Videokaart of niet?

Pagina: 1
Acties:

• JorritV70
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-10-2024
Hallo Allemaal,

Ik heb even een vraagje, ik heb een nieuw moederbord besteld, een Asrock Z77 Extreme 4, nu heb ik in mijn huidige pc een videokaart (EN8500GT) zitten. Heeft het bij mijn nieuwe moederbord nog een meer waarde om deze videokaart te blijven gebruiken? Of zijn de onboard videokaarten ondertussen beter dan de de videokaarten van 5 a 6 jaar geleden?

Daarnaast wil ik graag een 2de monitor, nu weet ik dat dat voor dit moederbord geen probleem is, maar mocht de Videokaart beter zijn dan de onboard videokaart, kan ik dan en de onboard en een videokaart gebruiken om de monitoren aan te sturen (Primaire monitor via videokaart en secundaire rechtstreeks)?

Alvast heel erg bedankt.

Met vriendelijke groet,

Jorrit

Verwijderd

Dit mobo heeft geen on board videokaart.

Dit moet ik even nuanceren geloof ik.

de graphics worden hier verzorgd door je CPU. Het is mede afhankelijk van je CPU welke "videokaart" je straks hebt. Dit kan Intel HD3000 of HD 4000 zijn. Hoe deze zich verhouden tot een 8500GT kun je zelf makkelijk vinden.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2012 09:28 ]

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:17

dodo79

witte dikke tonnie

voor je 1e vraag, wat voor cpu ga je gebruiken??
De Z chipsets gebruiken namelijk de gpu's die op je cpu zitten.

Voor je 2e vraag,
Ja dat kan.
Ik heb hier een Z68 mainboard waarbij mijn hoofdmonitor op een hd6870 zit en een 2e scherm op de gpu van de processor (i5 2500k)

omdat het kan!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05:22
hehe, 8500gt heb iik hier ook nog liggen van foxconn, dat ding haalt echt helemaal niks meer uit in gameland. :P

Verwijderd

Omdat ik in een goede bui ben:

HD3000 +/- 8500GT
HD4000 > 8500GT

Welke CPU pak je?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Voorheen had ik de 6870 hawk in mijn computer, niet de minste kaart. Die is er nu uit.
Ik draai tegenwoordig alleen de HD3000, en ik moet zeggen bevalt erg goed.
Zo speelde ik trackmania en verbeterde mijn record (tov de 6870 die er voorheen inzat).

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:17

dodo79

witte dikke tonnie

Reepje schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 09:50:
Voorheen had ik de 6870 hawk in mijn computer, niet de minste kaart. Die is er nu uit.
Ik draai tegenwoordig alleen de HD3000, en ik moet zeggen bevalt erg goed.
Zo speelde ik trackmania en verbeterde mijn record (tov de 6870 die er voorheen inzat).
Dat terwijl de HD3000 toch velen malen trager is dan een HD6870.
http://www.videocardbenchmark.net/gpu.php?gpu=Intel+HD+3000

Maar het is ook wat je allemaal doet op je pc, in veel gevallen is de onboard gewoon afdoende.

omdat het kan!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is een "wat moet ik kopen?"-vraag, daarvoor hebben we: Componenten Aankoopadvies

Move PMG -> CAA

Inhoudelijk:
Zonder te weten wat je wilt doen met je PC kan natuurlijk niemand iets zinnigs roepen. High-end gaming vraagt nog steeds om een videokaart, casual gaming kan toe met een zwaardere integrated GPU of een low-end kaart, als je alleen maar wilt surfen en office-pakketten gebruiken dan voldoet integrated VGA of zelfs een USB-videoadapter.

Oslik blyat! Oslik!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
dodo79 schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 10:00:
[...]

Dat terwijl de HD3000 toch velen malen trager is dan een HD6870.
http://www.videocardbenchmark.net/gpu.php?gpu=Intel+HD+3000

Maar het is ook wat je allemaal doet op je pc, in veel gevallen is de onboard gewoon afdoende.
Ja, ik stond er zelf ook van te kijken. :)

• JorritV70
Er komt een I7 3770 processor en 16 GB 1600 Mhz intern geheugen, en waarschijnlijk een 128 GB SSD voor de software.

De pc wordt gebruikt voor video en foto bewerking, Omzetten van video formaten, grote boekhoudkundige berekeningen, en over het algemeen HEEEL VEEEL multitasken.

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

Groet,

Jorrit

[ Voor 30% gewijzigd door JorritV70 op 25-08-2012 12:26 ]

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-03 13:44

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

JorritV70 schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 12:21:
Er komt een I7 3770 processor en 16 GB 1600 Mhz intern geheugen, en waarschijnlijk een 128 GB SSD voor de software.

De pc wordt gebruikt voor video en foto bewerking, Omzetten van video formaten, grote boekhoudkundige berekeningen, en over het algemeen HEEEL VEEEL multitasken.

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

Groet,

Jorrit
ehhhh tegenwoordig steunen dat soort videobewerkingsprogramma's ook voor een groot deel op de GPU

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:26
^ Consumenten producten vrijwel niet hoor.. zelfs multi threading kom je alleen in de laatste versies tegen.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-03 13:44

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

DukeBox schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 12:36:
^ Consumenten producten vrijwel niet hoor.. zelfs multi threading kom je alleen in de laatste versies tegen.
En als er multithreading wordt ondersteund kan dat maar max 30% performance boost erbij geven.
Maar bij de professionele bewerkingssoftware (sony vegas pro) worden grafische kaarten wel ondersteunt.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:26
Stef602 schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 13:26:
En als er multithreading wordt ondersteund kan dat maar max 30% performance boost erbij geven.
Want ? Ik merk met premiere gewoon een (bijna) 400% winst met 4 cores i.p.v. 1

• JorritV70
kan ik uit de reacties concluderen dat mijn videokaart in de nieuwe opstelling geen toegevoegde waarde heeft?

Groet Jorrit

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:07
JorritV70 schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 22:59:
kan ik uit de reacties concluderen dat mijn videokaart in de nieuwe opstelling geen toegevoegde waarde heeft?

Groet Jorrit
Heel erg minimaal tot eigenlijk niet... de 8500gt kan je prima uit het systeem laten. Alhoewel je toch absoluut wel winst zou kunnen halen bij een betere videokaart voor videobewerking e.d. ik wil je toch wel aanraden er een kaart bij te zetten. Kijk eens naar de HD6850... dan heb je voor relatief weinig geld een best pittige videokaart in het systeem hangen.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
DukeBox schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 12:36:
Als je veel met Adobe Premiere werkt, of haast hebt, dan wil je graag een nvidia CUDA kaart *O*

• JorritV70
@ MicGlou heel erg bedankt voor je duidelijke reactie!

Groet Jorrit
Pagina: 1