alarm insulinepompje versterken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-04-2023
Mijn vriendin heeft een insulinepompje dat bij bepaalde waarden een alarm afgeeft. Nu werkt dat overdag perfect maar als zij slaapt dan hoort zij niet altijd het alarm. Het alarm bestaat uit twee signalen: trillen en een audiosignaal. Beiden zijn niet te regelen. Er zit ook geen audio-uitgang op. Het pompje zit via een flexibel slangetje aan haar buik vast ( naaldje in de buik) waardoor zij het pompje op verschillende plekken aan haar lichaam kan bevestigen. Echter het plaatsen van het pompje op verschillende plekken, biedt geen oplossing als zij slaapt. Het pompje heeft de afmetingen van 9 bij 6 bij 2 cm. Het is verder druppeldicht gemaakt. De leverancier van het insulinepompje kent het probleem maar weet geen oplossing.
Ik zit zelf te denken aan een microfoontje met ingebouwd zendertje, geplaatst op het pompje, dat een signaal geeft aan een versterkertje buiten het bed. Het microfoontje mag ook niet teveel andere geluiden oppikken omdat dit storend is. En dat kan wel eens een groot probleem zijn. Wie kent een goede oplossing hiervoor en welke onderdelen zou ik het beste kunnen gebruiken?

Bedankt voor het meedenken,

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 19:07

Part

Helemaal niets.....

Als dat alarm een een toon is met een vaste frequentie dan kun je kijken naar een "NE567 tone detector".
Deze stel je af op de frequentie van het alarm en je hebt dan geen last van omgevingsgeluid.

http://www.x-robotics.com/downloads/pdfs/NE567_SE567_2.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmac
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-10 13:56
Ik heb ook een insulinepompje op me lichaam hangen en heb hier heel af en toe ook last van, als het goed is moet het alarm snachts niet afgaan toch? tenzij ze verstopping heeft of maak je vriendin ook gebruik van de continue meter?

verder kan je wel de lengte van het piepje instellen , misschien dat dat helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
Als tijdens het slapen haar waarden buiten vooraf ingestelde waarden komen, gaat het pompje piepen. En dat gebeurt redelijk vaak bij haar. De duur van het signaal is niet in te stellen bij haar pompje.
De NE567 tone detector moet je nog helemaal instellen en inbouwen. Is er niet iets op de markt wat 'eenvoudiger' is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
Zij meet dag en nacht door. Dus continu. Zij heeft een sensor en ontvanger op haar buik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
je kan de tone detector ook aan de ontvanger kant plaatsen.

de zender gewoon alles laten doorsturen wat hij oppikt (wat veel zal zijn, dus misschien niet ideaal) en bij de ontvangerkant wat filtering en waar nodig een ander alarm aanspreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Jan2002 schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 18:01:
Als tijdens het slapen haar waarden buiten vooraf ingestelde waarden komen, gaat het pompje piepen. En dat gebeurt redelijk vaak bij haar.
Als dat min of meer consequent aan de hyper- of hypo-kant is dan zou dat een indicatie kunnen zijn dat het doseringsschema van de pomp aangepast moet worden. Of dat de sensor niet goed meet. Of dat ze haar dieet (late snack?) misschien moet aanpassen.

Dat lijken me dan eerder zaken om aandacht aan te besteden. Als dat verbeterd kan worden verdwijnt het frequente alarm probleem ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-10 23:21
Ik zou als eerste denken om dat ding open te slopen en te zien of je het signaal dat naar het speakertje van het ding gaat niet kan afvangen... Ik weet alleen niet of dat ding uberhaupt wel open te slopen is, en wat het kost als het toch niet zo'n heel erg goed plan bleek... :{

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat lijkt me sowieso redelijk hoog op het lijstje slechte ideeën staan, dit is echt iets dat je buiten het device wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-10 14:00

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Ik heb geen idee hoe sterk het magnetisme van die speaker is. Maar kan je daar niet iets mee doen?
Met een Magnetic Detector
Zo te zien is dat ding in te regelen met een potmeter, maar tot hoe gevoelig dat ding kan.... dat kan ik je zo niet vertellen.
Of je pakt een willekeurige hall sensor.

