Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalcoPerigrinus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-02 18:07
Zoals het topic al redelijk samenvat.

Ik heb een OCZ SSD schijf in bruikleen gekregen (om te testen en omdat de gene die hem te leen gaf hem momenteel niet kan gebruiken), maar juist omdat het bruikleen is (en de eigenaar deze op een bepaald moment weer terug zal verwachten) zat ik erover te denken om deze in RAID 1 te zetten met een andere schijf (zodat ik de SSD in het geval dat nodig is snel kan terug geven zonder dan hals over kop alles te moeten backuppen en uiteraard ook ter bescherming van mijn data). Helaas heb ik van een vergelijkbaar (net iets groter) formaat alleen nog een oude IDE schijf liggen.

Nu is dus mijn vraag of dit nog zinvol is, of dat ik door deze opstelling het snelheidsvoordeel van de SSD verlies.

Kort samengevat:
OCZ Agility 3 S-ATA SSD 120GB
Maxtor DiamondMax Plus 9 IDE HDD 200GB
RAID 1 zinvol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:36

M2M

medicijnman

IDE is niet te combineren met SATA in raid formaties. In ieder geval zeker niet met onboard chipsets. Bovendien gooi je 95% van de performance van je SSD het raam uit als je het toch voor elkaar zou krijgen. Beetje zonde.

Zo'n SSD zet je in als systeem schijf en de harde schijf ernaast als opslag / backup. 120GB is normaliter ruim voldoende voor 95% van de systemen thuis.

[ Voor 3% gewijzigd door M2M op 24-08-2012 22:18 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-06 22:21
Ik zou zeggen: Gooi Windows en je je meest gebruikte progs op die SSD, probeer de boel uit, verbaas je over de performance, geef de SSD terug en koop je zelf een SSD en leef nog lang en gelukkig ;)

Tipje: Neem dan géén OCZ :)

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalcoPerigrinus
M2M schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 22:17:
IDE is niet te combineren met SATA in raid formaties. In ieder geval zeker niet met onboard chipsets. Bovendien gooi je 95% van de performance van je SSD het raam uit als je het toch voor elkaar zou krijgen. Beetje zonde.
Ah ik was mij niet bewust dat die combinatie (hoogstwaarschijnlijk) niet mogelijk is, dank voor die informatie. Ook bedankt voor de informatie wat betreft performance, dat was inderdaad één van de belangrijkste dingen die ik wilde weten. Indien inderdaad 95% van de performance op deze manier verloren gaat dan is het mijns inziens inderdaad niet zo zinvol. Toch maar eens verder sparen voor een eigen ssd dan maar :D.
Zo'n SSD zet je in als systeem schijf en de harde schijf ernaast als opslag / backup. 120GB is normaliter ruim voldoende voor 95% van de systemen thuis.
Dit was inderdaad mijn idee, maar het is altijd handig om niet meteen volledig opnieuw te hoeven installeren wanneer je verwacht dat je je systeemschijf binnen niet al te lange tijd kwijt zult zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalcoPerigrinus
Ook dit had ik al van iemand gehoord, dat de controllers in de OCZ het na enige tijd bleken te begeven. Helaas is mijn budget nogal beperkt en kan een SSD er momenteel helaas niet vanaf, dus eigen SSD is momenteel nog wat toekomstmuziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wat zijn de rest van de specs van je machine? Als je er nog IDE op kunt aansluiten zal het niet al te courant zijn gok ik?

Aan de andere kant, een SSD is momenteel de beste investering voor een wat oudere PC die je je kunt voorstellen. Twijfel gewoon niet langer en koop een SSD voor jezelf, dan ben je ook direct van het probleem af dat je mogelijk op stel en sprong een nieuwe OS disk nodig hebt.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
FalcoPerigrinus schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 22:25:
[...]

Ook dit had ik al van iemand gehoord, dat de controllers in de OCZ het na enige tijd bleken te begeven. Helaas is mijn budget nogal beperkt en kan een SSD er momenteel helaas niet vanaf, dus eigen SSD is momenteel nog wat toekomstmuziek.
Een SSD hóeft niet duur te zijn.
Voor € 65,- heb je al een 64GB exemplaar, zat voor Windows + Office.
Voor iets meer heb je de 128GB versie.

In V&A worden helaas hoofdzakelijk OCZ's aangeboden... niet raar, maar wel waar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalcoPerigrinus
redfoxert schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 22:26:
Wat zijn de rest van de specs van je machine? Als je er nog IDE op kunt aansluiten zal het niet al te courant zijn gok ik?
Een M4A78T-E moederbordje met een AMD Phenom II X4 955 BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:36

M2M

medicijnman

Een SSD gooit een hoop extra performance in je systeem. De rest van de specs maken niet zo bijzonder veel uit, als je van een traditionele schijf af komt. Een normaal systeem zit onder normale omstandigheden vaker te wachten op de schijf dan welk ander onderdeel dan ook.

Enfin, Ik ben het eens met hierboven, dat je beter OCZ nog even kunt mijden ivm nogal veel problemen met de vertex 2 serie. De betrouwbaarheid is geschaad en er zijn goedkope, betere alternatieven op de markt.

Daarnaast zou je als tussenstap je huidige windows installatie kunnen clonen naar de SSD. Het enige wat je dan moet doen is zorgen dat het past voordat je cloned. Een verse installatie is echter wel stukken beter.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
M2M schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:09:
...Een verse installatie is echter wel stukken beter.
En niet te vergeten, t is zo gebeurd met een SSD.
Windows install vanaf USB, ca 10 minuten.

Pagina: 1