Netwerk apparatuur uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

• dagizmo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-11 10:53
Ik ben op zoek naar advies over hoe het volgende aan te pakken.

Situatie: nieuwbouwwoning met erg dikke betonnen muren, 3 verdiepingen. Modem staat in de meterkast, op de begane grond.

Modem:
UPC Thomson, inclusief draadloze interne router.

Switch:
Direct aan het modem (en dus in de mterkast) hangt een switch van Netgear (8 poorts). Deze voorziet 8 vaste verbindingen in de muren, verspreid over de drie verdiepingen van een internetaansluiting.

Probleem: draadloze verbinding is zeer instabiel (valt weg en anders max. 1 streep) op de tweede en derde verdieping.

Vereisten:
Ik wil dat alle apparatuur, zowel dat is aangesloten via een bedrading vanuit de switch, als alle draadloze apparatuur, in hetzelfde netwerk terecht komen, in dezelfde IP-range en elkaar dus makkelijk 'zien'. Zowel het draadloze netwerk als het bedrade netwerk moeten dus in dezelfde range zitten.

Opties:
1. een repeater: valt af, vanwege halvering van de snelheid.
2. een router kopen die bridged-repeater kan spelen? Lastig in te stellen vaak.
3. ??

Wensen:
Wanneer het betaalbaar blijft, zoek ik eventueel naar een oplossing die op de derde verdieping gelijk mogelijk maakt om in het netwerk een externe harde schijf te koppelen via USB en nog een printer.

Verder ben ik ook helemaal niet bekend in het nas-verhaal. Ik zoek eigenlijk naar een oplossing die met één druk op de knop tevens de laptops in het netwerk kan back-uppen, via een centrale harde schijf (in de meterkast, dan wel op de derde verdieping). Dit systeem zou dan de externe harde schijf kunnen vervangen, die ik namelijk nu gebruik als back-up voor de laptops. Alleen doe ik dit dus handmatig, ipv automatisch.

Zijn er mensen die mij kunnen adviseren, dan wel boodschappenlijstjes kunnen geven. Zowel voor het netwerk probleem als voor het back-up vraagstuk.

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13:03

allure

Titaan fase 2/3

Zou je niet op elke verdieping een fatsoenlijk AP kunnen ophangen?
Bezuinig niet op je nas van een goed uitgeruste nas heb je veel meer plezier.

Ik weet niet welke OS'n je gebruikt maar ik heb hier de map "documenten" bijvoorbeeld naar een netwerkshare op een nas laten verwijzen, op die manier werk je dus niet meer lokaal maar op de nas.

Verwijderd

Precies zoals allure zegt. Zet een AP neer op iedere verdieping. Als het kan zet dan een Gigabit switch neer op iedere verdieping, en daar de AP aan.
Waarom?

Omdat als men films wil gaan "sleuren" over het netwerk, dat het beste over bedraad netwerk kan gaan. Tegenwoordig hebben alle laptops Gigabit, en een goede NAS heeft dat ook. WiFi is leuk voor web, mail, Youtube.... Voor streamen van (HD) kwaliteit content is beter om bedraad te doen.

Als je WiFi aanlegt, zet dan de kanalen in op 1, 6 en 13 (of 14 als je kan). Ieder kanaal op iedere verdieping. Deze liggen "ver" uit elkaar om elkaar niet te storen.

Dus kanaal 1 op verdieping 1. Kanaal 6 op verdieping 2 etc....

Kijk ook even of er buren zijn die op die kanalen uitzenden.....

• dagizmo
Iemand suggesties voor een AP?

En - omdat ik dit niet zeker weet - geeft een AP hetzelfde netwerk door? Dus als je bij de router het draadloze netwerk zowel bedraad als draadloos "ABC" uitzendt (dat is nu het geval bij de upc router), zendt elk AP dan datzelfde netwerk uit? Of krijg je dan "ABC1" en "ABC2". Dat zou ik namelijk niet willen, omdat je dan met drie netwerken zit. Met andere woorden: met een accespoint, creëer je dan hetzelfde als wanneer je een repeater zou gebruiken?

Ik heb hiervoor met een repeater gewerkt en dat beviel - op de lage snelheid na - wel, omdat je met één netwerk zit, waarbinnen alle apparatuur aangesloten is.

Mbt de NAS: suggesties zijn welkom. Ik kan wel externe schijven aan een AP hangen, maar wellicht is het beter om een one-sollution te kiezen, met twee schijven die automatisch elkaar kopieren. Overigens: functioneert een NAS gelijktijdig dan ook als mediaserver voor bijv. de tv, via DLNA? Of kunnen niet alle NAS dat?

