Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snsgn
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 21:53
Beste Tweakers,

Ik heb onlangs de volgende setup aangeschafd:
- Gigabyte GA-Z77X-D3H
- Intel Core i5 3570K Boxed
- Club3D Radeon HD 7870 royalKing
- Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9
- Samsung 830 series 128GB
- be quiet! Pure Power L7 630W

Ik heb zitten rondkijken op Tweakers en andere website en lees veel over het probleem van dit moederbord dat hij tijdens de BIOS splashscreen blijft hangen, als er een USB stick is aangesloten.

Het probleem is dat ik Windows 7 wil installeren vanaf een bootable USB stick. Als ik de stick eruit haal gaat hij direct verder met opstarten. Als je direct op DEL drukt ga je de BIOS in en staat de USB stick er ook niet meer bij als boot optie. Ook niet als ik 'm heel snel weer erin doe na de splash screen. Zojuist heb ik ook een lege USB stick erin geprikt en hierdoor blijft de BIOS níet hangen. Het blijkt dus misschien toch niet aan het bekende probleem te liggen waarover ik heb gelezen, maar aan de inhoud van de bootable stick.

Ik heb mijn bootable USB stick op twee verschillende manieren gemaakt. Met de nieuwe Windows 7 USB-DVD tool en via deze tutorial.

Alle hardware lijkt naar behoren te functioneren voor zover ik dat heb kunnen constateren. Geen error bliepjes of vreemde verschijnselen.

Daarnaast heb ik nog even een SATA DVD drive uit m'n oude PC gehaald en geprobeerd om hiermee een oudere build van Windows 7 te installeren vanaf een DVD dus, maar dan krijg ik het achterlijke cd driver probleem voor de installatie, terwijl hij de bestanden allang had geladen vanaf diezelfde DVD met de DVD drive waar hij zo nodig drivers voor nodig heeft. Deze Windows versie had ik zonder problemen wel vaker geïnstalleerd op andere pc's...

THE DRAMA!

Hulp gevraagd, bij voorbaat dank.

Ruben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

Heb je al een andere (bootable, niet-lege) USB stick geprobeerd? Bij mij weigeren sommige USB sticks ook te booten terwijl het met andere wel gewoon gaat.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snsgn
Hmm ja, ik heb 1 Transcend JetFlash 700 32GB(met USB 3.0, ik weet niet of dat uitmaakt) en verder alleen wat oude 2GB sticks. Dus ik heb geen andere :(. Maar je hebt een punt, ik zou misschien een vriend van mij kunnen vragen of hij wat grotere USB sticks voor mij heeft :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07 10:23
Ik heb hier precies hetzelfde probleem met H55M-UD2H f10 moederbord.

Zodra ik mijn USB stick met bootable meuk er in plug bij het bios bevriest alles compleet.

Zit nu zelf ook te kijken wat ik hieraan kan doen ( ik kan echter niet de bios in komen of ook maar iets gebruiken ) het lijkt wel of hij gewoon direct pauzeerd. Het opstarten met de usb stick laat het ding al vast lopen voordat hij in het post scherm van de bios me schijven laat zien.

Ik zou ook graag weten waardoor dit zou kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinS.Buisman
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:36
Mijn laptopje (Fujitsu Siemans Amilo La1703) had dit probleem ook, met een Philips 16GB stick. Een update van de bios heeft het probleem toen verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Legacy USB uitzetten in bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07 10:23
er zijn 3 usb opties in het moederbord van mij.

1) usb enable
2) usb legacy support
3) usb mass storage

bij elke combinatie uit en aan van de 3 verschillende loopt hij vast behalve bij de 3).

als ik 3) uit zet "usb mass storage" dan start hij gewoon door, maar kan ik de usb stick niet gebruiken en mijn usb toetsenbord valt weg bij het normaal opstarten scherm van windows.

Al met al helpt het niks.

Het bios flashen, zou ik moeten doen doormiddel van een usb stick. Aangezien hij vast loopt bij het leven door USB problemen bij het bios is er geen haar op mijn hoofd die hier uberhaupt aan gaat denken. Helemaal niet omdat ik met een cdtje mijn doel nog steeds kan bereiken.

