Pc heeft problemen met Sata

Pagina: 1
Acties:

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:23
Het volgende is aan de hand, gisteren mijn nieuwe spullen ingebouwd en hierna niets dan ellende.
Ik heb een nieuw moederbord, processor en geheugen ingebouwd. Mijn oude harde schijf heb ik hierna opnieuw geprobeerd te installeren. Dit duurde al erg lang.
Nu is het zo dat na het herstarten van de pc (na de installatie) mijn hdd en dvd niet meer werden herkend in de bios.
Pc uitgezet, weer aan, en ze werden weer herkend. Nu blijft de pc hangen in het windows opstart scherm (het Microsoft logo zeg maar
Geprobeerd om opnieuw te installeren maar dan krijg ik bij het starten van de setup de foutmelding: 0xc00000e9.
Hiernaar gaan zoeken, naar aanleiding hiervan een andere hdd geprobeerd, andere dvd speler, andere sata kabels, andere sata poorten maar niets helpt.
Kwam uiteindelijk een topic tegen van iemand die z'n toetsenbord en muis eraf had gehaald, en hierna de pc wel opstartte. Dit maar eens gedaan en verdraaid, pc start ineens wel op.
Via deze truc krijg ik hem inmiddels keer op keer gestart.

Echter in windows is de performance dramatisch! Hij doet een 30 tal seconden niets, dan ineens begint de schijf te ratelen als een gek en gaat hij doen wat ik net gevraagd heb.
Als ik in de resource monitor kijk van Windows dan zie ik mijn disk que length op 0 staan, totdat hij begint te ratelen, dan schiet hij omhoog naar 4/6/8/10 en ik heb zelf als iets van 50 voorbij zien komen.

Zo langzamer hand ben ik ten einde raad en verdenk ik het Moederbord.
Wat ik in ieder geval gekocht heb:
Asus P8Z77-V LX
Intel Core i5-3450
Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. 2x8GB1

Wie heeft er nog een idee? Anders ga ik van de week toch maar terug met het spul (waarvan ik het moederbord als boosdoener aanwijs)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Met een dergelijk nieuwe processor: check je bios, wellicht heb je een oude bios die je processor nog niet ondersteund.

• richard_1st
Reepje schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 09:06:
Met een dergelijk nieuwe processor: check je bios, wellicht heb je een oude bios die je processor nog niet ondersteund.
Vergeten te vermelden; Bios geupdatet naar de laatste versie.
Zou het trouwens niet zo moeten zijn dat als de processor niet ondersteund wordt dat ik dan windows niet eens kan installeren?

• Reepje
  • Niet online
probeer met 1 dimm te starten, met 1 dimm in een ander slot etc. etc.
De mogelijkheden van de fout zijn divers en kunnen aan vanalles liggen.
Begin dus maar met de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te nemen.

• richard_1st
Reepje schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 09:10:
probeer met 1 dimm te starten, met 1 dimm in een ander slot etc. etc.
De mogelijkheden van de fout zijn divers en kunnen aan vanalles liggen.
Begin dus maar met de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te nemen.
Ook geprobeerd. Alle dimm sloten langs gegaan met 1 van de twee dimm. Ook dit heeft niets geholpen.
Het vreemde is gewoon, als ik eenmaal windows aan de gang heb, kan ik van alles doen (zei het heel erg traag.) Ik kan mijn drivers installeren.
Maar dan moet de pc herstart worden en ineens herkent de bios mijn harde schijf en/of dvd speler niet meer. Of ik krijg een foutmelding dat hij niet van de schijf kan lezen.

• Reepje
  • Niet online
Je hebt blijkbaar al van alles geprobeerd.
Wip je proc eruit en kijk of er toevallig niet wat pinnetjes krom zijn.

• richard_1st
Reepje schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 09:20:
Je hebt blijkbaar al van alles geprobeerd.
Wip je proc eruit en kijk of er toevallig niet wat pinnetjes krom zijn.
Yep, ben al sinds gisteren bezig!
Zal zometeen de proc er even uithalen om te kijken hoe die eruit ziet.
Ga ook nog even een memtest draaien om te zien of daar iets uitkomt.

Ik denk zelf dat er iets in de sata controller niet goed zit. Dit omdat hij nogal willekeurig is (in de bios al) met harde schijf herkennen enz.

• Reepje
  • Niet online
Ja, en de sata controller zit tegenwoordig op de cpu (en de usb ook, en nog veel meer), zit dat pinnetje net niet lekker gaat het al mis.
Je kan dan ook nog een volledig nieuwe HD proberen,
en natuurlijk een livecd draaien, als dat ook niet gaat dan weet je dat je een hardware probleem hebt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De SATA controller zit tegenwoordig misschien op de CPU, maar het blijft een I/O Controler die Opslagmedia aanstuurt.

