruikt voor de rendering van het beeld. Je kan kiezen tussen de 'best for retina' optie wat eigelijk gewoon 1440 x 900 is, of een 1650 x 1050 alternatief. Persoonlijk gebruik ik hem op 'meer ruimte', wat 1920 x 1200 is, en dit is haar, maar dan ook haarscherp. Je moet natuurlijk wel goede ogen hebben , maar ik vind alles goed leesbaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-04 21:36
Joseph schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 11:37:
Is het ook mogelijk om die Retina MBP op een lagere (1920x1080) te kunnen gebruiken? Of ziet het er dan echt niet meer uit?
Hier een screenshot van de opties die beschikbaar zijn:
Afbeeldingslocatie: http://macperformanceguide.com/images/mbpRetina2012/prefs-Retina-scaling.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:12
Joseph schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 11:37:
Jij snapt denk ik niet hoe de resoluties werken. ;)
De MacBook Pro Retina draait gewoon op 1440x900 resolutie. Dat is de Best for Retina. Alle pixels zijn namelijk opgebouwd uit 4 pixels (maal 2 dus).
Dus je werkt niet native in 2880x1800 (want dan zie je niets meer), maar gewoon in 1440x900 en omdat één pixel dan dus uit 4 pixels bestaan is alles dus haarscherp.

Je hebt echter gewoon de optie om 'm in 1680x1050 of 1920x1200 te draaien. Het ziet er dan ook gewoon scherp uit. Echter de optimale Retina resolutie is gewoon 1440x900.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-04 12:41
Rivanov schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 12:32:
[...]

Jij snapt denk ik niet hoe de resoluties werken. ;)
De MacBook Pro Retina draait gewoon op 1440x900 resolutie. Dat is de Best for Retina. Alle pixels zijn namelijk opgebouwd uit 4 pixels (maal 2 dus).
Dus je werkt niet native in 2880x1800 (want dan zie je niets meer), maar gewoon in 1440x900 en omdat één pixel dan dus uit 4 pixels bestaan is alles dus haarscherp.

Je hebt echter gewoon de optie om 'm in 1680x1050 of 1920x1200 te draaien. Het ziet er dan ook gewoon scherp uit. Echter de optimale Retina resolutie is gewoon 1440x900.
Dan ziet het er toch exact uit als op de 15" normale versie? :p
Hij gebruikt wel degelijk de volledige resolutie, maar alles wordt groter weergegeven. Sommige afbeeldingen (of onderdelen in een applicatie dus) zijn nog niet in hoge resolutie beschikbaar en zien er dus 'uitgerekt' (lees: hetzelfde als op een non-retina MBP) uit

🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-04 08:09
Ik heb een ook een rMBP. Ik heb geen enkele last van langzaam scrollen in Safari, veel of weinig tabs. Zie eventueel mijn review voor meer info.

@bn326160: volgens mij heeft u helemaal gelijk. Als elk pixel uit 4 pixels zou bestaan, zoals rivanov voorstelde, dan zouden we natuurlijk niks hebben aan al die extra pixels en wordt het er niet scherper van.
Volgens mij geldt dat met een hogere resolutie de pixels 'kleiner' worden. Grof voorbeeld: 100 pixels op een resolutie 1 cm^2 en op een hogere resolutie 100 pixels 0.1cm^2.
Hierdoor zouden bv. alle logo's dus kleiner afgebeeld zijn op het bureaublad bij een hogere resolutie (als men nog steeds dezelfde afmetingen in pixels voor een logo zou gebruiken).
Om dit te voorkomen wordt het aantal pixels per logo vergroot, waardoor het logo dus groter wordt.
Deze omzetting is belangrijk en moeilijk. Safari kan dit, Firefox nog niet.

bn3012512402424, kunt u dit bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:02
En dus klopt het wat Rivanov zegt :) Elke pixel van de normale MBP wordt door het retinascherm met 4 pixels weergegeven.

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
Hmm ja maar zo klinkt het als een soort eenvoudige 1 op 4 mapping. Dat is niet het geval, er gaat wel een speciale rendering aan vooraf zodat het vloeiender/smoother wordt. Deze rendering resulteert uiteraard uiteindelijk wel in 4 pixels die 1 pixel 'vertegenwoordigen' indien voor hogere resolutie gekozen wordt. Echter hoeven ze niet allemaal dezelfde kleur te hebben (om het geheel dus smoother te kunnen maken).

Maar zijn essentie is dan misschien eigenlijk wel hetzelfde ja :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Daniel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-04 16:26
Sluuz schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 16:10:
En dus klopt het wat Rivanov zegt :) Elke pixel van de normale MBP wordt door het retinascherm met 4 pixels weergegeven.
Dit geldt alleen voor afbeeldingen etc, vector-based zaken, zoals illustraties en tekst maken natuurlijk wel gebruik van de extra pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
@DJ Daniel, ik begrijp niet helemaal wat je probeert uit te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzana
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-12-2022
Ik gebruik sinds kort een rMBP 2.3GHz/8GB/256GB en merk dat het scrollen alleen op bepaalde websites traag / haperend gaat. Het beste voorbeeld is Facebook (en dan de Newsfeed voornamelijk), vanwege het feit dat er veel verschillende objecten op de pagina weergegeven worden. Source blijf ik je even schuldig, maar heb het in een artikel gelezen dat het scalen van de resolutie beschreef.

Het haperen gebeurt zowel in Safari als in Chrome, en ik merk verder ook geen verschil tussen Lion en Mountain Lion. Het wijzigen van de resolutie maakt ook of weinig uit; ik gebruik 1920x1200 scaled en heb het ook even met 1440x900 'Best for Retina' getest. Het is niet zo dat browsen hierdoor onmogelijk wordt, maar ik kan me voorstellen dat gebruikers zich hieraan storen. Having said that, het is eigenlijk alleen FB waar ik het merk, dus het is echt een uitzondering in mijn ogen.

Voor de rest is de machine bijzonder capabel voor wat ik ermee doe. De applicaties waar ik het meeste baat bij de snelheid heb zijn SABnzb en Diablo 3. Ik heb voor de Retina versie echter gekozen vanwege het scherm en dat is toch echt wel ongeëvenaard.

Disclaimer: ik kom van een 2007 MBP 2.2GHz C2D (SR) dus voor mij is de rMBP in alle opzichten een verademing.

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Ik gebruik ook "more space" zodat er meer op het scherm past (kleinere ikonen, dunnere menu bar)

ik vind de beeldscherm settings van de lion/retina een achteruitgang. ik had liever een rits met resoluties waar ik uit kan kiezen, nu moet je er echt naar zoeken. Dat geldt ook voor het externe scherm (is vreemd genoeg ook onderverdeeld in retina/scaled), bij presentaties is dat onnodig lastig (opent standaard in 800x600 terwijl ik een HD beamer heb).

VMware 5 is overigens geoptimaliseerd voor de retina, je windows opent dan niet steeds in de hoogste en onleesbaarste resolutie.

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:24
Ik gebruik op mijn rMBP het (gratis) programmatje SetResX, daar stel ik de resolutie vaak in op 2048 x1280. Ideale resolutie voor als je veel vensters open hebt, en de letters zijn prima leesbaar.
Pagina: 1