Toon posts:

PC start niet na vervangen RAM-geheugen!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik zit met een klein probleempje:
Heb net 2x2GB RAM-strips gekocht (DDR2, PC6400 zoals mijn andere strips), maar zodra ik deze erbij doet start mijn computer prima op door BIOS (BIOS staat ook dat ik 5GB RAM heb ipv de gebruikelijke 2).
Zodra het beeld ''Windows Starten'' in beeld komt, laad de computer nog wat door, knippert mijn beeld een paar keer aan en uit, om vervolgens of zwart te blijven, of een blauw scherm aan te geven dat er een hardwarefout is geconstateerd. (Zwart scherm bij 1 strip, blauw scherm bij alle 2 de strips ''extra'', ook een zwart scherm bij alleen de 2x2 gb strips).

Ohja: Mijn computer startte gister wel op met 5GB ram, alleen deed mijn videokaart toen raar, heb toen de driver van de videokaart geinstalleerd, en sinds dien doet die het niet met het extra geheugen. Mijn videokaart is een Nvidia GT 220
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

mvg,
Celoxx

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-01 16:53
Kapot geheugen of een defect slot vermoed ik. Kwestie van reepjes er uithalen en van plaats verwisselen om te achterhalen waar het aan ligt.

_██_
(ಠ_ృ)

Verwijderd

Topicstarter
Atomsk schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 17:35:
Kapot geheugen of een defect slot vermoed ik. Kwestie van reepjes er uithalen en van plaats verwisselen om te achterhalen waar het aan ligt.
Heb de slots al verwisseld naar mijn huidige slots, dan blijft die ook haken op een zwart scherm.
En het geheugen is niet kapot als in me bios staat dat het er in zit, of wel?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Even voor de duidelijkheid namelijk RAM strips en reepjes bestaan niet ( hooguit chocoladerepen ) maar dat heet dimms. Daarbij verzuim je om eens alle specs van je systeem erbij te schrijven want nu word het een puzzel voor mensen die je willen helpen.

Verder wat je probleem betreft wil PC6400 niet altijd alleen wat zeggen maar zijn ook andere timings van belang en zelfs het merk dimm kan uitmaken. Je kan dus niet zomaar willekeurig iets in je moederboard prikken en denken van als het maar PC6400 is.

[ Voor 33% gewijzigd door Roel1966 op 25-08-2012 17:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Excuses, het zijn dus dimms, zelf noem ik ze altijd strips en heb eigenlijk nooit geweten dat ze zo heten.

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-12-2025
Wat Atomsk zegt, probeer te achterhalen of de slots kapot zijn: gebruik hiervoor de werkende reepjes. Dus als je nu [X] [ ] [X] [ ] hebt, met [ ] = een slot, en X is een reepje, probeer dan met de reepjes die nu wel werken [X] [X] [ ] [ ] en [ ] [X] [X] [ ] en [ ] [ ] [X] [X].
Als het daar ergens fout gaat, is het je mobo. Als dat allemaal goed werkt, dan zijn het wss de nieuwe reepjes.
En op zich heeft Roel ook n punt: google even de spec's van je oude reepjes en de nieuwe. De CL-timing's, voltages en freq. bereik (800-1600) moet het liefst overeenkomen.

Hou er ook rekening mee, dat de 32bit (x86) Windows versies niet meer dan ik dacht 2.5GB kunnen handelen. Dus eventueel een herinstallatie van windows naar een 64bit (x64) is vereist (let ook hier op of de CPU het ondersteund: google it).

Wat je evt. ook kan doen is allen de nieuwe reepjes op de plaats van de oude zetten. Als dat goed gaat, weet je dat het niet aan de nieuwe reepjes ligt.
En probeer via systeemherstel of veilige modus in windows te komen.

[ Voor 11% gewijzigd door RzrBck op 25-08-2012 17:57 ]

Pagina: 1