Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:57
Hallo,

Door omstandigheden ben ik vanaf niveau 1 helemaal omhoog geklommen naar niveau 4 MBO voor ICT Beheerder.

Ik schat dat ik volgend jaar rond deze tijd klaar ben met mijn opleiding maar dan rest de grote vraag: Wat dan? Voor zover ik weet zijn er drie opties:

1) Verder gaan met een HBO opleiding voor 3 jaar lang (krijg een jaar korting)
2) Gaan werken bij een gemeente/bedrijf enz
3) Werken bij een detacherings bureau bijvoorbeeld bij Inwork IT

De eerste optie is natuurlijk de meest relaxte optie aangezien je nog studiefinanciering houd en nog een OV kaart. Echter zit ik wel met een paar vragen:

1) Hoeveel wiskunde komt er kijken bij Technische / Bedrijfskundige informatica? Want laten we maar zeggen dat wiskunde niet mijn sterkste punt is ;).

2) Wat zijn jullie ervaringen met zo'n opleiding komend vanaf een MBO opleiding? Of als je na je MBO gestopt bent en bent gaan werken.

Gaan werken bij een bedrijf is natuurlijk een optie, maar wat ik vooral zie in advertenties is dat bijna alle bedrijven allemaal mensen met een HBO opleiding zoeken en niveau 3/4 meer helpdesk is. (Accounts resetten, domein beheren, images terugzetten enz). Is HBO eigenlijk gewoon dat maar dan ook met leiding geven ernaast?

De laatste optie is werken bij zo'n bureau en zo alle certificaten halen. Na mijn opleiding heb ik al deel 4 van CCNA binnen met certificaat. Alleen een MSCP zou dan nog moeten. Ervaringen zijn welkom!

Ik realiseer mij dat het veel vragen zijn, maar ik wil het graag duidelijk hebben voordat ik een definitieve keuze maak.

Edit: Ik ben nu 22, wordt in december 23.

Thanks!

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Mensen die van het MBO afkomen met jouw opleiding vinden niet makkelijk werk, meestal wordt HBO-niveau gevraagd. Er zijn bedrijven die daar doorheen prikken als je ondanks je opleiding wel laat merken dat je iets in huis hebt, maar makkelijk is anders. Als je de gelegenheid hebt om HBO te gaan doen lijkt dat me geen verkeerde keus.

Voor mijn Technische Informatica-opleiding heb ik niet veel met wiskunde hoeven doen. Tussendoor doe je er wel wat mee natuurlijk, kleine berekeningetjes in je code, maar niets echt spannends. Het meest uitdagende vak wat betreft wiskunde dat ik gehad heb was statistiek, en dat was vergelijkbaar met wiskunde A op VWO-niveau.

Overigens, als je naar TI/BI aan het kijken bent, dan ga je wel een andere kant op dan wat je nu gedaan hebt. Er zijn ook specifieke opleidingen voor netwerk- en systeembeheer. Als je dat liever wil dat programmeren dan moet je niet naar TI en BI kijken. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
NMe schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 22:19:
Mensen die van het MBO afkomen met jouw opleiding vinden niet makkelijk werk, meestal wordt HBO-niveau gevraagd. Er zijn bedrijven die daar doorheen prikken als je ondanks je opleiding wel laat merken dat je iets in huis hebt, maar makkelijk is anders. Als je de gelegenheid hebt om HBO te gaan doen lijkt dat me geen verkeerde keus.

Voor mijn Technische Informatica-opleiding heb ik niet veel met wiskunde hoeven doen. Tussendoor doe je er wel wat mee natuurlijk, kleine berekeningetjes in je code, maar niets echt spannends. Het meest uitdagende vak wat betreft wiskunde dat ik gehad heb was statistiek, en dat was vergelijkbaar met wiskunde A op VWO-niveau.

