Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-06 13:26
Ik heb nu een workstation met een Intel i5 2500 en 16GB en 4x 1.5TB disks in RAID10. De LSI controller heeft problemen en hierdoor haal ik slechts 20MB/s. Net genoeg om een VM te draaien maar twee VMs is geen doen. Op het moederbord zitten slechts drie SATA porten dus die kan ik niet gebruiken.

Hiernaast heb ik een HP Microserver N40L met twee WD 2TB RED schijven.

Omdat Microsoft flink wat nieuwe software heeft uitgebracht of gaat uitbrengen wil ik een betere test lab opzetten. Zodat ik meer VMs gelijktijdig kan draaien en een Hyper-V cluster kan opzetten met live migration etc.

Nu dacht ik eraan om het volgende te doen:
1. Het moederbord vervangen door een model met meer onboard SATA porten. Ik zat zelf te denken aan de: Asrock Z77 Pro4-M deze heeft 8 SATA poorten en is Micro-ATX (mijn kast is Micro-ATX). Een andere optie zou een RAID Controller kunnen zijn maar omdat ik RAID1 of RAID10 wil draaien zie ik geen meerwaarde in HW RAID.
2. Een tweede gelijke workstation aanschaffen zodat ik een Hyper-V cluster kan opzetten.
3. De HP Microserver uitbreiden met twee extra schijven zodat ik 4x WD 2TB RED schijven heb en deze beschikbaar stel aan de twee Hyper-V nodes.

Voor alle drie de machines dacht ik aan software RAID omdat ik de meerwaarde niet zie van hardware RIAD voor RAID1 of RAID10. Het OS zal Windows Server 2012 worden zodra deze uitkomt.

Het netwerk is gigabit dus de maximum snelheid zal 125Meg/sec zijn. Nu dacht ik eraan om de HP Microserver direct aan de Hyper-V nodes verbinden met een dual NIC voor de HP Microserver en single NIC voor de nodes. De onboard NICs worden gebruikt voor de LAN. Nu heb ik nooit eerder een setup zoals dit opgezet en vraag me af of dit wel gaat werken?

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-07 10:26
Die microserver heeft een slappe CPU er in zitten, 1.4ghz dual core amd athlon II. Niet echt ideaal voor Hyper-v.
Ik zou een nieuw bakkie aanschaffen, eentje met wat meer power.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
Razwer schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 11:59:
Die microserver heeft een slappe CPU er in zitten, 1.4ghz dual core amd athlon II. Niet echt ideaal voor Hyper-v.
Ik zou een nieuw bakkie aanschaffen, eentje met wat meer power.
De HP Microserver zal enkel Windows Server 2012 draaien met software RAID. De storage zal worden gebruikt voor Hyper-V en backups.

De workstations zullen als Hyper-V node dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Wat is precies je doel? Wil je een speeltuin maken om nieuwe software uit te proberen of wil je ook Hyper-V clusters maken?

Ik heb voor mijn Hyper-V speeltuin gewoon een server thuis staan. Gekocht in een leuke aanbieding bij Dell en voorzien van een quadcore Xeon. Flink wat geheugen in gezet en een paar 1TB SATA schijven. Werkt uitstekend, ik kom niets te kort. Geheugen is in die zin de enige echte beperkende factor, maar een paar reepjes meer zijn zo gekocht.

Je workstation is qua specs voldoende lijkt me om ook wat VM's te draaien. Waarom die RAID config is me dan niet duidelijk. 3x 1,5 TB is genoeg opslag en performance van de VM's voor een speeltuintje moet prima zijn. Als je meer opslag nodig heb kan je ook nog denken aan 2TB schijven te kopen. Maar ik kom prima uit met 1TB voor een stuk of zes VM's gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
CMD-Snake schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 14:06:
Wat is precies je doel? Wil je een speeltuin maken om nieuwe software uit te proberen of wil je ook Hyper-V clusters maken?

Ik heb voor mijn Hyper-V speeltuin gewoon een server thuis staan. Gekocht in een leuke aanbieding bij Dell en voorzien van een quadcore Xeon. Flink wat geheugen in gezet en een paar 1TB SATA schijven. Werkt uitstekend, ik kom niets te kort. Geheugen is in die zin de enige echte beperkende factor, maar een paar reepjes meer zijn zo gekocht.