Maar magnetisme lijkt me de meest praktische manier van detecteren.

[ Voor 4% gewijzigd door Armageddon_2k op 27-08-2012 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:43
Als ik heel eerlijk ben zou ik er niet aankomen en bij de leverancier/zorgverzekering klagen. Dit onderdeel lijkt me van levensbelang. DIY tweaken van levensreddende elektronica lijkt me geen goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-10 23:21
fuzzyduck schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 12:12:
Als ik heel eerlijk ben zou ik er niet aankomen en bij de leverancier/zorgverzekering klagen. Dit onderdeel lijkt me van levensbelang. DIY tweaken van levensreddende elektronica lijkt me geen goed plan.
Dat lijkt me ook eigenlijk... Ik heb ook geen idee wat zo'n ding kost en of je het uberhaupt wel open kan slopen om te zien of er iets mee te doen valt. Ik vraag het me af, anders had de leverancier van het ding niet zo'n probleem om dit issue te verhelpen... Het zal dus wel wat gecompliceerder zijn dan dat het lijkt. Maar oplossingen als met een microfoontje e.d. lijken me helemaal ondoenlijk. Zeker aangezien het 's nachts een probleem is, zou het alarm elke keer af gaan als je je effe omdraait... :{

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
Zij heeft diabetes type 1 en is niet goed in te stellen. Soms loopt het, ondanks een goede instelling van de pomp, gewoon onverwacht wat uit de hand en dan is het belangrijk dat zij het alarm hoort.
Het apparaat is niet uit elkaar te halen. Het is waterdruppel dicht.
En zoals ik reeds zei....het probleem is bij de fabrikant bekend. En als er een gemakkelijke oplossing voor zou zijn, zouden zij dat denk ik wel weten. In toekomstige generaties pompjes zal dit waarschijnlijk wel te regelen zijn.
Ik krijg de indruk uit jullie reacties dat het niet eenvoudig zal zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je kan meerdere opties proberen, de hall sensor lijkt mij zelf wel de mooiste, al kan je ook microfoon/acceleratiesensor erop plakken die specifiek reageert op de frequentie van zijn geluid/trillingen.

Maar in alle gevallen moet je daar nog wel wat signaalverwerking over gooien voordat je het hebt, het is een interessant project dan, maar niet echt iets waar je zonder ervaring veel kans van slagen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10 23:20

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk dat een hall of magneetsensor in dit geval niet gaat werken, bij dit soort apparaten zit in >90% van de gevallen er een piezo luidspreker in (zo'n dun metaalplaatje), en die zijn niet magnetisch maar werken door het metaal licht krom te trekken.

Ik zou zelf gaan voor een microfoon en toondetectie.
Ik ken die chip niet, maar denk dat dat wel werkt, al zou ik het zelf met een microcontroller doen. simpele voorversterker voor een kleine electet is met een transistor en wat weerstanden ook klaar.

Waarom met een microcontroller, microcontrollers kunnen:
1. Er zuinig zijn, dus lange accuduur
2. Dan kunnen ook verschillende tonen of bepaalde volgordes (piep-pause-piep) gedetecteerd worden.
3. ook de accu bijhouden of die niet leeg wordt (is natuurlijk niet de bedoeling dat het niet meer werkt als de accu leeg is)
4. Je kan 'm ook meteen gebruiken om draadloos data mee te versturen met een 433mhz zendertje.

In de ontvanger doe je een ontvanger en een microcontroller, dan heb je daar de accustatus, of het alarm afgaat etc,

Het is niet simpel en kant en klaar maar als dat er zou zijn dan zou de leverancier die wel weten te vinden denk ik.
Pagina: 1