Waar staan de programma's ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vezel
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-05 14:41
Ben zojuist overgestapt naar een Imac na 25 jaar windows...
(27 ", 256 ssd, 8 gb)
Nu heb ik Transmission gedownload, opgestart en wat gedownload, maar na het opnieuwe opstarten van de mac vindt ik het programma nergens terug. Niet in Finder, niet in launchpad, niet op de taakbalk.

Als het mag nog een vraagje, ik gebruik zakelijk nog windows en log in via citrix, alleen nu kan ik dus geen rechtermuistoetsen meer gebruiken op de pc die ik overneem.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-10 14:11
Programma's vind je in het mapje programma's (bovenin de balk op ga -> programma's, of je zoekt de app via cmd+spatie ..naam van programma..)

Rechtermuisknop kun je inschakelen door bovenin de balk op appletje te klikken, systeemvoorkeuren, muis, 2 vingertap voor rechtermuisklik

tevens is daar tappen om te klikken aan te zetten, zeer handig ;)

Veel plezier met de Mac ;)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

vezel schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 12:58:
Nu heb ik Transmission gedownload, opgestart en wat gedownload, maar na het opnieuwe opstarten van de mac vindt ik het programma nergens terug. Niet in Finder, niet in launchpad, niet op de taakbalk.
Net als in Windows.. je gedownloade Transmission staat daar waar je het naartoe gedownload hebt. Hoogstwaarschijnlijk in ~/Downloads
Als het mag nog een vraagje, ik gebruik zakelijk nog windows en log in via citrix, alleen nu kan ik dus geen rechtermuistoetsen meer gebruiken op de pc die ik overneem.
Hoezo 'dus'? Een meerknopsmuis is niks bijzonders, ook in OS/X niet. Met alle meegeleverde muizen kan je links en rechts klikken, al jaren.

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taurnil
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-10 12:18
klik op de finder, de finder is het blauwe icoontje met een gezicht helemaal links op je dock, je dock is dus de balk ONDER IN waar je iconen op staan. in het finder venster staat links alle folders met o.a. de folder programma's. staat die er niet? klik dan terwijl je een finder venster open hebt staan boven in de menu balk op:

Finder > voorkeuren > Navigatie kolom (in het nieuwe schermpje) > vink hier nu programma's aan.

Nu staat programma's ook in je finder venster en zo kun je bij je programma's.
Anders wat hier boven staat (maar dit is voor in het vervolg wat makkelijker als je er vaker heen moet?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het is ook wel praktisch om de distributiemethode via DMG's te kennen... dit wordt veel gebruikt.

DMG = Disk Image, een bestand die een 'schijf' bevat, as je die opent, krijg je de inhoud te zien als 'virtuele schijf'. Dit werkt ook met ISO's.

Daarin staat vaak het programma dat je net gedownload hebt. Soms staat er een installer, maar dat komt niet zo heel veel meer voor. Vooral grote of complexe programma's hebben dat nog nodig, of onderdelen die iets aan je systeem veranderen.

1. Heb je geen installer, maar gewoon een programma? Sleep het naar de 'Applicaties' of "Applications" map
2. Heb je wel een installer gekregen, dubbelklik deze dan gewoon

Na dat je 1 of 2 gedaan hebt en afgerond hebt, kan je de virtuele schijven 'uitwerpen'. Daarna kan je het DMG bestand weggooien.

Wat in Applications staat komt automatisch in Launchpad. Als er ergens anders staat meestal ook, maar dat is qua organisatie niet echt praktisch. Dus, applicaties -> naar de applicatiemap!

Als je iets in je dock wil, kan je het er in slepen, of na het openen rechts klikken en dan in dock houden aan klikken.

[ Voor 16% gewijzigd door johnkeates op 25-08-2012 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gymaroe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 16:46
Gebruik spotlight. Dat vergrootglaasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Waarschijnlijk staat het nog in Downloads. John Keates hierboven heeft een goede uitleg, maar hier is een videootje over hoe je programma's op een Mac installeert : YouTube: How to install programs on Mac OS X

Als je iets via de Mac-appstore installeert dan wordt het automatisch in de Applicatie-directory neergezet.

In het geval van Transmission is het dus gewoon een kwestie van slepen naar de juiste plek.

In principe gebeurt er bij een installatie niets meer dan het kopieren van de applicatie naar de Applicatie-directory. Het mooie hieraan: verwijderen van een applicatie is dus ook niks complexer dan een kwestie van slepen naar de prullenbak.

[ Voor 10% gewijzigd door Keypunchie op 25-08-2012 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vezel
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-05 14:41
Bedankt, dit was wat ik bedoelde !
Keypunchie schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 15:57:
[...]

Waarschijnlijk staat het nog in Downloads. John Keates hierboven heeft een goede uitleg, maar hier is een videootje over hoe je programma's op een Mac installeert : YouTube: How to install programs on Mac OS X

Als je iets via de Mac-appstore installeert dan wordt het automatisch in de Applicatie-directory neergezet.

In het geval van Transmission is het dus gewoon een kwestie van slepen naar de juiste plek.

In principe gebeurt er bij een installatie niets meer dan het kopieren van de applicatie naar de Applicatie-directory. Het mooie hieraan: verwijderen van een applicatie is dus ook niks complexer dan een kwestie van slepen naar de prullenbak.
Pagina: 1