Move PMG -> OM

Oslik blyat! Oslik!

• richard_1st
Processor eraf gehad maar dat ziet er allemaal piekfijn uit. Alle pinnetjes staan normaal.
Nieuwe HD heb ik niet voorhanden hier, lijkt met ook sterk dat de 3 Hd's die ik geprobeerd heb het allemaal niet doen.
Ga zometeen nog wel even een live cd draaien. eens kijken wat dat doet.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Zou toch eerst eens kijken wat het probleem van je hd /muis/keyboard is, met booten.
Probeer andere muis en toetsenbord, dus misschien geen draadloos of een goedkope aansluiten, of via ps/w proberen.

Pc indien deze vastloopt, of hardware niet gezien wordt, kun je de voeding stroom kabel losmaken en pc start knop indrukken voor 5 seconde, hierna weer proberen.

Hd herkenning in bios heb ik zien weigeren bij koude start, dus direct weer booten dmv ctrl alt del werkte de hd wel.
Ook andersom heb ik gezien, alleen 1e boot werkte de hd, een warme boot en de hd werkte niet, stroom eraf en dan werkte het weer.
Hd was een 1 TB samsung F1 dacht ik.(op een andere pc werkte het wel).

Probeer eens een bios reset en stel de bios opnieuw in.

De hd via bootable cd geheel wissen en dan opnieuw gebruiken, dus schoon installeren zodat de indeling van de schijf zich goed instelt naar je bios en windows versie, en dat je geen indeling van oudere systeem meeneemt.

Andere dvd speler proberen, en op andere controller zetten, probeer 2 controllers.
Hd op je 1e poort zetten, dit is poort 0, op je hoofd sata controller, dus niet op je extra sata controller.
In bios voor win installatie de controller op AHCI zetten, smart aanzetten in je bios.

[ Voor 24% gewijzigd door jan99999 op 26-08-2012 10:10 ]

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Reepje schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 09:25:
Ja, en de sata controller zit tegenwoordig op de cpu (en de usb ook, en nog veel meer),
Reepje... Bij deze verlies je alle geloofwaardigheid...

Alles van SATA, USB etc etc, wordt nog steeds netjes aangestuurd via de Intel PCH (southbridge) die aan de CPU is gekoppeld via de DMI link....
richard_1st schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 10:05:
Processor eraf gehad maar dat ziet er allemaal piekfijn uit. Alle pinnetjes staan normaal.
Nieuwe HD heb ik niet voorhanden hier, lijkt met ook sterk dat de 3 Hd's die ik geprobeerd heb het allemaal niet doen.
Ga zometeen nog wel even een live cd draaien. eens kijken wat dat doet.
rdbruin,
Zou je graag even kunnen melden op welke SATA poort jij je spul hebt hangen.
Daarbij, heb je al geprobeerd van SATA poort te wisselen en van SATA kabels?

[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 26-08-2012 10:17 ]

• richard_1st
Swordlord schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 10:11:
[...]

Reepje... Bij deze verlies je alle geloofwaardigheid...

Alles van SATA, USB etc etc, wordt nog steeds netjes aangestuurd via de Intel PCH (southbridge) die aan de CPU is gekoppeld via de DMI link....

[...]

rdbruin,
Zou je graag even kunnen melden op welke SATA poort jij je spul hebt hangen.
Daarbij, heb je al geprobeerd van SATA poort te wisselen en van SATA kabels?
Er zitten in totaal 6 SATA poorten op (4x sata 3 en 2x sata 6)
Harde schijf zit nu in poort 1 (sata 3) en dvd speler in poort 2 (sata 3)
Ik heb alle poorten geprobeerd, ook zonder dvd speler, ook de sata 6 poorten, maar het helpt allemaal niets.

Net nog even een andere sata kabel geprobeerd, leek het beter te doen, maar helaas met het starten van windows weer enorm traag en ik zag net een disk que length van 239 voorbij komen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Kijk eerst een met hd tune of je hd niet defect is, dus smart bekijken of er fouten zijn.
Hier kun je ook zien of de kabel goed is.

Wis de hd eens met een disk kill / disk nuke programma en begin opnieuw. Zou veel kunnen uitmaken.

Je hebt meerder booatable cd's om vanaf te booten, hier zitten soms windows op met een heleboel software en programma's van de hd maker om de hd te wissen te controleren.
hirens bootcd
ubcd
ihavethepassword

Boot van een linux ubuntu livecd, en kijk bioj schijfgereedschap, hier kun je dacht de snelheid van je hd zien.

