Ik ben me aan het oriënteren op een notebook met een AMD Trinity A10-4600M APU. De notbooks die verkrijgbaar zijn, hebben naast de APU nagenoeg allemaal een discrete GPU. Aangezien ik die GPU niet nodig heb en de accuduur wil verlengen, heb ik bedacht het misschien beter is als ik de GPU fysiek verwijder uit de notebook. Aangezien ik zelf weinig ervaring heb met notebooks (wel met desktops) heb ik de volgende vragen aan jullie:
- Hoe zijn discrete GPU's in een notebook geïnstalleerd? In een slot, gesoldeerd of is het beide mogelijk?
- Als de GPU in een slot is geïnstalleerd, kan hij dan worden verwijderd?
- Als de GPU daadwerkelijk kan worden verwijderd, hoe zal de notebook daarop 'reageren'. Verwachten jullie bijvoorbeeld dat de BIOS, het OS en de drivers daarmee overweg kunnen? Of verwachten jullie onoverkomenlijke problemen? Of is het wellicht mogelijk met een herinstallatie van het OS?
Misschien hebben sommigen het al geprobeerd, maar ik ben benieuwd naar jullie reactie en ideeën.
- Hoe zijn discrete GPU's in een notebook geïnstalleerd? In een slot, gesoldeerd of is het beide mogelijk?
- Als de GPU in een slot is geïnstalleerd, kan hij dan worden verwijderd?
- Als de GPU daadwerkelijk kan worden verwijderd, hoe zal de notebook daarop 'reageren'. Verwachten jullie bijvoorbeeld dat de BIOS, het OS en de drivers daarmee overweg kunnen? Of verwachten jullie onoverkomenlijke problemen? Of is het wellicht mogelijk met een herinstallatie van het OS?
Misschien hebben sommigen het al geprobeerd, maar ik ben benieuwd naar jullie reactie en ideeën.
Signature