Wekkertijden synchroniseren via USB

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josaus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-09 22:06
Hallo allemaal,

Alvast voordat er gezeurd wordt: ik weet niet precies waar ik dit moest plaatsen xd
Ik heb laatst een NAS aangeschaft en die werkt (ongeveer) goed. Ook ben ik steeds meer bezig het programmeren. Ik zou nu een projectje willen starten; ik wil een wekker af laten gaan op een bepaalde tijd, die beïnvloed wordt door roosterwijzigingen van mijn school. Het idee is dat ik een goedkoop wekkertje en een USB-kabeltje aanschaf, de USB-kabel aan de wekker aansluit en dat een programmaatje op mijn NAS er voor zorgt dat hij op de goede tijd af gaat. Het klinkt een beetje vaag, maar het is vooral om even te klooien met wat ik atm kan xd
Mijn vragen zijn:
- Is dit te doen met een wekker? Of moet ik het doen met een stel goedkope luidsprekers. Nadeel dan is dat ik de tijd niet af kan lezen en zelf niet in kan stellen hoe laat hij af moet gaan zonder mijn computer te gebruiken.
- Welke programmeertaal kan ik hier het best voor gebruiken? Ik heb wat ervaring met Java, maar sta open voor iets nieuws ! :D

Hopelijk vinden jullie dit niet al te raar, en kunnen jullie mij helpen :p

Groeten, Kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Je kan beter een app schrijven voor je mobiel, dat is een stuk makkelijker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:39

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik denk dat je het te simpel ziet. Je kan niet 'zomaar' een USB-kabel in een wekker drukken, netzomin dat je 'zomaar' even aan embedded design kan gaan doen. Je moet dan wat weten van crosscompilen, je eigen hardware maken, microcontrollers programmeren, solderen etc. Als ik je postgeschiedenis zie denk ik tbh dat je misschien inderdaad maar beter eerst een app voor je telefoon kan gaan maken.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josaus
Ik weet dat dat makkelijker is, maar ik vind het gewoon leuk om dit even te proberen ;$ Mijn mobiel zuigt trouwens hard genoeg om op een simpele app vast te lopen XD

Nee, ik zie het niet zo simpel :p De meeste van mijn posts zuigen idd. Maar ik wil wat proberen op het gebied van hardware. Weet jij iets beters ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 14:20

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

koop een Arduino starters kitje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josaus
Me vader zag dat ik naar Arduino dingen keek, en deed opeens heel blij. Ik denk dat dat het wel gaat worden :3 Bedankt voor jullie tips :D Ik blijf gewoon een noob die het leuk vind om met dingen te experimenteren, vandaag soms de noobposts :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
Misschien kan je kijken hoe deze is opgebouwd, de gebruikte IC's opzoeken enzo.
Echt duur is het niet.

Ik begin trouwens te twijfelen of die klok via de usb wordt aangestuurd zoals jij wou.
Sorry voor het evt. misverstand

[ Voor 26% gewijzigd door kitao op 26-08-2012 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josaus
Ziet er wel leuk uit, niet al te duur ook :p Bedankt voor het zoeken kitao :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-10 23:32

Garyu

WW

kitao schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 11:06:
Misschien kan je kijken hoe deze is opgebouwd, de gebruikte IC's opzoeken enzo.
Echt duur is het niet.

Ik begin trouwens te twijfelen of die klok via de usb wordt aangestuurd zoals jij wou.
Sorry voor het evt. misverstand
Lijkt me niet gaan werken, dit is volgens mij gewoon een USB-hub die toevallig ook de tijd laat zien, maar die is m.i. niet erg makkelijk om te programmeren.

Ik vrees dat je toch echt aan een Arduino, een Raspberry-Pi of iets van dat type moet gaan denken. Een wekker heeft niet echt een line-in waardoor je in de embedded code van de wekker in kan grijpen om de alarm-functie aan te roepen.

Wat wil je:
Wekker-deel:
- wekker moet de tijd laten zien
- wekker moet een alarm op een bepaalde tijd kunnen laten horen
- wekker moet direct vanuit de wekker-knoppen geprogrammeerd kunnen worden (tijd instellen, alarm instellen)
- wekker moet vanuit een externe bron geprogrammeerd kunnen worden

Rooster-parser:
- rooster vanuit het internet kunnen downloaden
- rooster kunnen analyseren om begintijd voor de huidige dag uit te lezen

- aan de hand van een paar regels de wekker-tijd voor de huidige dag uitrekenen (standaard anderhalf uur vroeger dan de eerste begin-tijd, behalve op donderdag want dan moet ik de hond uitlaten en nog een half uur eerder opstaan, zoiets)

Wekker via extern programmeren:
- de uitgerekende tijd moet als alarm-tijd in de wekker ingesteld kunnen worden

Je hebt dus eigenlijk twee bron-signalen voor je wekker-programmering: de zelf ingestelde tijd en de automatisch berekende tijd, waarbij je zelf die laatste wil kunnen overrulen.