Overigens, als je naar TI/BI aan het kijken bent, dan ga je wel een andere kant op dan wat je nu gedaan hebt. Er zijn ook specifieke opleidingen voor netwerk- en systeembeheer. Als je dat liever wil dat programmeren dan moet je niet naar TI en BI kijken. ;)
Oke er duidelijk. Programmeren is niet mijn ding en dat zie ik toch vooral als ik de inHolland pagina er even bij pak (hier) Een HBO opleiding voor server/netwerk beheer kan ik niet zo snel vinden. Ook een Associate Degree voor IT blijkt niet te bestaan in de regio Alkmaar helaas.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

De opleiding heet in elk geval Netwerk Infrastructuur Design (inclusief spatiefouten :P). Waar je die precies in de Randstad zou kunnen volgen weet ik niet, maar volgens mij zijn er landelijk redelijk wat scholen die die opleiding aanbieden.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

gewoon doen die vervolgstudie. er zullen altijd een paar lastige modules tussen zitten. daar extra goed voor gaan zitten ipv sog'en.

sowieso is de economie er nu niet naar om bedrijfsleven in te stappen. je blijft ws lang hangen op klotebaantjes (als je al werk kan vinden).

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:24

Onbekend

...

Iekozz schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 22:12:
1) Hoeveel wiskunde komt er kijken bij Technische / Bedrijfskundige informatica? Want laten we maar zeggen dat wiskunde niet mijn sterkste punt is ;).
De basisvakken zoals Nederlands, Engels, Wiskunde en Natuurkunde heb je later vaak nodig. Het ene wat minder dan de andere, maar je kan een vak niet negeren. Later zal je zien dat van een vak bepaalde kennis erg vaak nodig is, terwijl een ander punt totaal niet gebruikt wordt.
Je zit op school om te leren en als wiskunde een zwak punt is moet je dat niet negeren, maar juist investeren in die kennis. Op internet en fora is tegenwoordig zoveel informatie te vinden waardoor het bijspijkeren van die kennis gemakkelijker is geworden.
2) Wat zijn jullie ervaringen met zo'n opleiding komend vanaf een MBO opleiding? Of als je na je MBO gestopt bent en bent gaan werken.
Geen ervaring daarmee, want ik ben meteen HBO gaan doen. Als je school en het leren nog niet beu bent, raad ik jou zeker aan om door te leren. Later merk je daar wel de voordelen van, waaronder het financiële gedeelte.
Gaan werken bij een bedrijf is natuurlijk een optie, maar wat ik vooral zie in advertenties is dat bijna alle bedrijven allemaal mensen met een HBO opleiding zoeken en niveau 3/4 meer helpdesk is. (Accounts resetten, domein beheren, images terugzetten enz). Is HBO eigenlijk gewoon dat maar dan ook met leiding geven ernaast?
HBO is niets iets waarmee je direct een leidinggevende functie krijgt. Als HBO-er wordt er meer van je verwacht dan van een MBO-er. Het werk is bijvoorbeeld lastiger en vergt meer kennis en tijd.
De laatste optie is werken bij zo'n bureau en zo alle certificaten halen. Na mijn opleiding heb ik al deel 4 van CCNA binnen met certificaat. Alleen een MSCP zou dan nog moeten. Ervaringen zijn welkom!
De vraag is of je 's avonds na het gewone werk nog tijd en zin hebt om nog te gaan studeren. Certificaten halen is natuurlijk leuk en kunnen voor bepaalde functies een toegevoegde waarde hebben, maar vaak niet nuttig voor andere functies.
IT is niet alleen (softwarematig) systeembeheer, maar kan ook vele andere (niet-Cisco) werkzaamheden bevatten.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
NMe schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 22:55:
De opleiding heet in elk geval Netwerk Infrastructuur Design (inclusief spatiefouten :P). Waar je die precies in de Randstad zou kunnen volgen weet ik niet, maar volgens mij zijn er landelijk redelijk wat scholen die die opleiding aanbieden.
Landelijk wel ja, onder andere hier in Sittard, maar dat is wel heel erg ver weg vanaf Alkmaar.

@Onbekend: Bedankt voor je antwoorden. Hier kan ik zeker wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirtkoei
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-09 13:13
Bij je opties mis ik er nog één; Deeltijd HBO.
Je zou, als je aan het werk komt, is natuurlijk wel een voorwaarde, 's avonds een deeltijd HBO kunnen gaan volgen.