Je workstation is qua specs voldoende lijkt me om ook wat VM's te draaien. Waarom die RAID config is me dan niet duidelijk. 3x 1,5 TB is genoeg opslag en performance van de VM's voor een speeltuintje moet prima zijn. Als je meer opslag nodig heb kan je ook nog denken aan 2TB schijven te kopen. Maar ik kom prima uit met 1TB voor een stuk of zes VM's gemiddeld.
Me doel is inderdaad om een cluster te maken, vandaar dat ik de HP Microserver als centrale storage wil gebuiken. Mijn grootste vraag is dan ook hoe ik dit het beste kan doen.

Het lijkt erop dat niemand mijn post echt leest, ik melde verschijnende keren dat ik op het moment slechts 20MB/s piek haal en dat is net genoeg om een VM te draaien. Opslag is geen enkel probleem (heb 2.72TB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Stel dan ook wel de juiste vraag :)

Wil je nu je performance probleem met die LSI opgelost hebben (want ook als je je Microserver als NAS/iSCSI-SAN gaat inzetten heb je daar last van) of wil je advies over het opzetten van een 2012 HyperV cluster met die external storage?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bekertje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 16:39
weet niet wat het probleem is met je LSI, maar probeer dat eerst op te lossen. Kan je weer wat centjes besparen. :P

Onder 2008 kan het als volgt :9
Als je een cluster op wil zetten is het handig om in de hyper-v servers minimaal 2 nics te hebben zitten. 1 voor je LAN, 1 voor het ISCSI netwerk. Aparte Nic voor de heartbeat laten we even achterwege.

Je neemt dan 1 pc met je schijven erin, in een raid die jezelf handig lijkt. En deze heeft maar 1 nic nodig, meer mag ook. Windows erop, software van Starwind of Microsoft erop. Dit je wordt je NAS/SAN/ISCSI target.

2 Pc's worden je hyper-v servers. Neem 2 switches, 1 voor het iscsi gedeelte (ip 172.16.x.x), 1 voor het lan gedeelte (192.168.x.x).
De pc met de ISCSI target software hang je natuurlijk aan het iscsi netwerk. Je 2 hyperv machines installeren en huppa, cluster opzetten.

Zo ziet ons testsysteempje er op het werk uit, lekker simpel, maar voor het testen van dingen meer dan genoeg. HyperV pc's hoeven niet gelijk te zijn, als je maar kiest voor, of alleen Intel, of alleen AMD. Niet amd en intel door elkaar. Bij ons is de ene machine een i3, de ander is een i5, allebei de machines 16 Gb geheugen.

Nu wil je aan 2012 beginnen, ook voor het opzetten van je cluster. Ik weet niet of je het onder 2008 r2 al eens gedaan hebt? Anders is het misschien handiger om het eerst eens onder 2008 proberen. Daar zijn genoeg handleidingen van/over te vinden. Later kun je het dan met 2012 proberen.
Nu ga ik er gemakshalve vanuit dat het onder 2012 niet heel veel anders zal zijn dan onder 2008, dus het is wel onder voorbehoud :P

en let wel... Ik weet niet of het mogelijk is om een cluster op te zetten buiten een windows domain. Voor zover ik weet heb je altijd een Domein controller nodig. Dus dat zou betekenen dat je buiten je cluster al een domein controller moet hebben staan.

[ Voor 3% gewijzigd door bekertje op 25-08-2012 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
alt-92 schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 19:40:
Stel dan ook wel de juiste vraag :)

Wil je nu je performance probleem met die LSI opgelost hebben (want ook als je je Microserver als NAS/iSCSI-SAN gaat inzetten heb je daar last van) of wil je advies over het opzetten van een 2012 HyperV cluster met die external storage?
Beide eigenlijk ;)

Ik weet dat ik via het netwerk niet dezelfde snelheden haal als DAS maar veel slechter dan nu kan het niet worden.
bekertje schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 19:40:
weet niet wat het probleem is met je LSI, maar probeer dat eerst op te lossen. Kan je weer wat centjes besparen. :P

Onder 2008 kan het als volgt :9
Als je een cluster op wil zetten is het handig om in de hyper-v servers minimaal 2 nics te hebben zitten. 1 voor je LAN, 1 voor het ISCSI netwerk. Aparte Nic voor de heartbeat laten we even achterwege.