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Bekijk de Pricewatch, en sorteer op "populariteit".
En - omdat ik dit niet zeker weet - geeft een AP hetzelfde netwerk door? Dus als je bij de router het draadloze netwerk zowel bedraad als draadloos "ABC" uitzendt (dat is nu het geval bij de upc router), zendt elk AP dan datzelfde netwerk uit? Of krijg je dan "ABC1" en "ABC2". Dat zou ik namelijk niet willen, omdat je dan met drie netwerken zit. Met andere woorden: met een accespoint, creëer je dan hetzelfde als wanneer je een repeater zou gebruiken?
Ja dit kan ook met een accesspoint. Als ik jou was zou ik een aantal Wireless Routers kopen en die als AP gebruiken: DHCP server uit, alleen de LAN porten gebruiken, en de WiFi instellingen hetzelfde zetten op al je apparaten (SSID, type versleuteling, wachtwoord). Het gebruik van een Wireless Router bespaart je namelijk het plaatsen van een extra switch.
Ik heb hiervoor met een repeater gewerkt en dat beviel - op de lage snelheid na - wel, omdat je met één netwerk zit, waarbinnen alle apparatuur aangesloten is.
Dat kan je dus met een AP ook!
Mbt de NAS: suggesties zijn welkom. Ik kan wel externe schijven aan een AP hangen, maar wellicht is het beter om een one-sollution te kiezen, met twee schijven die automatisch elkaar kopieren. Overigens: functioneert een NAS gelijktijdig dan ook als mediaserver voor bijv. de tv, via DLNA? Of kunnen niet alle NAS dat?
Nogmaals: Ga eens rondspitten in de Pricewatch en ga wat reviews lezen en kom dan terug met je volgende vragen ;)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• dagizmo
Over de NAS: ga ik eerst verder rondspitten dan.

Over het instellen van een router / AP als AP: ter bevestiging of het zo werkt:

Kan ik gewoon een router / AP ergens op de tweede verdieping inpluggen in de LAN verbinding in de muur. En dus de router / AP via LAN verbinden. De router /AP hangt dan feitelijk aan de switch, die in de meterkast draait.

Op de router / AP daarna DHCP uit (toch?) en dan bij het draadloze netwerk dezelfde SSID, beveiliging, en auto channel instellen.

Het modem Thompson staat natuurlijk met DHCP aan, verzend SSID "ABC" en staat op auto channel.

Ik heb hier nog een Linksys WRT110 liggen. Zo eens kijken of deze als AP kan functioneren.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

@hierboven: Jup :P

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

Een AP is eigenlijk een switch, maar dan zonder draadjes. Je kan er dus computers mee verbinden, net als een switch. Alleen is dat draadloos.

Even een paar dingen:

Voorbeeld: 3 AP's:

AP1: IP adres 192.168.1.250
AP2: adres: 192.168.1.251
AP3: 192.168.1.252

DHCP uit.

SSID: ALLEMAAL hetzelfde (kies er zelf maar eentje)
Kanaal: allemaal verchillend. Voor AP1: kanaal 1, AP2: kanaal 6, AP3: kanaal 12 (of hoger als het kan).

Dan zal alles perfect werken.

• dagizmo
Alles draait perfect. Voorlopig zenden beide WIFI uit via hetzelfde kanaal. Vraag me nu alleen af hoe het zit met roamen.
Als ik nu verbinding maak met één, schakelt mobiele aparatuur automatisch over naar de beste verbinding of houdt deze verbinding met één AP, totdat het signaal uitvalt en je weer verbinding moet maken met het andere AP? Dit omdat er twee laptops zijn die regelmatig van verdieping verhuizen.

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

dagizmo schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 15:44:
Alles draait perfect. Voorlopig zenden beide WIFI uit via hetzelfde kanaal. Vraag me nu alleen af hoe het zit met roamen.
Als ik nu verbinding maak met één, schakelt mobiele aparatuur automatisch over naar de beste verbinding of houdt deze verbinding met één AP, totdat het signaal uitvalt en je weer verbinding moet maken met het andere AP? Dit omdat er twee laptops zijn die regelmatig van verdieping verhuizen.
Misschien heb je hier iets aan met betrekking tot dezelfde SSID en verschillende kanalen.

• dagizmo
Thanks! Gelijk maar even de kanalen aangepast. Effectieve uitleg, ook mbt het frequentie verhaal.

• dagizmo
Overigens, ter verdere uitbreiding: welk accespoint kan zowel een of meerdere printers en een USB-externe schijf aan het netwerk koppelen? Veel AP's hebben geen USB-aansluiting of slechts 1. Wellicht dat er dan een hub achter kan, maar dat weet je nooit zeker.
En kan elke AP met USB aansluiting functioneren als printerhost (simpel de USB vd printer aan het AP hangen) of moet het AP printerhost-software bevatten?

In de pricewatch kom ik veel AP's tegen, maar als ze al een USB-poort hebben, is het maar één. Zijn ze er met meerdere USB-poorten en werkt het koppelen van een printer altijd of moet je daar weer een printerserver voor aanschaffen?
Pagina: 1