Wat betreft de servicedesk functies, dat blijf je houden, bij ons beginnen HBO-ers meestal ook eerst met een klus servicedesk, om kennis te maken met het werkende leven, met een IT-organisatie en eens in de praktijk mee te maken hoe de vragen van gebruikers binnen komen. Wanneer je in deze eerste klussen laat zien dat je t begrijpt en een paar certificaten haalt kun je vrij snel doorgroeien naar systeembeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 12:55
mijn advies zou ook zijn werken en leren combineren (voorzover dat mogelijk is natuurlijk).

de kennis die je in de praktijk opdoet is natuurlijk prettig als je later klaar bent met je HBO. Voor veel functies wordt de laatste tijd werkervaring gevraagd. Een aantal stages tijdens je MBO helpen je hier helaas niet bij.

Lukt het om ergens een baan te vinden waarbij de werkgever je eventueel de mogelijkheid geeft om naast je werk door te studeren op het HBO (is zeldzaam) maar dan kun je werken aan je werkervaring en kennis opdoen. Deze combinatie is veelal veel meer waard dan alleen 4 jaar doorstuderen op het HBO. Lukt een dergelijke combinatie niet dan zou ik je aanraden door te studeren.. eventueel kun je in je vrije tijd nog wat freelance werk doen..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 15:25
Absoluut doorstuderen. In de huidige markt zijn er gewoon teveel MBO IT'ers. Hoe hoger je opgeleid bent hoe beter.
Pirtkoei schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 16:48:
Je zou, als je aan het werk komt, is natuurlijk wel een voorwaarde, 's avonds een deeltijd HBO kunnen gaan volgen.

Wat betreft de servicedesk functies, dat blijf je houden, bij ons beginnen HBO-ers meestal ook eerst met een klus servicedesk, om kennis te maken met het werkende leven, met een IT-organisatie en eens in de praktijk mee te maken hoe de vragen van gebruikers binnen komen. Wanneer je in deze eerste klussen laat zien dat je t begrijpt en een paar certificaten haalt kun je vrij snel doorgroeien naar systeembeheer.
Maar goed dat je dan een proeftijd hebt bij een nieuwe baan. Als ik op een servicedesk terecht had gekomen na mijn HBO was ik gewoon diezelfde dag nog weggegaan.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
Pirtkoei schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 16:48:

Als het alleen in het begin is vind ik het niet zo erg, als het maar niet dag in dag uit is. Helpdesk spelen heb ik al heel lang gedaan ;). Deeltijd HBO heb ik inderdaad aan gedacht, maar dat zit niet in de buurt hier helaas. Tenzij iemand wat mocht weten!

[ Voor 26% gewijzigd door Iekozz op 28-08-2012 17:31 . Reden: Een quote te veel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iekozz schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 17:31:
[...]

Als het alleen in het begin is vind ik het niet zo erg, als het maar niet dag in dag uit is. Helpdesk spelen heb ik al heel lang gedaan ;). Deeltijd HBO heb ik inderdaad aan gedacht, maar dat zit niet in de buurt hier helaas. Tenzij iemand wat mocht weten!
Doe gewoon een HBO studie, daar heb je echt wat aan..

Ik heb 6 jaar helpdesk gedaan na mijn MBO.
Ben 1,5 jaar aan het solliciteren geweest voor een systeembeheer functie.. telkens wel uitgenodigd maar gingen toch elke keer voor de HBO'er..
Toen aan de bak gekomen als systeembeheerder en gelijk ook een HBO deeltijd opleiding bedwongen.

Ik heb 3 jaar lang elke week Hengelo - Utrecht gereden voor mijn studie.. Ja het is een flinke investering qua tijd, maar het is echt de moeite waard geweest.. Ben tijdens de studie nog van baan gewisseld en heb nu echt een baan op HBO niveau.. Dit had ik niet of moeilijk kunnen bereiken zonder HBO.

En het verdient een stuk beter als HBO'er dan als MBO'er..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Als je twijfels hebt: doen.
Al is het alleen maar voor de zelf-ontplooiing.
Je bent nu nog jong en flexibel, je wil niet over 10 jaar denken: had ik toen maar die HBO studie gedaan.

Op welke studie dan precies in aanmerking komt en hoe het zit qua wiskunde enzo heb ik geen zicht.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• Iekozz
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 08:42:
[...]