Buiten dat is de enige bios update f11 en deze verbeterd alleen maar de cpu support waar ik geen zak aan heb anyway.

aangezien dit meer een probleem is die niet echt mijn gang van zaken belemmerd maar meer vertraagt zou ik toch willen weten waarom dit gebeurt.

Niet het bij mij zo'n super groot probleem is, echter stoo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snsgn
Heb ik al gedaan. Maakt geen verschil.

Ik heb nu een 8GB stick geleend van een vriend. Hoop dat het hiermee nu gaat lukken.

Ik hou jullie op de hoogte.

EDIT:
Ok, ik heb de 8GB stick ook bootable gemaakt en geprobeerd. Nu blijft hij niet hangen bij de BIOS splashscreen, maar hij erkend ook niet dat ik überhaupt een USB stick erin heb zitten. Ik kan 'm dus ook niet instellen om mee te booten en krijg de melding "Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key". Dus... Daar kan ik niks mee.

[ Voor 39% gewijzigd door snsgn op 25-08-2012 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinS.Buisman
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:36
Gatygun schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 14:57:
er zijn 3 usb opties in het moederbord van mij.

1) usb enable
2) usb legacy support
3) usb mass storage

bij elke combinatie uit en aan van de 3 verschillende loopt hij vast behalve bij de 3).

als ik 3) uit zet "usb mass storage" dan start hij gewoon door, maar kan ik de usb stick niet gebruiken en mijn usb toetsenbord valt weg bij het normaal opstarten scherm van windows.

Al met al helpt het niks.

Het bios flashen, zou ik moeten doen doormiddel van een usb stick. Aangezien hij vast loopt bij het leven door USB problemen bij het bios is er geen haar op mijn hoofd die hier uberhaupt aan gaat denken. Helemaal niet omdat ik met een cdtje mijn doel nog steeds kan bereiken.

Buiten dat is de enige bios update f11 en deze verbeterd alleen maar de cpu support waar ik geen zak aan heb anyway.

aangezien dit meer een probleem is die niet echt mijn gang van zaken belemmerd maar meer vertraagt zou ik toch willen weten waarom dit gebeurt.

Niet het bij mij zo'n super groot probleem is, echter stoo
In de changelog van het bios van mijn laptop stond ook niets met USB vermeld, toch heeft het geholpen. Kun je niet gewoon een dvd'tje maken met een OS, licentie en alles regelen en dan vanuit Windows je BIOS flashen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snsgn
RobinS.Buisman schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 16:08:
[...]

In de changelog van het bios van mijn laptop stond ook niets met USB vermeld, toch heeft het geholpen. Kun je niet gewoon een dvd'tje maken met een OS, licentie en alles regelen en dan vanuit Windows je BIOS flashen?
Daar ben ik nu mee bezig, via een DVD'tje installeren. Dat is ook weer onnodig lastig door: zie laatste allinea van mijn OP:
snsgn schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 12:55:
Daarnaast heb ik nog even een SATA DVD drive uit m'n oude PC gehaald en geprobeerd om hiermee een oudere build van Windows 7 te installeren vanaf een DVD dus, maar dan krijg ik het achterlijke cd driver probleem voor de installatie, terwijl hij de bestanden allang had geladen vanaf diezelfde DVD met de DVD drive waar hij zo nodig drivers voor nodig heeft. Deze Windows versie had ik zonder problemen wel vaker geïnstalleerd op andere pc's...
Ben nu dus bezig met die drivers fixen. Te gek voor woorden dit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snsgn
Het lijkt erop dat ik nu een grote stap verder ben. Door wat te klooien met de instellingen in de BIOS betreffende de USB technieken (zo noem ik het maar even) zoals xHCI en dergelijken is mijn USB stick die ik in eerste instantie gebruikte eindelijk gestart met de installatie.

ECHTER komt het probleem van de cd/dvd driver ook even buuten, terwijl ik de DVD drive al lang weer heb ontkoppeld, gezien ik die niet meer nodig heb. Hoe moet ik nu in vredes naam drivers gaan zoeken voor cd/dvd drive die ik niet eens heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Gekke vraag wat betreft drivers voor je dvddrive namelijk heb je in je bios al eens gekeken bij de s-ata poorten of die wel op AHCI staan en misschien niet op RAID of IDE ? Blijf dat namelijk vaag vinden dat je drivres voor een s-ata dvddrive nodig hebt en ik dat probleem nooit gehad heb hier.

