Is mijn video kaart beschadigd na téveel overclocken?

Pagina: 1
Acties:

• Xyronith
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-07-2024
Hey allemaal,

Ik heb een klein vraagje. Ik heb perongeluk mijn ASUS EAH5450 SILENT 1GB videokaart teveel ge-overclocked. Ik kreeg dan elke keer raar beeld (zie afbeelding) en daarna een blauwe scherm. Dit was ook zo nadat ik mijn computer opnieuw heb opgestart. Ik heb daarom in safe mode met Driver Sweeper alle drivers gewist en opnieuw geïnstalleerd. Nu doet alles weer naar behoren, maar ben toch bang dat ik mijn videokaart heb vernield. Dat rare beeld kan altijd nog komen uit het niets. Kan iemand mij geruststellen? Of juist niet?

Ik weet dat dit een topic van niks is, maar ik weet niet waar ik het anders moest plaatsen. Hier is een plaatje van dat rare beeld waar ik het over had. Het zag er niet precies zo uit, maar wel ongeveer zo.

Afbeeldingslocatie: http://i77.photobucket.com/albums/j61/Micm87/P1010073.jpg

• Midnight4u
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-02-2024
Je zegt dat je videokaart nu normaal weer werkt.

Misschien zul je toch even wat testen kunnen uitvoeren met o.a. 3dmark of iets dergelijks. Of je kaart schade opgelopen heeft is lastig te zeggen. Dit omdat je niet vermeld op welk overclock en met welk, eventuele, verhoogde voltage je deze gegeven hebt in je BIOS.

Indien je meer voltage gegevens hebt kán er schade zijn opgelopen en kan pas na een tijdje verschijnen. Ik zou me nog geen zorgen maken als je testjes positief afgerond zijn.

[ Voor 162% gewijzigd door Midnight4u op 26-08-2012 04:29 ]

if the corruption has no consequences then there is no end to it

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Schade kan natuurlijk, maar dan moet je wel ver gaan. Daarvoor moet je het voltage te ver verhogen of de temperaturen moeten extreem hoog worden (120+ graden, of langdurig (maanden/jaren) op 100+ graden).

Maar begrijp ik het goed dat als je je kaart nu weer op normale snelheden laat draaien, je nergens last van hebt? Dan is er waarschijnlijk niets aan de hand. Elke kaart laat dit soort artifacts zien als hij op hogere snelheden draait dan wat de GPU/het geheugen aankan, zonder dat er iets beschadigd is.

offtopic:
En eh... een low-end kaart zwaar overklokken? Haal dan een betere videokaart. :P

[ Voor 13% gewijzigd door bwerg op 26-08-2012 11:09 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• len-art
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-12-2025
Zolang je geen artifacts meet ziet tijdens het testen hoef je je geen zorgen te maken. Weet je hoe warm je kaart ongeveer werd toen hij nog overklockt was?

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:15
Als het nu weer weg is, is het geen probleem, dat is namelijk de grap van overclocken, je kan je GPU overclocken totdat je artifacts krijgt, is het zo ver, moet je iets terug tot ie weer stabiel is. Als ie stabiel is weet je dat dat je hoogst mogelijke clockspeed is ;)

offtopic: bwerg. doe ik ook hoor :+ meer voor de fun dan het praktisch nut, dat wel, volgens mij krijg ik welgeteld 200 punten meer in 3D mark :P maar bij mij gaat ie niet verder dan 700Mhz (650mhz std.) in afterburner, en op die snelheid krijg ik nog geen artifacts.

• Xyronith
Ik kon helaas niet meer zien hoe warm mijn kaart was toen ik hem had overclocked, want hij ging direct raar doen en voor ik het wist kreeg ik een BSOD. Ik weet dat het raar klinkt, dat ik mijn GPU overclocked, maar ik speel Skyrim nu al op lage instellingen en krijg 20-30 FPS dus wou het allemaal net iets beter. En ik keek een filmpje van zo'n gast met dezelfde GPU en die liet zijn overclock instellingen op Catalyst Control Center zien. Dus ik heb hem gewoon nagedaan en toen gebeurde alles. De instellingen waren:

GPU-Klokinstellingen:
Normaal: 650 MHz
Overclocked: 750 MHz

Geheugenklokinstellingen:
Normaal: 400 MHz
Overclocked: 800 MHz

Voltage was ongeveer 50 graden voor het overclocken. Daarna kon ik het dus echt niet zien want hij viel meteen uit. En dat dus gedaan in Catalyst Control Center.

Om dan toch off-topic te raken, heb ik een vraagje: Stel dat deze GPU het niet lang volhoudt, welke GPU bevelen jullie aan die een beetje te koop is en die spellen op redelijk FPS kunnen afspelen zonder alleen low settings in te stellen? Hij moet wel passen natuurlijk!