Je neemt dan 1 pc met je schijven erin, in een raid die jezelf handig lijkt. En deze heeft maar 1 nic nodig, meer mag ook. Windows erop, software van Starwind of Microsoft erop. Dit je wordt je NAS/SAN/ISCSI target.

2 Pc's worden je hyper-v servers. Neem 2 switches, 1 voor het iscsi gedeelte (ip 172.16.x.x), 1 voor het lan gedeelte (192.168.x.x).
De pc met de ISCSI target software hang je natuurlijk aan het iscsi netwerk. Je 2 hyperv machines installeren en huppa, cluster opzetten.

Zo ziet ons testsysteempje er op het werk uit, lekker simpel, maar voor het testen van dingen meer dan genoeg. HyperV pc's hoeven niet gelijk te zijn, als je maar kiest voor, of alleen Intel, of alleen AMD. Niet amd en intel door elkaar. Bij ons is de ene machine een i3, de ander is een i5, allebei de machines 16 Gb geheugen.

Nu wil je aan 2012 beginnen, ook voor het opzetten van je cluster. Ik weet niet of je het onder 2008 r2 al eens gedaan hebt? Anders is het misschien handiger om het eerst eens onder 2008 proberen. Daar zijn genoeg handleidingen van/over te vinden. Later kun je het dan met 2012 proberen.
Nu ga ik er gemakshalve vanuit dat het onder 2012 niet heel veel anders zal zijn dan onder 2008, dus het is wel onder voorbehoud :P

en let wel... Ik weet niet of het mogelijk is om een cluster op te zetten buiten een windows domain. Voor zover ik weet heb je altijd een Domein controller nodig. Dus dat zou betekenen dat je buiten je cluster al een domein controller moet hebben staan.
Heb geprobeerd om uit te vinden wat er mis is met de kaart maar met verschillende systemen en schijven krijg ik hetzelfde resultaat.

Hoe heb je de iSCSI schijven gedeeld? Ik neem aan dat slechts een node tegelijkertijd toegang heeft?

Ik heb (bij toeval) het volgende artikel gevonden: http://blogs.technet.com/...-file-server-storage.aspx. Hierin beschrijven ze grofweg hetzelfde.

Ik probeerde via Google te vinden of het de moeite waard is om een hardware raid controller te kopen voor RAID1/10. Maar ik kon niet echt een goede vergelijking vinden. Sommige sites zeggen dat het niet nodig is omdat er voor dit type raid geen berekeningen gedaan worden terwijl andere sites zeggen dat RAID1 via software raid voor zowel schrijven als lezen gelijk is aan een enkele schijf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bekertje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 16:39
Hoe heb je de iSCSI schijven gedeeld? Ik neem aan dat slechts een node tegelijkertijd toegang heeft?
Met de iscsi target software maak je een soort virtuele disks aan. Je maakt een Quorum disk aan en een cluster disk voor Cluster Shared Volume.
Ik probeerde via Google te vinden of het de moeite waard is om een hardware raid controller te kopen voor RAID1/10. Maar ik kon niet echt een goede vergelijking vinden. Sommige sites zeggen dat het niet nodig is omdat er voor dit type raid geen berekeningen gedaan worden terwijl andere sites zeggen dat RAID1 via software raid voor zowel schrijven als lezen gelijk is aan een enkele schijf...
Ligt er aan wat je voor over hebt, wat het je waard is. Persoonlijk voor wat testen zou ik het houden bij het goedkoopste, dus via windows. Raid 10 is alleen niet mogelijk onder windows volgens mij.

En kijk eens op youtube, volgens mij zijn er zelfs complete filmpjes te vinden hoe je het met windows 2008 (r2 ?) moet doen.

En als je het csv gebeuren hebt draaien, kijk ook eens naar scvmm (virtual machine manager). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-07 22:07
Ik heb mijn Microserver voorzien van Server 2012 en een storage space aangemaakt waarop ik de virtuele machines plaats. De hosts kunnen deze via het netwerk benaderen (SMB3) als shared storage.

Zie ook http://technet.microsoft....ndowsserver/hh968267.aspx voor inspiratie en oefening.

while (! ( succeed = try ()));

Pagina: 1