Wel wanneer ik b.v. RAID gebruik dan vraagt ie wel voor drivers dus vandaar ook een beetje mijn gedachtegang of je die s-ata controller wel goed hebt staan. En wat betreft die usb-sticks is een verhaal apart en herken ik wel want blijkbaar dat er toch nogal verschil in zit in controllers die ze in de sticks gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snsgn
Bedankt, Roel, voor je inbreng. Voor de SATA controllers heb ik de opties: AHCI, IDE en RAID. Ik merk er bij de installatie geen verschil. Ik heb het idee dat ik überhaupt vrijwel elke optie wel heb gehad die dit onderwerp aangaat.

Ik heb inmiddels alweer net iets meer kunnen uitsluiten.

Op de support van Microsoft geven ze dit aan: Error: A required CD/DVD device driver is missing - when you start Windows 7 or Windows Vista from the setup disk
De AHCI zou je juist op ATA moeten zetten om het te kunnen verhelpen, maar die optie heb ik niet met dit mobo. De andere 2 opties erboven zijn irrelevant, want ik heb niet en installeer niet eens vanaf een CD/DVD-drive.

Ook heb ik heb tegen mijn natuur in de gebruiksaanwijzing van het moederbord gepakt. Daar staat iets over het installeren van Windows 7 waarbij je inderdaad drivers moet installeren voor de windows setup. Er staat "For the Intel Z77" en "For the Marvell 88SE9172". Bij Z77 staat er dat de SATA RAID/AHCI drivers al included zijn dus dat je niks hoeft te doen. Bij Marvell staat er dat je inderdaad de CD-rom moet pakken met drivers om de RAID of AHCI drivers te installeren. Maar waar maak ik dan gebruik van? Van Marvell of Intel Z77 :? In ieder geval, ook dit was weer zonder resultaat. De windows setup gaf aan dat er geef hardware was gevonden voor deze software o.i.d..

Anyways, nogmaals heb ik geen CD/DVD-drive aangesloten en toch moet hij hier op gaan zeuren dat ik daarvoor drivers moet fixen. Er zou toch een workaround moeten zijn om hier onderuit te komen, want het slaat werkelijk nergens op dat je iets moet installeren dat er niet is. Tenzij ze gewoon de SATA drivers o.i.d. bedoelen.

[ Voor 7% gewijzigd door snsgn op 25-08-2012 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Hmm, ik heb het vermoeden dat je de dvddrive op de Marvell s-ata poorten aangesloten had en ie daarvoor drivers nodig had. Je kan dus het beste altijd alleen de Intel s-ata poorten gebruiken en dat zijn veelal de 2 witte poorten ( s-ata 600 ) en dan 4 stuks zwarte s-ata 300 poorten. Daarnaast heb je dan vaak nog 2 extra s-ata poorten die in jou geval via de Marvell controller gaan maar die raad ik je aan dan niet te gebruiken.

Dus kort maar krachtig raad ik je aan op jou board om sowieso je ssd op 1 van de 2 witte poorten aan te sluiten en dan de s-ata dvddrive op 1 van de zwarte poorten en niet op die grijze poorten. Vervolgens dan wel je Intel s-ata controller op AHCI zetten want anders haal je niet de optimale snelheid van je ssd. Die Marvell s-ata controller kan je het beste gewoon disablen in je bios en niet gebruiken verder.

[ Voor 14% gewijzigd door Roel1966 op 25-08-2012 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snsgn
Aha, dus zo zit dat met hoe die controllers zijn onderverdeeld. Maargoed, ik heb heel erg goed nieuws voor iedereen die hier problemen mee heeft! (er waren wat replies van mensen die hetzelfde probleem hadden)

Ik kan het zelf bijna niet geloven maar dit was mijn oplossing!

Het blijkt dus een 'fout' te zijn in de installatie dat hij om die cd/dvd drivers vraagt, want je annuleert gewoon die vraag naar drivers en sluit de setup. Dan kom je weer bij het startscherm van het installeren en op dat moment doe je de USB stick in een andere poort! Een paar seconden later druk je op installeren en hij zeurt niet meer om deze onbenullige drivers! :D
Pagina: 1