Doe gewoon een HBO studie, daar heb je echt wat aan..

Ik heb 6 jaar helpdesk gedaan na mijn MBO.
Ben 1,5 jaar aan het solliciteren geweest voor een systeembeheer functie.. telkens wel uitgenodigd maar gingen toch elke keer voor de HBO'er..
Toen aan de bak gekomen als systeembeheerder en gelijk ook een HBO deeltijd opleiding bedwongen.

Ik heb 3 jaar lang elke week Hengelo - Utrecht gereden voor mijn studie.. Ja het is een flinke investering qua tijd, maar het is echt de moeite waard geweest.. Ben tijdens de studie nog van baan gewisseld en heb nu echt een baan op HBO niveau.. Dit had ik niet of moeilijk kunnen bereiken zonder HBO.

En het verdient een stuk beter als HBO'er dan als MBO'er..
Anderhalf jaar opzoek naar een baan, zo lang duurt mijn hele opleiding nog. Mag ik vragen welke baan je nu hebt? En de helpdesk baan was op niveau 3 niveau maar op niveau 4 betaald denk?
qadn schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 12:00:
Als je twijfels hebt: doen.
Al is het alleen maar voor de zelf-ontplooiing.
Je bent nu nog jong en flexibel, je wil niet over 10 jaar denken: had ik toen maar die HBO studie gedaan.

Op welke studie dan precies in aanmerking komt en hoe het zit qua wiskunde enzo heb ik geen zicht.
Ja, ben wel aardig overtuigd nu door jullie. Alleen de grote restvraag: Welke HBO studie moet het worden.

Verwijderd

Iekozz schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 12:13:
[...]

Anderhalf jaar opzoek naar een baan, zo lang duurt mijn hele opleiding nog. Mag ik vragen welke baan je nu hebt? En de helpdesk baan was op niveau 3 niveau maar op niveau 4 betaald denk?
[...]

Ja, ben wel aardig overtuigd nu door jullie. Alleen de grote restvraag: Welke HBO studie moet het worden.
Helpdesk was MBO-4 niveau.. was een uitgebreidde helpdesk en deed ook veel systeembeheer taken zoals updates, troubleshooten op servers, Citrix Farm onderhouden (drivers en applicaties updaten).

Ik ben nu senior beheerder en coordinator, ik stuur 4 mensen aan in hun dagelijkse taken. Tevens ben ik aanspreekpunt voor iedereen uit de organisatie qua klachten of nieuwe wensen..
Daarnaast zet ik allerlei projecten op en voer ze ook uit..

Echt management doe ik niet, het is meer dat ik de rechthand ben van de manager.

• Iekozz
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 13:28:
[...]

Helpdesk was MBO-4 niveau.. was een uitgebreidde helpdesk en deed ook veel systeembeheer taken zoals updates, troubleshooten op servers, Citrix Farm onderhouden (drivers en applicaties updaten).

Ik ben nu senior beheerder en coordinator, ik stuur 4 mensen aan in hun dagelijkse taken. Tevens ben ik aanspreekpunt voor iedereen uit de organisatie qua klachten of nieuwe wensen..
Daarnaast zet ik allerlei projecten op en voer ze ook uit..

Echt management doe ik niet, het is meer dat ik de rechthand ben van de manager.
Klinkt goed. Je hebt denk ik Technische informatica gedaan als HBO opleiding?

Verwijderd

Iekozz schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 13:50:
[...]

HBO Systeembeheer (Duaal) in Utrecht..

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
Iekozz schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 13:50:
[...]

Lijkt me sterk.
bij Technische Informatica zie je vaak veel programmeren, embedded devices en de wat lagere talen (C, C++)

Bij Hogere informatica (correct me if i'm wrong) zie je meer C#, databases, (systemen achter) websites

Bij de HBO Netwerk varianten zie je juist veel servers, farms, netwerken (duhh), systeem/server beheer.

als ik dan lees senior beheerder, en eerst taken als: updates, troubleshooten op servers, Citrix Farm onderhouden

Dan vermoed ik een netwerk HBO variant.

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Pagina: 1