Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Discrete GPU verwijderen uit notebook met een APU, mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Wilhelm11
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-05-2022

Wilhelm11

Ondertitel

Topicstarter
Ik ben me aan het oriënteren op een notebook met een AMD Trinity A10-4600M APU. De notbooks die verkrijgbaar zijn, hebben naast de APU nagenoeg allemaal een discrete GPU. Aangezien ik die GPU niet nodig heb en de accuduur wil verlengen, heb ik bedacht het misschien beter is als ik de GPU fysiek verwijder uit de notebook. Aangezien ik zelf weinig ervaring heb met notebooks (wel met desktops) heb ik de volgende vragen aan jullie:
- Hoe zijn discrete GPU's in een notebook geïnstalleerd? In een slot, gesoldeerd of is het beide mogelijk?
- Als de GPU in een slot is geïnstalleerd, kan hij dan worden verwijderd?
- Als de GPU daadwerkelijk kan worden verwijderd, hoe zal de notebook daarop 'reageren'. Verwachten jullie bijvoorbeeld dat de BIOS, het OS en de drivers daarmee overweg kunnen? Of verwachten jullie onoverkomenlijke problemen? Of is het wellicht mogelijk met een herinstallatie van het OS?

Misschien hebben sommigen het al geprobeerd, maar ik ben benieuwd naar jullie reactie en ideeën.

Signature

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Vroeger hadden de duurdere GPU's een MXM-socket. Hoe gangbaar zo'n socket nu nog is (of of er een modernere variant van is) weet ik niet. Zal waarschijnlijk echt van laptop tot laptop afhangen of je die GPU eruit kan liften.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:48

iichel

Gazoooo

Kun je niet gewoon in apparaatbeheer de discrete GPU disablen, zodat hij niet gebruikt wordt?
Lijkt me een stuk minder rigoreus.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Sterker nog, in het bios?

Dan zal het nog van het soort bios/voeding/mobo afhangen, maar het lijkt mij redelijk normaal dat hij dan ook geen stroom verbruikt.

Per merk/type dat je op 't oog hebt goed onderzoek doen dus.

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:53
Als je pech hebt zit je scherm aangesloten op de 'losse' gpu. Uitschakelen zal dan niet willen. In andere gevallen kun je soms de 'losse' gpu in de bios uitzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door NESFreak op 25-08-2012 20:05 ]

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Die discrete GPU werkt alleen als het nodig is (Nvidia Optimus/ AMD Power Express). Als jij dus alleen wat surft op internet is de discrete GPU automatisch uitgeschakeld en verbruikt die geen stroom.

• Wilhelm11
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-05-2022

Wilhelm11

Ondertitel

Topicstarter
Ik heb nog wat disassembly guides bekeken en daaruit concludeer ik dat het gros van GPU's is vastgesoldeerd op het moederbord. Alleen voor meer high end GPU's worden MXM sloten gebruikt.

Wat betreft instellingen in het BIOS en apparaatbeheer kan ik niets zeggen, dat zal vanzelfsprekend per merk en serie verschillen. Ik zal dus inderdaad goed onderzoek moeten doen bij het merk/serie dat ik op het oog heb.

Signature

• GrrRon
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
Heb je Cubix's reactie gelezen?

Hij heeft nl. gelijk!

"Soylent Green is people!"

Pagina: 1