• Nilsepils
Je moet je videokaart ook niet in een keer 100Mhz omhoog gooien, rustig in stapjes, totdat je lichte, kleine artifacts krijgt, dan ga je terug en weet je waar je limiet zit. Niet iedere kaart heeft namelijk dezelfde maximale waardes, de ene is gewoon net een betere overklokker dan de andere ;) volgende keer dus zelf, rustig telkens zo'n 10-20 Mhz erbij, de eerste 50-60Mhz moet wel kunnen zonder kleine stapjes.

voltage 50 graden? :+ ik denk dat je kaart 50 graden bedoelt?
Ik denk dat je kaart het nog wel even vol houd hoor, hij valt uit om een reden, om de kaart te beschermen. Maar om een GPU aan te bevelen hebben we een budget nodig, ik kan wel zeggen 660ti (gewoon super bang for the buck) maar die is €300,- hoeveel geld ben je dus bereid uit te geven aan de nieuwe kaart als deze het niet meer vol houdt?

@mavamaarten, omdat het maar een 5450 is... dat ding kostte misschien 50 euro, ga je gewoon niet zo veel performancewinst uit halen :P

[ Voor 7% gewijzigd door Nilsepils op 26-08-2012 13:22 ]

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:51

Mavamaarten

Omdat het kan!

Hoezo is het raar om je GPU te overklokken? Mijne is ook dik overclocked, en geeft mij een hoop performance winst.

Maareh, gelijk je geheugenclock verdubbeld? :+

En de keuze van je GPU hangt erg af van de andere componenten die je in je PC hebt zitten (ivm bottlenecking) en ook je budget. Wat vind jij "een beetje te koop"?

Android developer & dürüm-liefhebber

• Xyronith
Nou ik weet dat GPU's vrij duur zijn, dus laten we zeggen 100-150 euro max. Ik heb deze computer overgenomen van mijn aanstaande schoonvader die erg into the computers is enzo. Het systeem is zelf in elkaar gezet. Ben erg blij met dit ding, hij is veel beter dan mijn laptop. Dit zijn de specs:

CPU: Intel Core 2 Duo CPU E7300 @ 2.66 GHz
GPU: ASUS EAH 5450 SILENT 1gb
RAM: 4 GB

Verder weet ik alleen dat hij geprobeerd heeft alles MSI te houden.

En ik weet dat het een beetje dom was om zo ver te overclocken, maar ik keek dus een filmpje van iemand met dezelfde videokaart en die had zijn instellingen dus ook zo hoog. Dus ik dacht bij mezelf: Dan moet het ook bij mij kunnen... Niet dus :P.

[ Voor 20% gewijzigd door Xyronith op 26-08-2012 13:32 ]

• Nilsepils
een XFX HD6870 zou leuk zijn, of als je liever wat uit de nieuwe serie wilt een Sapphire HD 7770 die is een stukje goedkoper, maar dan zijn de prestaties ook zeker minder!

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-01 18:53

Egocentrix

Parttime zeurkous

Een 7770 zal in de meeste gevallen gewoon genoeg zijn. en hij is in elk geval veel zuiniger dan de 6870. Aangezien je nu een 5450 hebt kan ik me zo voorstellen dat je voeding geen beest is, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker. Wat voor voeding heb je? Als het kan ook graag merk+type even noemen.

Edit: De XFX dual-fan Black Edition 7770 is bij Azerty net zo duur als de Sapphire. Die is lekker stil en zonder problemen nog wat procentjes verder te pushen.

[ Voor 21% gewijzigd door Egocentrix op 26-08-2012 14:10 ]

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

• len-art
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-12-2025
Was het niet zo dat een 7770 rond de 80 watt gebruikt en dat je via de pci-e interface rond 70 watt kan halen. Dat zou betekenen dat je voeding onder load maar 10 watt bij hoeft te leveren. Je voeding zal dus makkelijk volhouden.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-02 17:12

Bolletje

Moderator Harde Waren
Voor aankoopadvies kan je je wenden tot CAA. Houd het dus ontopic. Als je op zoek bent naar een videokaart moet je in CAA dus een topic openen.

• Xyronith
Bolletje schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 15:31:
[mbr]Voor aankoopadvies kan je je wenden tot CAA. Houd het dus ontopic. Als je op zoek bent naar een videokaart moet je in CAA dus een topic openen.[/mbr]
Mijn fout, sorry. Ik zal daar dan een topic maken wanneer ik echt van plan ben om een videokaart te kopen. Ik zal dan ook 's navragen wat voor soort voeding ik heb. Het is in ieder geval geruststellend dat mijn videokaart naar alle waarschijnlijkheid niet beschadigd is.

Iedereen, bedankt voor het reageren en alle opties voor videokaarten! Ik waardeer het enorm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Dat beeld heb ik wel vaker gezien, bij te hoger memory overclocks van de kaart, .. je zit echter VEEEL te hoog... dit soort artifacts krijg je alleen als je echt zwaar over de grens heen zit...

Je overclockt dus in te grote stappen! Kans is dan ook meteen 100x groter dat iets stuk gaat dan dat je gedoseerder overclockt

[ Voor 68% gewijzigd door A87 op 27-08-2012 12:33 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Pagina: 1