[ Voor 41% gewijzigd door jan99999 op 26-08-2012 10:27 ]

• richard_1st
Hd tune maar eens geprobeerd; krijg hier een smart warning: C7 Ultra DMA CRC Error Count.
En daar staat dan onder dat het met de interface te maken heeft en dat het mogelijk aan de kabel ligt.
Nu heb ik inmiddels 4 sata kabels geprobeerd en 3 harde schijf, maar niets werkt. Dus blijft voor mij over dat het aan de sata poorten/controller ligt op het moederbord.
Vandaag de winkel maar eens even bellen om hem as. zaterdag om te ruilen voor een ander exemplaar.

Ubunto gedownload, maar krijg hem niet gebrand (vermoedelijk om dezelfde reden) Vandaag even een ubuntu cdtje van m'n werk meenemen en kijken wat dat doet!

Verwijderd

rdbruin: misschien zou het helpen als je ons voldoende informatie geeft. Dus post je HDTune screenshot van de Health tab, dan kunnen wij je gericht helpen.

Als jij namelijk errors vindt voor UDMA_CRC_ERROR_COUNT dan heb je in het verleden een foutieve kabel gebruikt. Maar die waarde gaat nooit meer weg. Dus als er 40.000 fouten zijn gevonden maar dat aantal loopt niet verder op, dan heb je in het verleden wel serieuze kabelproblemen gehad, maar nu niet meer. Het gaat er dus om of de raw value nog steeds verhoogd wordt.

Heb je MemTest86+ al geprobeerd? Dat is de basis van elk algemeen probleem: RAM en disk problemen uitsluiten.

• richard_1st
Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 14:49:
rdbruin: misschien zou het helpen als je ons voldoende informatie geeft. Dus post je HDTune screenshot van de Health tab, dan kunnen wij je gericht helpen.

Als jij namelijk errors vindt voor UDMA_CRC_ERROR_COUNT dan heb je in het verleden een foutieve kabel gebruikt. Maar die waarde gaat nooit meer weg. Dus als er 40.000 fouten zijn gevonden maar dat aantal loopt niet verder op, dan heb je in het verleden wel serieuze kabelproblemen gehad, maar nu niet meer. Het gaat er dus om of de raw value nog steeds verhoogd wordt.

Heb je MemTest86+ al geprobeerd? Dat is de basis van elk algemeen probleem: RAM en disk problemen uitsluiten.
Lijkt me toch dat ik zo aardig wat informatie aan het verschaffen ben.
Blijf het raar vinden dat het ene moment mijn hdd en dvd speler herkent worden en het volgende moment na een reboot niet meer.

Vandaag de Mycom gebeld en ik kan zaterdag het moederbord komen omruilen.
Ik heb in het verleden nooit smart errors gehad met deze sata kabels.
Bedoel ik check toch echt zo nu en dan wel eens even de smart status van mijn harde schijven en heb hier nog nooit een warning of error in gezien.
Gezien de fouten die ik heb moet het wel het moederbord zijn.

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:52
Weet niet of het je helpt, maar ik had vorige week hetzelfde probleem: Windows installatie op een (nieuwe) schijf ging voor geen meter. Alle combi's van kabels, andere harde schijven, verschillende sata poorten, geheugen-dimmetjes wel/niet erin; maar niets hielp.

Wat me uiteindelijk verder bracht was in het BIOS USB legacy support op disabled zetten, alle mogelijke cpu energiezuinige features uitzetten en (geen idee of überhaupt van toepassing is op jouw mobo en proc) Intel Speedstepping op disabled gezet. Voor alle zekerheid ook alleen de onboard VGA gekozen en ineens ging het wel. Windows 7 stond er binnen half uur op. Dit allemaal op een aanzienlijk ouder mbo dan het jouwe, maar wellicht dat je nog kunt proberen om de "advanced features" zoveel mogelijk uit te schakelen voor de installatie.

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Verwijderd

richard_1st schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 16:42:
Lijkt me toch dat ik zo aardig wat informatie aan het verschaffen ben.
Maar niet de relevante informatie. Begin gewoon met het posten van je SMART gegevens dat hoort eigenlijk al in je startpost te staan. Op basis van die feiten kunnen we iets zeggen over jouw probleem en specifiek advies geven. Meten is weten.

Had je verder al stabiliteitstests gedaan zoals CPU stability test / prime95 en MemTest86+, om te verzekeren dat je computersysteem zelf stabiel is?

Zonder deze informatie ben je mijns inziens nog niet begonnen aan probleemanalyse.

• richard_1st
En dan hier de uitkomst van dit mysterieuze probleem!

Een nieuw moederbord en er is niets aan de hand! Conclusie, het vorige moederbord was niet helemaal fris!
Thnx voor jullie meedenken en suggesties!
Pagina: 1