Het lijkt me het makkelijkste om zelf een wekker in elkaar te zetten op basis van een Arduino of Raspberry Pi die dit kan doen. Je hebt dan geen verdeeld systeem nodig, maar kan alles lokaal op één systeempje laten draaien, die ook de normale tijd weergeeft. Lijkt me een leuk hobbyprojectje om met een dergelijk systeem aan de gang te kunnen gaan!

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josaus
Bedankt voor de uitgebreide reactie, Garyu :D Ja, ik ga voor Arduino en heb al opzet van de code. Het is niet zo lastig dankzij de API van Arduino. Alleen moet ik nog een LCD vinden en aan kunnen sturen ;$ Misschien vind ik dat wel door eventjes te Googlen :) Behalve dat het een leuk hobbyprojectje is, kan het nog handig zijn ook, zeker als ik te lui ben m'n rooster te checken ;$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
Garyu schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 14:12:
[...]

Lijkt me niet gaan werken, dit is volgens mij gewoon een USB-hub die toevallig ook de tijd laat zien, maar die is m.i. niet erg makkelijk om te programmeren.
Dat zag ik later ook in, vandaar mijn opmerking 'sorry voor het misverstand'
Ik vind het leuk om te googlen en leer daar ook best iets van zoals gisteren bij het Denon-topic waar de TS nog geen reactie op heeft gegeven maar in dit topic reageerde ik voorbarig.
Hoe een digitaal klokje werkt heb ik ooit wel eens gezien en dat ging in ieder geval met een intern clock-signaal en volgens mij met schuifregisters.
Hoe je dit verder moet aanpassen om allerlei voorgeprogrammeerde alarmen te krijgen daar heb ik eigenlijk nog geen voorbeelden van gezien.
Maar het zal best wel mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:44

Harrie

NederVlaming

Aan het eind van het schooljaar krijgen we ook statistieken met hoevaak je dit jaar te laat was, en hoeveel dat meer/minder is dan vorig jaar? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josaus
Zoals ik het zo zie, lijkt het me inderdaad nogal ingewikkeld worden met een wekker xd

@Harrie, ik kom nooit te laat :p Alleen geen zin om me rooster te kijken :3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Josaus, toen ik nog op de middelbare zat had ik met php een stukje code geschreven die elke ochtend de roosterwijzigingen opvroeg, filterde of mijn klas ertussen zat en als dat zo was stuurde het me een mailtje. Ik hoefde mijn wektijd verder niet aan te passen omdat ik elke dag op hetzelfde tijdstip wakker moest zijn, maar wist wel of ik me verder nog moest haasten.
Misschien kan je een soortgelijk iets in elkaar zetten, welke het vergelijkt met je standaard rooster en dan de tijd in een RSS feed zetten welke je weer uitleest om je wekker mee in te stellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
Een collega van me heeft een apparaat dat lijkt op een wekker, dat werkt op Android en WIFI heeft. Je zou daarvoor dan een app kunnen schrijven die je rooster checked en dan alarm kan zetten... (ga even opzoek naar de merk en type)

ik zou trouwens wel een soort bevestiging inbouwen. Voor als ze een rooster wijziging niet doorvoeren in je online rooster... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door steffex op 29-08-2012 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

steffex schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 09:13:
Een collega van me heeft een apparaat dat lijkt op een wekker, dat werkt op Android en WIFI heeft. Je zou daarvoor dan een app kunnen schrijven die je rooster checked en dan alarm kan zetten... (ga even opzoek naar de merk en type)

ik zou trouwens wel een soort bevestiging inbouwen. Voor als ze een rooster wijziging niet doorvoeren in je online rooster... ;)
Deze bedoel je?
http://store.sony.com/web...gId=-1&partNumber=HIDB70H

Op basis van Arduino heb ik trouwens ook nog dit gevonden, wat volgens mij al zo'n 80% van wat jij wil doen afdekt:
http://blog.lucaseckels.c...-arduino-alarm-scheduler/
Afbeeldingslocatie: http://www.embedds.com/wp-content/uploads/2009/03/circuit-part.jpg
Inclusief source code en block diagram. Dan hoef je dat alleen nog maar aan te passen en een rooster-parser te bouwen :)

[ Voor 24% gewijzigd door Garyu op 29-08-2012 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
oeh, dit is nice... heb nog een oude wekker staan... dus die ga ik maar eens uit elkaar halen :)

En nee, die bedoelde ik niet... zag er meer el cheapo uit ;)

[ Voor 25% gewijzigd door steffex op 29-08-2012 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

steffex schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 09:58:
oeh, dit is nice... heb nog een oude wekker staan... dus die ga ik maar eens uit elkaar halen :)

En nee, die bedoelde ik niet... zag er meer el cheapo uit ;)
Misschien een oude Chumby Classic? Zelfde software platform, maar toendertijd echt een grappig dingetje. Helaas hebben ze de softe feeling niet meer teruggebracht:

Afbeeldingslocatie: http://dl.maximumpc.com/galleries/chumbyone/chumbyone_14_sm.jpg
Links nieuwe Chumby, rechts oude Chumby.
Zie ook http://www.chumby.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
Ik heb hem gevonden, het is deze: "Archos 35 home connect"
(http://www.archos.com/pro...x.html?country=nl&lang=en)
Pagina: 1